Oli aikoinaan mutta tuskin on nykypäivänä mitenkään poikkeavaa muiden maiden tulenkäytöstä.Suomen erikoisuus / vahvuus tykistön käytössä on ollut juuri tuo maalialueen suppeus ja sinne usean patteriston keskitetty tulentiheys.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oli aikoinaan mutta tuskin on nykypäivänä mitenkään poikkeavaa muiden maiden tulenkäytöstä.Suomen erikoisuus / vahvuus tykistön käytössä on ollut juuri tuo maalialueen suppeus ja sinne usean patteriston keskitetty tulentiheys.
Netistä saksalaisten harjoittelua katsoneena heräsi kysymys onko siellä ollenkaan kykyä massiviiseen tulenkäyttöön. Yksittäisiä kohdistusammuksia.Oli aikoinaan mutta tuskin on nykypäivänä mitenkään poikkeavaa muiden maiden tulenkäytöstä.
Suunnitelmaa luodaan, toivottavasti lähtee ripeästi toteutus käyntiin. Saksa aikoo tämän mukaan nostaa tykistöpataljooniensa määrän 4 --> 13. Noin tuplaa henkilöstömäärän, SPG kalustoa tavoitteena noin 300 putkea ja sen lisäksi 80 raketinheitintä, nykyisin 40.Netistä saksalaisten harjoittelua katsoneena heräsi kysymys onko siellä ollenkaan kykyä massiviiseen tulenkäyttöön. Yksittäisiä kohdistusammuksia.
Kääntäen: miten ruotsalaiset olisivat harjoitelleet tätä kun pitkään armeijalla ei ollut yhtään haupitsia?
Ukrainalta on puuttunut ammuksia ja tykkejä sekä luultavasti myös osaamista sodan alkuvaiheilla jolloin olisi ollut tarvetta isoille torjuntaan perustuville tulivalmisteluille. Toiseksi hyökkäyksen painopisteitä on ollut useita pitkien matkojen päästä toisistaan joka on rajannut tykistön useamman maalin käytön mahdollisuutta.Suomen erikoisuus / vahvuus tykistön käytössä on ollut juuri tuo maalialueen suppeus ja sinne usean patteriston keskitetty tulentiheys. Muistaakseni 2ms toiseksi suurin hetkellinen tykistön tulentiheys saavutettiin Tali-Ihantalan torjuntataistelussa, Kurskissa taisi vieläkin suurempi. Maasto lienee täällä ollut sellainen että poikkeuksellisen suuret määrät joukkoja joutui pakkautumaan olemattomille tieurille ja vähät peltoaukeatkaan ei kummoisia tainneet olla. Metsien läpi ei isoilla massoilla hyökkäillä.
-44 torjuntataisteluista on mahtavia silminnäkijä kertomuksia (molemmin puolin), kun hyökkäykseen ryhmittyvää massaa vastaan isketään usean patteriston voimin ja parhaimmillaan Stukat vielä siihen päälle. Yhdessäkin kerrottiin kuinka etumaastosta kuului useiden, jopa kymmenien tst-vaunujen moottoreiden käynnistämiset/ryhmittymiset röyhkeästi näkyville ns. lähtökuoppiin, tunnelma oli ollut poteroissa se että nyt tuli lähtö joko taivaaseen tai juosten taakse päin. Suomalaisten tykistö vastasi kaikella mitä irti lähti. Lopputuloksena täydellinen hiljaisuus, ainoastaan joku ryssän mattelin puolikas leijui korkealta taivaalta alas maahan Myös ryssän puolelta muistan tarinan jossa Stukat olivat iskeneet jossain hyvin kallioisessa maaston kohdassa tiellä etulinjaa kohti suunnanneita panssareita/jalkaväkeä vastaan, lopputuloksena kertojan mukaan maan päälinen helvetti täynnä pelkkää romurautaa ja ihmisen palasia.
Jotain tällaista toivoisi näkevänsä Ukrainassakin, mutta maasto on täysin erilainen Lähimmäksi taidettiin päästä siinä alussa kun kylänraitille (oliko Bucha vai joku pienempi paikka?) tuhottiin iso letka rysän vaunuja ja siltä kylän mieheltä pääsi muutama plyat kun ihmetteli lopputulosta seuraavana päivänä
Jos tykistö perustuu tulevaisuudessa pääsääntöisesti ajoneuvo-alustalle. Kenties vielä automatisoituhin järjestelmiin joita on sitten vähemmän kalliimman hintansa puolesta (altistaen samalla tappioiden suuremmalle merkitykselle) jotka ovat liikkuvuuden sekä tulivalmistelun puolesta nopeampia ja näin ollen vaikeampia tuhota vastatykistöllä.Venäjä on onnistunut tuhoamaan vain alle 10 prosenttia Ukrainan saamista 155 millimetrin Caesar-haupitseista – tässä syy
Liikkuvuus auttaa rintaman läheisyydessä, arvioi KNDS Nexter.www.tekniikkatalous.fi
Ukrainan avonainen ja osittain pehmeäkin maasto pitkien etäisyyksien kanssa on kulkuneuvo sidonnainen koska jalan sieltä ei oikein kannata lähteä etenemään.
Etunsa ja haittansa on siis Suomen metsäisessä itärajassa. Se sitoo kulkuneuvot ennakoitaville reiteille mutta altistaa vanhan kunnon jalan tehtäville hyökkäyksille.
Tykistö taistelee tulellaanEi täällä ole mitään hätää jos päästään torjumaan puhtaita jalkamiesten hyökkäyksiä, epäsuoraa ym. tulivoimaa aina henk.koht. aseistukseen asti on tänä päivänä niin runsaasti käytettävissä että ilman kaivautumisen tarjoamaan suojaa hyökkääjän elävä voima on tuhoon tuomittua. Asiasta kertoo paljon mm. kaikki viime sotien reilut torjuntavoitot hyökkääjistä ilman oman alueen menettämistäkään sen mukaan mitä korvempaan maastoon metsien keskelle mentiin. Ilomantsi, Rukajärvi, Raatteentie jne.
Patria on näköjään tekemässä aikaisemmasta suunnitelmastaan ajoneuvotykistä protoa. Kehitystoiminta oletettavasti ilman PV rahoitusta. Toivottavasti saavat samalla ratkottua mm. lataus ongelmat.
Patria kehittää tykkiä, joka toimii erityisen hyvin nykysodassa – Tällainen se on
Patria integroi 155K98-haupitsin Sisun maastokuorma-auton alustalle, koeammunnat yhdistelmällä on tarkoitus tehdä ensi talvena.www.aamulehti.fi
Meinaakohan nuo tuottaa uusia tykkejäkin vai onko tarkoitus vain laittaa vanhat K98:t uudelle alustalle?Patria on näköjään tekemässä aikaisemmasta suunnitelmastaan ajoneuvotykistä protoa. Kehitystoiminta oletettavasti ilman PV rahoitusta. Toivottavasti saavat samalla ratkottua mm. lataus ongelmat.
Uutisen mukaan ihan uusia vehkeitä, protossa toki saattaa olla Patrian myyntitykki purettuna. Nyt on myyjän markkinat ja muita Patrian tuotteita on mennyt hyvin kaupaksi, joten on myös rahaa tuotekehittelyyn.Meinaakohan nuo tuottaa uusia tykkejäkin vai onko tarkoitus vain laittaa vanhat K98:t uudelle alustalle?
Saako noihin ylipäänsä uusia putkia mistään? Näyttää Ukrainassa tykistön käyttö olevan sitä luokkaa, että loppuun kuluminen on todellinen uhka.
Patria Land on sen verran myynyt tavaraa, että on omasta takaa rahaa tuotekehittelyyn ja nyt on myyjän markkinat.Sanokaapa löytyisikö joukkorahoitukseen euroja, mikäli sitä korttia haluttaisiin kokeilla? Itse laittaisin varmasti.
Isoimpien rahoittajien nimet putkiin.
Rehellisesti sanottuna ei olisi se PV:n tykki, jota ekana alkaisin laittamaan ajoneuvolavetille. 155K83 ja 122H63 kalustojen rekan lavalle laittaminen toisi suuremman edun, kuin jo apumoottorilla varustetun tykin täysin itseliikkuvaksi tekeminen. Jos putket ovat uutta tuotantoa, niin sitten tietenkin näin päin, mutta jos olemassa olevia tykkejä kodataan, niin parempi korvata huonoin kalusto, ei parasta.Patria on näköjään tekemässä aikaisemmasta suunnitelmastaan ajoneuvotykistä protoa. Kehitystoiminta oletettavasti ilman PV rahoitusta. Toivottavasti saavat samalla ratkottua mm. lataus ongelmat.
Patria kehittää tykkiä, joka toimii erityisen hyvin nykysodassa – Tällainen se on
Patria integroi 155K98-haupitsin Sisun maastokuorma-auton alustalle, koeammunnat yhdistelmällä on tarkoitus tehdä ensi talvena.www.aamulehti.fi