Miten sinusta läntinen vapaa lehdistö toimi ennen USA:n hyökkäystä Irakiin? Kyseenalaistiko se samalla tavoin USA:n valheet Irakin joukkotuhoaseista ja yhteyksistä Al-Qaidaan kuin nyt pitäisi kyseenalaistaa Putinin jutut? Tekikö se kansalle yhtä päivänselväksi, ettei Irakilla todellakaan ole joukkotuhoaseita kuin nyt meille on selvää, että Venäjällä on joukkoja Ukrainassa?
Itse olen tullut sekä Kosovon että Irakin sodan jälkimainingeissa varsin skeptiseksi länsimaisen tiedotuksen suhteen. Sanoisin, että länsimaisissa vapaissa demokratioissa proapaganda hoidetaan huomattavan paljon tyylikkäämmin kuin enemmän tai vähemmän totalitaristisissa maissa, joissa meidän ulkopuolisten on triviaalia nähdä ne propagandan sisältävät valheet. Meille itsellemme syötetyt valheet ovat paljon paremmin peitettyjä. Juuri siksi, että meistä tuntuu siltä, että meillä on demokraattisesti valitut edustajat ja vapaa lehdistö, niin eihän siellä voi olla mitään manipulaatiota meneillään, manipulointi toimii ehkä jopa paremmin kuin totalitaristisimmissa maissa, joissa valehtelu on räikeämpää, koska siitä kiinni jäämisestä ei tule samanlaista satinkutia kuin meillä (tosin Bushkin valittiin uudelleen, vaikka aloitti katastrofaalisen sodan valheellisin perustein).
Jos joku on kiinnostunut aiheesta enemmän, suosittelen lukemaan Noam Chomskyn kirjan "Necessary Illusions". Joku voi tietenkin pitää puhtaana salaliittohörhöilynä sitä, että epäilee länsimaisen median ja politiikan propagandamaisuutta, mutta kuten sanoin, itselleni nuo kaksi konfliktia avasivat aika lailla silmiä. Näin etenkin tuo Irakin sota, koska itse seurasin siihen aikaan erittäin tarkasti asioiden kehittymistä. En voinut käsittää, miksei asetarkastajille voitu antaa enempää aikaa tarkastuksiin, vaan oikein ehdoin tahdoin haluttiin saada sota käyntiin. Näin jälkikäteen, kun tiedämme, ettei siellä ollut mitään löydettävää, syy tälle on tietenkin itsestäänselvä.
Voi olla, mutta en tuudittautuisi siihenkään, että sieltä länsimaisesta mediasta tulee aina koko totuus, etenkään silloin, jos sillä on merkitystä omien hallitustemme toimintaan. Venäjä-Ukraina-konfliktissa tätä uhkaa ei ehkä samalla tavoin ole ollut, vaan lännen hallituksille on ehkä jopa kelvannut se, ettei venäläisten roolia turhaan paisutella ja siten pakoteta länttä eskaloimaan konfliktia.