Mutta laskussa kerroit tuon intensiteetin kymmenellä saadaksesi maksimaalisen sademäärän, eli se oli noin 30-kertainen tunnin keskisademäärään verrattuna?Oli, mutta vain kolminkertainen, eikä kymmenkertainen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mutta laskussa kerroit tuon intensiteetin kymmenellä saadaksesi maksimaalisen sademäärän, eli se oli noin 30-kertainen tunnin keskisademäärään verrattuna?Oli, mutta vain kolminkertainen, eikä kymmenkertainen.
Se huomioonottaen ei ole uskottavaa olettaa että taulukon lämpötila viittaisi ruudin lämpötilaan ilman lämpötilan sijasta. Ainakin tänne lainattu osa taulukosta koskenee siis vain ulkoballistiikkaa.
Säätiedot mitattiin täsmälleen samalla metodilla (eli tähdäten teodoliitilla nousevaan sääpalloon) kun 1939 aina 1980-luvulle asti, jolloin Vaisalan radioluotauskalustot tuli käyttöön. Sota-aikoina laskut tapahtuivat lentoajoille 5 sek välein eikä 10 sek kuten myöhemmin. Täällä esillä ollut taulukko ei todennäköisesti ole meidän käyttämämme vaan toimitetettu heittimien mukana ulkomaiselle ostajalle.En usko, että -39 säätä luodattiin sillä tarkkuudella kuin mitä sinun muistamassasi ajassa. Olen kyllä perillä nykyaikaisesta ballistisesta laskennasta ja hyvä niin koska teen sitä päätyökseni. Mistäpä muuuten tiedät että kyseessä on nimenomaan ruudin lämpötila? Se ei ymmärtääkseni taulukosta käy ilmi.
Mistä laskusta nyt puhut?Mutta laskussa kerroit tuon intensiteetin kymmenellä saadaksesi maksimaalisen sademäärän, eli se oli noin 30-kertainen tunnin keskisademäärään verrattuna?
Jos oletettiin, niin lämpötilan vaikutuksen pitäisi sitten olla lentomatkaan suurempi suhteessa ilman paineen vaikutukseen kuin mitä se on, koska lämpötila vaikuttaa sitten sekä ulko- että sisäballistiikkaan, ja ilman paine ainoastaan ulkoballistiikkaan. Ainoa selitys taulukon sisällölle on ettei ruudin palamisnopeuden muutoksia huomioitu ainakaan tuossa kohtaa taulukkoa yhtään mitenkään. Syytä täytyy kysyä joltain paremmin asiaan perehtyneeltä. Voin kuitenkin esittää kysymyksen, että olisiko mahdollista että jo palaneen ruudin lämpöä siirtyisi riittävästi vielä palamattomaan ruutiin noinkin lyhyenä aikavälinä, ettei ilman lämpötilalla ennen ruudin sytyttämistä olisi juurikaan merkitystä käytännössä tuossa taulukossa huomioidulla tarkkuudella? Ja nykyään sitten ilmeisesti huomioidaan, jos ruudin lämpötilaa kerran mitataan.Epäilisin, että tuohon aikaan kenttäolosuhteissa voitiin hyvin olettaa ruudin lämpötilan olevan likimain sama ilman lämpötilan kanssa...
Jos oletettiin, niin lämpötilan vaikutuksen pitäisi sitten olla lentomatkaan suurempi suhteessa ilman paineen vaikutukseen kuin mitä se on, koska lämpötila vaikuttaa sitten sekä ulko- että sisäballistiikkaan, ja ilman paine ainoastaan ulkoballistiikkaan. Ainoa selitys taulukon sisällölle on ettei ruudin palamisnopeuden muutoksia huomioitu ainakaan tuossa kohtaa taulukkoa yhtään mitenkään. Syytä täytyy kysyä joltain paremmin asiaan perehtyneeltä. Voin kuitenkin esittää kysymyksen, että olisiko mahdollista että jo palaneen ruudin lämpöä siirtyisi riittävästi vielä palamattomaan ruutiin noinkin lyhyenä aikavälinä, ettei ilman lämpötilalla ennen ruudin sytyttämistä olisi juurikaan merkitystä käytännössä tuossa taulukossa huomioidulla tarkkuudella? Ja nykyään sitten ilmeisesti huomioidaan, jos ruudin lämpötilaa kerran mitataan.
Juurikin tuosta. Keskisademääräksi annoit 58,3 mm/h, suurimmaksi intensiteetiksi 145,4 mm/h. Laskussa sait tulokseksi, että 145,4 mm/h sademäärä vastaa noin 8 metrin lyhennystä a-tarvikkeen lentomatkaan. Tämän jälkeen totesit: "Todellisuudessa maksimaaliset hetkelliset sadekertymät lentoajalta ovat kuitenkin suomessa kenties jopa kymmenkertaisia tunnin keskiarvoon verrattuna, joten 80 metrin lyhennys kantamaan olisi täysin mahdollista vain tuolla perusteella." Tuossa mielestäni oletetaan 10-kertainen intensiteetti, ei keskiarvo.Mistä laskusta nyt puhut?
Tästä: https://maanpuolustus.net/threads/tykistö.283/post-777412
vaiko jostain muusta?
En löydä tuosta laskusta kertomista kymmenellä, vaan laskussa on käytetty viestissäni olevissa linkeissä olevia lukuja sellaisenaan.
Kyllä, tuossa lauseessa oletetaan 10-kertainen minuutin intensiteetti, laskussa sitä ei oletettu.Juurikin tuosta. Keskisademääräksi annoit 58,3 mm/h, suurimmaksi intensiteetiksi 145,4 mm/h. Laskussa sait tulokseksi, että 145,4 mm/h sademäärä vastaa noin 8 metrin lyhennystä a-tarvikkeen lentomatkaan. Tämän jälkeen totesit: "Todellisuudessa maksimaaliset hetkelliset sadekertymät lentoajalta ovat kuitenkin suomessa kenties jopa kymmenkertaisia tunnin keskiarvoon verrattuna, joten 80 metrin lyhennys kantamaan olisi täysin mahdollista vain tuolla perusteella." Tuossa mielestäni oletetaan 10-kertainen intensiteetti, ei keskiarvo.
(Kovin teoreettistahan tämä on, ei mikään a-tarvike lennä koko matkaa tiheimmän saderyöpyn syleilemänä, mutta mielenkiintoinen raja-arvo. )
Säätiedot mitattiin täsmälleen samalla metodilla (eli tähdäten teodoliitilla nousevaan sääpalloon) kun 1939 aina 1980-luvulle asti, jolloin Vaisalan radioluotauskalustot tuli käyttöön.
Yleinen ase- ja asejärjestelmäoppi 2001 ss. 122-140
Tuo että keksittiin tuollainen kuukeri ratkaisu latausvaunujen hankinnan sijasta tulee maksamaan mahdollisessa sodassa verta ja hikeä.Oheisessa Millogin lehdessä on mainittu että Moukareihin (K9) on suomessa kehitetty lataussilta, jolla ammukset siirretään suoraan kuorma-autoista vaunun ammusmakasiiniin.
Muutakin juttua päivityksistä, kuten Jurmojen korjauksista.
https://millog.fi/millogin-uusi-asiakaslehti-on-ilmestynyt/
Tuo että keksittiin tuollainen kuukeri ratkaisu latausvaunujen hankinnan sijasta tulee maksamaan mahdollisessa sodassa verta ja hikeä.
Kuten MLRS järkevien ampumatarvikkeiden hinnalla voidaan ostaa käytettyjä heittimiä lisää.Toisaalta latausvaunujenkin hinnalla voi ostaa tykkejä. Puolensa varmaan molemmilla.
Kuten MLRS järkevien ampumatarvikkeiden hinnalla voidaan ostaa käytettyjä heittimiä lisää.
Jos lähetään lähihistoriasta kaivamaan niin, K9 onnistunut mutta olisin toivonut näkeväni myös ne laturit. Leopard A4 sekä A6 aivan erinomaisia hankintoja. MLRS toki myös mutta kuten tiedämme, niin hanke jäi torsoksi. Hawk kauppa Sveitsistä varmaan myös vuosikymmenien parhaita hankintoja. Hornet hävittäjä ja tätä ennen derkkujen laarista tehdyt kriittiset täydennykset.Ihan mielenkiinnosta, onko PV tehnyt mielestäsi ikinä mitään oikein?
Kuten MLRS järkevien ampumatarvikkeiden hinnalla voidaan ostaa käytettyjä heittimiä lisää.