Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hmm, taisit löytää nyt aivan hiton loistavaa tietoa.Trent on asiassa jäljillä, mutta vaikutukset ovat todella monipuoliset.
Typpiseosten lisäksi nuo jalostamoiskut vaikuttavat kemikaalien kuninkaaseen eli rikkihappoon ja sen saatavuuteen ryssälässä. Rikkihappoa tarvitaan todella laajasti teollisuudessa, mutta sitä tarvitaan myös TNT ja nitroselluloosan eli savuttoman ruudin valmistusprosesseissa.
Erityisesti noiden uusien jalostamojen yhteydessä on tuotettu matalarikkisen polttoaineen lisäksi rikkihappoa.
Esimerkiksi Ryazanin jalostamosta sanotaan näin (lihavointi minun)
Processing at Ryazan refinery
The oil refinery complex houses four crude oil processing units, a vacuum gas oil (VGO) hydrotreating unit, a hydrogen production unit (HPU), a sulphuric acid alkylation unit (SAAU), a catalytic cracking unit (CCU), a tar visbreaking unit, and a catalytic reforming unit (CRU).
It also houses an aromatic reforming unit, a diesel hydrotreating (DHT) unit, a kerosene hydrotreating unit, a low-temperature isomerisation unit, and a gas fractionation unit, along with bitumen and sulphuric acid production facilities.
Ryazan Refinery Modernisation
The Ryazan refinery, which has a processing capacity of 17.1Mtpa, is one of the biggest oil refineries in Russia.www.nsenergybusiness.com
Liitteessä TNT:n valmistuksesta pieni infopaketti kiinnostuneille.
Lyhyesti siellä sanotaan näin:
TNT may be prepared by either a continuous or a batch process, using toluene, nitric acid
(HNO3) and sulfuric acid as raw materials.
Nyt kun tämä Ukrainalanka karkaa itseoppineiden prosessitekniikan taitajien ja kemianteollisuuden tekijöiden tappeluksi OT:na, tulisin väliin. Kolonnien, vaihtimien, reaktorien ja muiden petrokemian prosessilaitteiden kanssa voidaan jatkaa omassa vitjassa, jos kysyttävää, ei kannata sotkea hyvää lankaa mutuilulla, mistä ei välttämättä ole juurikaan, kuin netistä luettua oppia. Paine ja kemikaalilaitteet ominaisuuksineen ovat vähän muutakin, kuin RHA-rompetta.Lista pitää todennäköisesti hyvin nyt paikkansa juurikin tuon teoreettisen vuosikapasiteetin osalta. Toteuteneeseen kapasiteettiin sitten vaikuttaa ihan kaikki huoltokatkoista logistiikkaan. Tunnetusti viimeaikoina on tullut ryssälästä valitusta junakapasiteetin ongelmista kun vaikkapa uusimpia vetureita ei voida huoltaa kun ei saada varaosia.
Jalostamojen osalta niiden ylläpito jakaa samaa konepajakapasiteettia autojen ja tankkien kanssa. Kolumni on yksinkertaistettuna hitsattua terästä mutta samoja teräs- ja erikoisteräs-materiaaleja kaipaa myös sotakoneet tankista ohjukseen. Kolumnin kasaus vie paljon resursseja ja niitä on nyt ryssän pakko alkaa hitsailla kasaan joten tuo kaikki on poissa muualta. Lisäksi polttoainepula tekee hyvää logistiikalle kokonaisuutena ja aiheuttaa nopeasti kansalaistyytymättömyyttä.
Olisi kiva tietää mikä on todellinen päivätuotta ryssälässä mutta tuollainen luku kuuluu visustipiilotettuihin salaisuuksiin. Bensan osalta ylijäämä on ollut aina pientä mutta diiselin ylikapasiteetti on ollut isoa ryssällä. Joten pitää seurata erityisesti bensanhintaa, se on herkkä indikaattori jalostamoiskujen onnistumisesta.
Mahdollinen kohde.
Kyllä ne voi varustella valmiiksi asti siellä Volgan rannalla. Nuo korvettiluokat on mitoitettu niin että ryssä pystyy niitä siirtämään tarpeen mukaan Itämeren, Jäämeren ja Mustanmeren välillä sisävesireittiverkkoaan pitkin. Valitettavasti.Zelenodolskista varmaan laitetaan uivat aihiot ilman korkeita rakenteita ja mahdollisimman kevyinä eteenpäin.
Edit: Vesillelasku ja luovutus/vastaanotto on noissa wikiartikkeleissa aika sesekavaa.
Hinaajien käyttäminen on ihan normaalia kun laivaa viedään telakalle tai tuodaan telakalta. Tuossa sen keulan edessä on veden alle laskettu uiva telakka, joten jompaankumpaan suuntaan se laiva on menossa. Telakalle ottaminen on ihan tavanomaista myös, jos halutaan esim. raapia kasvustot pohjasta irti ja laittaa uudet myrkkymaalit. Tuo tilanne ei siis tosiaan kerro juuta eikä jaata mahdollisista vaurioista.Tuoreet satelliittikuvat Sevastopolista julki. Toisen ropuchan kohdalla ohjus osui viereiseen telakkaan ja toisen vahinkoja tai mahdollista osumakohtaa on vaikea päätellä näistä kuvista, mutta sitä hinataan jostain syystä.
Nyt kun tämä Ukrainalanka karkaa itseoppineiden prosessitekniikan taitajien ja kemianteollisuuden tekijöiden tappeluksi OT:na, tulisin väliin. Kolonnien, vaihtimien, reaktorien ja muiden petrokemian prosessilaitteiden kanssa voidaan jatkaa omassa vitjassa, jos kysyttävää, ei kannata sotkea hyvää lankaa mutuilulla, mistä ei välttämättä ole juurikaan, kuin netistä luettua oppia. Paine ja kemikaalilaitteet ominaisuuksineen ovat vähän muutakin, kuin RHA-rompetta.
Suomessa loppuu öljynjalostus siinä vaiheessa, kun maakaasu venttiilit napsahtavat kiinni rajalle venäjän puolelta. Myös energiantuotannon puolelta yllättävän moni voimala käyttää maakaasua poltossa tavalla tai toisella Sherlock!
Sielu?Mitä ihmettä sieltä sen perseestä lensi?
Ei se ollu musta.Sielu?
Kohta 2 vuotta täällä on tiedetty että zenäjän rommeli alkaa aivan kohta. En usko että se alkaa myöskään rikkihapon puutteesta. Toivon toki että Ukraina saa jalostamot liekkeihin ja vatnikin Lada jää seisomaan bensan puutteen vuoksi. Eipä silti, sitten vatnikki jatkaa matkaa kuten ennen sitä putlerin kaudella hankittua Ladaakin; kävelee, bussilla.. tai miksi edes pitää mennä mihinkään?Nyt kun tämä Ukrainalanka karkaa itseoppineiden prosessitekniikan taitajien ja kemianteollisuuden tekijöiden tappeluksi OT:na, tulisin väliin. Kolonnien, vaihtimien, reaktorien ja muiden petrokemian prosessilaitteiden kanssa voidaan jatkaa omassa vitjassa, jos kysyttävää, ei kannata sotkea hyvää lankaa mutuilulla, mistä ei välttämättä ole juurikaan, kuin netistä luettua oppia. Paine ja kemikaalilaitteet ominaisuuksineen ovat vähän muutakin, kuin RHA-rompetta.
Tiedotteessa sanottiin, että jäljellä ovat enää:Varmaan miehistöillä kivaa purjehtia noilla lopuilla maihinnousualuksilla. Alustyypin tappioluvut alkavat olemaan samoilla luvuilla mitä saksalaisilla u-veneillä oli. Ja en hirveästi epäile, etteikö Ukraina ehtisi vielä upottamaan loputkin.
Ja sitten silta poikki niin voi huolto olla ns. haasteellista ja mieleen voi tulla oma-aloitteinen Krimiltä poistuminen. Krimille pitää viedä tavaraa vedestä alkaen ja jos ei ole siltaa eikä laivoja, niin hankalaahan se voisi olla, sodankäynti. No olihan Saksalaisillakin aikanaan Göringin ilmasilta Stalingradiin.