Hei,
Valitettavasti minun pitää tuottaa sinulle pettymys: en tarkoittanut USA:n aseteollisuutta. Enkä niin missään maininnut. Se miksi teet tuon johtopäätöksen suoraan ja yrität lukea rivien välistä jotain, mitä siellä ei ole, jääkööt sinun asiaksesi. Asia on sinun pääsi sisällä syntynyt.
En mielelläni selittele omia tekemisiäni, mutta koska esitit suoran syytöksen ”trollauksesta” ja viestisi sai myös positiivista huomiota, mielestäni on syytä korjata epäkohtia kirjoituksestasi.
Ensinnäkin, ota huomioon, että ennen kuin kirjoitin oman viestini, pari edellistä kirjoittajaa valitti, miten ovat menettäneet rahaa lännen asettamien Venäjä -pakotteiden takia. Oma vastaukseni oli huomiona siihen, että on sitä markkinaa muuallakin, eikä Venäjän markkinan perään kannata jäädä haikailemaan.
Kun tämä kriisi alkoi muodostua ja aloin omassa mielessäni ajattelemaan, mitkä markkinat alkavat nousta. Myönnän, että olin ehkä onnekas. Päädyin siihen, että kaiken varalle, kannattaa sijoittaa Euroopan ulkopuolelle. Mietin myös, että kriisin aikana lääkkeille ja lääkintään liittyville tarvikkeille on aina käyttöä. Valtiot, järjestöt ja yksityiset ihmisetkin alkavat hamstrata niitä ja tietenkin kriisialueella kulutus kasvaa. USA:n lääketeollisuus on ollut 2014 vuoden ja 2015 alun aikana melko pirteä. Esimerkkeinä minua kiinnostavia yrityksiä:
- 3M
- Pfizer
- Abbott
- Baxter
- Lilly
Totta, että mikään noista ei yllä huippukorkealle. Mutta ota huomioon se, että on olemassa kahdenlaisia sijoittajia. Toiset pitävät osakkeita pitkään, toiset eivät. Ehkä indeksivetoisempi pitkäaikaissijoittaminen sopii sinulle. Minulle ei. Itse pidän siitä, että otan jonkin verran voittoa ja sijoitan koko potin uudestaan seuraavaan osakkeeseen, silloin kun uusi osake on sopivan alhaalla.
Olen itse töissä valtiollisessa kaupankäynnissä ja tiedän varsin hyvin miten valtioiden puolustus- ja turvallisuusalojen budjetit laskevat tai nousevat. Sinulla ei ole siitä minulle mitään opetettavaa. Voin jatkaa kanssasi keskustelua aiheesta yksityisviestein, menee hiukka offtopic täällä. Perustietosi puolustusalan markkinaindekseistä näyttävät olevan ok. Poikkeuksiakin osakkeista toki löytyy. Siltä pohjalta keskustelumme voisi olla jopa antoisaa.
Toivoisin, että voisimme lopettaa paskanpuhumisen "trollauksista" ja keskittyä varsinaiseen asiaan eli Ukrainan kriisiin. Myönnän sen, että itse ajattelen aika talousvetoisesti asioista. Tämä palsta keskittyy enemmän siihen sapelinkalisteluun. Siitä voipi tulla ristiriitoja. Koen kuitenkin, että talous aiheuttaa sotilaallisia kriisejä ja myöskin sota aiheuttaa talouteen kriisejä. Siksi seuraan mielenkiinnolla keskustelua täällä ja aion siihen myös siltä pohjalta osallistua.
Ystävällisesti
Johannes