Minusta se, että rautatiet, sillat ja ylipäätään kaikki liikenne ovat saaneet olla itäisessä Ukrainassa rauhassa, on ollut lähes täysin kädettömyyttä, eikä harkittua.
Kädettömyyttä on esiintynyt osassa tapauksia esim. tuolloin kun Krimille vieviä teitä (ja muita kulkuyhteyksiä) on ryhdytty panostamaan vasta tämän vuoden puolella kun toimeen olisi pitänyt ryhtyä vuosi sitten. Ymmärrykseni mukaan aiemmin mitään laaja-alaisia miinoitus- ja panostustöitä ei ole suoritettu, ensimmäiset sillat panostettiin vasta tammi- vai oliko helmikuussa.
Sen sijaan Itä-Ukrainan kohdalla on huomioitava useita seikkoja ja niiden tähden mielestäni se ettei ole ryhdytty laajamittaisiin kulkuyhteyksien pommituksiin ja tuhoamisiin viittaa siihen, että kyseessä on harkittu toimi. Liikenne on taasen saanut olla rauhassa osin siitä syystä ettei UA:lla taida juuri olla resursseja operoida syvällä separatistien alueella siten, että voidaan tuhota laaja-alaisesti raideverkkoa/tieverkkoa ja olennaisesti hidastaa kalustonsiirtoja.
Ilmavoimilla on hyvin rajallinen kapasiteetti operoida Itä-Ukrainassa, se nähtiin todella hyvin etenkin kesän 2014 aikana, jolloin Ukrainan ilmavoimat menetti kohtuudella kalustoa ja sen jälkeen alueelle sijoitettu ilmatorjunta on edelleen vahvistunut ja Venäjä on sijoittanut rajan pintaan Venäjän puolelle pitkän kantaman ilmatorjuntaa (S-300P ja S300-PMU1/-2), joiden avulla voidaan operoida syvälle Ukrainan ilmatilaan. Lisäksi on huomioitava se, että Ukrainan ilmavoimien pilottien osaamisen taso ei välttämättä ole riittävän hyvä tarkkuuspommitusten suorittamiseen (eikä täsmäaseita ole juurikaan käytössä), mikä varmasti osaltaan rajoittaa halua operoida idässä. Käytännössä elo-/syyskuun 2014 jälkeen Ukrainan ilmavoimat ei ole operoinut "kansantasavaltojen" ilmatilassa, se kertoo jotain tilanteesta alueella.
Mutta kun ATO:n operaatio käynistyi reilu vuosi sitten niin jo tuolloin asetelma oli hyvin selkeä eli ukrainalaiset pyrkivät välttämään "totaalista sotaa", pitäydyttiin terrorisminvastaisessa operaatiossa ja pyrittiin välttämään infran tuhoamista ja tuhoamistaisteluita - toki etenkin Slovjanskin ja Kramatorskin taisteluiden yhteydessä tapahtui tahallista siviiliasutusten pommitusta ja samoin kävi muutamissa muissakin kohteissa, mutta pääsääntöisesti asetelma oli hyvin selkeä - infraa ei tuhottu tolkuttomasti ja eräissä tapauksissa toiminta oli hyvinkin varovaista.
Elokuussa Donetskin ympäristössä käydyissä taisteluissa suurin osa rakennuskannasta ja infrasta taisi tuhoutua niissä operaatioissa, joissa taisteltiin linnoittautuneita separatisteja vastaan. Lisäksi separatistit omatoimisesti tuhosivat Jasunuvatassa (Donetskin naapurissa koilliseen) ja Avdi'ivkassa (Donetskista pohjoiseen) ratapihaa ja raiteita, jotta ne eivät päätyisi UA:n haltuun vahingoittumattomina.
Minusta ukrainalaisten toiminta osoittaa sen, että ainakin eräänä tarkoituksena on ollut saada alueet takaisin hallintaan siten, että infra tms. on kärsinyt mahdollisimman vähäisiä vaurioita. Toisaalta taustalla on voinut myös olla ajatus siitä ettei haluta kiihdyttää Venäjän toimintaa alueella ja siksi infraa ei ole ryhdytty kapasiteetin mahdollistamassa rajassa tuhoamaan, ts. ei siis haluta provosoida venäläisiä.
Toki nyt olisi hyvä miettiä sitä, että kuinka toimia jatkossa kun näyttää siltä, että alueiden saaminen takaisin hallintaan on olennaisen vaikeaa ja vähintä mitä pitäisi tehdä, on se, että laaditaan suunnitelmat kuinka vaurioitetaan/tuhotaan infraa jatkossa jos Venäjän tukema hyökkäys alkaa tai jos alueita edelleen menetetään viholliselle. Tähän ketjussa viitattiinkin - kunnia hänelle, nimimerkki on nyt unohtunut. Ja jos Venäjä laajentaa sotatoimia niin siinä tapauksessa olisi kenties järkevää miettiä tiettyjen avainkohteiden pommittamista tai tuhoamista ballistisin ohjuksin (OTR-21 Totškalla) tai ainakin tällaisten operaatioiden yrittämistä.
vlad.