Ukrainan konflikti/sota

Georgian entiseltä presidentiltä Mihail Saakašvililta on evätty Ukrainan kansalaisuus.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201707302200294343_ul.shtml

Saakašvili kertoo, että kesällä 2016 FSB vuokrasi kaikki asunnot Saakašvilin naapurista kerätäkseen hänestä arkaluonteista materiaalia. Vuoden 2016 lopussa Porošenkolle tuotiin uhkavaatimus Venäjän presidentiltä Vladimir Putinilta. Sen mukaan Saakašvili on siivottava Ukrainan politiikasta ja kuvernöörin pallilta.

Saakašvilin mukaan FSB veti väkensä takaisin, kun vakuuttuivat, että Saakašvili väistyy kuvernöörin tehtävistä.

- Sen jälkeen Porošenko kutsui minut luokseen ja sanoi, että "olet näemmä väsynyt Odessasta, mitä jos lähetetään sinut lähettilääksi Hollantiin", Saakašvili kertoo haastattelussa.

Hän kertoo nauraneensa Porošenkolle päin kasvoja, minkä jälkeen hänelle ehdotettiin Hollannin sijaan Kaakkois-Aasiaa.

- Suurin virheeni oli se, etten alun perin ymmärtänyt Porošenkon motiivia oikein. Se on hyvin yksinkertainen - ansaita rahaa. Olen työskennellyt presidentin hallinnossa ja tiedän, että suurimman osan ajasta työpaikallaan Porošenko ratkoo omia liiketoiminnallisia kysymyksiään, hän sanoo haastattelussa.

Saakašvili kritisoi, että Porošenko ja Ukrainan sisäministeri Arsen Avakov jakoivat koko Ukrainan keskenään, niin parlamentin, luonnonresurssit kuin valtion omaisuudenkin. Edellisen pääministerin Arseni Jatsenjukin korvaaminen Volodimir Hroismanilla keväällä 2016 oli hänen mielestään oligarkkien sopupeliä.

9749146.jpg


 
Myös Etyjin tarkkailijat ovat huomanneet kalustoa ja miehiä liikkuvan. Näin siitäkin huolimatta, että sepot ovat viime aikoina häirinneet ja estäneet tarkkailijoiden pääsyä kapina-alueelle.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/venaja_etyj_ukr-68341

Separatistiviranomaiset muun muassa estivät Etyjin tarkkailijoita pääsemästä eteenpäin tarkkailupisteellä Donetskin Novoazovskissa. Näin on tapahtunut toistuvasti. Muun siviililiikenteen annettiin kulkea vapaasti. Kyseessä on avoin Minskin sopimusten loukkaus. Paikalla ollut Donetskin "tiedusteluviranomainen" oli yksinkertaisesti ilmoittanut tarkkailijoille, ettei heitä päästetä alueelle.
Putkosen putiikki kirjoittelee, että mielikuvitusvaltion sotilasjohto varoittelee vakavista Ukrainan tekemistä provokaatioista 2-4 vrk:n sisällä.

Alakoulutason yhtälö: Venäjällä paikalliset raportoivat kaluston siirtymisestä kohti Ukrainaa + ETYJ:n tarkkailijat raportoivat liikehdinnästä + Putkonen varoittelee provokaatioista muutaman päivän sisällä + viimeisin venäläinen "avustuskuljetus" viime viikon loppupuolella Itä-Ukrainaan = jonkinasteista toiminnan kiihtymistä Itä-Ukrainassa tällä viikolla
 
The U.S. Pentagon and State Department have devised plans to supply Ukraine with antitank missiles and other weaponry and are seeking White House approval, U.S. officials said, as Kiev battles Russia-backed separatists and ties between Moscow and Washington fray.

American military officials and diplomats say the arms, which they characterized as defensive, are meant to deter aggressive actions by Moscow, which the U.S. and others say has provided tanks and other sophisticated armaments as well as military advisers to rebels fighting the Kiev government.

Since Russia invaded and annexed Ukraine’s Crimean peninsula in 2014 and then began supporting Russian-speaking insurgents in the country’s east, Washington, wary of escalating the conflict, has largely limited its support for Kiev’s military to so-called non-lethal aid and training.

A senior administration official said there has been no decision on the armaments proposal and it wasn’t discussed at a high-level White House meeting on Russia last week. The official said President Donald Trump hasn’t been briefed on the plan and his position isn’t known.

Some U.S. and Ukrainian officials said they expect it could be months before the White House makes a final determination.

Any decision to provide arms to Ukraine would come against a backdrop of severely deteriorating relations between Washington and Moscow. Russia said it would expel hundreds of American diplomats after the U.S. Congress last week approved new economic sanctions on Russia.

A Pentagon spokeswoman, Lt. Col. Michelle L. Baldanza, said the U.S. has not “ruled out the option” of providing “lethal defensive weapons to Ukraine.” U.S. Defense Secretary James Mattis has endorsed the plan, according to U.S. officials.

A State Department spokesman didn’t immediately respond to a request for comment.
When the Obama administration considered supplying arms to Ukraine, it faced considerable opposition from German Chancellor Angela Merkel and other allied leaders and instead provided Kiev with short-range radar, night-vision goggles and other equipment.

Germany and France remain deeply skeptical about providing arms to Ukraine, fearing that such moves would raise tensions and deepen the conflict there. But U.S. officials said they expect allies, possibly including the U.K., Canada, Poland and Lithuania to be open to increased military support.

“It is really important we don’t inflame the situation,” said British National Security Adviser Mark Sedwell. “There has been quite a lot of agitation from across the border in the east.”

Roughly 10,000 people have died in the Ukraine conflict since 2014, according to the United Nations. Russian support for the rebels was thrown into sharp relief when a Malaysian passenger jet was shot down in July 2014 by a Russian-made surface-to-air missile, according to international investigators.

U.S. officials say they worry that the conflict has intensified, with a rising number of cease-fire violations as progress on peace efforts has faltered.

“The level of violence is up a bit of late,” said Gen. Curtis Scaparrotti, the top U.S. and NATO military commander. “The Russians provide equipment, some of their most modern equipment, and they provide proxy forces with advisers.”

Russian officials have long denied supporting separatists and criticized Western efforts to train the Ukrainian military. Russian officials have said in recent days that any U.S. move to send weapons to Ukraine would further impair peace efforts.

Under the Pentagon and State Department proposal, the U.S. would provide anti-tank weapons, most likely Javelin missiles, as well as possibly anti-aircraft weapons, in addition to other arms. Ukraine has long sought Javelins to counter Russian-made armored vehicles in rebel-held areas.

U.S. officials, however, said the plan would be to deploy the anti-tank missiles with Ukrainian troops stationed away from the front lines of the conflict —part of an effort by policy makers to limit the risks of escalation and defuse criticism that the moves could encourage offensive action by Kiev.

Javelin missiles and launchers are lightweight and usually carried by two-man teams, so they are highly mobile.

Should Ukraine use the weapons improperly, Washington could decide to withdraw its support or technical assistance.

Kurt Volker, named U.S. special representative for Ukraine in July, met European officials last week and said a decision to provide “defensive weapons” was likely but not imminent, according to people involved in the discussions.

Officials said Mr. Volker believes there is a narrow window for progress in Ukraine over the next months before Russia’s presidential elections, due in March 2018, but that a change in the situation can only be brought by raising the costs for Moscow of continued intervention in Ukraine.

In public comments, Mr. Volker has played down the notion that supplying weapons to Ukraine would escalate the conflict with Russia.

U.S. and European officials are divided on how Moscow would respond to new arms shipments. Some believe it would push Moscow back to the bargaining table and others think it would prompt the Russian military to escalate the situation further.

But with violence rising in Ukraine and separatists making moves such as declaring their own government for the country, some Western officials think there is little to lose by trying to increase pressure.

The Trump administration has tried to find common ground with Russia. Moscow and Washington have had limited success in creating a safe zone in southwestern Syria and are eyeing other such zones.

But broader cooperation has become deeply complicated by Congressional investigations into Moscow’s interference in the U.S.’s 2016 presidential election and alleged Russian contacts with the Trump campaign.

https://www.wsj.com/articles/pentagon-offers-plan-to-arm-ukraine-1501520728
 
Georgian entiseltä presidentiltä Mihail Saakašvililta on evätty Ukrainan kansalaisuus.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201707302200294343_ul.shtml

Saakašvili kertoo, että kesällä 2016 FSB vuokrasi kaikki asunnot Saakašvilin naapurista kerätäkseen hänestä arkaluonteista materiaalia. Vuoden 2016 lopussa Porošenkolle tuotiin uhkavaatimus Venäjän presidentiltä Vladimir Putinilta. Sen mukaan Saakašvili on siivottava Ukrainan politiikasta ja kuvernöörin pallilta.

Saakašvilin mukaan FSB veti väkensä takaisin, kun vakuuttuivat, että Saakašvili väistyy kuvernöörin tehtävistä.

- Sen jälkeen Porošenko kutsui minut luokseen ja sanoi, että "olet näemmä väsynyt Odessasta, mitä jos lähetetään sinut lähettilääksi Hollantiin", Saakašvili kertoo haastattelussa.

Hän kertoo nauraneensa Porošenkolle päin kasvoja, minkä jälkeen hänelle ehdotettiin Hollannin sijaan Kaakkois-Aasiaa.

- Suurin virheeni oli se, etten alun perin ymmärtänyt Porošenkon motiivia oikein. Se on hyvin yksinkertainen - ansaita rahaa. Olen työskennellyt presidentin hallinnossa ja tiedän, että suurimman osan ajasta työpaikallaan Porošenko ratkoo omia liiketoiminnallisia kysymyksiään, hän sanoo haastattelussa.

Saakašvili kritisoi, että Porošenko ja Ukrainan sisäministeri Arsen Avakov jakoivat koko Ukrainan keskenään, niin parlamentin, luonnonresurssit kuin valtion omaisuudenkin. Edellisen pääministerin Arseni Jatsenjukin korvaaminen Volodimir Hroismanilla keväällä 2016 oli hänen mielestään oligarkkien sopupeliä.

9749146.jpg



Saakasvili on kuuma-Kalle mutta Arsen Avakov on varas, ainakin vapaaehtoispataljoonien juttujen mukaan. Poroshenkossa tiivistyy koko Ukrainan ongelma: korruptio on niin paljon helpompi säilyttää kuin purkaa, etenkin kun omat bisnekset luistavat.

FSB:llä selvästi on Ukrainassa tiettyä toimivaltaa.

Konfliktin näitä ulottuvuuksia en ole halunnut edes yrittää tutkia. Hyvin moni asia on vapaaehtoisia askarruttanut. Mikä oli Poroshenkon osuus siihen, että Ilovaiskin motista sopimuksella irtautuvat joutuivat ansaan? Miksi Arsen Avakov nosti kuusi kertaa Azovin tilaaman panssaroidun Kamazin hintaa sitä mukaa kun rahaa oli kerätty vaaditut lunnaat? Näitä inhottavia kysymyksiä voisi tehdä kymmenen liuskaa.

Vastauksia vain ei tule yhtäkään.

En ihmettele, että Joe Biden näytti naamaa Poroshenkolle. Ehkä hän tiesi jotain enemmän.
 
Trump allekirjoitti uudet sanktiot!
 
Jos Yhdysvallat panttaavat aseitaan koska tietävät minkälainen mätä paskakasa Ukrainan nykyinenkin johto on? Ovat ilmoittaneet että aselaivat lähtevät samantien kun johtoon valitaan oikeasti pätevät ihmiset eikä korruptoituneita läskejä runkkareita jotka myisivät oman äitinsäkin rahasta, miksi ei siis jenkkien aseitakin eteenpäin. Luulen että ainoa jonka takia Ukrainan armeija ei saa ryssän takaisinlyömiseen tarvitsemiaan aseita on Ukrainan oma ylin johto.
 
Jos Yhdysvallat panttaavat aseitaan koska tietävät minkälainen mätä paskakasa Ukrainan nykyinenkin johto on? Ovat ilmoittaneet että aselaivat lähtevät samantien kun johtoon valitaan oikeasti pätevät ihmiset eikä korruptoituneita läskejä runkkareita jotka myisivät oman äitinsäkin rahasta, miksi ei siis jenkkien aseitakin eteenpäin. Luulen että ainoa jonka takia Ukrainan armeija ei saa ryssän takaisinlyömiseen tarvitsemiaan aseita on Ukrainan oma ylin johto.

Tuossa eilen yöllä linkkaamassani The Wall Street Journalin artikkelissa annetaan ymmärtää, että jo Obama olisi ollut myöntyväinen toimittamaan aseita Ukrainaan, mutta Saksa ja Ranska torppasivat tämän. Syy lienee ollut pelko tilanteen eskaloitumisesta ja kyseisten maiden haluttomuudesta kärjistää tilannetta. Tieksi valittiin tuolloin diplomatia ja kaikki tietävät missä nyt ollaan. Uskoisin, että asetelma lienee edelleen näin päin, mutta eri asia on kuinka paljon Trump haluaa Merkelin mielipiteitä kuunnella.
 
Tuossa eilen yöllä linkkaamassani The Wall Street Journalin artikkelissa annetaan ymmärtää, että jo Obama olisi ollut myöntyväinen toimittamaan aseita Ukrainaan, mutta Saksa ja Ranska torppasivat tämän. Syy lienee ollut pelko tilanteen eskaloitumisesta ja kyseisten maiden haluttomuudesta kärjistää tilannetta. Tieksi valittiin tuolloin diplomatia ja kaikki tietävät missä nyt ollaan. Uskoisin, että asetelma lienee edelleen näin päin, mutta eri asia on kuinka paljon Trump haluaa Merkelin mielipiteitä kuunnella.
Tuo on muuten käsittämätöntä miten varsinkaan euroopassa, mutta myös obaman hallinnossa ei juuri mitään käsitystä milloin diplomaatit voisivat mennä vaikka konjakille ja antaa sotilaiden hoitaa vuoropuhelua tovin.
Sama on toistunut monta kymmentä vuotta ympäri maapalloa. Lähimpiä vaika irak/syyria/isis. Mutta on muitakin. Jatkuisikohan teurastus balkkanilla edelleen jos ei nato olisi pommittanut serbejä, operaatio Barras sierra leonessa mursi vastarinnan yhdenkään porukan ollessa haluton enää mittelemään brittien kanssa, ranska näyttänyt jo pariin otteeseen norsunluurannikon porukalle kaapin paikkaa.... ja kuitenkin edelleen puhutaan aina Pelkästä puhumisesta ja pelätään eskaloitumista jos antaa pyssyjä. Mitenkähän olisi käynyt syyriassakin jos olisi alusta asti menty päättäväisesti sekaan? Ainakin se tiedetään mitä kävi kun ei menty ja diplomaattisesti pyydettiin nätisti kaikkia rauhoittumaan ja assadia lähtemään. Eikä venäjän tartte kovin huolissan olla tappioista (myös arvovalta sellaisista) ukrainassa, kun lännestä ei vastata kuin sanan säilällä ukrainaa varustamatta. Siellä tosin tilanne tosiaan vähän vaikea, kun korruption takia tiedä kuka niillä pyssylöillä jatkosssa paukuttelisi, mutta silti..
 
Tuossa eilen yöllä linkkaamassani The Wall Street Journalin artikkelissa annetaan ymmärtää, että jo Obama olisi ollut myöntyväinen toimittamaan aseita Ukrainaan, mutta Saksa ja Ranska torppasivat tämän. Syy lienee ollut pelko tilanteen eskaloitumisesta ja kyseisten maiden haluttomuudesta kärjistää tilannetta. Tieksi valittiin tuolloin diplomatia ja kaikki tietävät missä nyt ollaan. Uskoisin, että asetelma lienee edelleen näin päin, mutta eri asia on kuinka paljon Trump haluaa Merkelin mielipiteitä kuunnella.

Täysin uskottavaa. Valitettavasti diplomatiaa voi suorittaa vasta kun hyökkäysjoukot on joko lyöty tai ne ovat saavuttaneet tavoitteitaan riittävästi.

Saksan ja Ranskan on täytynyt nähdä asia samalla tavalla, mutta ne ajattelivat omaa persettään. Olen sanonut, että ukrainalaisia vapaaehtoisia kaatuu Euroopan unionin puolesta siellä koko ajan. Ja suklaamies jengeineen miettii bisneksiään.
 
Ukrainalle olisi ollut todella tärkeää saada johtoon ihmisiä joihin voi luottaa, mutta ehkä se on niin että tyhjästä on paha nyhjästä. Maa on läpeensä korruptointut ja oligarkkien käsissä.

Paljon on puhuttu länsimaiden hampaattomuudesta ja onhan se ollut todella hampaaton. Hampaattomuuteen on varmasti monia syitä ja yksi niistä lienee se että Ukrainaan ei luoteta tarpeeksi paljon.

Suklaaporon johdolla Ukraina ajautuu taas jossain vaiheessa uuteen kriisiin ja olen aika varma siitä että Putin odottelee sitä hetkeä vesi kielellä.

Minä olisin halunnut katsoa tämän kortin...

25. lokakuuta Klytško ilmoitti asettuvansa ehdolle Ukrainan presidentinvaaleissa vuonna 2015.

Erinäisten tapahtumien johdosta presidentinvaaleja aikaistettiin vuodella ja 29. maaliskuuta 2014 Klytško ilmoitti ettei aiokaan asettua itse ehdolle, vaan tukee liikemies Petro Porošenkon kampanjaa ja pyrkii itse Kiovan pormestariksi.



Voi tosin olla että ei olisi Klytškon pallit pressan hommaan riittäneet, kun mies luopui ehdokkuudestakin heti kun luvattiin hyvä eläkevirka ja ehkä vähän rahaakin...salkullinen tai kaksi.

Klytško alistui Porošenkon perseenpyyhkijäksi heti alkumetreillä, jos ei sitä jo ihan alusta saakka ollut :D

Ukrainan poliittinen järjestelmä jo itsessään mahdollistaa korruption ja sen että valtaan pääsevät vain oligarkit ja niiden juoksupojat.

Kansa kapinoi ja venäläismieliset oligarkit vaihdettiin länsimielisiin oligarkkeihin, mutta ei silläkään reseptillä pitkälle pötkitä, kun maa olisi perusteellisen peruskorjauksen tarpeessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainalle olisi ollut todella tärkeää saada johtoon ihmisiä joihin voi luottaa. Mutta ehkä se on niin että tyhjästä on paha nyhjästä. Maa on läpeensä korruptointut ja oligarkkien käsissä.

Paljon on puhuttu länsimaiden hampaattomuudesta ja onhan se ollut todella hampaaton. Hampaattomuuteen on varmasti monia syitä ja yksi niistä lienee se että Ukrainaan ei luoteta tarpeeksi paljon.

Nykyisellä systeemillä ja Suklaa-Poron johdolla Ukraina ajautuu taas jossain vaiheessa uuteen kriisiin ja olen aika varma siitä että Putin odottelee sitä hetkeä vesi kielellä.

Minä olisin halunnut katsoa tämän kortin...

25. lokakuuta Klytško ilmoitti asettuvansa ehdolle Ukrainan presidentinvaaleissa vuonna 2015.

Erinäisten tapahtumien johdosta presidentinvaaleja aikaistettiin vuodella ja 29. maaliskuuta 2014 Klytško ilmoitti ettei aiokaan asettua itse ehdolle, vaan tukee liikemies Petro Porošenkon kampanjaa ja pyrkii itse Kiovan pormestariksi.



Voi tosin olla että ei olisi Klytškon pallit pressan hommaan riittäneet, kun mies luopui ehdokkuudestakin heti kun luvattiin ripaus maallista mammonaa...hyvä eläkevirka ja ehkä vähän rahaakin...salkullinen tai kaksi :D

Klytško alistui Porošenkon perseenpyyhkijäksi heti alkumetreillä, jos ei sitä jo ihan alusta saakka ollut.

Ukrainan poliittinen järjestelmä jo itsessään mahdollistaa korruption ja sen että valtaan pääsevät vain oligarkit ja niiden juoksupojat.

Kansa kapinoi ja venäläismieliset oligarkit vaihdettiin länsimielisiin oligarkkeihin, mutta ei silläkään reseptillä pitkälle pötkitä, kun maa olisi perusteellisen peruskorjauksen tarpeessa.

Sillä peliliikkeellä saatiin Tymošenko pelistä pois. Klytško puhui silloin, että ainoa tapa, jolla edes osapuilleen demokraattiset voimat olisivat voittaneet, vaati yhtä ainoaa ehdokasta ja Porolla oli kannatusta pitemmälle itään.

Tymošenko uhosi, että presidenttinä hänen sydämenasiansa olisi sota korruptoituneita liikemiehiä vastaan. No... Hän oli vuonna 1999 apulaisenergiaministeri, mistä tehtävästä hänet vapautettiin epäiltynä kahdesta rikoksesta. Sitten hän pääsi taas töihin. Vuonna 2001 hänet erotettiin taas hallituksesta, epäiltynä aseman väärinkäytöstä. Jälleen hän nousi suosta. Vuonna 2005 hän aloitti maakaasukauppojen välitysyhtiöön liittyvän tutkinnan. Tymošenkon itsensä nimeä ei mainittu epäiltyjen joukossa vaikka hän oli itse ollut kahden vuoden ajan Ukrainan energiamonopolin johtaja. Lopulta Tymošenkon hallitus erotettiin korkeimman hallinnon lahjusepäilyjen vuoksi ja oranssin vallankumouksen hedelmät oli syöty.

Ota tuosta selvä.
 
Viimeksi muokattu:
Sillä peliliikkeellä saatiin Tymošenko pelistä pois. Klytško puhui silloin, että ainoa tapa, jolla edes osapuilleen demokraattiset voimat olisivat voittaneet, vaati yhtä ainoaa ehdokasta ja Porolla oli kannatusta pitemmälle itään.

Tymošenko uhosi, että presidenttinä hänen sydämenasiansa olisi sota korruptoituneita liikemiehiä vastaan. No... Hän oli vuonna 1999 apulaisenergiaministeri, mistä tehtävästä hänet vapautettiin epäiltynä kahdesta rikoksesta. Sitten hän pääsi taas töihin. Vuonna 2001 hänet erotettiin taas hallituksesta, epäiltynä aseman väärinkäytöstä. Jälleen hän nousi suosta. Vuonna 2005 hän aloitti maakaasukauppojen välitysyhtiöön liittyvän tutkinnan. Tymošenkon itsensä nimeä ei mainittu epäiltyjen joukossa vaikka hän oli itse ollut kahden vuoden ajan ollut Ukrainan energiamonopolin johtaja. Lopulta Tymošenkon hallitus erotettiin korkeimman hallinnon lahjusepäilyjen vuoksi ja oranssin vallankumouksen hedelmät oli syöty.

Ota tuosta selvä.

Ei niistä kukaan selvää ota.

Oligarkit tappelevat keskenään ja se voittaa jolla on isommat lihakset ja suurimmat lahjukset :D

Porošenko on ollut Ukrainan parlamentin kansanedustaja neljän kauden aikana. Porošenko valittiin radaan ensimmäisen kerran Ukrainan sosiaalidemokraattisesta puolueesta vuonna 1998 ja kaksi vuotta myöhemmin hän perusti Solidaarisuus-puolueen. Hän oli myös perustamassa Alueiden puolue -puoluetta ja liittyi 2002 Viktor Juštšenkon Meidän Ukrainamme -vaaliliittoon.

Hänen tärkeimpiin poliittisiin tehtäviinsä kuuluvat toimiminen kansallisen puolustusneuvoston sihteerinä Juštšenkon aikana helmi-syyskuussa 2005, Ukrainan kansallispankin puheenjohtajuus helmikuusta 2007 lähtien, Ukrainan ulkoministerinä toimiminen Julija Tymošenkon hallituksessa.

Ei silti...kyllä Porošenko parempi kortti oli kun Tymošenko.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niistä kukaan selvää ota.

Oligarkit tappelevat keskenään ja se voittaa jolla on isommat lihakset ja suurimmat lahjukset :D

Porošenko on ollut Ukrainan parlamentin kansanedustaja neljän kauden aikana. Porošenko valittiin radaan ensimmäisen kerran Ukrainan sosiaalidemokraattisesta puolueesta vuonna 1998 ja kaksi vuotta myöhemmin hän perusti Solidaarisuus-puolueen. Hän oli myös perustamassa Alueiden puolue -puoluetta ja liittyi 2002 Viktor Juštšenkon Meidän Ukrainamme -vaaliliittoon.

Hänen tärkeimpiin poliittisiin tehtäviinsä kuuluvat toimiminen kansallisen puolustusneuvoston sihteerinä Juštšenkon aikana helmi-syyskuussa 2005, Ukrainan kansallispankin puheenjohtajuus helmikuusta 2007 lähtien, Ukrainan ulkoministerinä toimiminen Julija Tymošenkon hallituksessa.

Ei silti...kyllä Porošenko parempi kortti oli kun Tymošenko.

Oli varmaan, mutta korruptiota hän ei kitke. Upin tutkijan mukaan kaikki vähäinenkin edistys korruption kitkemisessä johtuu kansalaisyhteiskunnan ja Ukrainan rahoittajien painostuksesta.

http://www.ksml.fi/ulkomaat/Ukraina-ei-yritä-tosissaan-kitkeä-korruptiota/906645

Uudistukset tehdään vasta pakon edessä. Lainaohjelmien ehdoilla voi olla vaikutusta. Suuria ei parane luulla. Sinnehän perustettiin korruption vastainen virasto. Hallinto on heittänyt kapuloita senkin rattaisiin muun muassa rajaamalla viraston toimivaltuuksia. Parlamentti esimerkiksi viivytti puhelinkuunteluoikeuksien myöntämistä viraston korruptiotutkijoille. Lisäksi umpikorruptoitunut pääsyyttäjänvirasto on aloittanut rikostutkinnan korruption vastaisen viraston johtajasta!

Korruptiovertailuissa Ukraina sijoittuu kauas Venäjänkin taakse. Tästä huolimatta Ukraina on aina onnistunut pumppaamaan tukijoiltaan uusia lainoja. Vaikka korruption vastainen taistelu tapahtuu lähinnä paperilla, IMF ja muut tukijat sietävät sitä, sillä korruptiota ja kuralla olevaa taloutta pidetään pienempänä pahana kuin hallituksen ja koko Ukrainan vakauden horjumista.

http://www.ts.fi/uutiset/maailma/3155311/Korruption+vastainen+taistelu+tyssasi+Ukrainassa

Opora-kansalaisjärjestön laskelmien mukaan Ukrainan 410 parlamentaarikolla oli käteisenä tai pankkitileillään yhteensä yli 450 miljoonaa euroa. Lisäksi poliitikoilla ja virkamiehillä on hämmentäviä omistuksia aina asekokoelmista Fabergén muniin.

Esimerkiksi virkamiestaustainen pääministeri Volodymyr Groysman ilmoitti miljoonaomaisuuden, johon kuului muun muassa luksuskellokokoelma. Sisäministeri Arsen Avakovilla puolestaan oli ilmoituksen mukaan kelloja, arvomaalauksia, satojentuhansien edestä käteistä rahaa ja miljoonien arvoinen viinikokoelma.
 
Oli varmaan, mutta korruptiota hän ei kitke. Upin tutkijan mukaan kaikki vähäinenkin edistys korruption kitkemisessä johtuu kansalaisyhteiskunnan ja Ukrainan rahoittajien painostuksesta.

http://www.ksml.fi/ulkomaat/Ukraina-ei-yritä-tosissaan-kitkeä-korruptiota/906645

Uudistukset tehdään vasta pakon edessä. Lainaohjelmien ehdoilla voi olla vaikutusta. Suuria ei parane luulla. Sinnehän perustettiin korruption vastainen virasto. Hallinto on heittänyt kapuloita senkin rattaisiin muun muassa rajaamalla viraston toimivaltuuksia. Parlamentti esimerkiksi viivytti puhelinkuunteluoikeuksien myöntämistä viraston korruptiotutkijoille. Lisäksi umpikorruptoitunut pääsyyttäjänvirasto on aloittanut rikostutkinnan korruption vastaisen viraston johtajasta!

Korruptiovertailuissa Ukraina sijoittuu kauas Venäjänkin taakse. Tästä huolimatta Ukraina on aina onnistunut pumppaamaan tukijoiltaan uusia lainoja. Vaikka korruption vastainen taistelu tapahtuu lähinnä paperilla, IMF ja muut tukijat sietävät sitä, sillä korruptiota ja kuralla olevaa taloutta pidetään pienempänä pahana kuin hallituksen ja koko Ukrainan vakauden horjumista.

http://www.ts.fi/uutiset/maailma/3155311/Korruption+vastainen+taistelu+tyssasi+Ukrainassa

Opora-kansalaisjärjestön laskelmien mukaan Ukrainan 410 parlamentaarikolla oli käteisenä tai pankkitileillään yhteensä yli 450 miljoonaa euroa. Lisäksi poliitikoilla ja virkamiehillä on hämmentäviä omistuksia aina asekokoelmista Fabergén muniin.

Esimerkiksi virkamiestaustainen pääministeri Volodymyr Groysman ilmoitti miljoonaomaisuuden, johon kuului muun muassa luksuskellokokoelma. Sisäministeri Arsen Avakovilla puolestaan oli ilmoituksen mukaan kelloja, arvomaalauksia, satojentuhansien edestä käteistä rahaa ja miljoonien arvoinen viinikokoelma.

Kun koko puu on laho, niin ei siinä paljon ole tehtävissä. Puu pitäisi kaataa ja istuttaa uusi, mutta sekin on helpommin sanottu kun tehty.

Se on muuten melko surkuhupaisaa, että loppujen lopuksi Putin pitää Porošenkoa virassaan. Mitä enemmän Putin riehuu ja vittuilee, sitä tukevammin Porošenko pallillaan istuu, kun kukaan ei halua keikuttaa venettä ja kääntää sitä Moskovan suuntaan.

Paljon täytyy tapahtua, että Maidanilla alkavat taas kivet ja polttopullot lentelemään.

Porošenkolla on kyllä paljon vihamiehiä ja kansakin alkaa suklaaseen kyllästymään.

Rintamalla muhii melko varmasti vastavoimia joilla on sanansa sanottavanaan ja sen ne myös tekevät heti kun tulee pienikin tilaisuus...tiedä sitten onko niistäkään maata johtamaan.

Tuiki rehellinen Tymošenko olisi kyllä jo vähän liian raaka ja julma veto :D

140404-poroshenko-ukraine-mn-910_ca5ee04871bcc1573548af1f87812c81.nbcnews-ux-2880-1000.jpg


Vilpittömästi toivon että Ukraina nousee vielä joskus omille jaloilleen ja pääsee pysyvästi eroon Moskovan vaikutuspiiristä.

 
Viimeksi muokattu:
Historian kautta Ukrainan hallinnollisen tilanteen ymmärtäminen on helpompaa..

Ukraina on jo Hetmannien ajoilta, reilut 300 vuotta ollut osana Venäjän hallintopiiriä. Viimeiset sata vuotta kaikilta osiltaan varsin tiukasti Neuvostoliiton keskusvallan alaisena. Viimeisten parinkymmenen vuoden ajalta tiedämme paremmin historian.

Tulee kestämään vielä useampia hallituskausia että Ukraina kykenee muuttumaan yhteiskuntana samalla tavalla kuin useimmat muut Neuvostoliiton romahduksen jälkeen itsenäistyneet eurooppalaiset valtiot. Venäjän pitkäaikainen vaikutus yhteiskuntaan tulee näkymään vielä pitikään.

Mutta Ukrainalla on erinomainen mahdollisuus kehittyä parempaan suuntaan:
- maa on kansallisesti yhtenäinen (80% kansalaisista on alkuperältään ukrainalaisia, yhtenäinen asuinalue/valtio, lähtökohtaisesti demokraattinen hallintomalli, varsin keskeinen sijainti Euroopassa, EU:n tuki jne.)
- taloudessa on erittäin paljon kehitysvaraa yhdessä EU:n jäsenmaiden kanssa.
- kansalaiset pääosin hyvin koulutettuja ja ulkomailla asuu paljon nuoria ukrainalaisia joilla on edelleen kiinteä yhteys Ukrainaan. Todennäköisesti myös heidän kokemuksien myötä opitaan Ukrainassakin entistä paremmin ymmärtämään vapaiden yhteiskuntien tapoja sekä toimintamalleja.

Vaikeuksiakin on ja kaikki niistä kytkeytyy Venäjään:
- erityisesti johtajilla, hallinnolla, armeijalla sekä järjestysvallalla on ollut vahvat siteet Venäjään
- korruptio on vähintäänkin samalla tavalla yhteiskuntaan läpitunkeutunut kuin Venäjällä.
- Venäjä on valmis kaikin keinoin, myös sodan avulla, pitämään kiinni ylivallastaan Ukrainassa.
- toisaalta juuri sota ja väkivalta Ukrainaa kohtaan on omiaan vieraannuttamaan kansalaisia venäläisyydestä.

Tulevaisuuden kehitys..
- eurooppalaisten naapureiden sekä yritysten tulee kaikin tavoin kehittää yhteistyötä Ukrainan kanssa. Siitä on paljon taloudellista hyötyä molemmille osapuolille.
- yhteistyön tulee olla sitoutunutta täysin rakenteellisen korruption ulkopuolelle.
- mahdollisuuksien mukaan yhteistyötä tulee tehdä vain rikollisuuden ulkopuolisten kumppaneiden kanssa.
- kaikki ulkopuolinen julkinen rahoitus ja tuki pitää kanavoida Ukrainan johdon henkilökohtaisten etujen ulkopuolelta sekä edellyttää tarpeellisia lainsäädännöllisiä muutoksia sekä toteuttaa täysin kattavaa ja avointa laillisuuden valvontaa.

Ukraina pystyy kehittymään vastaavalla tavalla kuin esim. Puola, Tsekki jne. Se edellyttää jonkin verran pidempää siirtymäaikaa kun kyseisillä valtiolta jotka olivat vain 50 vuotta Neuvostoliiton/Venäjän vallan alaisina.

Ukrainassa tulisi myös toteuttaa jatkuvaa informaatio-kampanjaa oman maan olojen kehittämisestä sekä yhteistyöstä Länsi-Euroopan maiden kanssa. Tuoden samalla julkisuudessa esille Venäjältä johdettua rikollisuutta sekä ukrainalaisia vastaan käytävää sotaa. Kansainvälisten TV-yhtiöiden tulisi etabloitua myös Ukrainaan. Politiikassa kansalaisten mielipiteillä ja tuella on keskeinen merkitys. Yhteiskunnallisia muutoksia on vaikeaa toteuttaa jos kaikki media, erityisesti tärkeimmät TV-kanavat ovat oligarkkien sekä rikollisten hallinnassa.
 
Back
Top