Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juuri kun ehdin kommentoimaan, niin MT Anderson julkaisee tuoreemmat kuvat Novorossiyskin sotilassatamasta, kuvat otettu 19.3.2024:
BSF-NOVOROSSIYSK
0.5M from 19 March 2024.
Delayed order & delayed post.
Packed house, the new normal, at the piers in Novo.
2nd time we've seen the painted KILO on the dock at the sub pen.
Finally, increased protection at the entrance to the Russian naval piers?
Katso kuvien tarkemmat / suuremmat versiot twitteristä.
Katso liite: 95644
Katso liite: 95645
Katso liite: 95646
-
Toki meitä kiinnostaisi nähdä vastaavat kuvat Sevastopolin osalta, mutta ollaan kiitollisia näistäkin.
-
Tässä lista MT Andersonin satelliittikuvissa näkyvistä ja niissä tunnistetuista aluksista, sama data kahdessa muodossa: vasemmassa reunassa satelliittikuvista poimitut alusmäärät ja tunnistukset (jolloin tulee hieman toistoa, kun on useita mainintoja saman luokan aluksista) ja oikeassa reunassa sama data mutta samaan luokkaan kuuluvat alukset summattu yhdelle riville:
Katso liite: 95649
Bensan oktaanilukua voi kasvattaa tetraetyylilyijyn lisäksi myös spriillä, ja sitä Venäjän luulisi kykenevän tuottamaan suuria määriä. Samalla myös säästetään bensan maaöljykomponentin tarpeessa, ja jakeiden jakaumaa voi laajentaa (joka siis on näiden oktaaniluvun kasvattamiseen käytettyjen lisäaineiden tarkoituskin). Myös jos aromaattien osuuden nostoa päätetään sietää, niin bensiinin jalostamisesta tulee huomattavasti helpompaa, mutta ilmanlaatuun se tietysti vaikuttaa kaupungeissa hyvin negatiivisesti.Jenkit ovat kyllä tämän asian aina ymmärtäneet. Ilman polttoaineita ei toimi yksinkertaisesti mikään. Kyllä tämä oli melkoinen hirttonaru sakuille aikanaan, kun se polttoainepuoli sakkasi. Sinällään taidokasta (yrittää) katkaista yksi rysyjen talouden elämänlanka.
Nyt pitää kuitenkin pitää realiteetit mielessä. Bensiini on selvästi vaikeampi tuote kuin vanhakantainen diesel rysytankeille ja Kamazeille. Joku uusi John Deere traktori asettaa jotain laatuvaatimuksia sille dieselille mutta vanhalle rysytankille käy mikä tahansa öljyä muistuttava neste, joka menee suodattimesta läpi ja ei ruostuta syöttöpumppua samana päivänä. Bensiinissä on sitten oktaanivaatimukset. Ellei ne täyty, kone on suuressa vaarassa hajota. Rysyt voivat korvata puutteita lyijyllä (tetraetyylilyijy) mutta se taas tuhoaa jo kaikkien siellä liikenteessä olevien länsiautojen labda-anturit (+ katalysaatorit). Saattaa kuitenkin toimia ja pitää kärryt liikenteessä kun eihän tuolla mitään päästöjä ainakaan enää mittailla.
Valitettavasti Säkkijärvellä Nord Stream 1:n kompressoriaseman yhteydessä on toinen LNG-terminaali, eli kyllä Venäjä sitäkin saa vielä prosessoitua markkinoille.Kaasukondensaattien osalta voidaan laittaa rasti ruutuun, siitä saatavia polttoaineita ei valmistu ennen kuin Laukaansuun kondesaattiyksikkö on taas toiminnassa. Novatekin lisäksi muita kondensaattitoimijoita ei näytä ryssälässä olevan.
Säkkijärvellä on toinen LNG-terminaali kompressoreineen.Laukaansuulta meni kuvien mukaan ilmeisesti kompressori mikä puristaa kaasua nestemäiseksi kylmässä. Vähän mietityttää että onko kunnossa, vielä. Referenssi tiedolle olisi kiva. Onko laivoja tankkaamassa nestemäistä kaasua ?
Tässä on huomioitava se, että tuo alkylointiyksikkö siis käyttää rikkihappoa, ei tuota sitä. Alkylointiyksikössä lyhytketjuisia alkeeneja yhdistetään rikkihapon avulla pidemmiksi alkaaneiksi, ja siitä saadaan bensiiniin sekoitettavaksi korkeaoktaanisia alkaaneja (tai esim. pienkone-/erikoisbensiiniä, joka koostuu pelkästään alkaaneista).Processing at Ryazan refinery
The oil refinery complex houses four crude oil processing units, a vacuum gas oil (VGO) hydrotreating unit, a hydrogen production unit (HPU), a sulphuric acid alkylation unit (SAAU), a catalytic cracking unit (CCU), a tar visbreaking unit, and a catalytic reforming unit (CRU).
It also houses an aromatic reforming unit, a diesel hydrotreating (DHT) unit, a kerosene hydrotreating unit, a low-temperature isomerisation unit, and a gas fractionation unit, along with bitumen and sulphuric acid production facilities.
Oliskohan tuo Askold, jota ei varsinaisesti upotettu, uitettu Kertsin telakalta Novorossijskiin? Lähin paikka oikeastaan jos halusivat aloittaa telakan siivoamisen ja ottaa talteen sen, mitä on otettavissa. Lisäksi näyttää siltä, että yksi aivan uusi ko. luokan kippo on saatu Kertsin telakalta viime vuoden kesällä Mustalle merelle, tuo yllä mainittu Tsiklon. Amur ja Tucha on molemmat vielä luovuttamatta, jos venäjänkieliseen Wikiin on luottaminen. Tuskin ovat "valmiita".Tässä pikainen tarkastelu siitä, minkä luokan aluksia ja mikä määrä kutakin oli Novorossiyskin satamassa 19.4.2024:
Katso liite: 95650
-
Tässä vielä pikainen laskelma yllä olevan kuvan perusteella eli minkä verran minkäkin luokan aluksia oli jossain muualla 19.3.2024 (jätin upotetut alukset pois taulukosta mutta "vaurioitetut" on laskettu mukaan näihin numeroihin):
Katso liite: 95651
-
Kuten kuvan alareunassa lukee, tästä laskelmasta puuttuvat erilaiset pienemmät partioveneet (smaller patrol boats).
Kuitenkin, voidaan todeta että ainakin 19.3.2024 Novorossiyskin satamassa majaili 26 / 41 = 0,634146 eli reilut 63% kuvaan merkityistä Mustallamerellä olevista aluksista.
Missä ne muut ovat?
Joko pois satamasta eli partioimassa tai muuten vain liikkeellä kuvien ottamisen aikaan TAI jossain toisessa Mustanmeren satamassa (esim. Sevastopol, mutta muitakin on).
-
HUOM: yksi erikoisuus tuli vastaan kun vertasin yllä olevan kuvan tietoja MT Andersonin satelliittikuvien tietojen kanssa.
MT Andersonin kuvissa sanotaan että Novorossiyskissä olisi ollut 2 kpl Karakurt-luokan korvetteja ja ne on nimetty Amur (803) ja Tucha (804).
Kuitenkin yllä olevan kuvan mukaan Mustallamerellä pitäisi olla ollut 2 kpl Karakurt-luokan korvetteja mutta näistä toinen on upotettu. Kuvassa alukset nimetään Tslikon ja Askold.
Liekö siis kuvassa virhe tai MT Andersonin tunnistuksessa?
Oliskohan tuo Askold, jota ei varsinaisesti upotettu, uitettu Kertsin telakalta Novorossijskiin? Lähin paikka oikeastaan jos halusivat aloittaa telakan siivoamisen ja ottaa talteen sen, mitä on otettavissa. Lisäksi näyttää siltä, että yksi aivan uusi ko. luokan kippo on saatu Kertsin telakalta viime vuoden kesällä Mustalle merelle, tuo yllä mainittu Tsiklon. Amur ja Tucha on molemmat vielä luovuttamatta, jos venäjänkieliseen Wikiin on luottaminen. Tuskin ovat "valmiita".
Mikähän logiikka että juuri nyt isketty tuohon sähköverkkoon?Tässä makua siitä, mitä seuraa jos iskuja kohdistetaan ja niillä osutaan sähköverkon kriittisiin pisteisiin:
All substations and thermal power plants in #Kharkiv have been destroyed, making the situation with electricity extremely difficult, reports the press service of the Ministry of Energy.
Hourly restrictions are in place in the city.
-
Vaikea olla näkemättä yhteyttä sen kanssa että väitetysti ryssä haluaisi yrittää (jonkinlaisen mobilisaation jälkeen) Kharkovan kaupungin piirittämistä.
Sähköverkkoa vastaan tehty isku tukee tätä tavoitetta - tosin jotta ryssä voisi edes yrittää Kharkovan piiritystä, heidän täytyy ensin mobilisoida (tai muuten vain koostaa) suurehko määrä uusia sotilaita, varustaa nämä, mieluiten tarjota jonkinlainen kertausharjoitus yms. yms.
Kun katselee eri sivuja wikissä, niin saa hieman vaihtelevan kuvan. Kuvassa mainittu llc sz zaliv on Kertsissä, ukrainalaisten telakka, mutta tuo Tatarstanilainen Zelenodolsk Plant selvästikin operoi siellä.Ehdit vastaamaan juuri kun muokkasin viestiäni, lisäsin sen loppuun wikipediasta tämän verran:
Wikipedian mukaan Karakurt-luokan korvetteja olisi palveluskäytössä 4 kpl ja rakenteilla 10 kpl, tosin nämä jaetaan Mustanmeren, Itämeren ja Tyynenmeren laivastojen kesken. LÄHDE
Tsiklon (801) ja Askold (802) todellakin kuuluivat Mustanmeren laivastolle ja toisaalta Amur (803) ja Tucha (804) ovat joko valmistuneet tai kesken.
Vai onko sittenkin niin että 803 ja 804 aluksia rakentava / varusteleva varustamo sijaitsee myös Novorossiyskissä mistä syystä alukset kelluvat ko. satamassa?
Katso liite: 95653
Täten oletan että yllä oleva kuva on tältä osin väärässä, näitä pitäisi olla ainakin 4 kpl eikä 2 kpl, tosin yksi on upotettu.
Luotan myös MT Andersonin osaamiseen näiden alusten tunnistamisen osalta.
-
Toisaalta, kuten kirjoitat, Askold ei varsinaisesti uponnut vaan vaurioitui ja on viety "korjattavaksi" jonnekin.
JOS se vietiin Novorossiyskiin niin MT Anderson ei ainakaan tunnistanut sitä satelliittikuvista.
Tutshakin löytyi.Kun katselee eri sivuja wikissä, niin saa hieman vaihtelevan kuvan. Kuvassa mainittu llc sz zaliv on Kertsissä, ukrainalaisten telakka, mutta tuo Tatarstanilainen Zelenodolsk Plant selvästikin operoi siellä.
Tämän
https://ru.wikipedia.org/wiki/Залив_(завод)
mukaan Askold, Ziklon ja Amur on rakennettu siellä. Askold ja Ziklon on myös laskettu vesille.
Tämän
https://en.wikipedia.org/wiki/Zalyv_Shipbuilding_Yard
mukaan myös Amur on laskettu vesille.
Telakan/yhtiön numerolla 804 kulkevaa Tutshaa ei oikein löydy, ainakaan vielä. Numero löytyy, mutta sille on kirjattu toisenlainen alus, tosin samalla projektinumerolla kuin nuo muutkin mainitut. Ehkä tuossa on jotain sekaannusta tai tahallista sekoittamista.
Isompi örkkipusku tulossa?Mikähän logiikka että juuri nyt isketty tuohon sähköverkkoon?
Pakkaskausi on jo takanapäin ja uusi Harkovan valtaus yrityskin lienee ainakin viikkojen jopa kuukausien päässä.
Onko sitten yritetty jo aiemmin mutta vasta nyt IT:n a-tarvikkeet niin vähissä että onnistui.
Jos taas pusku Harkovaan alkaisi lähipäivinä sitä olisi jotain huhua jo liikkeellä.
Tutshakin löytyi.
Linkki vienee Venäjälle.
https://sudostroenie.info/novosti/39748.html
Tämä on toiselta telakalta, Zelenodolskista. Vesillelasku kesällä 2023.
Kaikki neljä kasassa.
Vesillelaskun osalta kyllä (eli runko vesitiivis ja alus kelluu) mutta oletan että kaikenlainen varustelu ja testaus tapahtuu sen jälkeen.
Eli näiden osalta ilmeisesti "kesken" ja siitä syystä ei ole kai luovutettu Venäjän laivastolle?
Tältä osin mietin, onko MT Anderson tunnistanut alukset väärin vai ovatko 803 ja 804 todellakin Novorossiyskin satamassa kellumassa.
Nyt kun tapailin omaa muistia, niin muistan että jokin vaurioitunut alus uitettiin jokia pitkin pois Mustaltamereltä, liekö se oli juuri tuo 802?
Zelenodolsk sijaitsee suurten jokien varrella ja sieltä voidaan uittaa tietyn syväyksen aluksia Itämerellä, Mustallemerelle ja Kaspianmerelle. Kyseinen varustamo tosiaan rakentanut näitä Karakurt-luokan korvetteja, tosin en tiedä tarkkaa tehtävienjakoa, koska venäjänkielisessä wikipedia-artikkelissa mainitaan myös "Kerchin telakka" - eli tehdäänkö siellä aluksen varustelu tai osa siitä sen jälkeen kun se on lähtenyt Zelenodolskista?
Sinänsä tällä ei ole suuren suurta merkitystä, kunhan pohditaan, onko Karakurt-luokan aluksia tällä hetkellä käytettävissä (sodan kannalta) 1 kpl, 2 kpl vai 3 kpl ja mistä syystä MT Anderson on tunnistanut satelliittikuvista 2 kpl Novorossiyskissa oleviksi.
-
MUOKKAUS: MT Andersonin viestin kommenteissa häneltä oli kysytty näin: Do you know where they took the Karakurt class corvette Askold (802) for repairs?
Johon MT Anderson vastasi näin: She is/was at the Zaliv Shipyard in Kerch, as of 30 Jan 2024 LÄHDE
(katso tarkempi versio alla olevasta kuvasta twitteristä)
Katso liite: 95654
Uskon että jalostamakampanjan jälkeen ryssän muu infrastruktuuri tulee kokemaan kummia. Viimeiset mobikit vetää ruosteisia BTR:ä köysien päässä Volgan lautturien tapaan kun hevosetkin on jo kuollut nälkään.