UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Trust_Kaman_unveils_its_new_KARGO_quadcopter_helicopter_design_UAV_925_001.jpg

Built with the U.S. Armed Force's future operating concepts in mind, the KARGO UAV offers a rugged design for easy transport and deployment. The system’s compact form-factor fits in a standard shipping container and is designed to be unloaded and operated by as few as two people.

The KARGO UAV is based on a vertical takeoff & landing (VTOL) helicopter design and is powered by a jet fuel turbine engine developing 300 hp. It is equipped with four foldable arms each equipped with a double blade rotor. It can fly at a maximum speed of 225 km/h with a maximum range of 968 km and can reach a maximum altitude of 3,048 m.

Designed to provide cost-effective cargo hauling in its conformal pod or external sling load configuration, the KARGO UAV will self-deploy with no payload up to 968 km with a max lifting capacity of 400 kg. This size and class vehicle also has multiple commercial applications and is part of a growth strategy involving a family of purpose-built KARGO vehicles for multiple and repeatable missions.

The Kaman KARGO UAV is the only system of its class that is purpose-built to provide deployed Marines, Sailors, Airmen, Soldiers, and Coast Guard autonomous resupply in the lethal, fluid combat environment that future military operations will entail or for regular logistics missions.
 

Built from the ground up to navigate dynamic, GPS-denied environments autonomously ExynAI is capable of mapping complex structures without the need of a pilot or existing infrastructure. Powered by Autonomy Level 4, our robots can explore beyond visual line of sight – keeping survey teams safe and logging critical data.
 
Nyt kun tämän roistovaltio turkin lennokkeja hehkutetaan, niin miksei esim ruotsalainen lentokoneteollisuus yhdessä suomalaisten kanssa voisi rakentaa vastaavia, varmasti tulisi vielä parempiakin?
Raha. Länsimainen työvoima maksaa liikaa ja länsimaissa on myös taipumus tehdä asiat liian vaikeiksi. Turkkilaiset tekee halvalla perustoimivista komponenteista tarpeeksi hyvin toimivia järjestelmiä.
 
Uuden dronejärjestelmän hankintaprosessi on aloitettu ja julkisuudessa on jopa Reapereista puhuttu. Nykyistä Orbiter-järjestelmää voisi periaatteessa myös kehittää eteenpäin loitering munition -kamikaze-dronein. Orbiter tarjoaa niitäkin. Mutta - hintaa en ole oikein mistään löytänyt tällaisille droneille. Ilmeisesti ovat tasiteludronejen ohjuksia kalliimpia, mutta tehokkaampia. Niitä pitäisi olla kuitenkin aika kasa, kun käyttöperiaatteenmukaisesti jokaisessa iskussa drone tuhoutuu. Ja soveltuuko - niin saman valmistajan samaa tuoteperhettä kuin onkin - sama järjestelmä molempien operointiin, vai pitääkö olla kaksi erillistä järjestelmää, joka nostaa hintaa / käyttökustannuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Olisiko droneissa jopa lisenssin paikka. Turkista TB2 lisenssi ja ite tekemään. Varmasti saataisiin Kanadasta lupa komponenteille ja Rotaxilta moottoreita, tosin kuin Turkki joka käytti noita kurdeja vastaan.
Patria, Ekin Muovi yms varmasti osaisivat tehdä rungot, yms.
 
Tässä olis kiinalaisten

CAIG Wing Loong II​

drone, joka on hintalapultaan huomattavasti turkkilaista halvempi ja joiltakin spekseiltään jopa parempi.
General characteristics

  • Crew: None
  • Length: 11 m (36 ft 1 in)
  • Wingspan: 20.5 m (67 ft 3 in)
  • Height: 4.1 m (13 ft 5 in)
  • Max takeoff weight: 4,200 kg (9,259 lb)
Performance

  • Maximum speed: 370 km/h (230 mph, 200 kn)
  • Cruise speed: 200 km/h (120 mph, 110 kn)
  • Stall speed: 150 km/h (93 mph, 81 kn)
  • Endurance: 32 hours
  • Service ceiling: 9,900 m (32,500 ft)
Armament
Up to 480 kg[23][24]

Avionics

  • Air to ground radars
  • GPS communication system
  • Electro-optical pod with day light and infrared cameras and sensors
  • Satellite link
  • Communications range: >1,000 km (620 mi) with SatCom, ~150 km (93 mi) from Ground Control Station (GCS)[25]
 
Ukrainassa dronet ovat tehneet hyvää jälkeä, mutta jos aseita pystyttäisiin kantamaan mukana enemmän, niin noihin kolonniin saisi enemmän tuhoa aikaan. Ja pystyttäisiin ehkä tuhoamaan siltoja yms. täsmäpommein ja näin hidastamaan vihollisen etenemistä.

1920px-Reaper_UAV_Takes_to_the_Skies_of_Southern_Afghanistan_MOD_45151418.jpg
 
Ukrainassa dronet ovat tehneet hyvää jälkeä, mutta jos aseita pystyttäisiin kantamaan mukana enemmän, niin noihin kolonniin saisi enemmän tuhoa aikaan. Ja pystyttäisiin ehkä tuhoamaan siltoja yms. täsmäpommein ja näin hidastamaan vihollisen etenemistä.
Toisaalta kun niitä myös ammutaan alas, kumpi on parempi: muutama tosi pätevä laite vai suurempi määrä halvempia joita riittää kauemmin vaikka osa tuhoutuukin?
 
Eikö nuo drone ohjauskontitkin olisi näppärä laittaa kerrostalojen katolle ja naamioida vaikka taloyhtiön saunaksi. Näkyy olevan kantama niin hyvä, että Mikkelistä asti voisi operoida pelipaikoille.
 
Eikö nuo drone ohjauskontitkin olisi näppärä laittaa kerrostalojen katolle ja naamioida vaikka taloyhtiön saunaksi. Näkyy olevan kantama niin hyvä, että Mikkelistä asti voisi operoida pelipaikoille.
Suomessa niille voi rakentaa kiinteitä ohjauspaikkoja maan alle ja sitten noita liikkuvia ja maastoutettavia. Arvailkoon sitten vihulainen mistä niitä ajetaan.
 
Tässä olis kiinalaisten

CAIG Wing Loong II​

drone, joka on hintalapultaan huomattavasti turkkilaista halvempi ja joiltakin spekseiltään jopa parempi.
General characteristics

  • Crew: None
  • Length: 11 m (36 ft 1 in)
  • Wingspan: 20.5 m (67 ft 3 in)
  • Height: 4.1 m (13 ft 5 in)
  • Max takeoff weight: 4,200 kg (9,259 lb)
Performance

  • Maximum speed: 370 km/h (230 mph, 200 kn)
  • Cruise speed: 200 km/h (120 mph, 110 kn)
  • Stall speed: 150 km/h (93 mph, 81 kn)
  • Endurance: 32 hours
  • Service ceiling: 9,900 m (32,500 ft)
Armament
Up to 480 kg[23][24]

Avionics

  • Air to ground radars
  • GPS communication system
  • Electro-optical pod with day light and infrared cameras and sensors
  • Satellite link
  • Communications range: >1,000 km (620 mi) with SatCom, ~150 km (93 mi) from Ground Control Station (GCS)[25]

Noista spekseistä lienee luotettavia fyysiset mitat. Ilmeisesti laite on kuitenkin lentokykyinen ja ohjattavissa maasta pienen etäisyyden päähän.
 
Olisiko droneissa jopa lisenssin paikka. Turkista TB2 lisenssi ja ite tekemään. Varmasti saataisiin Kanadasta lupa komponenteille ja Rotaxilta moottoreita, tosin kuin Turkki joka käytti noita kurdeja vastaan.
Patria, Ekin Muovi yms varmasti osaisivat tehdä rungot, yms.
Tämä vaikuttaisi aivan tuhannen taalan paikalta kyllä, koska meillä on kaikki osaava teollisuus sitä varten olemassa. Kanada ei edes kummempia lupia noihin komponentteihin vaadi.
Turkilta tarvitaan vain se lisenssi avioniikkaohjelmistoineen tähän.
 
Back
Top