Tykistö

Empä osaa arvioida sivun luotettavuutta, ranskalainen kuitenkin. Siellä pidetään Caesaria ykkös vaihtoehtona siihen Suomen merivoimien rannikkotykkihankintaan, hinta vs. muut olisi merkittävin tekijä eli sopivuus erikoisolosuhteisiin.

 
Empä osaa arvioida sivun luotettavuutta, ranskalainen kuitenkin. Siellä pidetään Caesaria ykkös vaihtoehtona siihen Suomen merivoimien rannikkotykkihankintaan, hinta vs. muut olisi merkittävin tekijä eli sopivuus erikoisolosuhteisiin.

Ei auta kuin taas taivastella hintoja.
Onkohan tuota tykkiä mahdollista saada Sisun kyytiin...


"However, the main argument of the Caesar Mk2 in the Finnish competition is undoubtedly its price. Indeed, as noted by the Polish site, a Caesar MkII has a public unit price of $6 million, or two times cheaper than the Swedish Archer Mk2, and three times cheaper than the German RCH-155."
 
Viimeksi muokattu:
Empä osaa arvioida sivun luotettavuutta, ranskalainen kuitenkin. Siellä pidetään Caesaria ykkös vaihtoehtona siihen Suomen merivoimien rannikkotykkihankintaan, hinta vs. muut olisi merkittävin tekijä eli sopivuus erikoisolosuhteisiin.


Itse toivoisin, että venattaisiin hetkisen mitä Patria saa kasaan kisassa. Jos Patria nyt tosissaan on niitä tykkejä lähdössä jälleen valmistamaan, eikä vain piirtelemään Power Pointteja. Eikö nämä hankinnat yleensä ole pitkäkestoisia projekteja. Tuntuisi hullulta ostaa nyt kourallinen Ceasareita merivoimille ja muille taas muutaman vuoden päästä jotain muuta järjestelmää. Jos vaikka Patria saisi aikaan tykki-ajoneuvo-kokoonpanon, joka kelpaisi käyttöön yleisemminkin.
 

Itse toivoisin, että venattaisiin hetkisen mitä Patria saa kasaan kisassa. Jos Patria nyt tosissaan on niitä tykkejä lähdössä jälleen valmistamaan, eikä vain piirtelemään Power Pointteja. Eikö nämä hankinnat yleensä ole pitkäkestoisia projekteja. Tuntuisi hullulta ostaa nyt kourallinen Ceasareita merivoimille ja muille taas muutaman vuoden päästä jotain muuta järjestelmää. Jos vaikka Patria saisi aikaan tykki-ajoneuvo-kokoonpanon, joka kelpaisi käyttöön yleisemminkin.
Taidetaan elää sen verran jänniä aikoja että parempi ostaa heti vaan.

Tuossa on kyllä se hyvä puoli että tulee tutuksi tuote. Jos kriisi vaiheessa ostaa lisää taikka saa lahjoituksena yms.
 
Jos vaikka Patria saisi aikaan tykki-ajoneuvo-kokoonpanon, joka kelpaisi käyttöön yleisemminkin.
Kilpailua tuolla pyöräpohjaisten tykkijärjestelmien saralla alkaa olla melkoisesti. Jotain erinomaista täytyy Patrian saada aikaiseksi jos haluaa mukaan kunnolla. Hinta on tietysti yksi, eihän tuollaista 18 miljoonan euron RCH-155:sta kärsi "kukaan" hankkia.
 
Etyj 2016 ilmoituksessa Suomella on 471kpl 122 mm vedettävää ja 132 kpl 155mm vedettäväå.

Jos 155mm käyttää 12tykin patteristoa 18 kpl/122 sijaan niin 312 kpl 155mm korvaisi tuon 471kpl.

Jos käytetään tuota 6millin kappale hintaa niin kyllä sille hintaa tulee.
Siihen vielä lisäksi mahdollisesti nykyisten 155vedettävien uusiminen.
Eipä nekään enää ihan uudenkarheita ole...
 
Empä osaa arvioida sivun luotettavuutta, ranskalainen kuitenkin. Siellä pidetään Caesaria ykkös vaihtoehtona siihen Suomen merivoimien rannikkotykkihankintaan, hinta vs. muut olisi merkittävin tekijä eli sopivuus erikoisolosuhteisiin.

Laittaisin iippotuotteelle omat rahani, koska perusmekanismi tykeissä on sama kuin Tampelloissa ja sinne päin on muutenkin pitkäaikaiset suhteet.
Ranskalaiset tietysti puffaavat omaa tuotettaan, ja varmaanhan myös NATO painaa jonkin verran vaakakupissa nykyään.
 
",Vedettäviä tykkejä on merkittävä määrä Suomenkin maavoimilla, eikä niitä ole tarkoitus poistaa. Niillä kyllä on edelleen käyttöä, mutta asiaa täytyy sillä tavalla miettiä droneuhkankin näkökulmasta, että linnoitetaan tuliasemat vielä paremmin. Haetaan suojaa, koska tässä liikkuvuus ei ole ratkaisu.”

"Ukrainan sodan havaintoja käytetään hyväksi nyt Suomessa. Holman mukaan tykistön kannalta yksi tärkeistä opeista on, että epäsuoran tulen ampumaetäisyyksiä tulee kasvattaa."

 
Älkää nyt kumminkaan päästäkö merimiehiä valitsemaan tykkikalustoa.
Voivat vielä valita vaikka ranskalaisen.

Älä huoli, ei kai merivoimat ole ostanut tykkejä kuin Ruotsista ja Neuvostoliitosta sitten viime sotien. (Paitsi mitä tuli niiden brittiläisten ylijäämäpurtiloiden mukana joskus 50-luvulla?) Ja NL on hajonnut, joten jäljelle jää Ruotsi.
 
Mikäs syväkurkkuosasto tuolla Puolassa olevinaan on?
Obviously, we were right. Indeed, according to the Polish specialized site zbiam.pl, internal Finnish sources would have indicated that the Caesar MkII was indeed the option favored by the Finnish Navy, to replace its coastal batteries.
**
Hyvä koonti mk1 ja 2 eroista.
Le Caesar MkII of KNDS, which will soon enter production for the French, Belgian and Lithuanian armies, effectively ticks all of these boxes. With its new 460 hp engine, compared to 215 hp for the Mk1, the MkII maintains, and even extends, the great mobility noted and demonstrated by its ascendant, including in combat, even if the system now weighs 24 tonnes on the scale, six tonnes more than the Mk1.

A new version of the Weibel velocity radar, a new Geonyx inertial unit from Safran and a more powerful hydraulic pump will also give it increased speed of firing and firing, in application of the Shoot and Scout tactic, largely successfully used by the Caesar MkI of the Ukrainian forces for two years.
With the same artillery system as the Mk1, the MkII will maintain the range of 40 km with unpropelled shells, and 55 km, for example, with the Katana shell developed by KNDS.

Finally, the security of the Caesar MkII has been greatly improved, with the addition of two rear doors, Stanag 4569 level 2 cabin protection, enhanced protection against mines and IEDs, and a jamming detector to protect the vehicle for drones and lurking munitions.
 
Älä huoli, ei kai merivoimat ole ostanut tykkejä kuin Ruotsista ja Neuvostoliitosta sitten viime sotien. (Paitsi mitä tuli niiden brittiläisten ylijäämäpurtiloiden mukana joskus 50-luvulla?) Ja NL on hajonnut, joten jäljelle jää Ruotsi.
Huhhuh, ehdin jo huolestua. Tein vain näiden kahden välille linkin, koska eikös nykyään rt ole osa merivoimia?
Ajatelkaas nyt - Tuuli-hankkeen suunnittelukyky yhdistettynä OL3 projektinhallintakykyyn...
 
Huhhuh, ehdin jo huolestua. Tein vain näiden kahden välille linkin, koska eikös nykyään rt ole osa merivoimia?
Ajatelkaas nyt - Tuuli-hankkeen suunnittelukyky yhdistettynä OL3 projektinhallintakykyyn...
"TUULI MAINITTU!..."

Aika puhkikaluttu aihe jo vuosien mittaan, mutta oliko sinusta Tuulen suunnittelussa jotain poikkeuksellista ongelmaa?
 
Laittaisin iippotuotteelle omat rahani, koska perusmekanismi tykeissä on sama kuin Tampelloissa ja sinne päin on muutenkin pitkäaikaiset suhteet.
Ranskalaiset tietysti puffaavat omaa tuotettaan, ja varmaanhan myös NATO painaa jonkin verran vaakakupissa nykyään.
Pyörää ei välttämättä kannata keksiä uudelleen. Tarvittavan osuuden ajoneuvokanuunan teknologiasta voinee lisensoida Israelista? Tai vaikka koko Atmosin asejärjestelmän ja istuttaa sen Sisuun/Scaniaan/Johtotähteen.
 
Laivaston hankintahistoriaa katsoessa tulee mieleen että Saabilta se ostetaan, vaikka he eivät edes tykkejä tee.

Jos tulee ranskalainen, toivottavasti vaaditaan myös sovitus kotimaiselle 155murkulalle.
 
Älkää nyt kumminkaan päästäkö merimiehiä valitsemaan tykkikalustoa.
Voivat vielä valita vaikka ranskalaisen.
Lähteeköhän se pakkasella käytiin vai käykö pösöt? :unsure:
 
Tässä kisassa unohtuu Patrian yhteistyö Ukrainan kanssa, tuonne on jo vuonna 2023 suunniteltu ajoneuvojen valmistusta. Ukrainalla on tuotannossa Bohdana eli ajoneuvoasenteinen 155mm. Alustaksi Sisu ja tuotanto Suomessa, osa viedään Ukrainaan.
 
Tässä kisassa unohtuu Patrian yhteistyö Ukrainan kanssa, tuonne on jo vuonna 2023 suunniteltu ajoneuvojen valmistusta. Ukrainalla on tuotannossa Bohdana eli ajoneuvoasenteinen 155mm. Alustaksi Sisu ja tuotanto Suomessa, osa viedään Ukrainaan.
Teknologiansiirto ei onnistu ihan sormia napsauttamalla, vaan vaatisi ukrainalaisia osaajia tänne meidän tekijöitämme ohjaamaan ja kouluttamaan. Ne työntekijät, jotka nyt Patrialla on suunniteltu tykkituotannon käynnistäjiksi, tuskin ovat yhtäkään tykkiä ikinä valmistaneet, korkeintaan varaosia kotimaiseen tykkikantaan.

Ja olettaisin että kotimaiseenkin tekniikkaan perustuvan tykin uudistuotannossa on aikamoiset synnytyskivut, kun vain paperilla olemassaollutta uudistuotantokykyä lähdetään käynnistelemään, ainakin siltä vähän vaikuttaa. Osaavat tekijät ovat harvassa ja viimeiset kokonaiset tykit valmistuivat 18 vuotta sitten, paljon on vettä virrannut Tammerkoskessa sen jälkeen kun edellinen Tampella-tyyppinen on meillä valmistettu (Vammaskoskella tosin, kun Tampellahan meni jo yli 30 vuotta sitten konkurssiin).

Itsehän toki täällä kirjoittelin jo 2022 keväällä, että kotimainen tykkituotanto olisi pitänyt poliittisesti ohjattuna ja rahoitettuna käynnistää uudelleen, silloin siihen olisi saatu rahaa ja erilainen prioriteetti meiningille kuin nyt, erityisesti jos olisi tehty sopimuksia hankinnoista.
 
Back
Top