Semantiikkaa, sanoisin. Päätöksentekotasolla ohjaus tietysti on aina olemassa, mutta tilanteen ollessa päällä, ohjausta ei voi sanoa poliittiseksi.
War roomissa tietysti tehdään päätöksiä, poliittisine neuvonantajineen kun tällaista tarvitaan, mutta tuota päätöstä ei voida kutsua poliittiseksi. War roomin kokoonkutsuminenkaan ei välttämättä ole minuuttien asia, joten "pysäytä ohjus" käskyä ei koskaan käsitellä polittisesti.
Sanoin lisäksi "jos ohjus uhkaa", en "jos geopoliittinen tilanne vaikuttaa siltä, että meihin voi kohdistua uhka kuukauden kuluttua". Jälkimmäisessä tapauksessa keskustelu ja päätös onkin polittinen, jolloin voidaan antaa poliittinen siunaus eriasteisille toimenpiteille etukäteen. Vrt. se paljon puhuttu käännytyslaki.
Selvästi et tunne Suomen ja PV:n päätöksentekojärjestelmää.
Asia ei liity enää Ukrainaan, mutta ehkä hyvää taustatietoa on tietää, mitä Suomessa on säädetty voimankäyttöoikeuksista. Nämä on ylätasolla määritetty aluevalvontalaissa (18.8.2000/755)
33 §
Sotilaallisten voimakeinojen käyttö
Puolustusvoimat ja rajavartiolaitos voivat käyttää Suomen alueellisen koskemattomuuden turvaamiseksi tarpeellista sotilaan henkilökohtaisen aseen käyttöä voimakkaampaa, sotavarustein tapahtuvaa asevoimaa.
Tällaisten voimakeinojen käyttämisestä päättää puolustusministeriö, jollei puolustusvoimien ylipäällikön toimivallasta muuta johdu taikka 34 §:ssä toisin säädetä.
Vihamielisen toiminnan torjuminen
Puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen tehtävänä on ryhtyä viivytyksettä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin valtakunnan turvallisuutta välittömästi ja vakavasti vaarantavan vihamielisen toiminnan torjumiseksi. Tällöin on tarvittaessa käytettävä sellaisia 33 §:ssä tarkoitettuja voimakeinoja, joita toiminnan vaarallisuus ja muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina. Toimenpiteeseen ryhtymisestä on viipymättä ilmoitettava puolustusministeriölle.
(28.6.2017/428)
Vihamielisellä toiminnalla tarkoitetaan:
1) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän oikeudettomasti Suomen alueeseen kohdistamaa tai Suomen alueella toimeenpanemaa aseellista sotilaallista toimintaa;
2) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän aseistetun sota-aluksen tai sotilasilma-aluksen taikka vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän sotilasajoneuvon tuloa Suomen alueelle aluevalvontaviranomaisen antamasta varoituksesta huolimatta;
3) vieraan valtion sukellusveneen tai muun vedenalaisen kulkuvälineen tuloa luvatta Suomen aluevesille muussa kuin pinta-asemassa;
4) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän Suomen alueella oleviin, valtakunnan turvallisuuden kannalta tärkeisiin kohteisiin oikeudettomasti kohdistamaa tiedustelua ja elektronista häirintää;
5) vieraan valtion tai tunnuksettoman sotilaallisen ryhmän aluevalvontatehtävässä olevaan suomalaiseen valtionilma-alukseen tai valtionalukseen oikeudettomasti kohdistamaa elektronista häirintää;
6) sitä, että vieras valtio tai tunnukseton sotilaallinen ryhmä oikeudettomasti käyttää Suomen aluetta 1–5 kohdassa tarkoitetussa toiminnassa kolmatta valtiota vastaa