Ukrainan konflikti/sota

No, suunnitellaan vasta mutta kuullostaa hyvälle.

Tähän mennessä reaktioina on Korean lehdistössä puhuttu 155mm ammusten lähettämistä Yhdysvaltojen kautta tai sitten sotilashenkilökuntaa auttamaan mahdollisesti sotavankien tulkkausongelmissa. En usko tosiallisiin taistelujoukkoihin missään nimessä.
 
Samaa mieltä. Tämä suhteellisen "pieni" pohjoiskorealaisten joukko on selkeä koepallo, jolla mitataan vastustajan reaktiota. Tarkemmin reaktion nopeutta, sen voimaa ja tuloksia.

Nyt näyttää todella pahalta Ukrainan kannalta länsimaiden reaktiot. Aikaan ei ole saatu edes sitä helpointa - sallia Ukrainalle kaukovaikutteisten aseiden rajaton käyttö. Edes "thoughts and prayers" tyyppistä lausuntoa ei ole näkynyt vaikka päiviä on kulunut kohta viikko.

Voisi olettaa, että länsimaissa olisi tästäkin liikeestä ollut jo aikaisemmin jonkinlaista aavistusta, jotta siihen olisi jo voitu ennakolta miettiä riittävän kova vastaus, sekä kommunikoida se etukäteen suoraan venäjälle ennaltaehkäisten sodan eskalointi.

Oma veikkaukseni on, että kohta noita pohjoiskorealaisia on Ukrainassa taistelemassa se 100 000, jonka jälkeen siellä alkaa olla tungosta muistakin "venäjämaista" ja sitten on myöhäistä tehdä mitään.

Länsimaissa on tehty räikeitä virheitä konfliktin hoidossa. Se olisi pitänyt lopettaa samantien ylivoimalla ja osoittamalla venäjälle (ja kiinalle), että hyökkäyssodan vastaus on nopea ja armoton. Nyt me olemme hiljaa lämpenevässä vedessä ja sota on eskaloitumassa vähitellen maailmansodaksi tai sitten Ukraina on pakko uhrata ja ottaa maailmansotaan 5-10 vuoden hengähdystauko, jonka jälkeen taistellaanikin sitten Puolan, Saksan, Suomen, Taiwanin jne. maa-alueilla ylivoimaista vihollista vastaan.

Historia on osoittanut, että venäjän kanssa ei voi tehdä sopimuksilla kestävää rauhaa.

Toivottavasti olen väärässä.
Venäjä, joka ei saa kunnon niskalenkkiä ukrainasta edes tosissaan yrittämällä on 5-10 vuoden kuluttua ylivoimainen Natoa vastaan? Jep jep
 
No, suunnitellaan vasta mutta kuullostaa hyvälle.


Pelkäävätkö että p-Korea kerää kokemusta oikeasta sodankäynnistä ja sillä harkitsevat myös joukkojen lähettämistä ettei oma kokemus jää vaan teoriatasolle jos pitää ottaa yhteen jossain vaiheessa? Tuskin kuitenkaan hyvää hyvyyttään Ukrainan avuksi lähettäisvät porukkaa kun eivät ole sitä aiemminkaan tehneet. Siellä on nyt mainio testikenttä Ukrainassa mikä täytyy pakon edessä hyödyntää ettei jää alakynteen.
 
AP koostetta 4. päivän ajalta kalustotappioista, mitä on pystynyt videoilta löytämään, läheskään kaikki ei päädy videolle tai tule julkaistua joten kovaa höökiä ryssä siellä pitää, mutta polttaa kyllä kynttiläänsä molemmista päistä. Ja näkyy siellä niitä M-46:a listalla, joten käyttöön ne on otettu paremman puutteessa.

 
Piti jo aiemmin kirjoitella venäjän sodan rahoituksesta, mutta muutama kohta oli vielä epäselvää. Seurattuani Prune60 ja Stanimir Dobrevin kautta venäjän taloustilannetta luulen olevani nyt kartalla asiassa.

Eli venäjä nojaa tämän vuoden budjetissaan siihen, että alijäämän kattamiseksi valtio ottaa lainaa kotimaasta (koska mikään maa tai ulkomainen pankki ei anna venäjälle lainaa mm. Yhdysvaltojen toissijaisten pakotteiden pelossa) noin 4 biljoonaa ruplaa, jonka jälkeen kansallisesta hyvinvointirahastosta eli "sotakassasta" täytyisi edelleen nostaa 1.3 biljoonaa ruplaa. Tässäkin on pieni mutta, nimittäin venäjä ei ole saanut velkakirjoja myytyä kuin vasta noin 2.1 biljoonalla ruplalla tänä vuonna ja kehitys näyttää todella hitaalta. Luottamus on heikkoa.

Venäjän duuma on myös viikon sisään hyväksynyt lain, jonka mukaan valtio voi kasvattaa menoja 1.5 biljoonalla ruplalla budjetin ulkopuolelta. Selvää ei ole, millä ilveellä venäjä meinaa tämän rahoittaa, mutta se tarkoittaa että venäjän alijäämä on mahdollisesti 3,4 biljoonaa ruplaa, jonka lisäksi hyvinvointirahastosta täytyy edelleen ottaa 1.3 biljoonaa, eli yhteensä rahastosta täytyy mahdollisesti irrottaa 4.7 biljoonaa ruplaa vuodenvaihteen tienoilla jotta päästään edes tämän vuoden kalkkiviivoille. Tietenkin alijäämää vähentää se, että venäjä saa silti jonkun verran lainaa vielä tämän vuoden aikana, mutta näillä näkymin ei paljon.

Sodan aikana venäjä on tukeutunut isosti rahastoonsa jo vuoden 22 sekä 23 lopussa. Molemmilla kerroilla sieltä otettiin noin 2.9 biljoonaa ruplaa, yhteensä 5.9 biljoonaa. Interfaxin mukaan kansallisen hyvinvointirahaston viime kuun alussa jäljellä oleva likvidi osuus oli 4.854 biljoonaa ruplaa, joka vastaa reilua 50 miljardia dollaria. Pahimmillaan se joudutaan imemään tyhjiin lähes viimeistä penniä myöten. Mm. Stanimir Dobrev on sitä mieltä että näin käy vuodenvaihteessa, riippuen milloin transaktiot tehdään. Prune60 taas muistaa joka käänteessä huomauttaa että venäjän antamiin lukuihin ei kannata luottaa, mikä onkin totta. Mutta julkisten tietojen mukaan tilanne on suurin piirtein tämä, enkä itse oleta venäjän syöttävän markkinoille ainakaan huonompaa tietoa taloudestaan kuin se oikeasti on.
 
Viimeksi muokattu:
Pelkäävätkö että p-Korea kerää kokemusta oikeasta sodankäynnistä ja sillä harkitsevat myös joukkojen lähettämistä ettei oma kokemus jää vaan teoriatasolle jos pitää ottaa yhteen jossain vaiheessa? Tuskin kuitenkaan hyvää hyvyyttään Ukrainan avuksi lähettäisvät porukkaa kun eivät ole sitä aiemminkaan tehneet. Siellä on nyt mainio testikenttä Ukrainassa mikä täytyy pakon edessä hyödyntää ettei jää alakynteen.
Testikenttä, joka on vieläpä hyvin sopiva kimin "doktriiniin". Eli massiivinen tulenkäyttö + liharynnöt. Kovin kummoisia finessejä ei tarvita, mutta varmasti ainakin se tykistötulen ja ihmisaaltojen koordinointi kannattaa osata, jos tekniikkaa meinaa soveltaa.
 
Ei ehkä niin erinomaista , vaan vjeneläistä logiikkaa. Nämä pahikset toki saavat "palkkion" , mutta kun erikoisoperaatio on ohi ei ole tuomittavia jäljellä , venäjä pyörittelee silmiään levittelee käsiään, kuka, miten mitä tuomitaan. On kuten laulussa " ei löydy palkkion kuittaajaa". Taas päästään kuin koira veräjästä kun muutamat vielä putoilee akkunoista ja putte hyllytetää , jos ei fixusti vaikka " dementoidu" sanatorioon.

Toisaalta sota on vielä kesken ja kyseisen upseerin pitäisi ainakin teoriassa olla osaava, tärkeä ja vaikeasti korvattavissa (todellisuus voi toki olla jotain muuta).

GUR jakoi tiedon joten ehkä he olivat asialla? Voisi kuvitella että he eivät tapa täysin merkityksettömiä miehiä.

Eli Venäjän sotakoneen kannalta tämän luulisi olevan ei-toivottu tilanne.
 
Toisaalta sota on vielä kesken ja kyseisen upseerin pitäisi ainakin teoriassa olla osaava, tärkeä ja vaikeasti korvattavissa (todellisuus voi toki olla jotain muuta).

GUR jakoi tiedon joten ehkä he olivat asialla? Voisi kuvitella että he eivät tapa täysin merkityksettömiä miehiä.

Eli Venäjän sotakoneen kannalta tämän luulisi olevan ei-toivottu tilanne.
Eikös nämä lekalla tehdyt teloitukset olleet vähän niinkuin wangerin tavaramerkki? Eli saattapi veriteko olla myös merkki kasvavista sisäisistä ristiriidoista. Tai sitten GUR vain hupsuttelee.
 
No, suunnitellaan vasta mutta kuullostaa hyvälle.


Artikkelista ei selviä, vaatisiko tuokin lakimuutoksen, kuten vaati aseiden myynti / toimitus.

Tuo olisi joka tapauksessa hyvin merkittävä ennakkotapaus tämän sodan näkökulmasta ja varmasti arvokasta apua Ukrainalle. Toki sotilaita on monenlaisia ja moneen eri tehtävään joten ne eivät välttämättä olisi etulinjan kiväärimiehiä. Toisaalta kenties niiden ei edes kannattaisi olla sellaisia, jos olisi jotain "parempaakin" tarjolla.

Etelä-Korean näkökulmasta voisi jopa olla järkevää lähettää aitoja taistelujoukkoja. Miksi? Koska se olisi todellinen puolen valinta ja vastavuoroisuuden nimissä he voisivat saada Ukrainalta vastaavaa apua siinä tilanteessa mikäli syttyy sota Pohjois- ja Etelä-Korean välille. Etelä-Korea on kuitenkin se todennäköisin maa, jota vastaan Pohjois-Korean koko voimaa tullaan käyttämään (jos syttyy sota), joten heillä tuskin on koskaan "liikaa ystäviä ja liittolaisia".

Tuossa ylempänä ja myöhemmin muut kirjoittivatkin että samalla Etelä-Korealla olisi tilaisuus jakaa tietoa ja oppia Pohjois-Korean käyttämistä taktiikoista. Lisäksi he pääsisivät näkemään ja kokemaan suoraan Ukrainan sodan nykytilanteen eli mm. dronejen ja EW-laitteiden runsaan käytön. Oletan että ryssä tulee jakamaan kaiken tällaisesta sodasta saamansa tiedon ja teknologian Pohjois-Korean kanssa, joten Etelä-Korean olisi loogista ja järkevää pyrkiä oppimaan yhtä paljon ja hyvissä ajoin, ennen kuin näitä oppeja ja teknologioita käytetään heitä vastaan (taaskin sillä oletuksella että niemimaalla syttyisi sota, mikä ei ole alkuunkaan varma juttu).
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nämä lekalla tehdyt teloitukset olleet vähän niinkuin wangerin tavaramerkki? Eli saattapi veriteko olla myös merkki kasvavista sisäisistä ristiriidoista. Tai sitten GUR vain hupsuttelee.

Kyllä, tuo oli Wagnerin "tavaramerkki" joten kyseessä voi olla sisäisten riitojen käsittely. Ehkä ukko varasti liikaa tai väärältä henkilöltä tai ehkä hänen tiedettiin tai kuviteltiin olevan rahakas ja siten kyseessä oli perinteinen ryöstö joka päättyi tällä kertaa raakaan murhaan.

Ehkä GUR ei suorittanut tekoa itse mutta jakoi siitä tiedon jotta saa kiusattua ryssä, herättämällä epäluuloa. Tai ehkä he järjestivät tapon ja lekaa käytettiin jotta jäljet johtaisivat muualle (tosin tällöin ei ehkä kannattaisi jakaa tietoa omalla viestikanavalla).

Tämä voi tosiaan olla kenen tahansa tekemä joten kaikki on arvailua vain. Haiskahtaa minulle Mossadin tapaiselta kostolta eli "lain koura on pitkä ja kosto varma, ennemmin tai myöhemmin". Toisaalta voisi yhtä hyvin olla muita tekijöitä taustalla.
 
Piti jo aiemmin kirjoitella venäjän sodan rahoituksesta, mutta muutama kohta oli vielä epäselvää. Seurattuani Prune60 ja Stanimir Dobrevin kautta venäjän taloustilannetta luulen olevani nyt kartalla asiassa.

Eli venäjä nojaa tämän vuoden budjetissaan siihen, että alijäämän kattamiseksi valtio ottaa lainaa kotimaasta (koska mikään maa tai ulkomainen pankki ei anna venäjälle lainaa mm. Yhdysvaltojen toissijaisten pakotteiden pelossa) noin 4 biljoonaa ruplaa, jonka jälkeen kansallisesta hyvinvointirahastosta eli "sotakassasta" täytyisi edelleen nostaa 1.3 biljoonaa ruplaa. Tässäkin on pieni mutta, nimittäin venäjä ei ole saanut velkakirjoja myytyä kuin vasta noin 2.1 biljoonalla ruplalla tänä vuonna ja kehitys näyttää todella hitaalta. Luottamus on heikkoa.

Venäjän duuma on myös viikon sisään hyväksynyt lain, jonka mukaan valtio voi kasvattaa menoja 1.5 biljoonalla ruplalla budjetin ulkopuolelta. Selvää ei ole, millä ilveellä venäjä meinaa tämän rahoittaa, mutta se tarkoittaa että venäjän alijäämä on mahdollisesti 3,4 biljoonaa ruplaa, jonka lisäksi hyvinvointirahastosta täytyy edelleen ottaa 1.3 biljoonaa, eli yhteensä rahastosta täytyy mahdollisesti irrottaa 4.7 biljoonaa ruplaa vuodenvaihteen tienoilla jotta päästään edes tämän vuoden kalkkiviivoille. Tietenkin alijäämää vähentää se, että venäjä saa silti jonkun verran lainaa vielä tämän vuoden aikana, mutta näillä näkymin ei paljon.

Sodan aikana venäjä on tukeutunut isosti rahastoonsa jo vuoden 22 sekä 23 lopussa. Molemmilla kerroilla sieltä otettiin noin 2.9 biljoonaa ruplaa, yhteensä 5.9 biljoonaa. Interfaxin mukaan kansallisen hyvinvointirahaston viime kuun alussa jäljellä oleva likvidi osuus oli 4.854 biljoonaa ruplaa, joka vastaa reilua 50 miljardia dollaria. Pahimmillaan se joudutaan imemään tyhjiin lähes viimeistä penniä myöten. Mm. Stanimir Dobrev on sitä mieltä että näin käy vuodenvaihteessa, riippuen milloin transaktiot tehdään. Prune60 taas muistaa joka käänteessä huomauttaa että venäjän antamiin lukuihin ei kannata luottaa, mikä onkin totta. Mutta julkisten tietojen mukaan tilanne on suurin piirtein tämä, enkä itse oleta venäjän syöttävän markkinoille ainakaan huonompaa tietoa taloudestaan kuin se oikeasti on.

Olen nähnyt kommentteja että lainan saaminen Venäjän sisäisiltä markkinoilta pitäisi olla varma juttu, koska kyseessä on oligarkia eli käytännössä ei ole vaihtoehtoja: rahat tullaan varastamaan kansalaisilta ja eri yhtiöiltä. Toki se ajaa niiden tilanteen entistä vaikeammaksi, mutta se ei estä tätä touhua.

Eli kannattaa tehdä se oletus että tavoiteltu summa tullaan saamaan kerättyä, jos ei täysin aikataulussa niin enemmin tai myöhemmin joka tapauksessa.

Hyvinvointirahaston kutistumisesta olen nähnyt kahdenlaista arviota: joko likvidit varat syödään vuodenvaihteessa tai optimistisemmin nähtynä niitä jää jonkin verran käytettäväksi vuoden 2025 ajaksi, mutta loppuisivat joka tapauksessa ennen vuodenvaihdetta 2025/2026. Eli tällöinkin varat riittäisivät vielä yhden vuoden ajan, mutta eivät sen kauemmin.

Ryssä toki tietää tämän ja heillä on täysi touhu päällä eli mistä löytää rahaa tämän jälkeen. Ei ihme että tänään alkaneelle "BRICS kokoukselle" on laitettu kovasti painoa, ainakin Venäjän taholta. Mikä sen tulos on, se nähdään myöhemmin.

Jos sodan rahoitus halutaan pitää jatkossa yhtä suurena tai suurempana, silloin on pakko alkaa leikkaamaan valtion muista menoista. Tämä tarkoittaa kaikkia siviiliyhteiskunnan menoja, tosin se ei ole helppoa koska sotabudjetti on jo nyt moninkertainen moneen muuhun menoerään verrattuna. Verojen korotus olisi yksi vaihtoehto, samoin eri yhtiöiden kassojen tyhjentäminen (sikäli kun sellaisia on). Valtion omaisuuden myyminen eli käytännössä erilaisten luonnonvarojen omistus voisi olla yksi tuleva vaihtoehto, tosin kuka olisi valmis ostamaan? Intia, Iran, Kiina? Voiko olla varma omaisuuden turvasta? Venäjän tapauksessa "ei koskaan".

Se mitä haen tällä: sodan rahoittamisen "helpot keinot" alkavat käymään vähiin ja jos eivät saa lainaa tai rahaa ulkomailta, edessä on vain huonoja, selvästi näkyviä vaihtoehtoja. Heillä voi olla yksi vuosi aikaa keksiä ne taikatemput jolla sotaa jatketaan, ehkä vähemmän.

Jos on katsonut Perunin videoita, voi muistaa että sodan jatkaminen on usein onnistunut rajusti pidempään kuin mitä "valtion rahatilanteesta" voisi päätellä eli erilaisia keinoja sinänsä on. Osa niistä on kuitenkin sellaisia että ne syövät valtion tulevaisuutta ja pahasti. Eli tukevat vuodet tai vuosikymmenet uhrataan sodan nimissä. Voisi olla hyvä hetki katsella uudestaan Perunin video sotatalouden ylläpitämisestä ja mitä rahoituskeinoja Venäjällä on hänen mukaansa.

-

MUOKKAUS: tässä lyhyt ketju siitä, mikä BRICS on:

A thread on what BRICS means for Russia and its actual meaning.

-

Russia uses BRICS in its propaganda to portray an opposing bloc of developing countries to Western developed economies.

The goal of the Kremlin is to recreate a Cold War East vs. West discourse and, since it no longer leads any meaningful bloc of states, BRICS is used as a prop.

-

This discourse is false in more ways than one.

Russia isn't in the center of BRICS, China is and then there's the perspective contender India.

Russia now fully depends on trade with these countries, it does not lead or surpass them, the opposite is closer to the truth.

-

Furthermore, BRICS isn't a bloc of countries at all.

It's a nascent intergovernmental organization functioning more through bilateral relations of its members than on having a solidified common policy (be it an economic or foreign policy).

-

Membership in BRICS doesn't exclude countries from any other economic, political or security supranational organization.

It is not a bloc that opposes the West since almost all of its members trade freely with the West itself and have cordial relations with Western countries.

-

Finally, BRICS is not a highly functioning organization.

Most benefits for members are based on bilateral mutual relations, which aren't facilitated by BRICS exclusively and could be built, maintained and expanded without the said organization.

-

BRICS is a valuable tool for its members to improve their own image on the global stage as economic and political actors.

In more simple terms, it's good marketing for everyone involved.

Russia weaponizing BRICS in its propaganda is actually tarnishing this positive function.

-

It's very important to distinguish between the influence Russia claims to have over BRICS and the influence it wields in reality.

Russia's position in BRICS, as well as globally, has been diminished since 2022.

Russia is seen as an easy mark to get somewhat cheaper resources.

-

In the end, it's important to distinguish between the marketing image of BRICS as an independent global actor and the reality that its comprised of nation states seeking the best deal for themselves on a bilateral level and that there is no meaningful actor in the form of BRICS.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä väitetysti Baba Yaga tuhoaa ryssien Buk-M3:n kuuden kymmenen kilometrin päässä rintamalinjasta.

Pistää miettimään.


Ja taas palaa yksi hylätty T-90M, kestää tovin saada uutta tilalle ja maksaa oikeasti rahaa tuottaa noita ryssällekin.

Tuossa taitaa näkyä varsin hyvin BUK:n kaasuturbiinivoimalaitteen lämpöjälki. Eipä paljon drooneja piiloon pääse.

1729597206639.webp
 
Olen nähnyt kommentteja että lainan saaminen Venäjän sisäisiltä markkinoilta pitäisi olla varma juttu, koska kyseessä on oligarkia eli käytännössä ei ole vaihtoehtoja: rahat tullaan varastamaan kansalaisilta ja eri yhtiöiltä. Toki se ajaa niiden tilanteen entistä vaikeammaksi, mutta se ei estä tätä touhua.

Eli kannattaa tehdä se oletus että tavoiteltu summa tullaan saamaan kerättyä, jos ei täysin aikataulussa niin enemmin tai myöhemmin joka tapauksessa.

Hyvinvointirahaston kutistumisesta olen nähnyt kahdenlaista arviota: joko likvidit varat syödään vuodenvaihteessa tai optimistisemmin nähtynä niitä jää jonkin verran käytettäväksi vuoden 2025 ajaksi, mutta loppuisivat joka tapauksessa ennen vuodenvaihdetta 2025/2026. Eli tällöinkin varat riittäisivät vielä yhden vuoden ajan, mutta eivät sen kauemmin.

Ryssä toki tietää tämän ja heillä on täysi touhu päällä eli mistä löytää rahaa tämän jälkeen. Ei ihme että tänään alkaneelle "BRICS kokoukselle" on laitettu kovasti painoa, ainakin Venäjän taholta. Mikä sen tulos on, se nähdään myöhemmin.

Jos sodan rahoitus halutaan pitää jatkossa yhtä suurena tai suurempana, silloin on pakko alkaa leikkaamaan valtion muista menoista. Tämä tarkoittaa kaikkia siviiliyhteiskunnan menoja, tosin se ei ole helppoa koska sotabudjetti on jo nyt moninkertainen moneen muuhun menoerään verrattuna. Verojen korotus olisi yksi vaihtoehto, samoin eri yhtiöiden kassojen tyhjentäminen (sikäli kun sellaisia on). Valtion omaisuuden myyminen eli käytännössä erilaisten luonnonvarojen omistus voisi olla yksi tuleva vaihtoehto, tosin kuka olisi valmis ostamaan? Intia, Iran, Kiina? Voiko olla varma omaisuuden turvasta? Venäjän tapauksessa "ei koskaan".

Se mitä haen tällä: sodan rahoittamisen "helpot keinot" alkavat käymään vähiin ja jos eivät saa lainaa tai rahaa ulkomailta, edessä on vain huonoja, selvästi näkyviä vaihtoehtoja. Heillä voi olla yksi vuosi aikaa keksiä ne taikatemput jolla sotaa jatketaan, ehkä vähemmän.

Jos on katsonut Perunin videoita, voi muistaa että sodan jatkaminen on usein onnistunut rajusti pidempään kuin mitä "valtion rahatilanteesta" voisi päätellä eli erilaisia keinoja sinänsä on. Osa niistä on kuitenkin sellaisia että ne syövät valtion tulevaisuutta ja pahasti. Eli tukevat vuodet tai vuosikymmenet uhrataan sodan nimissä. Voisi olla hyvä hetki katsella uudestaan Perunin video sotatalouden ylläpitämisestä ja mitä rahoituskeinoja Venäjällä on hänen mukaansa.

-

MUOKKAUS: tässä lyhyt ketju siitä, mikä BRICS on:

A thread on what BRICS means for Russia and its actual meaning.

-

Russia uses BRICS in its propaganda to portray an opposing bloc of developing countries to Western developed economies.

The goal of the Kremlin is to recreate a Cold War East vs. West discourse and, since it no longer leads any meaningful bloc of states, BRICS is used as a prop.

-

This discourse is false in more ways than one.

Russia isn't in the center of BRICS, China is and then there's the perspective contender India.

Russia now fully depends on trade with these countries, it does not lead or surpass them, the opposite is closer to the truth.

-

Furthermore, BRICS isn't a bloc of countries at all.

It's a nascent intergovernmental organization functioning more through bilateral relations of its members than on having a solidified common policy (be it an economic or foreign policy).

-

Membership in BRICS doesn't exclude countries from any other economic, political or security supranational organization.

It is not a bloc that opposes the West since almost all of its members trade freely with the West itself and have cordial relations with Western countries.

-

Finally, BRICS is not a highly functioning organization.

Most benefits for members are based on bilateral mutual relations, which aren't facilitated by BRICS exclusively and could be built, maintained and expanded without the said organization.

-

BRICS is a valuable tool for its members to improve their own image on the global stage as economic and political actors.

In more simple terms, it's good marketing for everyone involved.

Russia weaponizing BRICS in its propaganda is actually tarnishing this positive function.

-

It's very important to distinguish between the influence Russia claims to have over BRICS and the influence it wields in reality.

Russia's position in BRICS, as well as globally, has been diminished since 2022.

Russia is seen as an easy mark to get somewhat cheaper resources.

-

In the end, it's important to distinguish between the marketing image of BRICS as an independent global actor and the reality that its comprised of nation states seeking the best deal for themselves on a bilateral level and that there is no meaningful actor in the form of BRICS.

Se ryssän pahan päivän "hyvinvointirahasto" lienee jo pitkälti kaluttu. Ne $50Mrd lienevät pitkälti epälikvidiä tavaraa, sellaista mitä voi myydä vain "hyvän sään aikana". Valtion velkakirjoja ei saa myytyä ulkomaille, kotimaan myyntiohjelma on myöhässä aikataulusta. Ryssä ei voi tehdä samaa mitä länsimaat, eli valtio ei voi velkaantua. Ei vain ole tarpeeksi luottamusta. Tuosta olen eri mieltä, että yksityiset pakotetaan ostamaan velkakirjoja. Tämä rapauttaisi luottamusta lisää ja iso raha siirtyisi piiloon jonnekkin varjopankkeihin ja ulkomaille operoiden jossain toisessa kovemmassa valuutassa.

Ryssällä on kaksi "helppoa" vaihtoehtoa jäljellä. Keskuspankki ostaa valtion velkakirjat tai suora setelirahoitus. Molemmat tarkoittavat kovaa inflaatiota. Kannattaa muuten seurata ryssän pihvin ja kananmunan hintaa, ei sitä virallista inflaatiotilastoa, jos jotain mittaria etsii. Toki vielä kolmantena vaihtoehtona, he voivat "myydä" kansalle jotain, esim. valtion maata. Sen voi aina helposti varastaa takaisin ja sen kapitalistin myöhemmin nostaa ns. (tai ei niin ns.) tikun nokkaan.
 
Se ryssän pahan päivän "hyvinvointirahasto" lienee jo pitkälti kaluttu. Ne $50Mrd lienevät pitkälti epälikvidiä tavaraa, sellaista mitä voi myydä vain "hyvän sään aikana". Valtion velkakirjoja ei saa myytyä ulkomaille, kotimaan myyntiohjelma on myöhässä aikataulusta. Ryssä ei voi tehdä samaa mitä länsimaat, eli valtio ei voi velkaantua. Ei vain ole tarpeeksi luottamusta. Tuosta olen eri mieltä, että yksityiset pakotetaan ostamaan velkakirjoja. Tämä rapauttaisi luottamusta lisää ja iso raha siirtyisi piiloon jonnekkin varjopankkeihin ja ulkomaille operoiden jossain toisessa kovemmassa valuutassa.

Ryssällä on kaksi "helppoa" vaihtoehtoa jäljellä. Keskuspankki ostaa valtion velkakirjat tai suora setelirahoitus. Molemmat tarkoittavat kovaa inflaatiota. Kannattaa muuten seurata ryssän pihvin ja kananmunan hintaa, ei sitä virallista inflaatiotilastoa, jos jotain mittaria etsii. Toki vielä kolmantena vaihtoehtona, he voivat "myydä" kansalle jotain, esim. valtion maata. Sen voi aina helposti varastaa takaisin ja sen kapitalistin myöhemmin nostaa ns. (tai ei niin ns.) tikun nokkaan.

Hyvinvointirahasto likvideistä tässä onkin puhe. En nyt äkkiseltään muista, onko Stanimir Dobrev kommentoinut niitä tuoreeltaan mutta löysin tämän 10.6.2024:

The Russian government will spend over 1 trillion rubles in investments from the national welfare fund. Previously in February 2024 the figure that was given was 880 billion rubles.

https://www.kommersant.ru/doc/6760759

The spending will be as follows
- construction of a gas processing complex in the port of Ust-Luga — 392 billion rubles
- expansion of aircraft production - 284 billion rubles
- preferential leasing of aircraft, passenger ships and busses - 100 billion rubles
- construction of the Yekaterinburg - Kazan road - 77 billion rubles
- utilities projects - 30 billion rubles

Where the remaining over 120 billion rubles will be spent has not yet been announced.

The Russian Ministry of Transportation has asked for 300 billion rubles for the high speed rail between Moscow and St Petersburg in 2025 and 295 billion rubles for Aeroflot to buy leased planes.

This leaves the fund with around 4 trillion in liquid assets to fund the deficit.



-

Ketjun viimeisen viestin kommenteista pari poimintaa.

Yksi kommentti: So roughly spending $10 billion US with $40 billion left in the fund to cover deficit

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: I am also including the 300 billion for 2025 and the 295 for another package of buying leased airplanes.

Johon alkuperäinen kommentoija vastasi näin: About those airplanes, missed info about those previously, so they are buying the western leased planes en masse ?

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: They have spent a similar amount to buy planes from lease holders already, yes. There was already a 300 billion ruble fund for all Russia airlines, here's Aeroflot's portion: LINKKI

-

Tässä toinen kommentti: LÄHDE

The evaluation of liquid assets (yuan and gold, no other forex exists) at 2024-01-01 ₽: 3 140 billion + 2 480 billion.

Shave 1 billion off of that would leave 4.64 trillion.

The deficit is running ahead of itself.

File under: "Obejects in mirror are closer than they appear"

Government spending deficit (their figures) at April 30 was already 4 trillion.

'Hello' ?


-

Eli sillä oletuksella että likvideistä ei olisi korvamerkitty mitään summia muihin projekteihin tämän jälkeen, heillä pitäisi olla 4-5 biljoonaa (eng. trillion eli miljoona miljoonaa tai tuhat miljardia) ruplaa käytettävissä (joista noin 50/50 kultaa ja Kiinan yuaneita) vuodenvaihteessa.

Joten on hyvin mahdollista että koko tuo jäljelläoleva summa käytetään vuodenvaihteessa - tai kenties siitä jää jotain jäljellä, mutta se tulee syötyä vuoden 2025 aikana.

Joka tapauksessa näyttää siltä että vuodesta 2025 tulee Putinille ja varsinkin hänen talousihmisilleen "hyvin epämieluisa" koska edessä on ikäviä, kansan keskuudessa närää aiheuttavia päätöksiä. Sodan lopettaminen olisi tietysti se temppu millä suuresta menoerästä päästään eroon, mutta mitenpä he lopettaisivat sodan tässä vaiheessa? Varsinkin kun asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Eikä "sodan jäädyttäminen" tarkoita sitä etteikö se tulisi maksamaan suuria summia myös sen jälkeen.
 
Operatiivinen tilannetieto 22.10.2024 klo 08.00 Venäjän hyökkäyksestä
Kunnia Ukrainalle!

On alkanut Venäjän federaation laajamittaisen aseellisen aggression 972. päivä Ukrainaa vastaan. Tilanne rintamalla on edelleen vaikea. Vihollinen, joka käyttää hyväkseen ylivoimaansa miehistössä ja tekniikassa, hyökkää jatkuvasti asemillemme. Ukrainan puolustajat pitävät urheasti puoliaan ja aiheuttavat viholliselle suuria tappioita.

Viimeisen vuorokauden aikana on kirjattu yhteensä 134 taistelukosketusta.

Päivitettyjen tietojen mukaan vihollinen iski eilen kahdella ohjuksella Ukrainan joukkojen asemiin ja asutuskeskuksiin sekä teki 82 ilmaiskua, muun muassa pudottamalla 136 KAB-pommia. Lisäksi se teki yli neljä tuhatta tulitusta asutuskeskuksiin ja joukkojemme asemiin, joista 154 olivat raketinheitinjärjestelmillä.

Vihollinen suoritti ilmaiskuja erityisesti Sumin, Hotinin, Basivkan, Ričkyn, Bilopiljan, Krasnopiljan, Bytytsjan, Hnylytsjan, Junakivkan alueilla Sumin alueella; Lozovan alueella Harkovan alueella; Ternyn, Pazenon, Maysken, Toretskin, Illinivkan, Družban, Oleksandropilin, Kalynoven, Jantarnen ja Kurahoven alueilla Donetskin alueella; sekä Novodanilivkan ja Mala Tokmačkan alueilla Zaporižžjan alueella.

Eilen puolustusvoimien ilmailu, ohjusjoukot ja tykistö iskivät yhdeksän kertaa vihollisen henkilöstön ja sotilasajoneuvojen keskittymiin sekä tuhosivat kaksi siltaa.

Harkovan suunnalla vihollinen jatkoi hyökkäysoperaatioita, ja siellä käytiin kolme taistelua. Taistelut tapahtuivat Lypetsin ja Vovtšanskin lähellä.

Kupjanskin suunnalla käytiin viisi vihollisen hyökkäystä. Puolustusjoukot torjuivat vihollisen hyökkäyksiä Petropavlivkan, Zelenyi Hai:n, Vyšneven ja Lozovan alueilla.

Lymanin suunnalla vihollinen hyökkäsi 14 kertaa, yrittäen edetä Hrekivkan, Novomykhailivkan, Makiivkan, Torsken ja Ternyn lähellä.

Siverskin suunnalla vihollinen hyökkäsi kolme kertaa Verhniokamjanskessa, Pereiznessä ja Bilohorivkassa.

Kramatorskin suunnalla hyökkääjät, lentokoneiden tukemina, hyökkäsivät Tšasiv Jariin, mutta tilanne on puolustusvoimien hallinnassa.

Toretskin suunnalla vihollinen suoritti kolme hyökkäystä Toretskin ja Štšerbinivkan lähellä.

Pokrovskin suunnalla puolustajamme torjuivat 46 hyökkäystä vihollisen joukkojen edetessä Suhoi Balkin, Vozdvizhenkan, Myroljubivkan, Krasnyi Jarin, Promenjin, Lysivkan, Krutyi Jarin, Selidoven ja Myhailivkan lähellä. Vihollinen käytti aktiivisesti ilmailua.

Kuraahovin suunnalla puolustusvoimat torjuivat 26 hyökkäystä Hírnykin, Novodmytrivkan, Maksymiljanivkan, Heorhijivkan, Dalnjen, Katerynivkan, Zorjanen, Hostroen ja Antonivkan alueilla.

Vremivkan suunnalla vihollinen hyökkäsi 12 kertaa asemiimme Bogojavlenkan, Novoukrainkan ja Zoloten suunnalla.

Oríhivin suunnalla asemiamme vastaan hyökättiin Málá Tokmačkán läheisyydessä.

Dniprojoen suunnalla puolustajamme torjuivat neljä vihollisen hyökkäystä, eikä vihollinen onnistunut etenemään.

Volynin ja Polissjan suunnilla ei havaittu merkkejä vihollisen hyökkäysryhmien muodostumisesta.

Vihollinen käytti aktiivisesti tykistöä ja ilmailua Ukrainan asutuskeskuksia vastaan Tšernihivin ja Sumin alueiden rajan tuntumassa Venäjän alueelta.

Ukrainan puolustusvoimat jatkavat operaatioita Kurskin alueella. Viimeisen vuorokauden aikana vihollinen teki 41 ilmaiskua Kurskin alueelle, käyttäen 68 ohjattua pommia, ja teki lisäksi 260 tulitusta asutuskeskuksiin.

Sotilaamme aiheuttavat merkittäviä tappioita vihollisen henkilöstölle ja kalustolle. Viimeisen vuorokauden aikana Venäjän hyökkääjien tappiot olivat 1350 henkilöä. Lisäksi Ukrainan sotilaat tuhosivat kahdeksan panssarivaunua, 24 panssaroitua taisteluajoneuvoa, 34 tykistöjärjestelmää, kaksi raketinheitintä, kaksi ilmapuolustusjärjestelmää, 71 taktista UAV-laitetta, 77 ajoneuvoa ja 20 erikoisajoneuvoa.

IMG_5958.webp

Liity puolustusvoimiin!

Yhdessä voitamme!

“Kaikki tiet vievät Borovaan”, totesi veljeni aseista Kupjanskin suunnalta.

Kirjaimellisesti muutama päivä sitten puhuin vihollisen tiedustelu- ja sabotaasiryhmistä Vyšneven asutuskeskuksessa, ja nyt siellä käydään jo taisteluja. Vihollisen päätavoite on murtautua kohti Pervomaiskea päästäkseen tielle, joka johtaa Borovaan. Paineen ja tempon perusteella näyttää siltä, että he haluavat kovasti vallata Borovan ennen talvea.

Upseeri ✙

Tilanne Selidovessa on arvioitu vaikeaksi. Vihollinen on saavuttanut menestystä kaupungin itäosassa, onnistuen etenemään ja vakiinnuttamaan asemansa kaupungin yksityisasutusalueella.

Sivustoilla tapahtuneiden onnistumisten jälkeen oli ilmeistä, että tulee hetki, jolloin he alkavat painostaa keskeltä ja kiristää tilannetta, ja tämä hetki on nyt käsillä. He hyökkäävät yksinomaan jalkaväellä, liikkuen kuin torakat talosta taloon.

Upseeri ✙
 
Hyvinvointirahasto likvideistä tässä onkin puhe. En nyt äkkiseltään muista, onko Stanimir Dobrev kommentoinut niitä tuoreeltaan mutta löysin tämän 10.6.2024:

The Russian government will spend over 1 trillion rubles in investments from the national welfare fund. Previously in February 2024 the figure that was given was 880 billion rubles.

https://www.kommersant.ru/doc/6760759

The spending will be as follows
- construction of a gas processing complex in the port of Ust-Luga — 392 billion rubles
- expansion of aircraft production - 284 billion rubles
- preferential leasing of aircraft, passenger ships and busses - 100 billion rubles
- construction of the Yekaterinburg - Kazan road - 77 billion rubles
- utilities projects - 30 billion rubles

Where the remaining over 120 billion rubles will be spent has not yet been announced.

The Russian Ministry of Transportation has asked for 300 billion rubles for the high speed rail between Moscow and St Petersburg in 2025 and 295 billion rubles for Aeroflot to buy leased planes.

This leaves the fund with around 4 trillion in liquid assets to fund the deficit.



-

Ketjun viimeisen viestin kommenteista pari poimintaa.

Yksi kommentti: So roughly spending $10 billion US with $40 billion left in the fund to cover deficit

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: I am also including the 300 billion for 2025 and the 295 for another package of buying leased airplanes.

Johon alkuperäinen kommentoija vastasi näin: About those airplanes, missed info about those previously, so they are buying the western leased planes en masse ?

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: They have spent a similar amount to buy planes from lease holders already, yes. There was already a 300 billion ruble fund for all Russia airlines, here's Aeroflot's portion: LINKKI

-

Tässä toinen kommentti: LÄHDE

The evaluation of liquid assets (yuan and gold, no other forex exists) at 2024-01-01 ₽: 3 140 billion + 2 480 billion.

Shave 1 billion off of that would leave 4.64 trillion.

The deficit is running ahead of itself.

File under: "Obejects in mirror are closer than they appear"

Government spending deficit (their figures) at April 30 was already 4 trillion.

'Hello' ?


-

Eli sillä oletuksella että likvideistä ei olisi korvamerkitty mitään summia muihin projekteihin tämän jälkeen, heillä pitäisi olla 4-5 biljoonaa (eng. trillion eli miljoona miljoonaa tai tuhat miljardia) ruplaa käytettävissä (joista noin 50/50 kultaa ja Kiinan yuaneita) vuodenvaihteessa.

Joten on hyvin mahdollista että koko tuo jäljelläoleva summa käytetään vuodenvaihteessa - tai kenties siitä jää jotain jäljellä, mutta se tulee syötyä vuoden 2025 aikana.

Joka tapauksessa näyttää siltä että vuodesta 2025 tulee Putinille ja varsinkin hänen talousihmisilleen "hyvin epämieluisa" koska edessä on ikäviä, kansan keskuudessa närää aiheuttavia päätöksiä. Sodan lopettaminen olisi tietysti se temppu millä suuresta menoerästä päästään eroon, mutta mitenpä he lopettaisivat sodan tässä vaiheessa? Varsinkin kun asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Eikä "sodan jäädyttäminen" tarkoita sitä etteikö se tulisi maksamaan suuria summia myös sen jälkeen.
Tuota viimeistä juuri ihmettelen. Kun kyseessä on mestarivalehtelija, miksei hän vain totea alamaisilleen ja kansalaisorjilleen, että tavoitteet saavutettu, natsit kukistettu, ja nyt palaamme normaaliin päiväjärjestykseen.

Tuohan olisi lännelle todella paha, sillä varmasti alkaisimme ahneuksissamme jossakin vaiheessa purkamaan pakotteita ilman, että putler olisi kuitenkaan joutunut myöntämään mitään maan sisäisesti tai ulkopuolelle. Ja maksaisivat korvauksia hiljalleen, mutta varustautuisivat täydellä höyryllä.
 
Back
Top