Ukrainan konflikti/sota

Ihan mielenkiinnosta, mistä noita faktoja löytää? Joka paikassa tosiaan sanotaan että armeijan modernisointi jää säästöjen ulkopuolelle, mutta onko jotain lähdettä joka todistaa asian olevan toisin?

Tuosta aiemmasta 500 miljardin paketista oli ainakin Moscow Timesin juttu v. 2013 jossa sanottiin että n. 120 miljardia oli silloin käytetty, mutta tulokset olivat siihen mennessä haukuttu laihan laisiksi. Ei vaan juttu löydy enää lehden arkistosta, olisko niin että sieltä saa aina kuluvan ja edellisen vuoden jutut.

Toiseen suuntaan viittaa taas uutinen, että ruskilaivasto saa tänä vuonna 50 "uutta" laivaa, lainausmerkit kuitenkin siksi että iso osa noista on vain tuunattuja neuvostopurkkeja jotka ovat käyneet vähän pajalla.

Faktaa ei tietysti auliisti jaella tuolta itänaapurista. Osin näkemykseni tuon onnistumismahdollisuuksista liittyy ihan itänaapurin "track recordiin" erilaisten projektien läpiviennissä.
 
Pitäisikö ajatella niin päin, että huomioonottaen Venäjän surkean taloustilanteen, missä todisteet kattavammasta armeijan modernisaatiosta?

Näin päin itse sen ajattelen, harva maa pystyy jotenkin mystisesti tinkimään suurin piirtein peruselintarvikkeista mutta samalla tekevän valtavan suurta ja kallista armeijauudistusta kunnolla.

Mutta olen toki kerran tai pari ollut väärässäkin elämässäni, vaikka se on tietysti vaikea kenenkään uskoa :)
 
Olen eilen kysynyt omiltani "tätä videota on näytetty uutisissa, toistaiseksi ei seurannut mitään jatkoa, paljon kysymyksia, se mitä koske meidän hallitusta on hämärän peitossa, mutta hämmästyttävän hyvä filmin laatu".

Tiedätkö miten etenevät tutkimukset koskien Maidanilla ammuttuja. Tarkoitan ruumille tehtyjä tutkimuksia, joilla voidaan selvittää mitä aseita on käytetty.
 
Pitäisikö ajatella niin päin, että huomioonottaen Venäjän surkean taloustilanteen, missä todisteet kattavammasta armeijan modernisaatiosta?

Joo, minä en usko, että ns. modernisaatio tulisi kattamaan niitä määriä kuin on haaveiltu. Mutta konstit on monet sanoi venäläinen, kun kissalla pöytää pyyhki. Näköjään osaavat hämmentää varsin hyvin asioita ilman viimeistä huutoa olevaa materiaaliakaan. Käytössä oleva raha ja modernisaation edistyminen tai sen puuttuminen ei suinkaan poista sitä faktaa, että sotaan Venäjä pystyy. Amerikkalaisen kanssa tuskin haluavat tasaiselle, mutta naapurustossa riittää mainiota lähiulkomaata, joita riepottaa.
 
Tietenkään ennustamaan ei pitäisi ruveta, tulevaisuus näyttää mihin Ukrainan sota johtaa mutta -

Pidän hyvin epätodennäköisenä sitä, että Krim lähitulevaisuudessa tulisi olemaan osa Ukrainaa. Se on de facto osa Venäjää vaikka se ei sitä de jure olekaan, tämä minusta ukrainalaisten kannattaa huomioida ja rakentaa valtiota tämä näkökulma huomioiden - vaikka Krimin menettäminen ja sen tunnustaminen kirpaiseekin monia todella paljon. Paljon riippuu tietenkin Venäjän tulevaisuudesta mutta lähtisin siltä kohdin liikenteen, että tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.
Jippii!!! Mahtavaa!!! Nyt on tällä palstalla käyttänyt ilmaisua "de facto" oikein. Yleisesti ottaen sitä käytetään väärin ja se on jurppinut mua jo sen verran että olen joskus harkinnut oman ohje-topikin tekemistä tämän ilmaisun käyttämisestä.
 
Tietenkään ennustamaan ei pitäisi ruveta, tulevaisuus näyttää mihin Ukrainan sota johtaa mutta -

Pidän hyvin epätodennäköisenä sitä, että Krim lähitulevaisuudessa tulisi olemaan osa Ukrainaa. Se on de facto osa Venäjää vaikka se ei sitä de jure olekaan, tämä minusta ukrainalaisten kannattaa huomioida ja rakentaa valtiota tämä näkökulma huomioiden - vaikka Krimin menettäminen ja sen tunnustaminen kirpaiseekin monia todella paljon. Paljon riippuu tietenkin Venäjän tulevaisuudesta mutta lähtisin siltä kohdin liikenteen, että tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.

Mutta olivathan Baltian maatkin vuosikymmeniä de facto osa Neuvostoliittoa - silti lännessä pidettiin laajalti yllä käsitystä, vaikkakin hyvin teoreettisesti, että de jure kysymys oli laittomasta miehityksestä, jonka tulisi päättyä. Eikä nytkään lännen tai Ukrainan tarvitse mitenkään muodollisesti tunnustaa Reininmaan, korjaan, Krimin anneksointia, vaikka eivät suuria tekisikään asian muuttamiseksi käytännön tasolla. Se on vain hyödyllinen lisäväline Venäjän painostamiseen - toisaalta Venäjä tulee tälläistä tunnustusta haluamaan, joten sillä on mahdollista käydä kauppaa. Missään tapauksessa en ilmaiseksi tunnustaisi tätä kyynistä ja brutaalia anschlussia.
 
En nyt vaan jaksanut alkaa heittelemään itsestäänselvyyksiä Moskovan ulkopuolisen venäjän tilasta, vaan halusin tuoda esille trendin joka ei tule paranemaan venäläisessä maataloudessa ihan lähi tulevaisuudessa.

Tässä on ollu monia viestejä, joissa on maalailtu Venäjän horjuvan romahduksen partaalla talouden yms. suhteen. Mutta miten se oikeasti sitten mahtaa mennä... Jos tässä halutaan arvioida Venäjän toimintakykyä potentiaalisena uhkatekijänä, niin analyysi varmaan kannattais koittaa tehdä niin pitkälti faktapohjaisesti kuin voidaan. "Garbage in, garbage out"-periaatteen mukaanhan vois sanoa, että vääriin olettamuksiin perustuvat päätelmätkin on hataralla pohjalla. Tietty Venäjän ongelmien suurentelusta voi saada mielihyvää, muttei se oo reaalimaailman analyysien ja tuleveisuudenkuvien kannalta kauhean hedelmällistä.

Se tässä siis lähinnä hämää, että yhtäältä on paljonkin puhetta Venäjän talouden romahduksesta ja sen myötä sisäisestä kaaoksesta, mutta sitten kuitenkin ainakin vielä uutisissa on puhuttu lähinnä jostain 3% tienoilla olevasta bruttokansantuotteen laskusta vuodesta 2014 vuoteen 2015. Tää on aika mitätön lasku jos vertaa kuinka 2008 maailmanlaajuisten talousongelmien (ja tais olla öljyn hintakin alhaalla) aikaan Venäjän bruttokansantuote rojahti vuodessa suurin piirtein 25%. Samaten tää heitto maatalouden pysyvistä ongelmista vuotta 2010 pohjana käyttäen oli aika outo, kun sadot sen jälkeen kuitenkin taas nousi takaisin normaaleihin määriin.
 
Joo, minä en usko, että ns. modernisaatio tulisi kattamaan niitä määriä kuin on haaveiltu. Mutta konstit on monet sanoi venäläinen, kun kissalla pöytää pyyhki. Näköjään osaavat hämmentää varsin hyvin asioita ilman viimeistä huutoa olevaa materiaaliakaan. Käytössä oleva raha ja modernisaation edistyminen tai sen puuttuminen ei suinkaan poista sitä faktaa, että sotaan Venäjä pystyy. Amerikkalaisen kanssa tuskin haluavat tasaiselle, mutta naapurustossa riittää mainiota lähiulkomaata, joita riepottaa.

Tässä Venäjän asevoimien modernisaatio-ohjelmaa kritisoitaessa tulee kuitenkin huomioida se, että sen aikana Venäjän asevoimat kuitenkin on saanut olennaisia määriä kalustoa, josta osa on käynyt läpi hyvin kattavan modernisointiohjelman ja osa on aivan uutta - joskaan ei välttämättä seuraavan sukupolven aseistusta (jota sitäkin on jo tuotettu asevoimille vähäisiä määriä ja tulevina vuosina tämän aseistuksen määrä tulee entisestään kasvamaan ja vastaavasti modernisaatio-ohjelman läpikäyneen kaluston osuus putoamaan - mutta se asia mikä tulee huomioida on se, että samana aikana huomattava osa länsimaista uinuu ruususen unta ja on päästänyt asevoimansa rapistumaan siihen tilaan, että niiden kyky käydä muuta kuin rajottunutta sotaa tai toimia osana kriisinhallintaa on olennaisella tapaa laskenut. Asiaa voi myös kuvata siten, että Venäjällä käyrä on ylöspäin kun se edelleen monissa NATO-maissakin on alaspäin tai ikävän suora viiva ja budjetin suuruuden osalta sillä tasolla ettei ilman lisärahoitusta uuden hankkiminen tai vanhan rivissä pitäminen onnistu. Eli eipä se tulevaisuus lupaa hyvää läheskään kaikille länsimaille, etenkään läntisen Euroopan maille.

vlad.
 
Mutta olivathan Baltian maatkin vuosikymmeniä de facto osa Neuvostoliittoa - silti lännessä pidettiin laajalti yllä käsitystä, vaikkakin hyvin teoreettisesti, että de jure kysymys oli laittomasta miehityksestä, jonka tulisi päättyä. Eikä nytkään lännen tai Ukrainan tarvitse mitenkään muodollisesti tunnustaa Reininmaan, korjaan, Krimin anneksointia, vaikka eivät suuria tekisikään asian muuttamiseksi käytännön tasolla. Se on vain hyödyllinen lisäväline Venäjän painostamiseen - toisaalta Venäjä tulee tälläistä tunnustusta haluamaan, joten sillä on mahdollista käydä kauppaa. Missään tapauksessa en ilmaiseksi tunnustaisi tätä kyynistä ja brutaalia anschlussia.

Niinpä, siksi anneksaatiota ei pidä virallisesti tunnustaa - ei pidä näyttää Venäjälle sitä, että anneksaatio hyväksytään - ainakaan ilmaiseksi - vaan tässä kohdin on erinomaisen tärkeää pitää tiukka linja ja olla juridisesti näyttämättä sitä, että anneksaatio on hyväksytty toimenpide tai että Krimin miehitys on hyväksyttävä toimenpide. Tietenkin jos neuvotteluteitse päästään kattavaan sopimukseen, jonka mukaan Venäjä saa Krimin (todella huomattavaa) korvausta vastaan niin tilannetta on voitava tarkastella uudelleen, mutta ilmaiseksi ja ehdoitta anneksaatiota ei pidä hyväksymän. Ja on hyvä muistaa poliittisella tasolla muistuuttaa säännöllisesti tästä laittomasta toimenpiteestä, muistuttaa Venäjää mihin se on osallistunut kevättalvella 2014.

Viestissäni jätin spekuloimatta sillä ajatuksella, että vallan vaihduttua ja demokratian juurruttua Venäjälle aiheeseen palattaisi ja aloitettaisi neuvottelut Krimin suhteen - ajatus voi olla järkevä ja kannatettava mutta pelkään siinä sitä ikävää taustalla piilevää ajatusta, että niemimaalle voi jäädä kapinamieltä ja että jatkossa, jos Venäjällä nousee valtaan uusi nationalismia ruokkiva hallitsija (mikä on aivan mahdollista kun Venäjänmaasta on kyse), Krim otetaan jälleen esille Moskovan taholta ja painostaen ryhdytään esittämään vaatimuksia Ukrainalle. Toivoa sopii, että Ukraina tuolloin on kaikkea muuta mitä se on nyt. Länsimainen demokratia, jossa kansa on valmis seisomaan yhtenäisenä rivinä maataan puolustaen, kansa joka arvostaa sitä mitä Ukrainasta on tullut ja joka on olennaisella tapaa ottanut niskalenkin korruptiosta, nujertanut vanhoilliset klikit ja venäläismielisen ajattelun on tuolloin olennaisesti kovempi vastustaja moskoviiteille mitä Ukraina nyt on. Sellaisen valtion ollessa kyseessä Moskovankin toiminta-ajatus voi toki olla muu kuin kuvitelma, että "nappaanpa lapselta tikkarin".

vlad.

edit: lainaamasi viestin tunnustamisella en siis tarkoittanut juridista tunnustamista, vaan sellaisten henkistä tunnustamista, että koetetaan päästä kipupisteen yli ja jatkaa valtion kehittämistä ja modernisointia menetyksestä huolimatta, ei siis anneta Krimin menettämisen tukahduttaa valtion toimintaa ja kansan halua luoda Ukrainasta jotain muuta mitä se Janukovitshin kauden jäljiltä on ollut. Ei siis anneta suuren menetyksen halvaannuttaa toimintaa, tavallaan toimia samalla tapaa kuin Suomi Karjalan ja käsivarren ynnä muut alueet menetettyään. Suunnata katse eteenpäin!
 
Se tässä siis lähinnä hämää, että yhtäältä on paljonkin puhetta Venäjän talouden romahduksesta ja sen myötä sisäisestä kaaoksesta, mutta sitten kuitenkin ainakin vielä uutisissa on puhuttu lähinnä jostain 3% tienoilla olevasta bruttokansantuotteen laskusta vuodesta 2014 vuoteen 2015. Tää on aika mitätön lasku jos vertaa kuinka 2008 maailmanlaajuisten talousongelmien (ja tais olla öljyn hintakin alhaalla) aikaan Venäjän bruttokansantuote rojahti vuodessa suurin piirtein 25%. Samaten tää heitto maatalouden pysyvistä ongelmista vuotta 2010 pohjana käyttäen oli aika outo, kun sadot sen jälkeen kuitenkin taas nousi takaisin normaaleihin määriin.
Tuo 25% on kevyttä kauraa viimeistään 2016 vs 2014, jos se sinne saakka pääsee. Muuan analysaattori (ulukomaalainen) heitti jossakin vaiheessa tätä vuotta koskien, että parhaassa tapauksessa 8%, huonoimmassa tapauksessa voi tapahtua mitä vaan.

Venäjän totaalisen romahduksen näen vähiten huonona vaihtoehtona, vaikka sillä pahimillaan saattaa olla todella ruma seuraukset. Jos itärajan yli pyrkii vaikkapa puoli miljoonaa pakolaista, niin siinäkin on omat vaivansa. Jos niillä on pyssyt kourassa niin siinä mielessä helpottaa, että sitten niitä voi ampua vähemmäksi :confused:
 
Jippii!!! Mahtavaa!!! Nyt on tällä palstalla käyttänyt ilmaisua "de facto" oikein. Yleisesti ottaen sitä käytetään väärin ja se on jurppinut mua jo sen verran että olen joskus harkinnut oman ohje-topikin tekemistä tämän ilmaisun käyttämisestä.

No tekaisehan sellainen de facto de jure jne. topikki. Kielenhuolto on kivaa ja tarpeellista. Huomaa, että tiettyä mikskätuotanytsanoisi, eräänlaista ironiaa, jopa itseironiaa esiintyy erityisesti ns. wanhan kaartin kirjoituksissa.
 
Näin päin itse sen ajattelen, harva maa pystyy jotenkin mystisesti tinkimään suurin piirtein peruselintarvikkeista mutta samalla tekevän valtavan suurta ja kallista armeijauudistusta kunnolla.

Mutta olen toki kerran tai pari ollut väärässäkin elämässäni, vaikka se on tietysti vaikea kenenkään uskoa

Venäjälläkin on tunnustettu modernisaatio-ohjelman jääneen jälkeen aikataulustaan (ja talouden ongelmien tähden on oletettavaa, että tulee jäämään entisestään), eikä mittava korruptio ja suoranaiset varkaukset lainkaan helpota modernisaatio-ohjelman läpivientiä jos/kun budjetti jossain vaiheessa kuitenkin kokee leikkauksia ja samalla korruption ja muiden rikosten seurauksena joidenkin läntisten arvioiden mukaan jopa 10 % asevoimien määrärahoita katoaa jonnekin. (Jos 10 % pitää paikkansa tarkoittaisi se sitä, että noin 8 miljardin taalan edestä asevoimille budjetoituja rahoja katoaisi korruptoituneiden virkamiesten sekä upseereiden omiin bisneksiin/varkauksiin - melkoinen summa kuten jokainen ymmärtää, sillä ostaisi useamman Mistralin ja muita lelula sotilaille).

Venäjän omiin ilmoituksiin on syytä suhtautua varauksella mutta eri lähteistä ynnättynä näyttäisi siltä, että 2014 "puna-armeija" on saanut seuraavasti erilaista kalustoa:

2 uutta prikaatia varustettu Iskander-M -ohjuksin. Ja noin 300 modernisoitua taistelupanssarivaunua luovutettu asevoimille ja jotakuinkin saman verran ifv:tä. Muita ajoneuvoja on luovutettu kaikkiaan 5000 kpl, pitäneekö tämä luku sitten sisällään esim. modernisoidut MSTA-S:t ja 9A54-4 Tornadot sekä Tornado-G:t ja muun asevoimille luovutetun tykistön sekä Pantsir-S1? Samoin maavoimille on alkanut S-300V4:n toimittaminen kahden yksikön verran, kyseinen järjestelmä tunnetaan myös nimellä S-350 Vityaz.

Ilmavoimille on luovutettu 142 lentokonetta (joista 50+ on monitoimihävittäjiä tyyliin Su-30 ja Su-35S ja 16 on Su-34, kyseessä on siis taktinen pommittaja), samoin ilmavoimille luovutettiin 28 kuljetus- ja koulukonetta, 18 modernisoitua MiG-31BM - torjuntahävittäjää ja muita lentokoneita. Helikoptereita luovutettiin 135, joista 46 on taisteluhelikoptereita ja 72 kuljetushelikoptereita - loput sitten jotain muuta. Samoin S-400 järjestelmän toimitukset ilmavoimien alaisille joukoille aloitettiin. Modernisointiohjelman on käynyt läpi 5 Tu-160 strategista pommikonetta sekä Tu-22M pommikoneita on modernisoitu Tu-22M3M kymmenisen kpl.

Merivoimat on saanut kaksi ydinkäyttöistä sukellusvenettä, toinen strateginen ohjusvene ja toinen risteilyohjuksin varusteltu hyökkäysvene. Lisäksi suurempia pinta-aluksia on luovutettu 5 kpl ja pienempiä 10. Muutakin kalustoa partioveneistä miinanraivaajiin on luovutettu - osa tosin modernisoitua eikä telakalta uutuuttaan kiiltävänä tullutta. Dieselkäyttöisiä sukellusveneitä on myös ymmärtääkseni luovutettu ainakin koeajovaiheeseen jokunen kpl.

Strategiset ohjusjoukot ovat myös saaneet uutta ohjuskalustoa, lähinnä RS-24 Yars (joita on kaikkiaan 2014 käytössä 16 kpl).

Jos Venäjä aikoo pitää yllä edes tämän tahdin talouden heikentyneessä tilassa vaatii se budjetin kasvattamista (tuntuu epärealistiselta vaihtoehdolta) tai kyettävä kiristämään valvontaa niin paljon ettei korruptioon katoa miljatdeja vuosittain - mikä sekään ei tunnu todennäköiseltä vaihtoehdolta. Ei vuosikymmenten korruptoitunutta järjestelmää pureta yhdessä hetkessä - se vuosikymmenten projekti, jos onnistuu sittenkään.

vlad.
 
Venäjälläkin on tunnustettu modernisaatio-ohjelman jääneen jälkeen aikataulustaan (ja talouden ongelmien tähden on oletettavaa, että tulee jäämään entisestään), eikä mittava korruptio ja suoranaiset varkaukset lainkaan helpota modernisaatio-ohjelman läpivientiä jos/kun budjetti jossain vaiheessa kuitenkin kokee leikkauksia ja samalla korruption ja muiden rikosten seurauksena joidenkin läntisten arvioiden mukaan jopa 10 % asevoimien määrärahoita katoaa jonnekin. (Jos 10 % pitää paikkansa tarkoittaisi se sitä, että noin 8 miljardin taalan edestä asevoimille budjetoituja rahoja katoaisi korruptoituneiden virkamiesten sekä upseereiden omiin bisneksiin/varkauksiin - melkoinen summa kuten jokainen ymmärtää, sillä ostaisi useamman Mistralin ja muita lelula sotilaille).

Venäjän omiin ilmoituksiin on syytä suhtautua varauksella mutta eri lähteistä ynnättynä näyttäisi siltä, että 2014 "puna-armeija" on saanut seuraavasti erilaista kalustoa:

2 uutta prikaatia varustettu Iskander-M -ohjuksin. Ja noin 300 modernisoitua taistelupanssarivaunua luovutettu asevoimille ja jotakuinkin saman verran ifv:tä. Muita ajoneuvoja on luovutettu kaikkiaan 5000 kpl, pitäneekö tämä luku sitten sisällään esim. modernisoidut MSTA-S:t ja 9A54-4 Tornadot sekä Tornado-G:t ja muun asevoimille luovutetun tykistön sekä Pantsir-S1? Samoin maavoimille on alkanut S-300V4:n toimittaminen kahden yksikön verran, kyseinen järjestelmä tunnetaan myös nimellä S-350 Vityaz.

Ilmavoimille on luovutettu 142 lentokonetta (joista 50+ on monitoimihävittäjiä tyyliin Su-30 ja Su-35S ja 16 on Su-34, kyseessä on siis taktinen pommittaja), samoin ilmavoimille luovutettiin 28 kuljetus- ja koulukonetta, 18 modernisoitua MiG-31BM - torjuntahävittäjää ja muita lentokoneita. Helikoptereita luovutettiin 135, joista 46 on taisteluhelikoptereita ja 72 kuljetushelikoptereita - loput sitten jotain muuta. Samoin S-400 järjestelmän toimitukset ilmavoimien alaisille joukoille aloitettiin. Modernisointiohjelman on käynyt läpi 5 Tu-160 strategista pommikonetta sekä Tu-22M pommikoneita on modernisoitu Tu-22M3M kymmenisen kpl.

Merivoimat on saanut kaksi ydinkäyttöistä sukellusvenettä, toinen strateginen ohjusvene ja toinen risteilyohjuksin varusteltu hyökkäysvene. Lisäksi suurempia pinta-aluksia on luovutettu 5 kpl ja pienempiä 10. Muutakin kalustoa partioveneistä miinanraivaajiin on luovutettu - osa tosin modernisoitua eikä telakalta uutuuttaan kiiltävänä tullutta. Dieselkäyttöisiä sukellusveneitä on myös ymmärtääkseni luovutettu ainakin koeajovaiheeseen jokunen kpl.

Strategiset ohjusjoukot ovat myös saaneet uutta ohjuskalustoa, lähinnä RS-24 Yars (joita on kaikkiaan 2014 käytössä 16 kpl).

Jos Venäjä aikoo pitää yllä edes tämän tahdin talouden heikentyneessä tilassa vaatii se budjetin kasvattamista (tuntuu epärealistiselta vaihtoehdolta) tai kyettävä kiristämään valvontaa niin paljon ettei korruptioon katoa miljatdeja vuosittain - mikä sekään ei tunnu todennäköiseltä vaihtoehdolta. Ei vuosikymmenten korruptoitunutta järjestelmää pureta yhdessä hetkessä - se vuosikymmenten projekti, jos onnistuu sittenkään.

vlad.

Aikamoinen liuta tavaraa silti. Onkohan kuinka paljon täysin uutta kamaa vai onko esim. modernisoidut psv:t otettu ensin joku toimiva olemassaoleva t-72 / t-80 ja käytetty sitä pajalla?

Laivasto sinänsä on mielenkiintoinen kysymys, valtavan neuvostolaivaston ylläpito maksaa maltaita, lienee Venäjällä väistämättä edessä rajut leikkaukset alusten määrään.
 
No tekaisehan sellainen de facto de jure jne. topikki. Kielenhuolto on kivaa ja tarpeellista. Huomaa, että tiettyä mikskätuotanytsanoisi, eräänlaista ironiaa, jopa itseironiaa esiintyy erityisesti ns. wanhan kaartin kirjoituksissa.

Niin, välillä sitä oikein miettii että onko tuo nyt tosissaan, mutta sitten tajuaa että de facto kyseessä oli ironiaa.
 
Kovasti ne terroristit yrittää. Vuoden loppuun mennessä nuo rosvot pitäis riisua aseista sinne on pitkä aika ja en usko että sitä tapahtuu.

http://www.unian.info/war/1052511-ukrainian-army-repels-militant-attacks-near-mariupol.html
Russian-backed militants made another attempt to break through the village of Shyrokyne towards Mariupol on Thursday, the press officer of Sector M (the part of the front line near Mariupol) Oleh Sushynskiy said on Friday, according to local news agency 0629.

"On March 5, at 1945, 2015 and 2040 the Ukrainian armed forces recorded drones over the eastern outskirts of Mariupol,” he said.

“Later, at 2138, the militants began storming the positions of the Ukrainian armed forces in the village of Shyrokyne. A grouping of DPR militants, consisting of 20 people, started to storm [Ukrainian positions] with small arms. The attack was repelled.”

"At 2145 the militants fired grenade launchers and small arms on the positions of the Ukrainian armed forces in the village of Shyrokyne. The shelling lasted until morning," Sushynskiy said.

"There were no casualties among the personnel of the Ukrainian army. The situation is under control," he added.
 
Tässä on ollu monia viestejä, joissa on maalailtu Venäjän horjuvan romahduksen partaalla talouden yms. suhteen. Mutta miten se oikeasti sitten mahtaa mennä... Jos tässä halutaan arvioida Venäjän toimintakykyä potentiaalisena uhkatekijänä, niin analyysi varmaan kannattais koittaa tehdä niin pitkälti faktapohjaisesti kuin voidaan. "Garbage in, garbage out"-periaatteen mukaanhan vois sanoa, että vääriin olettamuksiin perustuvat päätelmätkin on hataralla pohjalla. Tietty Venäjän ongelmien suurentelusta voi saada mielihyvää, muttei se oo reaalimaailman analyysien ja tuleveisuudenkuvien kannalta kauhean hedelmällistä.

Se tässä siis lähinnä hämää, että yhtäältä on paljonkin puhetta Venäjän talouden romahduksesta ja sen myötä sisäisestä kaaoksesta, mutta sitten kuitenkin ainakin vielä uutisissa on puhuttu lähinnä jostain 3% tienoilla olevasta bruttokansantuotteen laskusta vuodesta 2014 vuoteen 2015. Tää on aika mitätön lasku jos vertaa kuinka 2008 maailmanlaajuisten talousongelmien (ja tais olla öljyn hintakin alhaalla) aikaan Venäjän bruttokansantuote rojahti vuodessa suurin piirtein 25%. Samaten tää heitto maatalouden pysyvistä ongelmista vuotta 2010 pohjana käyttäen oli aika outo, kun sadot sen jälkeen kuitenkin taas nousi takaisin normaaleihin määriin.
Heitto tuli lähinnä sen takia, että aihe sivuaa vahvasti omaa opin alaani, eli ympäristötiedettä. Fakta on se, että ilmastonmuutoksen myötä sisämaassa ääri-ilmiöt, kuten kuivuus, tulevat yleistymään. Voihan toki olla, että venäläiset saavat esimerkiksi maataloutensa infrastruktuurin hyvään kuntoon, ja kastelujärjestelmät sun muut toimimaan, jolloin ei pääse ongelmaa syntymään.

Tilanne vaan oli keväällä liian maukas olla foliohattuilematta, kun vaikutti siltä että ryssät lähtevät Ukrainasta maata anastamaan enemmänkin.
 
Aikamoinen liuta tavaraa silti. Onkohan kuinka paljon täysin uutta kamaa vai onko esim. modernisoidut psv:t otettu ensin joku toimiva olemassaoleva t-72 / t-80 ja käytetty sitä pajalla?

Laivasto sinänsä on mielenkiintoinen kysymys, valtavan neuvostolaivaston ylläpito maksaa maltaita, lienee Venäjällä väistämättä edessä rajut leikkaukset alusten määrään.

Panssarivaunuista yli 200 on T-72 versioiden modernisointia T-72B3 -versioksi eli käytännössä vanhoja vaunuja on käytetty pajalla ja päivitetty ajantasalle. Tehdasuusia vaunuja ei kovinkaan montaa viime vuoden puolella valmistunut. Tämän vuoden puolella helmikuun loppuun mennessä asevoimille on ilmeisesti toimitettu n. 20 kpl:n "esisarjan" Armata eli T-14 mbt:tä - esiintynevät voitonpäivän paraatissa ja sitten osallistuvat asevoimien testausohjelmaan loppuvuoden ajan, v. 2016 vaunujen laajemman tuotannon pitäisi alkaa: huom - pitäisi. Ensivuosi sitten näyttää alkaako vaiko ei, hyvin usein optimistisesti laaditut suunnitelmat kariutuvat tai tuppaavat venymään useammallakin vuodella.

Samoin ifv:stä suurin osa on modernisoituja versioita, joitain uusiakin joukkoon mahtuu esim. VDV:n BMD-4M. Tämän vuoden puolella luovutettaneen ensimmäiset Kurganets-25 ja Armatan ifv-versiot sekä mahdollisesti Bomerangin ifv-versioita asevoimille testausohjelmaan (ja esiintymään voitonpäivän paraatissa).

Sen sijaan apc:stä huomattavan paljon on aivan tehdasuutta kalustoa BTR-82A ja BTR-80A sekä BTR-MD Rakushkaa tms. sekä mrap:eja (Typhoon).

Telatykistöstä löytyy sitten MSTA-S:n uusinta mallia 2S19 MSTA-SM2:sta (modernisoitu versio) ja sitten aivan tehdasuutta kalustoa esim. mlrs:n puolella. Ja tietenkin Iskanderit ovat uusia.

Venäjän laivasto on kieltämättä haasteellisen tehtävän edessä. Se voi vain haaveilla neuvostolaivaston suuruudesta ja alusmäärästä, toisaalta alusmäärän pienuutta kompensoidaan sillä, että suurin osa uusista aluksista on kokoonsa verrattuna varsin raskaasti aseistettuja, tulivoimaa fregatiksi laskettavalta alukselta löytyy enemmän mitä 80-luvun hävittäjältä tai vanhemmalta risteilijältä.

vlad.
 
Back
Top