En tiedä mitkä on vastaavat ajat 122mm:n raketinheittimillä, mutta oletan että nekin voisivat hyötyä automaatiosta, jolloin se koko 40 raketin sarja saadaan ammuttua ja poistuttua paikalta ennen kuin raketit osuvat maaliin.
Voit katsoa allaolevasta, täällä jo aikaisemmin esiintyneestä videosta, olisiko toimintaa mahdollisuus nopeuttaa automaatiolla kohtuullisin kustannuksin.
Tässä vielä forumin hakutoimintaa hyödyntäen mun aikoinaan laatimat kommentit sille mitä videossa näkyy:
00:20 Tällainen ajoneuvojen juna tunnettiin ennen nimellä "tuliasemabordelli". Näinhän ei saisi käydä joten jotain fibaa on täytyny tapahtua.
00:35 Oranssiliivinen varoupseeri kiipeää tarkastamaan, että jarrurenkaat ovat paikoillaan. Raketissa ei tietysti voi olla kun "täyspanos" joten lyhyemmän matkan "osapanos" saadaan ilmanvastuksen avulla. Kaksi erilaista löytyy.
00:50 Tykkimies kääntää kiertokaukoputken varren esiin ja poistaa suojapeitteen. Sen jälkeen lähtee viemään kollimaattoria, joka tarvitaan suunnan kiinnittämiseen.
01:00 Suuntaaja sai putkensuun- ja takasuojukset pois ja kaivaa kiertokaukoputken esiin (oliko K2 laatikosta?) ja asettaa sen paikoilleen.
01:15 Toinen putkien suojapeitteiden irroittaja on huomattavan gonahtaneen oloinen kun kävelee vasemmalla tuntemattomaan tehtävään. Ei tosin vaikuta ryhmän kokonaissuoritukseen.
01:40 Patterin ns. peruspisteeseen on paikantamisajoneuvolla etukäteen mitattu suunta ja koordinaatit. Mittaus-au:n tehtävä on siirtää suunta heittimille. Oranssiliivinen varoupseeri valvoo vieressä; hän on päävastuussa lopputuloksesta. "Kirjanpitäjä" vasemmalla puolella on tarpeeton henkilö; ehkä oli ylimääräisiä johtajia.
01:55 Tästä vaiheessa ei ole menny mitään "väärin" vaikka niin huudetaan. Asemat on valmisteltu ja merkitty ajoneuvojen paikat. Samassa yhteydessä on mitattu alustavat suunnat, jotka näyttävät poikkeavan 10-20 piirua oikeasta. Tämän eron korjaaminen on nopeampaa kun koko homman tekeminen alusta alkaen. Huomaa myös selkeä ja oikearytminen numeroiden lausuminen, joka kelpaisi koulutusvideoonkin.
02:20 Kuvan reunoissa näkyvät kahden heittimen kollimaattorit niitä paikoilleen laittavine tykkimiehineen.
02:35 Lataa komennolla poistetaan varmistukset laukaisulaitteesta. Raketithan on ladattu putkiin jo latausasemassa. Tulikomennot puheella on vain seuraajille, ajoneuvoissa toimitaan radioilla.
03:07 Nyt on kiire! Eka toimenpide on laittaa putkien peitteet paikoilleen. Toinen tykkimies aloittaa väärästä päästä kun räplää kollimaattorin ja sen jalustan kanssa. Sitten muistaa ja hyppää lavalle auttamaan. Yksin peitettä ei saa paikoilleen.
04:00 Suuntaaja ei hosu eikä häsää vaan tekee hommansa "norminopeasti". Ehtii vielä vilkaista, ettei mitään unohdu kiireessä. Tehtävän saikin aina ryhmän "särmin" tkm.
05:00 Muut patterin heittimet eivät ole yhtä nopeita. Yksi ei ole tässä ajassa saanu etupeitettäkään paikoilleen.
05:45 Tässä kohtaa näkyy lumiketjujen merkitys. Toinen (etummainen) vetävä akseli ei auta kun rengas ei pidä. Kuitenkin kyseessä on maastoajoneuvo. Kuvitelkaa tähän siviilikuormuri, joita kokoonpanoissa on enemmistö.
06:27 Video päättyy mutta vähän pitää kokonaisaikaan lisää laittaa sillä muut heittimet ovat vielä laukaisupaikoillaan.
Kommenteilla ei ole tarkoitus vähätellä parhaansa yrittävää henkilökuntaa ja varusmiehiä. Nämä ei vaan koskaan mene kuin elokuvissa vaan aina mahtuu mukaan erilaista sähellystä. Jos menisi niin miksi sillo tarvisi harjoitella?