vlad
Respected Leader
Sen verran olen ollut UAV valmistusprojektien kanssa tekemisissä, että tiedän, että opiskelijaporukka ei saa UAV:tä tehtyä, jota pystytään operoimaan ilman katsekontaktia. Ei alle vuodessa eikä edes parissa. Ei edes hyvässä säässä lentävää laitetta, saati sitten sateessa tai tuulessa. Jonkun lennokin ehkä ja siltä tuo videon laite ja sen operointiyksikkö vaikuttavat.
No joo, opiskelijaprojekti on ehkäpä hiukan harhaanjohtava termi minulta (pahoitteluni sen käytöstä), koska kyseessä on ymmärrykseni mukaan tekniikan opiskelijat ja vieläpä yliopistotason opiskelijat (alueella on Tekniikan yliopisto, jonka pääsuuntaus on öljy- ja kaasuteknologia) ja projektissa on myös muista yhteistyökumppaneita eli miltään ammattikoulupohjalta tai edes amk-pohjalta ei olla liikenteessä. Joten taustalla on voinut jo olla sellaista osaamista jonka avulla projekti on saatu helpommin liikkeelle.
Olen lueskellut suhteellisen paljon artikkeleja uav:n käytöstä Ukrainan sodassa, tähän mennessä en ole löytänyt mainintaa siitä, että UA:n joukoilla olisi käytössään sotilastiedusteluun tarkoitettuja uav:tä jotka olisi hankittu länsimaista, ainoat ovat siviilipuolen laitteet joita on sitten modattu vastaamaan tarpeita (esim. edellisessä viestissäni mainittu quad-copter, joka perustuu harrastelijalaitteeseen). Edellinen ei tietenkään tarkoita sitä etteikö näitä saattaisi olla käytössä mutta mitään ehdotonta varmuutta ei asiasta ole.
Siihen en sitten ota kantaa onko video ja alun lennokki todellisessa yhteydessä toisiinsa - tässä sodassa kun on paljon sellaisia asioita joista siviili ei saa selvyyttä, eikä kaikkia taustoja ja kytköksiä ole kerrottu eli en kiellä etteikö UA:n käytössä saattaisi olla esim. israelilaisia uav:tä.
(Ollakseni rehellinen niin tiettyä skeptisyyttä minullakin on olemassa liittyen videoon ja alun lennokkiin - sen verran paljon olen lukenut uav:n käytöstä sotatantereilla, että tiettyihin asioihin suhtaudun skeptisemmin - etenkin kun ei ole tiedossa Dnipro-1 uav:n speksejä).
vlad.