Ukrainan konflikti/sota

Aallokossa todella epätarkka ilman vakautusta ja vakautuksen kanssa puhutaan jo aika täysiverisestä rws:stä. Kyllähän se varmasti häiritsisi silti kun sen sattumaosuman mahdollisuus on aina olemassa ja ehkä pakottaisi kopterin pysymään kauempana.

Mutta kuten niissä grad-raketteja ampuneissa meridroneissa nähtiin, niin niiden tarkkuus on aivan onneton. Osa raketeista lähtee todella korkealla lentoradalla ja osa kimposi heti meren pinnasta mihin sattuu. Jotain älyä/automatiikkaa nuo ballistisilla lentoradoilla ampuvat aseet meridroneissa melkein tarvitsisivat.
Ihan ensimmäinen vaikeus on huomata koko kopteria. Mitä nähnyt kuvaa noista meridrooneista, niin laivan erottaa siinä heilunnassa kun on tarpeeksi lähellä. Kopteri vaatisi 360 asteen näkökentän ja kokolailla vakaan kuvan. Ja suuren resoluution jos se on yhtään kauempana.
 
Operational information as of 4:30 p.m. 06/08/2024 regarding the Russian invasion

The total number of combat engagements as of now has increased to 56. The enemy is concentrating its main efforts on the Pokrovsky direction - more than 40 percent of today's enemy attacks took place there.

Another one was added to today's two airstrikes in the Kharkiv direction. In the afternoon, Russian invaders from the direction of Belgorod hit the area of the village of Vesele with a guided aerial bomb. The number of offensive actions of the enemy has not changed - it is three.

There have already been four skirmishes in the Kupyansk direction today. All attacks of the occupiers were repulsed.
In the direction of Kramatorsk, the enemy launched an airstrike in the area of the village of Severny.

In the Pokrovsky direction, near Novopokrovsky, Yevgenivka, Novoselivka Pershoya and Yasnobrodivka, nine combat clashes are ongoing. Since the beginning of the day, they have been in the direction of 23 in total. The enemy has already been repulsed near Novooleksandrivka, Nevelsky, Netaylovy and Sokol. The occupiers are supporting the offensive with airstrikes - once each in the Vesely and Novooleksandrivka districts.

In the Kurakhiv direction, five attacks were repelled. Fighting continues in three locations in the Krasnohorivka region. The situation near the village of Illinka worsened - the enemy dropped two guided aerial bombs in that area.

In the rest of the directions, the situation did not undergo significant changes.

Ukrainian troops inflict fire damage on the enemy. In particular, our strike unmanned systems, as well as rocket launchers and gunners, are actively reducing the offensive potential of the enemy.

Let's stay in line!
Together we are bringing Victory closer!
Glory to Ukraine!

 
Yak-52 torjuntatehtävissä (?), tällä kertaa Mykolaiv alueen yllä.

Aikaisemmin nähtiin yksi video, jossa väitetysti tällainen potkurikone oli ollut osallisena tiedusteludronen pudotuksessa Odessan seudulla. Koska se jäi ainoaksi, mietin, mahtoiko olla harvinainen yksittäistapaus - ehkä jopa jonkin siviilin tai paikallisen komentajan keksintö / kokeilu.

Koska tämä on toinen julki tullut tapaus, on mahdollista että tätä harjoitetaan enemmänkin, tosin ei tietoa onko kyseessä sama kone ja siten ainoa laatuaan vai onko näitä useampia:

Yak-52 in the lens of the Russian UAV Zala over Mykolaiv region.

The board
(tarkoitettaneen plane) is used to intercept drones.

Previously spotted in Odesa region.



-

Alexander Kovalenko kirjoittaa tästä kuvasta näin, ja yleisemmin potkurikoneiden käytöstä dronejen metsästyksessä:

The Russian occupiers published a video from the ZALA reconnaissance UAV, which our pilots used to practice.

As previously reported, according to Russian reconnaissance UAVs "Orlan-10", ZALA, Supercam and others, piston Yak-52s are operating in the Odessa region.

Taking into account the fact that the Yak-52 itself does not have the ability to carry full-fledged weapons to destroy air targets, the functions of the gunner are performed by a passenger in the place of the instructor pilot.

The efficiency of this crew is extremely high and the ROV even went on a hunt for the pilot and gunner, as well as the board itself. Several strikes on Odessa were carried out with the aim of destroying this particular aircraft and its pilot. And to be completely honest, let’s open the cards, this concept of “hunters” for UAVs has been being developed since 2022, and since I knew it for a long time, I regularly advocated for replenishing the aircraft fleet of the Ukrainian Armed Forces with something more serious than the piston Yak-52, for example, the same turbo-prop SuperTucano and the like...

But... so far the response has been silence from all authorities.

Separately, I would like to note that this concept, the destruction of reconnaissance UAVs through light aircraft, is effective in a number of regions and regional centers, for example, in the Dnieper. But in Dnieper, despite all the available opportunities, it has not been realized.

And therefore, Dneprians, when something ballistic comes at you, thanks to the guidance of the Orlan-10 UAV, don’t whine, but ask why you don’t have piston engines or turboprop hunters in the airspace and what your “outstanding” pilots are doing at this time ? Oh, yes, some earn money, forgetting about the city, while others are self-conscious, at the mere thought that they will need to make a combat mission without “combat” payments.


Olen aina tiennyt, että potkurihävittäjiä tullaan vielä tarvitsemaan.😀 En tosin osannut arvata droonien kehitystä vaan arvelin, että esimerkiksi vanha kunnon Messerschmitt olisi hyvä peli helikoptereita vastaan.

Vakavasti puhuen olisi varmaan hyvä miettiä laajemminkin erilaisten kevyiden lentokoneiden käyttöä droonien torjunnassa.
 
Olen aina tiennyt, että potkurihävittäjiä tullaan vielä tarvitsemaan.😀 En tosin osannut arvata droonien kehitystä vaan arvelin, että esimerkiksi vanha kunnon Messerschmitt olisi hyvä peli helikoptereita vastaan.

Vakavasti puhuen olisi varmaan hyvä miettiä laajemminkin erilaisten kevyiden lentokoneiden käyttöä droonien torjunnassa.
Joo, voisi kuvitella joku Super Tucanon kaltainen laite jossa pilotilla olisi reaaliaikainen tilannekuva käytettävissä ja varustettuna niin että melkein joka säässä voi lentää. Siipien alle vain AA-ohjusta ja niin että ohjuksen voisi tilata esim. joku muukin kun on tiedossa että AA resurssia on alueella. :unsure:
 

Merkillepantava on myös Heiskasen näkemys siitä, ettei Venäjä ole käyttänyt läheskään koko potentiaaliaan mitä sotatalouteen tulee, vaan sekä taloudellisia panostuksia että kansan kärsimystä sodan eteen voitaisiin huomattavasti lisätä.

Toki eri asia on se, että mikä on poliittisesti mahdollista. Putin ei ole uusi Stalin, eikä hän välttämättä edes pystyisi muuttumaan uudeksi Staliniksi vaikka haluaisi.
 
Meridroneista ja FPV-droneista. Starlinkin kautta lennätettynä en pitäisi lasenssia pahana ongelmana. Starlinkille luvataan 25-60ms (100ms 'korvessa'). Noissa fpv droneissa itsessään mennään 20-40ms lantensseissa analogisilla kameroilla ja yleisesti käytettyillä ohjauslinkeillä. 150ms on varmaan vähän lagisen oloinen, mutta hyvin lennettävä vielä.

Varmaan suurempi haaste on miten fpv-dronen saa tuollaiselta alustalta ilmaan. Matkan ajan sen pitäisi olla jossain suojassa. Akun varmaan saisi kytkettyä päälle jollain magnettikytkimellä. Kopteriin osuminen olisi toki vaikeaa, mutta osumasta kuvittelisi kopterin olevan vainaa.

Eiköhän tämä ole vain ajan kysymys milloin ukraina tälläistä kokeilee. Huomattavasti tehokkaampi toimiessaan kun nuo raketit, millä ei osu edes sinnepäin.

It-ohjus + meridrooni komboon saisi suht helposti rakennettua samanlaisen gimballin kuin kuvausdroneissa on kameran vakauttajana. Komponentit toki olisivat kalliita.
 
Meridroneista ja FPV-droneista. Starlinkin kautta lennätettynä en pitäisi lasenssia pahana ongelmana. Starlinkille luvataan 25-60ms (100ms 'korvessa'). Noissa fpv droneissa itsessään mennään 20-40ms lantensseissa analogisilla kameroilla ja yleisesti käytettyillä ohjauslinkeillä. 150ms on varmaan vähän lagisen oloinen, mutta hyvin lennettävä vielä.

Varmaan suurempi haaste on miten fpv-dronen saa tuollaiselta alustalta ilmaan. Matkan ajan sen pitäisi olla jossain suojassa. Akun varmaan saisi kytkettyä päälle jollain magnettikytkimellä. Kopteriin osuminen olisi toki vaikeaa, mutta osumasta kuvittelisi kopterin olevan vainaa.

Eiköhän tämä ole vain ajan kysymys milloin ukraina tälläistä kokeilee. Huomattavasti tehokkaampi toimiessaan kun nuo raketit, millä ei osu edes sinnepäin.

It-ohjus + meridrooni komboon saisi suht helposti rakennettua samanlaisen gimballin kuin kuvausdroneissa on kameran vakauttajana. Komponentit toki olisivat kalliita.
Eihän joku suojahässäkkä olisi edes mikään haaste. Eikä maksa juuri mitään. Eikä se linkkikään ole haaste, jos starlink vaan pelaa tuolla (epäilen ettei).. joku muu tässä tökkii, tekniikka on ihan saatavilla kyllä. Todennäköisesti haaste on tuo kopterin havaitseminen ylipäänsä. Tutkaa ei haluta uhrata.. joku puoli upokas kartellin salakuljetusvene lienee se seuraava pykälä näissä, tai sitten Budanov on tyytyväinen nykymenoon, eikä kehittämisestä koeta saatavan vastaavaa hyötyä.
 
Eihän joku suojahässäkkä olisi edes mikään haaste. Eikä maksa juuri mitään. Eikä se linkkikään ole haaste, jos starlink vaan pelaa tuolla (epäilen ettei).. joku muu tässä tökkii, tekniikka on ihan saatavilla kyllä. Todennäköisesti haaste on tuo kopterin havaitseminen ylipäänsä. Tutkaa ei haluta uhrata.. joku puoli upokas kartellin salakuljetusvene lienee se seuraava pykälä näissä, tai sitten Budanov on tyytyväinen nykymenoon, eikä kehittämisestä koeta saatavan vastaavaa hyötyä.
Pystyisikö kopterin havaitsemisessa auttaa tämä Ruotsin pian Ukrainaan lahjoittama Airborne Early Warning and Control Aircraft?
 
Viimeksi muokattu:
Reilut vuosi sitten Pietarilaisessa kahvilassa räjähtävällä penoispatsaalla tapettu pankkirosvo ja "bloggari" Vladlen Tatarsky (oikea nimi Maxim Fomin) aiheutti paikalle kirouksen. Autojen kerrotaan kolaroivan paikan lähellä poikkeuksellisen usein, jopa poliisi on hämmästynyt kirouksesta.

“Cursed place”: inexplicable things are happening near the cafe where Tatarsky died​

In April 2023, Vladlen Tatarsky was killed in an explosion in a St. Petersburg cafe on Universitetskaya embankment.

After the death of the military commander, there was talk that the cafe where the tragedy occurred would be restored and it would continue to operate. However, in what format was not reported.

We looked at what was happening with the establishment.

In the cafe where Vladlen Tatarsky died, the veranda destroyed after the explosion was quickly restored. The room itself was tidied up. And that is all. According to local residents, the establishment has not been open for a year.

“Over the last year, I haven’t seen anyone go inside,” says a resident of a nearby house. - Look how much dust is on the door.

The cafe is closed. The phone number posted on the door is disconnected. It was not possible to reach him by phone.

The windows of the veranda are covered with thick white roller blinds, so the view is blocked. It is difficult to see what is happening inside through the glass doors. However, not much is visible either - only a small hall in front of the hall. Something strange was that there was a piece of paper on the floor with “help pleas” written in pen. There was one light bulb on the ceiling. Perhaps someone did show up here and forgot to turn off the light.

Inside is a small photograph of Tatarsky in a frame, next to dusty lamps.

Outside the cafe, someone left a portrait of the deceased military commander. There are also ritual wreaths and a huge portrait of Yevgeny Prigozhin.

- People sometimes come here, military personnel come here. They stand, smoke and leave. Someone brings flowers. More often, just curious people or tourists stop, says an employee of a nearby office. – Otherwise, it’s quiet and calm. On weekdays, I never saw anyone enter the cafe. One gets the impression that they forgot about the establishment. We also noticed that cars often crash in this place. Although the road here is not dangerous, there are traffic lights and crossings, cars are not particularly driven along the embankment. Even the traffic police officers are surprised that it’s a damned place.
https://www.mk.ru/politics/2024/06/...tarskiy-proiskhodyat-neobyasnimye-veshhi.html
 
Meridroneista ja FPV-droneista. Starlinkin kautta lennätettynä en pitäisi lasenssia pahana ongelmana. Starlinkille luvataan 25-60ms (100ms 'korvessa'). Noissa fpv droneissa itsessään mennään 20-40ms lantensseissa analogisilla kameroilla ja yleisesti käytettyillä ohjauslinkeillä. 150ms on varmaan vähän lagisen oloinen, mutta hyvin lennettävä vielä.

Varmaan suurempi haaste on miten fpv-dronen saa tuollaiselta alustalta ilmaan. Matkan ajan sen pitäisi olla jossain suojassa. Akun varmaan saisi kytkettyä päälle jollain magnettikytkimellä. Kopteriin osuminen olisi toki vaikeaa, mutta osumasta kuvittelisi kopterin olevan vainaa.

Eiköhän tämä ole vain ajan kysymys milloin ukraina tälläistä kokeilee. Huomattavasti tehokkaampi toimiessaan kun nuo raketit, millä ei osu edes sinnepäin.

It-ohjus + meridrooni komboon saisi suht helposti rakennettua samanlaisen gimballin kuin kuvausdroneissa on kameran vakauttajana. Komponentit toki olisivat kalliita.
Onhan tuonne valmista laitettakin, eli vaikka Switchblade tai Javelin. Kummassakin vielä loppulähestymisen osalle automaattinen konenäkö. Kumpikin ammutaan suojatusta putkesta.

Se oikea ongelma on tutkan puute, ei tuolla visuaalisesti koptereita havaita riittävän ajoissa.
 
Olen aina tiennyt, että potkurihävittäjiä tullaan vielä tarvitsemaan.😀 En tosin osannut arvata droonien kehitystä vaan arvelin, että esimerkiksi vanha kunnon Messerschmitt olisi hyvä peli helikoptereita vastaan.

Vakavasti puhuen olisi varmaan hyvä miettiä laajemminkin erilaisten kevyiden lentokoneiden käyttöä droonien torjunnassa.

Tämä. Hawkeille sopivaa tehtvää, mutta mikä tahansa Redigosta lähtien sopii hyvin, kunhan jotain muuta kuin ikkuna avaamalla ammuttavaa asetta löytyy. No, miksi ei vaikka avo-ohjaamosta ruikkimalla.
 
Kopterin pudottamisesta dronella... Onkohan pienellä fpv-, tai kiinteäsiipisellä dronella ylipäänsä mitään mahdollisuutta päästä lähelle roottorien aiheuttamien yllättävien ilmavirtausten läpi? Kokeileminen ei toki maksa juuri mitään.
EFP varmasti läpäisisi roottorivirtauksen. Ja sen kopterin myös. Ei se toki välttämättä pudottaisi kopteria, mutta miehistö varmasti suuntaisi kentälle kalsaripyykille. Eli se kopteri olisi kuitenkin siltä reissulta pois.
Jos on räjähdelastissa ja mekaaninen sytytin, riittänee, kun pääsee roottorin yläpuolelle, joka imaisee sen lapoihin. Riittääkö räjähde rikkomaan lavan, en tiedä.
Pienehkökin pala pois lavasta riittää rikkomaan roottorin tasapainotuksen. Sen jälkeen ravistus estää minkään järkevän tulitoiminnan. Paremmassa tapauksessa roottori ravistaa keskiönsä ns. paskaksi, minkä jälkeen kopteri suorittaa suunnittelemattoman nopean laskeutumisen.
Varmaan suurempi haaste on miten fpv-dronen saa tuollaiselta alustalta ilmaan. Matkan ajan sen pitäisi olla jossain suojassa. Akun varmaan saisi kytkettyä päälle jollain magnettikytkimellä. Kopteriin osuminen olisi toki vaikeaa, mutta osumasta kuvittelisi kopterin olevan vainaa.
Johan ukrainalaisilla on niitä tekoälyllä tms. tankkiin hakeutuvia fpv:tä. Samalla systeemillä se kopteriinkin osuu, jos osuminen on ylipäänsä mahdollista. Ei haittaa latenssit eikä häirintä.
 
Back
Top