Työllisyyden näkymät

Miten työllisyys kehittyy seuraavan 3 vuoden jaksolla

  • Työpaikat vähenevät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 36 38.7%
  • Työpaikat vähenevät n 3% tai vähemmän

    Ääniä: 26 28.0%
  • Työllisyystilanne pysyy samana, kuin 2015 kesäkuussa

    Ääniä: 14 15.1%
  • Työpaikat lisääntyvät n 3% tai enemmän

    Ääniä: 22 23.7%
  • Työpaikat lisääntyvät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 0 0.0%
  • Tulemme tarvitsemaan maahanmuuttoa työpaikkojen täyttämiseksi

    Ääniä: 2 2.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    93
  • Äänestys suljettu .
Vaikka menisikin pikkusen tappion puolelle on se silti yksilön kannalta parempi ratkaisu kuin olla työttömänä. Kokemus karttuu, työllistyminen paranee. Eläkekertymä paranee. Usein sosiaalinen elämäkin paranee
Olen sekä samaa, että erimieltä. Olen itse vaihtanut paremmasta palkasta huonompaan se toimii ihan ok ja pidin uudesta hommasta enemmän. Sitten se mutta. Jos henkilö "ansaitsee" 690€/kk miinus >20% verot. Saa päälle vähän asumistukea. Noista euroista ei saada säästöjä oikein pahanpäivän varalle kerättyä vaan ne menevät kulutukseen siis elämiseen. Sitten tämä henkilö päättää ottaa työn vastaan. Se on osa-aikainen, lyhyt parin päivän homma. Kokemusta tulee ja palkka on ihan kiva. Sitten tulee se ropleema. Tämä henkilö ei saa haettua sitä soviteltua toimeentulotuke/työttömyyskorvausta tai mitä sitten hakeekin ennen kuin työnantaja on laskenut palkan ja toimittanut lapun. Käytännössä tuohon saattaa mennä 2 viikosta aina 4 viikkoon. Sitten saat haettua sitä rahaa vasta. Toisin sanoen henkilön on tultava, toimeen maksettava, laskut ja asuminen huonolla tuurilla reiluksi kuukaudeksi sillä kahden päivän tulolla sitten kun sen saa ja sitten odotettava vielä sitä sovittelua, että saa loput.

Siinä tulee monelle nälkä. Työ aina lähes aina hyvästä. Jos a) pystyy ottamaan sen vastaan eli käymään töissä, vaatii usein joko auton tai muuttamista. Auton hankkiminen ei houkuta lyhyen työnvuoksi moniakaan ja se muuttaminen on myös välillä haastavaa. Vanha kämppä täytyy irtisanoa, hommata uusi, maksaa takuu vuokrat, hoitaa muutto jollain vehkeellä jos ei ole autoa, jne. Kaikki eivät voi pakkautua kasvukeskusten, keskuta alueille koska niissä ei ole sopivan hintaisia asuntoja tarpeeksi tarjolla. Sitten b) monilla on oman suun lisäksi muitakin suita ruokittavana ja kuukauden katkos rahan tulemiseen tarkoittaa poikkeuksetta pienituloiselle nälkää sekä laskujen maksujen myöhästymistä.

Eli tahtoo sanoa sitä, että siitä 550€/kk tulosta ei kamalan paljon tappiota kukaan halua ottaa. Itse otin vuositasolla noin 5000€ tappiota työpaikan vaihtamisen vuoksi. Palkka oli uudessa kuitenkin kohtuullinen ja vaki työ niin sillä eli. Työ oli entistä huomattavasti mielekkäämpää joten rahallisesta tappiosta huolimatta win win tilanne. En voisi itse kuitenkaan vaatia ihmistä jonka kuukausi tulot ovat luokkaa 550€ netto + asumistuki vähentämään edelleen siitä ja pureskelemaan nälissään kynsiään kun ei rahaa tule mistään kun odottelee sovittelua.
 
Paljon puhutaan kannustin ongelmista ja suurin kannustin ongelma suomessa on posketon verotus, elämisen, asumisen ja liikkumisen hinta. Noista neljästä kun kaksi saataisiin edes kohtuulliselle tasolle niin uskaltaisin väittää, että se lisäisi työtä ja varsinkin kykyä ottaa sitä vastaan. Jos ihminen tekee työtä ja ei siitä huolimatta tule sillä palkallaan toimeen vaan joutuu olemaan tulonsiirtojen varassa niin ongelma on silloin joko liian pieni palkka tai liian suuret elämisen kustannukset. Yksilö pystyy tiettyyn pisteeseen vaikuttamaan siihen mihin rahansa käyttää mutta kyllä jokainen täälläkin oleva tietää, että Suomi on kallis ja yliverotettu maa. Hitto sähkölaskustakin energian hinta on se pienin. Kohta saadaan maksaa kunnallisvero ja vielä maakunta vero siihen päälle. Vai kuvitteleeko joku, että kunnat laskevat verotustansa sen sote sektorin verran? Ei todellakaan. Varmaan vähän lasketaan muodon vuoksi mutta sitten huomaavat, että nyt jää rahaa paljon enemmän johonkin muuhun niin samalla tavalla jos ei enemmän täällä nyhdetään kolikoita ihmisten taskusta.
 
Paljon puhutaan kannustin ongelmista ja suurin kannustin ongelma suomessa on posketon verotus, elämisen, asumisen ja liikkumisen hinta. Noista neljästä kun kaksi saataisiin edes kohtuulliselle tasolle niin uskaltaisin väittää, että se lisäisi työtä ja varsinkin kykyä ottaa sitä vastaan. Jos ihminen tekee työtä ja ei siitä huolimatta tule sillä palkallaan toimeen vaan joutuu olemaan tulonsiirtojen varassa niin ongelma on silloin joko liian pieni palkka tai liian suuret elämisen kustannukset. Yksilö pystyy tiettyyn pisteeseen vaikuttamaan siihen mihin rahansa käyttää mutta kyllä jokainen täälläkin oleva tietää, että Suomi on kallis ja yliverotettu maa. Hitto sähkölaskustakin energian hinta on se pienin. Kohta saadaan maksaa kunnallisvero ja vielä maakunta vero siihen päälle. Vai kuvitteleeko joku, että kunnat laskevat verotustansa sen sote sektorin verran? Ei todellakaan. Varmaan vähän lasketaan muodon vuoksi mutta sitten huomaavat, että nyt jää rahaa paljon enemmän johonkin muuhun niin samalla tavalla jos ei enemmän täällä nyhdetään kolikoita ihmisten taskusta.
Hyvä kirjoitus!
Verotus on se johon voisi puuttua, koska asumisen ja elämisen hintaan on vaikea puuttua poliittisella päätöksellä. Toki ALV:tä voisi laskea, mutta se ei ole kovin toimivaa kun kohtelee kaikkia samoin.
Työn verottamista pitäisi keventää ja siten tehdä työn tekeminen kannattavaksi. Samoin yli korostunut liikenteen verottaminen nostaa liikkumisen kustannuksia merkittävästi. Yksityisautoilua kuitenkin halutaan suitsia, koska se on vastoin poliittista ideologiaa (viherfasistit), jossa ihmisten vapaa liikkuminen on pahasta.

Valitettavasti veroja ei voi laskea, koska yli suuri virkakunta ja julkinen sektori pitää rahoittaa jotenkin.
 
Yksityiset yritykset tulevat työvoimatoimistojen tilalle? Työttömien palveluita ajetaan kaikessa hiljaisuudessa kohti Australian mallia
Kun maakunnat aloittavat kahden vuoden päästä toimintansa, samalla menevät uusiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi myös työttömien palvelut.
Romukoppaan menee ensimmäisenä nimitys: työvoimapalvelujen sijasta puhutaan jatkossa kasvupalveluista. Niillä tarkoitetaan nykyisten TE-toimistojen palveluja, eli työnvälitystä, työnhakijoiden koulutusta ja rekrytointipalveluja.

Suurempi muutos on se, että kyseisiä palveluita tuottavat jatkossa selvästi enemmän yksityiset yritykset. Työnhakuun ja työllistymiseen liittyviä palveluita ollaan työntämässä markkinoille paljon nykyistä suuremmassa mittakaavassa, ehkä jopa kokonaan.
https://yle.fi/uutiset/3-10154012
 
Yksityiset yritykset tulevat työvoimatoimistojen tilalle? Työttömien palveluita ajetaan kaikessa hiljaisuudessa kohti Australian mallia

https://yle.fi/uutiset/3-10154012

En tunne Australian mallia, mutta riippuen siitä mistä noille yksityisille maksetaan, niin tuo systeemi voisi olla ihan käteväkin. Jos yrityksille maksetaan siitä, että he saavat väkeä töihin, niin he olisivat ainakin motivoituneita. Mutta jos noiden yrityksien tehtäväksi annetaan vain pyörittää työttömiä haistapaska koulutuksesta toiseen, niin homma ei toimi.
 
Iso ongelma tuossa yksityistämisessä on se, että työvoimaviranomaiset tekevät suuren määrän viranomaispäätöksiä, joita perustuslain mukaan ei voi siirtää yksityisen hoidettaviksi. Myöskään se tuskin lienee kovin hyvä vaihtoehto, että viranomaisella olisi näissä viranomaispäätöksissä jatkossa pelkkä kumileimasimen rooli, eli virkamies vetäisisi nimen alle yksityisen valmiiksi kirjoittamaan päätösehdotukseen.

Myös yksityisen yrityksen kannustimien pitäisi olla kunnossa. Nykyisin yksityisiä firmoja on jo jonkin verran TE-toimistojen apuna erilaisten "työnhakuvalmentajien" tms. roolissa ja firmat ovat käsittääkseni suorastaan yli-innokkaita ohjaamaan/painostamaan työttömiä työkokeiluihin ja vastaaviin, koska työttömän sijoittuminen sellaiseen tuottaa firmalle bonuksen.

Yritysten kannustimet pitäisi saada muokattua siten, että ne aidosti palvelisivat työttömän itsensä, työmarkkinoiden ja veronmaksajien etua. Se ei ole ihan helppoa, koska eri työttömien kohdalla tarvitaan niin erilaisia asioita. Monien työttömien työllistyminen avoimille työmarkkinoille ilman palkkatukia on kaukainen tai suorastaan lähes mahdoton haave, ja silti näillekin ihmisille pitäisi löytyä joku rakentava ratkaisu. Toisaalta se mikä on järkevää hyvin vaikeasti työllistyvän kohdalla ei useinkaan ole sitä muille.
 
Työpaikat varmasti lisääntyvät, mutta eivät sellaiset työpakat, joissa työskentelemällä voisi ansaita elantonsa edes jotakuinkin siedettävällä tavalla. Hyvä esimerkki on Lapin "työvpimapula". Syksyllä oli juttua kokista joka oli hakenut Lappiin sesonkityöntekijäksi, ja pistänyt palkkapyynnöksi 1900 euroa (brutto) kuussa.

Tulos: yksikään "työvoimapulasta" kärsivä yritys ei ollut kiinnostunut liian korkean palkkapyynnön vuoksi.
 
Työpaikat varmasti lisääntyvät, mutta eivät sellaiset työpakat, joissa työskentelemällä voisi ansaita elantonsa edes jotakuinkin siedettävällä tavalla. Hyvä esimerkki on Lapin "työvpimapula". Syksyllä oli juttua kokista joka oli hakenut Lappiin sesonkityöntekijäksi, ja pistänyt palkkapyynnöksi 1900 euroa (brutto) kuussa.

Tulos: yksikään "työvoimapulasta" kärsivä yritys ei ollut kiinnostunut liian korkean palkkapyynnön vuoksi.

Lapin turistikeskuksissa monet paikat on pyörinyt 90-luvun lamasta alkaen palkattomien harjoittelijoiden, sukulaisten ja muiden epätoivoisten voimin jotka eivät tessiä lue ja laske ylityötunteja tai vaadi sunnuntaipalkkaa.

Paras työntekijä? No tietenkin ilmainen.

Työn raskaan raatajat - syökää paskaa saatanat!
 
Lapin turistikeskuksissa monet paikat on pyörinyt 90-luvun lamasta alkaen palkattomien harjoittelijoiden, sukulaisten ja muiden epätoivoisten voimin jotka eivät tessiä lue ja laske ylityötunteja tai vaadi sunnuntaipalkkaa.

Paras työntekijä? No tietenkin ilmainen.

Työn raskaan raatajat - syökää paskaa saatanat!

Juttelin eräään alan ammattilaisen kanssa ja hän kertoi, että pääkaupunkiseudulla on käytännössä täystyöllisyys, joskin se koske vain niitä jotka haluavat tehdä töitä.
Esim vuokratyö firmat rekryävät koko ajan toimistopuolen eläkeläisiä töihin, koska heistä on pulaa.
Työkkärin listoilla on sitten näitä kavereita, jotka kepardin kippaamisen välissä kertovat, etteivät he lähde mihinkään paska hommiin.
 
Juttelin eräään alan ammattilaisen kanssa ja hän kertoi, että pääkaupunkiseudulla on käytännössä täystyöllisyys, joskin se koske vain niitä jotka haluavat tehdä töitä.

Kannattaa tosiaan lopettaa se kärvistely synnyinseudulla ja muuttaa sinne missä töitä on.

Tänne kyllä mahtuu ja se on terveen kaupungin merkki kun veri vaihtuu.
 
Esim vuokratyö firmat rekryävät koko ajan toimistopuolen eläkeläisiä töihin, koska heistä on pulaa.

Vuokratyöfirmojen on helppo rekrytä, kun riski jää oikeastaan kokonaan rekrytylle. Ainakin tähän asti rekrytty on 0 tuntisopimuksen, joka ei takaa tunnin tuntia palkattua työtä, tehdessään sitoutunut olemaan tekemättä töitä toiselle työnantajalle.. Näppärä tapa muuten siivota haitallinen työvoiman tarjonta markkinoilta....

Mä en ainakaan ihan purematta vuokratyöfirmojen liturgiaa nielisi.
 
Vuokratyöfirmojen on helppo rekrytä, kun riski jää oikeastaan kokonaan rekrytylle. Ainakin tähän asti rekrytty on 0 tuntisopimuksen, joka ei takaa tunnin tuntia palkattua työtä, tehdessään sitoutunut olemaan tekemättä töitä toiselle työnantajalle.. Näppärä tapa muuten siivota haitallinen työvoiman tarjonta markkinoilta....

Mä en ainakaan ihan purematta vuokratyöfirmojen liturgiaa nielisi.

Varmaan joskus on noinkin, mutta sitten pitää etisä perinteisempi työnantaja. Osaavalle ja tekevälle ihmiselle on kyllä töitä, se kenet työnantaja näkee sellaiseksi on toinen asia.
 
Varmaan joskus on noinkin, mutta sitten pitää etisä perinteisempi työnantaja. Osaavalle ja tekevälle ihmiselle on kyllä töitä, se kenet työnantaja näkee sellaiseksi on toinen asia.

Osaajia löytyy, mutta ei sellaisia joita saa ilmaiseksi. Aikaisemmin kerroinkin kuinka yhden vuokratyöfirman edustaja sanoi rekrytilaisuudessa, että heillä ei makseta ylityöpalkkaa, vaan sellaiset hommat korvataan jääkiekkolipuilla yms.
 
Osaajia löytyy, mutta ei sellaisia joita saa ilmaiseksi. Aikaisemmin kerroinkin kuinka yhden vuokratyöfirman edustaja sanoi rekrytilaisuudessa, että heillä ei makseta ylityöpalkkaa, vaan sellaiset hommat korvataan jääkiekkolipuilla yms.
Tuollainen on laitonta toimintaa joten senkin takia kyseinen kusiputka kannattaa kiertää kaukaa. Altistaa epäreiluun asemaan laillisesti asiansa hoitavat firmat. Verottaja olisi 100 varmasti kiinnostunut tuosta "innovaatiosta".
 
Olen sekä samaa, että erimieltä. Olen itse vaihtanut paremmasta palkasta huonompaan se toimii ihan ok ja pidin uudesta hommasta enemmän. Sitten se mutta. Jos henkilö "ansaitsee" 690€/kk miinus >20% verot. Saa päälle vähän asumistukea. Noista euroista ei saada säästöjä oikein pahanpäivän varalle kerättyä vaan ne menevät kulutukseen siis elämiseen. Sitten tämä henkilö päättää ottaa työn vastaan. Se on osa-aikainen, lyhyt parin päivän homma. Kokemusta tulee ja palkka on ihan kiva. Sitten tulee se ropleema. Tämä henkilö ei saa haettua sitä soviteltua toimeentulotuke/työttömyyskorvausta tai mitä sitten hakeekin ennen kuin työnantaja on laskenut palkan ja toimittanut lapun. Käytännössä tuohon saattaa mennä 2 viikosta aina 4 viikkoon. Sitten saat haettua sitä rahaa vasta. Toisin sanoen henkilön on tultava, toimeen maksettava, laskut ja asuminen huonolla tuurilla reiluksi kuukaudeksi sillä kahden päivän tulolla sitten kun sen saa ja sitten odotettava vielä sitä sovittelua, että saa loput.

Siinä tulee monelle nälkä. Työ aina lähes aina hyvästä. Jos a) pystyy ottamaan sen vastaan eli käymään töissä, vaatii usein joko auton tai muuttamista. Auton hankkiminen ei houkuta lyhyen työnvuoksi moniakaan ja se muuttaminen on myös välillä haastavaa. Vanha kämppä täytyy irtisanoa, hommata uusi, maksaa takuu vuokrat, hoitaa muutto jollain vehkeellä jos ei ole autoa, jne. Kaikki eivät voi pakkautua kasvukeskusten, keskuta alueille koska niissä ei ole sopivan hintaisia asuntoja tarpeeksi tarjolla. Sitten b) monilla on oman suun lisäksi muitakin suita ruokittavana ja kuukauden katkos rahan tulemiseen tarkoittaa poikkeuksetta pienituloiselle nälkää sekä laskujen maksujen myöhästymistä.

Eli tahtoo sanoa sitä, että siitä 550€/kk tulosta ei kamalan paljon tappiota kukaan halua ottaa. Itse otin vuositasolla noin 5000€ tappiota työpaikan vaihtamisen vuoksi. Palkka oli uudessa kuitenkin kohtuullinen ja vaki työ niin sillä eli. Työ oli entistä huomattavasti mielekkäämpää joten rahallisesta tappiosta huolimatta win win tilanne. En voisi itse kuitenkaan vaatia ihmistä jonka kuukausi tulot ovat luokkaa 550€ netto + asumistuki vähentämään edelleen siitä ja pureskelemaan nälissään kynsiään kun ei rahaa tule mistään kun odottelee sovittelua.

Asiallinen kirjoitus ja toit hyvin esille käytännön ongelmat..

Kaikkein järjettömintä tässä suomalaisessa byrokratiassa on se että kaikki tällaiset yllä esitetyt ongelmat olisi helppo poistaa ja korvata yksinkertaisella ilmoituksella ja verotilityksellä.

1. Työnantaja ei halua tällaista hankaluutta. Käytännössä tarvitaan vain työntekijän työpanosta tiettyä tehtävää varten. Tilapäiseen tarpeeseen.
- työnantaja maksaa mielellään palkan tekijälle, mahdollisimman helposti ja vähäisellä ylimääriäisellä byrokratialla.
- helpointa olisi sopia tuntipalkasta ja laskea tunnit. Antaa sen jälkeen palkkarahat työntekijälle suoraan käteen tai pankkitilille.
- laskelmat, tilitykset, ilmoitukset ja kuitit jne. on helppo tehdä nykyaikaisella tekniikalla.

2. Työntekijä haluaa myös tehdä työn ja saada palkkansa helposti ja nopeasti
- jos em. perinteinen työnantajan laskenta/tilitysmalli ei ole mahdollista niin vaihtoehtoja löytyy.
- on helppo luoda toimintamalli/palvelu jossa työntekijä voi itse huolehtia saamansa palkan verotilityksistä. Vaikka ostamalla valmiin verolapun tietylle summalle R-kioskilta. Samalla tavalla kuin maksetaan esim. pikalotto tmv.
- tilitykset voidaan ohjata/kohdistaa automaattisesti (esim. henkilö-/yritystunnuksen mukaan) kaikille tarpeellisille osapuolille.

3. Verottajan, eläkevakuutuslaitoksen, työkkärin jne. oli myös helppo saada realiaikainen tieto tapahtumista omiin järjestelmiinsä.
- kaikki nämä voidaan toteuttaa ja hallita helposti nykyaikaisen tietotekniikan avulla.
- samalla voitaisiin myös laskea vaikutukset tukijärjestelmiin ja niistä tulevat tilitykset yksittäiselle henkilölle/työntekijälle.

Kun kaikki tällaiset asiat tehtäisiin oikein niin työvoimahallinnon ja verottajan jne. jne. byrokratiakoneistosta vapautuisi jopa100.000 henkilötyövuotta. Nämä resurssit voitaisiin työllistää kaikenlaisissa muissa tuotannollisissa tehtävissä jne. Tällä saavutettaisiin n. 5 miljardin säästö julkishallinnon (valtio/kunnan) henkilöstökuluissa.

https://taloudentulkki.com/2014/03/27/valtio-jatkaa-palkkajohtajana/
https://www.stat.fi/til/pal.html
 
Paljon puhutaan kannustin ongelmista ja suurin kannustin ongelma suomessa on posketon verotus, elämisen, asumisen ja liikkumisen hinta. Noista neljästä kun kaksi saataisiin edes kohtuulliselle tasolle niin uskaltaisin väittää, että se lisäisi työtä ja varsinkin kykyä ottaa sitä vastaan. Jos ihminen tekee työtä ja ei siitä huolimatta tule sillä palkallaan toimeen vaan joutuu olemaan tulonsiirtojen varassa niin ongelma on silloin joko liian pieni palkka tai liian suuret elämisen kustannukset. Yksilö pystyy tiettyyn pisteeseen vaikuttamaan siihen mihin rahansa käyttää mutta kyllä jokainen täälläkin oleva tietää, että Suomi on kallis ja yliverotettu maa. Hitto sähkölaskustakin energian hinta on se pienin. Kohta saadaan maksaa kunnallisvero ja vielä maakunta vero siihen päälle. Vai kuvitteleeko joku, että kunnat laskevat verotustansa sen sote sektorin verran? Ei todellakaan. Varmaan vähän lasketaan muodon vuoksi mutta sitten huomaavat, että nyt jää rahaa paljon enemmän johonkin muuhun niin samalla tavalla jos ei enemmän täällä nyhdetään kolikoita ihmisten taskusta.

Yksityisautoilu tosiaan on kohtuuttoman kallista suhteutettuna maan hajanaisuuteen. Polttonesteiden (ja napalmin) hinta alas! Tiemaksut Bernerin perseeseen!

Asumisen osalta nykyjärjestelmässä on joitakin puutteita, lähinnä kasvukeskusten osalta. Sijainti vaikuttaa nykyään liiaksi asumiseen osoitettavan tulonsiirron määrään. Jos välttämättä haluaa asua Helsingissä muiden rahoilla, niin sitten pistää suuremman osan työmarkkinatuesta, toimeentulotuen perusosasta tai eläkkeestä asumisen kustannuksiin ja kitsastelee muissa menoissa. Ongelma vain on, että kenenkään intressissä ei ole romuttaa nykyistä järjestelmää. Vasemmiston äänestäjät nousevat barrikaadeille, kun työmieheltä "viedään asunto alta". Oikeiston äänestäjät taas alkavat twiitata hullun lailla, kun velaksi ostettujen sijoitusasuntojen arvosta sulaa kolmannes.

Noin muutoin asumisen kustannukset eivät ole Suomessa kohtuuttoman korkeat:

Suomessa onkin pienet asumiskustannukset
Euroopan unionin jäsenmaiden välisiin asumiskustannuseroihin vaikuttavat asuntokanta, velkaisuus ja asumisen osuus kotitalouksien kulutuksesta. Myös asuntolainojen ehdoissa, pituudessa ja joustavuudessa on eroja.
Suomessa asumiskustannuksiin kuluu tuloista 22 %. Se on pienempi kuin muissa Pohjoismaissa ja EU-maissa keskimäärin. Asumiskustannuksiin luetaan vuokrat, hoitovastikkeet, asuntolainan korot ja kiinteistövero mutta ei asuntolainojen lyhennyksiä. Asumistukia ei huomioida tilastossa.
Suomalaisia pienituloisia asumiskustannukset rasittavat keskimääräistä harvemmin. Noin 5 % suomalaisista kulutti vuonna 2014 asumiseen yli 40 % nettotuloista.
Asumiskustannuksiin kului vuonna 2014 vähiten Kyproksella, Maltalla ja Luxemburgissa ja eniten Hollannissa, Britanniassa, Saksassa ja Tanskassa. Hollannissa, Saksassa ja Tanskassa yli 15 %:lla asukkaista oli suuret asumismenot. Saksassa keskimääräiset asumismenot olivat yli 40 % nettotuloista. Myös pienituloisten asumiskustannukset olivat näissä maissa suuret. Suurimmillaan kustannukset olivat vapaissa vuokra-asunnoissa asuvilla.
Vähiten omistusasuntoja on EU:n alueella Saksassa ja Itävallassa. Itä-Euroopan maat ovat erittäin omistusasuntovaltaisia. 1990-luvulla valtaosa niiden asuntokannasta yksityistettiin myymällä asunnot edullisesti. Itä-Euroopassa ja Baltiassa asunnot ovat valtaosin velattomia ja vuokra-asuntomarkkinat ovat toistaiseksi melko kehittymättömät.
Lähde: Eurostat

https://sosiaalivakuutus.fi/asumisen-kallis-hinta-lisaa-tukimenoja/
 
Vuokratyöfirmojen on helppo rekrytä, kun riski jää oikeastaan kokonaan rekrytylle. Ainakin tähän asti rekrytty on 0 tuntisopimuksen, joka ei takaa tunnin tuntia palkattua työtä, tehdessään sitoutunut olemaan tekemättä töitä toiselle työnantajalle.. Näppärä tapa muuten siivota haitallinen työvoiman tarjonta markkinoilta....

Mä en ainakaan ihan purematta vuokratyöfirmojen liturgiaa nielisi.

Ei tuokaan ihan pidä paikkaansa. Lähipiiristä esim. löytyy sellainen, joka on ollut kolmen vuokrafirman listoilla samaan aikaan, nollatuntisopimuksesta huolimatta tehnyt aina täyttä 40-tunnin viikkoa (varastotyö) ja tietyn "koeajan" jälkeen palkattu asiakasyriyksen omaksi työntekijäksi. Vuokratyöfirmoissa taas on sellaisia, että heti alussa tarjoavat jonkun random-keikan ja sitten ei välttämättä kuulukaan kuukausiin mitään. Parhaimmillaan se ei kyllä eroa mitenkään työskentelystä suoraan asiakasyrityksessä. Tai no, konvehtirasia jaettiin joulun alla vain oman firman työntekijöille.
 
Osaajia löytyy, mutta ei sellaisia joita saa ilmaiseksi. Aikaisemmin kerroinkin kuinka yhden vuokratyöfirman edustaja sanoi rekrytilaisuudessa, että heillä ei makseta ylityöpalkkaa, vaan sellaiset hommat korvataan jääkiekkolipuilla yms.

Toinen vuokratyöfirma taas maksaa TES:sin mukaista palkkaa ja ylitöitä tehdää, jos asiakasyritys haluaa. Viime kuussa la-su jaksolta maksettiin joku 700 €.

Toisaalta eivät ne "Suomen huipputyöpaikatkaan" maksa toimihenkilöille mitään ylityöpalkkaa, koska ylityöt eivät ole virallisia vaan harmaita. Minullakin lukee sopimuksessa viikkotyöaikana 37,5 h, mutta kyllä se käytännössä on 45 h, joskus jopa 55 h. Tuntisaldo kasvaa tuossa kyllä, mutta ei niitä usein ehdi edes periä takaisin tunti tunnista-vapaana. Ja sitten näppärä systeemi hävittää tietyn rajan ylittäävät saldotunnit bittiavaruuteen kolmen kuukauden välein. HR:n kaverilta kuulin, että yhtenä vuonna pelkästään tällaisia tunteja oli ollut yli 30000 h.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen vuokratyöfirma taas maksaa TES:sin mukaista palkkaa ja ylitöitä tehdää, jos asiakasyritys haluaa. Viime kuussa la-su jaksolta maksettiin joku 700 €.

Toisaalta eivät ne "Suomen huipputyöpaikatkaan" maksa toimihenkilöille mitään ylityöpalkkaa, koska ylityöt eivät ole virallisia vaan harmaita. Minullakin lukee sopimuksessa viikkotyöaikana 37,5 h, mutta kyllä se käytännössä on 45 h, joskus jopa 55 h. Tuntisaldo kasvaa tuossa kyllä, mutta ei niitä usein ehdi edes periä takaisin tunti tunnista-vapaana. Ja sitten näppärä systeemi hävittää tietyn rajan ylittäävät saldotunnit bittiavaruuteen kolmen kuukauden välein. HR:n kaverilta kuulin, että yhtenä vuonna pelkästään tällaisia tunteja oli ollut yli 30000 h.
Tuossa joutuu olemaan tarkkana ja sanomaan myös useasti että "nyt en pysty jeesaamaan, reilusti työkuormaa päällä". Itsellä sama 37.5h/viikko ja työajanseuranta, joskus joutuu olemaan aika tiukkana että työkuorma pysyy järkevänä ja saa pidettyä omansa pois. Esimiehelle kertonut että "MeriTJ ei ole punainen risti eli se ei lahjota kallista aikaansa edes firmalle". Tällä tavoin saanut sovittua että saa joskus sesonkien/projektien kasaaamat isommat liukumat pidettyä kasassa ja vapaana pois kuten systeemi on tarkoitettu. Se tuossa on huonoa että kaikki eivät saa sanotuksi suoraan että "nyt jarruja, saldot paukkuu".
 
Toinen vuokratyöfirma taas maksaa TES:sin mukaista palkkaa ja ylitöitä tehdää, jos asiakasyritys haluaa. Viime kuussa la-su jaksolta maksettiin joku 700 €.

Toisaalta eivät ne "Suomen huipputyöpaikatkaan" maksa toimihenkilöille mitään ylityöpalkkaa, koska ylityöt eivät ole virallisia vaan harmaita. Minullakin lukee sopimuksessa viikkotyöaikana 37,5 h, mutta kyllä se käytännössä on 45 h, joskus jopa 55 h. Tuntisaldo kasvaa tuossa kyllä, mutta ei niitä usein ehdi edes periä takaisin tunti tunnista-vapaana. Ja sitten näppärä systeemi hävittää tietyn rajan ylittäävät saldotunnit bittiavaruuteen kolmen kuukauden välein. HR:n kaverilta kuulin, että yhtenä vuonna pelkästään tällaisia tunteja oli ollut yli 30000 h.

Ei tuokaan ihan pidä paikkaansa. Lähipiiristä esim. löytyy sellainen, joka on ollut kolmen vuokrafirman listoilla samaan aikaan, nollatuntisopimuksesta huolimatta tehnyt aina täyttä 40-tunnin viikkoa (varastotyö) ja tietyn "koeajan" jälkeen palkattu asiakasyriyksen omaksi työntekijäksi. Vuokratyöfirmoissa taas on sellaisia, että heti alussa tarjoavat jonkun random-keikan ja sitten ei välttämättä kuulukaan kuukausiin mitään. Parhaimmillaan se ei kyllä eroa mitenkään työskentelystä suoraan asiakasyrityksessä. Tai no, konvehtirasia jaettiin joulun alla vain oman firman työntekijöille.

Kyllä täälläpäin noi tunnetut Henkilöstöfirmat pelaa ihan reiluilla säännöillä. Ja me myös tarkistetaan, että työntekijät saa sen mitä kuuluukin. Mikään ei aiheuta niin paljoa pahaa verta kuin se, että tuotannossa olisi kahden kerroksen porukkaa.
Sen kyllä tiedän, että on näitä "Hanskin henkilöstöpalvelut" tyylisiä yrittäjiä jotka sitten harrastaa ihan omilla säännöillään, mutta ei kukaan järkevä työnantaja jolla on tarkoitus kehittää omaa toimintaansa lähde tuollaisten kanssa yhteistyöhön.
Joskus vuosia sitten henkilöstöala oli aikamoinen villi länsi, mutta kyllä nykyään toimii ainakin teollisuudessa ihan asiallisesti. Ja nyt on toisaalta sellainen aika, että ei niitä valmiita työntekijöitä löydy mistään, jos löytyisi edes hviä aihioita niin voisi olla tyytyväinen. Palkkoja nostamalla ongelma ei ratkea, enemmän kyseessä on se, että koulutusta pitäisi kohdentaa enemmän yritysten tarpeiden mukaan.
 
Back
Top