Guderian
Kapteeni
Kritisoinkin enempi sitä ettäHiukan on semmoinen käry että USA:n talous taitaa olla paljon vankemmalla pohjalla kuin muun maailman. USA+EU tuottaa edelleen yhteenlaskettuna karkeasti puolet koko maailman BKT:sta ja jos tuohon ynnätään samaan nippuun Kiina niin siinä on sitten kolmen talousalueen summana 3/4 globaalista BKT:sta.
Suomessa ollaan hysteerisiä kun velka on muistaakseni 63% BKT:sta, Kiinan kohdalla velkasumma on (taas muistaakseni) 280-290% BKT:sta. Jos jonkun Uuspaavalniemen mielestä "Suomi on käytännössä konkurssissa" niin mitähän tuo tykkäisi Kiinan tilanteesta? Itse olen alkanut vakaasti epäillä Kiinan talouden nousukiidon jatkumista, vuodesta 2008 jatkunut avokätinen velkaelvyttäminen tulee vääjäämättä tiensä päähän eikä vientiteollisuuskaan voi enää merkittävästi kasvaa koska Kiinan teollisuudelle ei USA:n ja EU:n ulkopuolelta kerta kaikkiaan löydy maksukykyisiä asiakkaita.
USA:lla taas on uskomattoman hyvä kyky ja perinne uudistua ja keksiä USA:n idea yhä uudelleen ja uudelleen. Jos pitää lyödä vetoa globaalin talouskisan voittajasta niin pistän rahani USA:lle. Kiinan suunnasta voi kuulua muutaman vuoden sisään iso poks.
Kritisoinkin enemmän sitä mitä Johannes sanoi Euroopan taloudesta. En tiedä koko jenkeistä mutta käsittääkseni siellä on aika suuri rakennemuutos käynnissä romahduksen jälkeen. Ja Euroopassa Saksassa ei ainakaan ole talouskriisiä. Se taitaa olla enempi etelä-Euroopan ongelma.Hiukan on semmoinen käry että USA:n talous taitaa olla paljon vankemmalla pohjalla kuin muun maailman. USA+EU tuottaa edelleen yhteenlaskettuna karkeasti puolet koko maailman BKT:sta ja jos tuohon ynnätään samaan nippuun Kiina niin siinä on sitten kolmen talousalueen summana 3/4 globaalista BKT:sta.
Suomessa ollaan hysteerisiä kun velka on muistaakseni 63% BKT:sta, Kiinan kohdalla velkasumma on (taas muistaakseni) 280-290% BKT:sta. Jos jonkun Uuspaavalniemen mielestä "Suomi on käytännössä konkurssissa" niin mitähän tuo tykkäisi Kiinan tilanteesta? Itse olen alkanut vakaasti epäillä Kiinan talouden nousukiidon jatkumista, vuodesta 2008 jatkunut avokätinen velkaelvyttäminen tulee vääjäämättä tiensä päähän eikä vientiteollisuuskaan voi enää merkittävästi kasvaa koska Kiinan teollisuudelle ei USA:n ja EU:n ulkopuolelta kerta kaikkiaan löydy maksukykyisiä asiakkaita.
USA:lla taas on uskomattoman hyvä kyky ja perinne uudistua ja keksiä USA:n idea yhä uudelleen ja uudelleen. Jos pitää lyödä vetoa globaalin talouskisan voittajasta niin pistän rahani USA:lle. Kiinan suunnasta voi kuulua muutaman vuoden sisään iso poks.
Usa ilmeisesti delegoi Saksalle ja Ranskalle Ukrainan sodan ja keskittyy itse muualle. Tosin välillä antaa lausuntoja ettei Venäjä kuvittele ettei Usaa kiinnosta. Saksa haluaa sotaan diplomaattisen ratkaisun. Länsi Eurooppa ei ole sotilaallisesti valmis nokittelemaan Venäjän kanssa mutta esim Saksa on viime viikkoina ilmoittanut useista uusista asejärjestelmistä. Panssarivaunu, it-ohjus, Uav. Kaikissa on mukana yksi tai useampi muu valtio. Sitäpaitsi kuten olemme saaneet lukea Ukrainan armeija on parantanut suoritustaan huomattavasti. Venäjällä aika käy vähiin ja vaihtoehtoja on 3: Totaali hyökkäys, jäädytys tai rauha, mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan.