En tiennytkään että näitä oli yli 70 kpl menetetty.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan miehistöillä kivaa purjehtia noilla lopuilla maihinnousualuksilla. Alustyypin tappioluvut alkavat olemaan samoilla luvuilla mitä saksalaisilla u-veneillä oli. Ja en hirveästi epäile, etteikö Ukraina ehtisi vielä upottamaan loputkin.3 maihinnousualusta olisi vielä odottelemassa sukellusveneeksi muuntautumista
linkki
Sekä mennyt ohi että Patria AMV/Rosomak vaunuja on myös jo menetettyEn tiennytkään että näitä oli yli 70 kpl menetetty.
Nyt olisi vaan kiva tietää pitikö USA sopimuksestaan kiinni toimittaa sitä mukaa Bradleytä, kun niitä menee.. epäilen.En tiennytkään että näitä oli yli 70 kpl menetetty.
Totta, mutta Ukraina on osoittanut hyvää tarkkuutta ja huolellisuutta aikaisempien iskujen kanssa.
Ei ole syytä epäillä, etteikö sama koskisi myös näitä sähköverkon iskuja.
Lisäksi tämä: talvikausi lähestyy loppua ja kääntyy kohti kesää. Iskut tässä vaiheessa (tai seuraavan parin kuukauden aikana) esim. ryssän 330kV muuntajia vastaan voivat aiheuttaa suuria ongelmia ryssälle JA samaan aikaan Ukraina ei joudu vastuuseen "siviilien jäätyessä kuoliaaksi", koska talvikausi on pian ohi.
Kenties tässä on yksi syy miksi Ukraina on toistaiseksi pidättäytynyt näistä iskuista?
Oma huoleni on että kaikesta huolimatta kauas yltävien, riittävän isojen dronejen ja risteilyohjusten tuotanto ei ole (toistaiseksi) sillä tasolla, että niitä voitaisiin käyttää kaikkia haluttuja kohteita vastaan. Joten on jouduttu priorisoimaan kohdevalikoimasta ja täten öljynjalostamot ja kohteet Krimillä ovat menneet sähköverkon kohteiden edelle.
JOS näin olisi, toivotaan että tilanne muuttuu tämän vuoden aikana ja nähdään merkittäviä iskuja sähköverkkoa vastaan. Kuten sanottua, suuri osa ryssän raideliikenteestä liikkuu sähkön voimalla ja täten se on hyökkäysarmeijaa ylläpitävä voima. Jos kykenee lamauttamaan sähköverkon tarpeeksi tehokkaasti (edes paikallisesti), se pysäyttää logistiikan ja riittävän pitkä pysähdys kampittaa armeijan taistelukyvyn.
Niin luulin minäkin. Mutta viime kuun lopussa otettujen satelliittikuvien perusteella Sevastopolissa on vielä ihan reilusti laivoja, silloin esim. 4 ropuchaa. Eli ei maalien puutteesta pitäisi olla kyse.
Mielenkiintoista: Sevastopolissa osuttiin mahdollisesti kolmeen alukseen
Katso liite: 95637
-
Toki tuhojen laajuudesta ei ole tietoa, pitäisi saada satelliittikuvat tai kuvia paikanpäältä.
Satama-altaaseen uponnut ulos voi olla nostettavissa ja korjattavissa, tosin ei välttämättä nopeasti tai halvalla - eikä välttämättä olenkaan, riippuen vahinkojen laajuudesta.
Eiköhän tämä ole ennenkaikkea siitä, että Ukrainan kaukovaikutuskyky on nuori ja oleellisesti vielä rakentumassa. Kohteista on runsauden pulaa mutta lennokkeja on toistaiseksi rajoitetusti. Lisäksi tällaisilla pienillä dronepaukuilla voidaan iskeä lähinnä täysin suojattomiin, herkkiin ja mieluiten palaviin kohteisiin mutta vaikkapa tiiliseinien takana oleva muuntaja voi olla jo liikaa. Tilanne muuttuu koko ajan, mopedi-luokan droneilla iskee jo kiinteisiin kohteisiin aika mukavasti. Jossain vaiheessa Ukraina saanee myös jonkinlaisia kevyt-risteilyohjuksia liikkeelle.
Uskon että jalostamakampanjan jälkeen ryssän muu infrastruktuuri tulee kokemaan kummia. Viimeiset mobikit vetää ruosteisia BTR:ä köysien päässä Volgan lautturien tapaan kun hevosetkin on jo kuollut nälkään.
Ivan Khurs sai osumaa jo vajaa vuosi sitten. Taitaa olla niiltä jäljiltä vieläkin.
Ivan Khurs on hyvin tuore SIGINT-alus. Se puoltaisi sen valitsemista kohteeksi.Voi olla että sekoitetaan siihen, tai kenties iskivät samaa alusta uudestaan jotta pysyy varmasti pois käytöstä?
Odotellaan, kenties saadaan lisätietoa.
Kaukovaikuttamisen eri mahiksista zeta-infraan:
Saisikohan uket joillain Venäjän suunnan drone- tai partisaanivierailuilla riittävän helposti aikaan tällaisia Kouvola-Lahti - välin tyylisiä töyssyjä, mitkä alkuvuodesta jyrsi ison määrän VR-kaluston renkaista. Isoimmillaan voisi aiheuttaa melkoista logistiikkakyykkyä..
Tältä näyttää kiskovaurio, joka pysäytti junaliikenteen
Ratavaurio paikannettiin Kouvolan ja Lahden välille.www.is.fi
Nimimerkillä 'Akkurälläkät keksitty'
Olenkin odottanut, milloin saadaan MT Andersonin tuorein katsaus Mustanmeren tukikohtien tilanteeseen.
Ei ole vielä näkynyt, tosin voisi kuvitella että se saataisiin ennen kuukauden vaihtumista.
-
Tuoreimmat kuvat ovat tosiaan Sevastopolin osalta 28.2.2024 ja Novorossiyskin osalta 10.3.2024.
Alkaa olemaan aikaa ja nämä tietysti tarjoavat vain yhden päivän tilanteen, mikä voi muuttua koska sotalaivat kykenevät liikkumaan omin voimin.
Silti yleisesti ottaen tilanteen on sanottu olevan jo pitkän aikaa se että Mustallamerellä olevat sotalaivat ovat siirtyneet itään, pääasiassa Novorossiyskiin ja Sevastopolissa olisi selvästi aikaisempaa pienempi määrä.
Ei välitetä,eikä välitetä vaikka ei ihan pyöreäkään olisi, sen huomaa (ainakin ennen sotaa) kun tavarajunan ryssänvaunut hyppii ja pomppii...Luuletko, että jossain Venäjällä välitetään junan pyörien hiushalkeamista? Toiseksi jäljen täytyy olla juuri niin pieni, ettei herätä veturinkuljettajan huomiota, mutta niin suuri että aiheuttaa vaurioita.
Trent Telenko pohti tässä ketjussa että moni keskittyy jalostamoiskuissa bensiinin, dieselin yms. valmistukseen mutta hän näkee iskujen selittävänä tekijänä räjähteiden valmistuksen (pitkä ketju joten laitan tekstin ja kuvat spoilerin taakse):
We are seeing a lot of posts and articles on X about Ukraine's OWA drone strategic bombing campaign against Russian refineries .
People, including Jake Sullivan over at the Biden Adm. NSC think this is about AFU cutting off Russian oil.
They're wrong. It's about explosives.
The Ukrainian strikes on Russian refineries are less about POL than reduction of nitrogen,ammonia and methanol feed stocks for Russian explosives and propellants for it's artillery and missile production.
Ukrainian OWA drones are engaged in strategic counter battery fire against the Russian artillery supply chain providing the explosive fillings & propellent for shells, rockets and missiles.
[This also has knock on effects for Russian fertilizer production.]
Nitrogen, ammonia and methanol are the bell book and candle of chemical feedstocks that Russian refineries supply to it's war machine.
Fixing nitrogen is especially key in making high explosives.
Katso liite: 95640
When the US EPA talks about crude oil refining, it mentions nitrogen thusly:
"Undesirable elements such as sulfur, nitrogen, and oxygen are removed by hydrodesulfurization, hydrotreating, chemical sweetening, and acid gas removal."
https://epa.gov/sites/default/files/2020-09/documents/5.1_petroleum_refining.pdf
Katso liite: 95641
-
When you look up Russian Methanol production on Statistica, it reflects Russia's huge petrochemical refinery infrastructure.
https://statista.com/statistics/1262510/russia-methanol-production/#:~:text=More than 4.4 million metric,increase between 2015 and 2019
-
The International Energy Agency's "Ammonia Technology Roadmap" says Russia is about 8% of the world Ammonia production capability.
https://iea.org/reports/ammonia-technology-roadmap/executive-summary
-
When you look at modern explosives and artillery shell/rocket propellent on Wikipedia, a lot falls out that shows what Ukraine is up to with it's campaign against Russian refineries.
1. RDX and HMX are made from Formaldehyde that is made from Methanol and ammonia (both of which are oil refinery products) via Hexamethylenetetramine.
2. TNT is made from Toluene, which is a refinery by product of gasoline.
3. Nitroglycerine is a made from Nitrogen, is a biodiesel by product, and is used to make #2 TNT.
4. Ammonium perchlorate for rocket fuel comes from ammonia, for which see #1.
So, we have a lot of evidence here that Ukraine's anti-refinery campaign is more about removing oil refinery made chemical feedstocks for Russia's artillery supply chain than cutting off oil money or fuel to the Russian Army. Yet, before I posted this, no one seems to have noticed any of that.
And everyone, especially the Jake Sullivan lead Biden Adm. National Security Council is screaming oil.
What's going on?
https://ft.com/content/98f15b60-bc4d-4d3c-9e57-cbdde122ac0c
Two things are happening here.
First, Illia Ponomarenko (@IAPonomarenko) is exactly right as to how Russian Reflexive Control Information Warfare has captured Jake Sullivan's crowd at the Biden Administration National Security Council:
LINKKI TWITTER-KETJUUN
The second thing is US intelligence on Russia's artillery logistics and associated economic supply chain has sucked rocks for more than 80 years.
The CIA based all of it's Soviet artillery logistics projections on pilfered Warsaw Pact documents (LINKKI VIESTIIN) and mirror imaging pallets & forklifts on the Soviets without ever giving any collection priority to the problem or actually looking at chemical feedstocks.
The 80 year feedstock & forklift miss points to the intelligence validation step as a threat to career promotion inside intelligence agencies.
It won't let senior intelligence analysts feed to senior politicians what they want to hear.
Their poor 1980's Iran-Iraq War intelligence product reflected this careertist patron-client defect. (LINKKI VIESTIIN)
When the Lockheed Martin WARSIM software development team went to US Army TMs/FMs, the OPFOR World Equipment Guide and AMSAA for Russian log-data, it was INA (Item not Available) because "mirror imaging was good enough." (LINKKI VIESTIIN)
What we are seeing with the combination of 80(+) years of intelligence dysfunction & the JD degree spin doctor run NSC is the ultimate American Government expression of the Dunning - Kruger Effect.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect
We have people running the US Russo-Ukrainian War security policy at the NSC that have absolute confidence in bad intelligence product, while knowing absolutely nothing.
And who are too lazy to do a flipping internet search on Russian refineries chemical feedstocks.
Ei välitetä,eikä välitetä vaikka ei ihan pyöreäkään olisi, sen huomaa (ainakin ennen sotaa) kun tavarajunan ryssänvaunut hyppii ja pomppii...