Korostin siis ensisijaisesti tukikohtakapasiteetin arviointia. Itse koneiden määrä vaikuttaa tappionsietokykyyn pidemmällä aikavälillä, mutta jos tukikohtakapasiteettia on yllin kyllin, tälläkin on välitön vaikutus.
Esim. Ukraina vs. Venäjä tilanteessa tasapaino ilmassa on vahvasti Venäjän eduksi. Ukrainalla on laittaa vastaan joko samaa tai vanhempaa konekantaa, ja johtojärjestelmä on tod.näk. heikompi kuin Venäläisten vastaava. Ukrainalla on 7-10 tukikohtaa joista vain kaksi on Kiovan länsipuolella. Venäjällä taas on n. 1500km säteellä Ukrainasta 40+ tukikohtaa. En ryhtynyt tarkemmin tonkimaan näiden huoltokapasiteettia, mutta ovat varmaan lähes kaikki neuvostoaikaisia, joten oletan että ovat samantasoisia. Venäjällä olisi tätä myöten kyky pitää ilmassa vähintään 3-4x koneita Ukrainan rintama-alueilla kuin Ukrainalla itse.
Jos Ukrainalaiset onnistuvat saamaan irti maksimisuoritteet n. 60 hävittäjän kalustostaan, Venäläiset voivat hyvinkin pyörittää vastaavaa 150-200 hävittäjän ilmaherruuskarusellia jolla pidetään Ukrainan hävittäjät, rynnäkkökoneet ja kopterit kaukana rintamalta. Ukrainalla ei käsittääkseni ole mitään kaukovaikutteisia aseita ilmavoimien rynnäkkökoneiden ja kopterien lisäksi joilla voisivat vaikuttaa Venäläisten logistiikkaan ja johtoon syvyydessä.
Arvioinpa tästä muunkin rojun määrää ja sen merkitystä samaan menoon:
Ukrainalla on valvontalennokkeja julkisten lähteiden perusteella n. 100, enimmäkseen RQ-11 joka on pieni lyhyen kantaman vempele. Näitä he kyllä saavat avustuksina tai ostettua lisää mielin määrin jos tappioita tulee. Eivät siis lopu, mutta eivät ilmeisesti kykene maalinosoitukseen. Venäjällä taas on Orlan-10-lennokkeja kuin roskaa. Keskipitkän kantaman verkottuneita vehkeitä pitkällä lentoajalla, ja kykenevät maalinosoitukseen. Eivät myöskään lopu, ja taitavat olla selvästi kyvykkäämpi järjestelmä kuin Ukrainan valvontalennokit.
Hyökkäyslennokkeja kummallakaan ei julkisten tietojen mukaan ole paljoa. Ukrainalla muutama TB-2, ja Venäjällä Orion-lennokkeja n. 30 kpl. Molemmat ovat kehittyneitä vehkeitä jotka kykenevät kai sekä valvontaan, maalinosoitukseen, että heittämään murkulaa niskaan.
Lennokeissa Venäjällä näyttäisi olevan tämänhetkisen määrän, kantaman, ja maalinosoituskyvyn kannalta selvä etu, mutta molemmilla on ilmeisesti vain pieni määrä hyökkäyslennokkeja, enkä näe mitään mainintaa loitering-munition käytöstä kummankaan puolella.
Ilmatorjuntaa molemmilta löytyy ainakin paperilla päätä huimaava määrä neuvostoperinnön myötä. S-400, modattua S-300, BUK pitkille ja keskipitkille kantamille, ja sitten Tor, Strela ja Tunguska lyhyen kantaman käyttöön. Kaikkia järjestelmiä on molemmin puolin joko tusinoittain tai sadoittain, kaikkiaan niin hirvittävä määrä että laskeminen tuntuu turhalta. Tietysti on oleellista mainita että Ukrainalta löytyy 1000+ Sergeitä. Jos tulee täysi kulutussota, niin Ukrainalta varmaan loppuu taistelutahto, miehet ja patarauta ennen kuin ilmatorjunta on ammuttu loppuun.
Jos oletetaan, että Ukrainan ilmatorjunta kykenee hyödyntämään täyden vahvuutensa, ei Venäjän rynnäkkökoneilla ja koptereilla tule olemaan paljoakaan asiaa rintamaa pidemmälle. Useat näistä järjestelmistä kykenevät ainakin periaatteessa jopa risteilyohjusten tai lyhyen kantaman ballististen torjuntaan. Lyhyen kantaman järjestelmät kykenevät ampumaan alas lennokkeja, ja Ukraina onkin ampunut alas noin tusinan verran Orlan-kymppejä Donbassissa viime vuosien aikana.
Tältä pohjalta näyttää siltä, että vaikka Venäjällä olisikin hävittäjien lentosuoritusten kannalta ilmaherruus, tämä ei takaisi rynnäkkökoneiden ja kopterien vapaata toimintaa Ukrainan ilmatorjunnan vuoksi. Venäjältä löytyy kai kuitenkin myös pidemmän kantaman täsmäpommia ja -puikkoa koneisiin, ja Iskender-kebabia tietenkin joilla he voivat saada jotain hyökkäyksellistä etua irti ilmaylivoimasta. Nämä kuitenkin vaativat toimivaa maalitusta syvyydessä, jonka Ukrainan ilmatorjunta saattaisi kiistää. Käyttö rajoittuisi siis pääosin etulinjaan, jossa korkean prioriteetin kalliita maaleja on vähemmän.
Kriittiseksi tekijäksi muodostuu siis ELSO, joka voi hyvinkin määrittää miten syvällä ilmavoimat voivat harjoittaa tehokasta tulenkäyttöä puolin ja toisin. Jos Venäjän ELSO on ylivoimaista ja käytännössä lamauttaa Ukrainan järjestelmät, Venäjä pääsee hyödyntämään ilmaylivoimansa täydellisesti. Jos se ei ole ylivoimaista ja Ukrainan ELSO on myös toimivaa, muodostuu ilmassa käytännössä pattitilanne. En rohkene olettaa, että Ukrainan tämänhetkinen ELSO voisi mitenkään olla Venäläistä tehokkaampaa, mutta yllätyksiä on maailma täynnä.
Edellisessä viestissäni olleeseen kolmeen skenaarioon viitaten, tilanne ilmassa määrittää lopputuloksen maassa, ja ilmeisesti Ukraina v. Venäjä tilanteessa ELSO tulee määrittämään tilanteen ilmassa. Jos Venäjän ELSO on ylivoimaista, Ukrainan puolustus hajotetaan ilmaylivoiman turvin. Jos näin ei ole, sodasta voi tulla semmoinen lihamylly ja pataraudan polttokekkerit jollaista ei Euroopassa ehkä ole nähty sitten 2. MS.
NATO-maiden lähellä olevia tukikohtia ja ilmavoimien kapasiteettia en nyt tähän hätään jaksa tarkasti arvioida. Kyseeseen tulisi kuitenkin ainakin Puolan, Slovakian, Unkarin, Romanian, Bulgarian, ja Turkin tukikohdat jotka ovat yhdessä 30+ tukikohtaa lisää yhtälöön ja lukemattomia pienempiä kenttiä ja maantietukikohtia jotka voitaisiin tarpeen tullen varustaa. Siihen lisäksi NATO:n ilmavoimien todennäköinen laadullinen ja määrällinen ylivoima, parempi ilmatankkauskapasiteetti, parempi kyky SEAD-toimintaan jne.
En nyt tämän syvemmälle analysoi NATO:a Ukrainan ilmatilassa, siitä huolimatta että tällaista toimintaa on nimenomaan Ukrainan ja NATO-maiden välillä harjoiteltu. Turhaa touhua, sillä ilmiselvästi Putin ydinpommittaa Itä-Euroopan tukikohdat jos yksikään amraami lasahtaa suhoin kylkeen Ukrainan ilmatilassa...
Selvää on, että NATO-maat voivat myös auttaa Ukrainaa monella kriittisellä tavalla jotka eivät vaadi mitään suoria sotatoimia Venäjän joukkoja vastaan. Esim. Ukrainalla on jenkkien avun myötä enemmän vastatykistötutkia kuin me voisimme ikinä haaveilla omistavamme rauhan aikana, ja en ihmettelisi jos viimeaikaisten USAF:n ja RAF:n ilmakuljetusten mukana on tullut kaikenlaista muuta kriittistä vempelettä. Lännestäkin osataan ajaa viattomia valkoisia rekkoja Ukrainaan.