Vaihtaako länsi Ukrainan hiljaisella suostumuksella Krimin rauhaan? Hyväksyykö Venäjä tämän ja antaa samalla Ukrainalle mahdollisuuden rakentaan voimakkaan yhteiskunnan?
“The West will not return to Ukraine the territories it has lost as a result of Russian aggression, but the West is prepared to react to a further Russian escalation with harsh political and economic measures, including an expansion of arms shipments.”
Tunnustan, että olin itse varautunut siihen, että näihin aikoihin alkaisi Itä-Ukrainassa tapahtumaan, mutta olen mieluusti väärässä jos osapuolet ovat todella valmiita kompromisseihin. Ukrainan aika tulee vielä!
Itse olen edelleen vakuuttunut siitä, että sekä Venäjä, että länsivallat etsivät jonkinlaista kompromissia tilanteeseen. Venäjä on suurvalta, ja mikään suurvalta ei vetäydy valtaamiltaan alueilta. Kesä on jo pitkällä ja mitään "offenssiiviä" ei näy eikä kuulu. Enkä usko, että sellaista tulee tapahtumaan. Se ei ole lännen eikä myöskään Venäjän etu.
Tässä kohtaa voidaan tietenkin pohtia Venäläistä mielenlaatua ja sen erilaisuutta. Yksinkertaisesti ajateltuna, kaatui se Neuvostoliittokin, vaikka aate edelleen eli. Valtion kassa se vaan tyhjeni ja aatteenmiehet samalla käänsivät kelkkansa.
On todennäköistä, että Krim jää osaksi Venäjää. Se mitä tapahtuu itäisissä maakunnissa onkin sitten toinen asia. Ei ole myöskään Venäjän intressissä ottaa rieskaseen eripuraista joukkiota ihmisiä ja epämääräisiä "prikaateja" ja muita joukkioita. Pitkällä aikavälillä siitä ei tule muutakuin sanomista.
Luulisin, että Eurooppa on valmis hyväksymään tuollaisen kompromissin. Tilanteen tekee USA:lle monimutkaiseksi Kiinan voimistuva läsnäolo Etelä-Kiinan merellä. Jos USA antaa periksi Krimin venäjään liittämisessä, se on suurvallan imagolle hyvinkin haitallista ja Vietnam, Malesia ja Filippiinit voivat tulkita asian niin, että USA ei viimekädessä tule heitä auttamaan Kiinaa vastaan. Kiinalla on myös halua pitää nuo kolme maata heikkoina ja vähentää lännen investointihalukkuutta niihin, koska hyvinkin matalan palkkatason takia Vietnam, Malesia ja Filippiinit ovat nykyisin niitä maita, jotka vievät työpaikkoja Kiinasta.
USA:n intresseissä on kuitenkin varmasti saada tilanne Ukrainassa jollain keinolla rauhoittumaan, jotta voivat keskittyä täysillä Tyynellemerelle. Se on kuitenkin USA:lle tänä päivänä tärkeämpi alue, mitä Eurooppa on. Sotiminen jossain Ukrainan takamailla ei ole se nopea keino, ei niin USA:lle, eikä varsinkaan EU:lle.
Johannes