Ukrainan konflikti/sota

Kyllä nyt edetään kuin juna. Kuten Krimillä. Ensin itsenäisyys, sitten viikkoa myöhemmin toinen äänestys Venäjään liittymisestä. Tämän jälkeen kuvittelisin, että Donetskin johtajat pyytävät kans. väl. rauhanturvaajia.

Ei Venäjä riskeeraa asevoimiensa tulevaisuutta jättämällä Ukrainan aseteollisuutta Kiovan hallintaaan.

Mikä siinä on huvittavinta?

..Sekö että suomalaiset yritykset osallistuvat kyseisen teknologian kehitykseen?
..Sekö että ESR rahoittaa?
..Sekö että teknologiaa testataan Suomen alueella?
..Sekö että kysessä on UAV-tekniikka?
..Sekö että militaarikäyttöön tarkoitettu, vainko?
..Vaiko joku muu ????? mikä lausessa ei esiinny?

PS. Sori ylläpitäjät, täysin aiheen vierestä mutta kun tässä ketjussa oli tuo kimmoke :rolleyes:

Moro, no tietenkin se että Euroopan SOSIAALIrahasto rahoittaa. Poimitaanko UAV:eillä katukuvasta syrjäytyneitä nuoria vai toimitetaanko kotihoitoa Korpisissin naapurissa asuville mummoille... Mutta muutenhan tuo on mitä mainioin juttu, olen vankka militarisoinnin ja kotimaisen puolustusteollisuuden kannattaja. Minun puolesta voisi jakaa vaikka päiväkoteihin autenttisen esikuvansa tavoin purettavia ja koottavia replica-rynnäkkökiväärejä (deaktivoituja), lasten kokoon suhteutettuja siis ja itse asiassa sosiaalityöntekijöiden Glock:it ovat long overdue. Offtopic. Ukrainaan.

Kannattaa miettiä kenen etu on EU:n/Länsimielisten hajaannus?
- onko hyvä edesauttaa hajaannusta?

Hyvä pointti. Itse olen pyrkinyt olemaan jotakuinkin sovitteleva ettemme ainakaan maanpuolustushenkisiksi tunnustautuvat ihmiset toisiamme täysin repisi. Minusta tuo Ruotsin kanssa yhteistyöläily on loistoveto ja tuo NATO-kantanikin osoittaa rakoilemisen merkkejä. Mutta EU is bad vaikka sieltä Jykä mitalin ja palkintoviran saikin.

Kuka haluaa EU-kriittisiä mielipiteitä, jopa epäjärjestystä ja jyrkkää vastakkainasettelua kansallisvaltioiden sisällä?
- Onko hyvä joskus miettiä, kenen etuja ajaa?

Kannattaa todellakin miettiä. Toistan että varsinkin Suomen kansallisvaltion sisällä haluan toimia sävyisästi ja maanpuolustushenkeä lisäävästi, jottei esim. NATO-kysymys aiheuttaisi liikaa skismaa tässä. EU-kriittinen saa olla, se ei mielestäni vaaranna turvallisuuspoliittista asemaamme.

Kuka hyötyy kaikista eniten jos integraatiota ei tapahdu vaan "jokainen hoitaa vain omat asiansa"?

- Onko hyvä olla itäisessä- vai läntisessä leirissä, jos/kun eriytymistä ja leiriytymistä jokatapauksessa tapahtuu?

No Norjan ja Islannin tapauksessa suhteessa EU:iin norjalaiset ja islantilaiset hyötyvät. Ruotsi hyötyy kun jäi viisaasti EMU:n ulkopuolelle. Mutta kaksi ensimmäistä ovatkin jo NATO:ssa joten eivät jättäydy kategorisesti ulos kaikesta vaan tarkkaan pohtivat, miten maksimoivat omat kansalliset etunsa, eivätkä esim. frankfurtilaisten pankkien edun. Niin ja läntisessä leirissähän tietysti ollaan, mutta jos vielä NATO:onkin on pakko mennä, olisi syytä blokkiutua muiden pohjoismaiden kesken vahvasti koska siellä se meidän "yhteinen arvopohjamme" on eikä missään vaikkapa entisten tai nykyisten siirtomaavaltojen keskellä. Tai siis tietysti näin ilman NATO:akin.

Mitä tapahtuu jos pieni maa on "täysin itsenäinen ja itsellinen" myös sotilaallisesti JA sattuu sijaitsemaan itä-naapurimme puskurina ja kyseisen maan diktatoorinen johto haalii agressiivisesti "puskurialueita"?
- Onko hyvä että maahan tulee kutsumaton vieras, vaiko kutsuttu vieras?
>>> Jokaisessa maassa kun on armeija, joko oma tai vieras....

Toistan vielä senkin mielipiteeni, että jopa Saksan kanssa omaa erillissotaa käydessämme pidettiin hajurakoa liittolaisiin, mikä mielestäni oli yksi (ja vain yksi mutta sittenkin) tekijä kansallisen itsenäisyyden säilymisessä ww2:n loppupuolella. Mutta jos halutaan tosissaan olla niin itsenäinen kuin mahd, niin olisihan meillä teknologiset valmiudet hankkia jonkin sortin ydinasekapasiteettia ja osoittaa, ettemme ole lampaita ja nöyristelijöitä. Pohjois-Korean johtoa on moneksi haukuttu mutta ei vellihousuiksi. Eikö "Ydinaseellinen Pohjola" tuntuisikin mukavalta sloganilta ja karistaisi Finnlandizierung:in kansallisen trauman harteiltamme?

No tämä viimeinen heittoni nousi esiin osittain siitä, kun tämän päivän Kalevan alakerrassa Itä-Suomen yliopiston sotahistorian oliko lehtori (tms.) pelottelee niin pahanpäiväisesti Venäjän doktriinin (kuulemma) mahdollistamalla ydinasekiristyksellä, että väittää NATO:n olevan AINOA vaihtoehto. Höpö höpö. Onhan meillä Pohjois-Korean ja Israelin tie valittavanamme, loistava ellei jopa säteilevä polku suorastaan!

Ja miten tämä liittyy Ukrainaan? No kattokaa miten sille kävi melkein heti sen jälkeen, KUN LUOPUI ALUEELLA OLEVISTA YDINASEISTAAN!! :(:(:(:eek:

Moro, no tietenkin se että Euroopan SOSIAALIrahasto rahoittaa. Poimitaanko UAV:eillä katukuvasta syrjäytyneitä nuoria vai toimitetaanko kotihoitoa Korpisissin naapurissa asuville mummoille... Mutta muutenhan tuo on mitä mainioin juttu, olen vankka militarisoinnin ja kotimaisen puolustusteollisuuden kannattaja. Minun puolesta voisi jakaa vaikka päiväkoteihin autenttisen esikuvansa tavoin purettavia ja koottavia replica-rynnäkkökiväärejä (deaktivoituja), lasten kokoon suhteutettuja siis ja itse asiassa sosiaalityöntekijöiden Glock:it ovat long overdue. Offtopic. Ukrainaan.
Se UAV auttaa löytämään marjamatkallaan dementoituneen naapurin mummon ..ei vain sotilaita. Syrjäytymisuhan alla olevat nuoret lennokkikerhoon..
..oh..vaikkapa Ukrainassa (Aasina tein sillan)

EDIT: yhdys sana = yhdyssana ;)

Viimeksi muokattu:
Kyllä nyt edetään kuin juna. Kuten Krimillä. Ensin itsenäisyys, sitten viikkoa myöhemmin toinen äänestys Venäjään liittymisestä. Tämän jälkeen kuvittelisin, että Donetskin johtajat pyytävät kans. väl. rauhanturvaajia.

Ei Venäjä riskeeraa asevoimiensa tulevaisuutta jättämällä Ukrainan aseteollisuutta Kiovan hallintaaan.

Ei Venäjä riskeeraa niitä myöskään jättämällä separatistien ja sekavassa tilassa olevan Itä-Ukrainan hallintaan.

Ei Venäjä riskeeraa niitä myöskään jättämällä separatistien ja sekavassa tilassa olevan Itä-Ukrainan hallintaan.
Uskon että tuo roskasakki kumartaa suht pientäkin rahamäärää.. Eiköhän tuotantolaitokset pysy Venäjän näpeissä.

Lueskelin joskus jostain että Itä-Ukrainassa olisi liuskekaasuvarantoja. Onkohan merkittäviäkin määriä? Voisikohan uusi valtio saada huomattaviakin tuloja kaasusta tulevaisuudessa? Siirtoputketkin jo valmiina. Olisihan se huvittavaa jos Itä menestyisi taloudellisesti länttä paremmin;)
Toisaalta uskon edelleen että Herra Putinin tavoitteena on saada koko Ukraina peukalonsa alle, ei pelkästään Krimiä ja Itä-Ukrainaa. Oi Odessa! Jo nimikin sanoo sen että Venäjälle se kuuluu(siis on aina kuulunut:cool:)

Taidan lopettaa joksikin aikaa Ukrainasta kirjoittelun. Aihen ja sen käsittely YLE:ssä alkaa ällöttää, ja etenkin Manna Mannisen uutisointi Ukrainasta.

Olin odottanut terävää analyysiä, jossa otetaan esille molempien osapuolten näkemykset, mutta kerrotaan samalla havaitut tosiasiat. Mannisen havainnot kuitenkin poikkeavat siitä, mitä muu länsimedia on alueella havainnut:

"Keskusvaalilautakunta on juuri vahvistanut Donetskin alueen itsemääräämisoikeudesta järjestetyn kansanäänestyksen tulokset, kertoo Yle Uutisten kirjeenvaihtaja Marja Manninen. Manninen on paraikaa Donetskissa, jossa hän seurasi vaalilautakunnan tiedotustilaisuutta.

– Lautakunnan mukaan äänestysprosentti oli 75 ja äänestäjistä noin 90 prosenttia kannattaa itsehallintoa. Vaalivilppiväitteet kumottiin, Manninen kertoo puhelimitse Donetskissa.

Tarkka itsehallinnon kannattajien määrä oli vaalilautakunnan kertoman mukaan 89,7 prosenttia, kertoo venäläinen uutistoimisto Itar-Tass.

Tiedotustilaisuudessa sanottiin, että kyseessä on "historiallinen hetki Euroopan historiassa, koska kansa voi päättää omasta elämästään ja tehdä omat ratkaisunsa". Paikalla oli Mannisen mukaan paljon toimittajia ja kuvaajia eri puolilta maailmaa.

Monet Mannisen maanantaina haastattelemat donetskilaiset kuitenkin kertoivat, etteivät äänestäneet ja kertoivat epäilevänsä äänestysprosentin olevan todellisuudessa lähempänä 50 prosenttia.

Sen sijaan äänensä antaneiden enemmistö on Mannisen mukaan itsehallinnon kannalla.

– Myös haastattelemani venäläismielinen politologi arvioi, että itsehallinnon vastustajien joukko on hyvin pieni."

Ei sanaakaan lähes jokaisella vaalipaikalla havaistusta räikeästä vaalivilpista joka mitätöi äänestyprosentin oli se sitten mikä tahansa. Älkää ymmärtäkö minua väärin, myös separatistien mielipiteet on kerrottava, ja sitten toisen osapuolen, mutta niiden väliin on mahduttavat rehelliset omat havainnot. Toisaalta, jos asia on niin, että lähes kaikki meni sääntöjen mukaan, kritiikkini on turha.

Googlasin kuitenkin kyseisen toimittajan:

Tutkijan kova syytös: Ylen kirjeenvaihtaja levitti venäläistä propagandaa

Julkaistu: 5.3.2014 21:52
Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternak kritisoi ankarasti Yleisradion A-studiossa maanantai-iltana esitettyä raporttia, jonka Ylen kirjeenvaihtaja Marja Manninen teki Krimiltä.

Salonius-Pasternak syytti myöhään maanantaina lähettämässään Twitter-viestissä Mannisen esittävän ohjelmassa venäjämielistä propagandaa.

- Marja Manninen toistaa RT-propagandaa kuin uudelleen syntynyt, Salonius-Pasternak kirjoitti twiitissään.

Salonius-Pasternak viittaa Venäjän valtion rahoittamaan uutiskanavaan RT:hen (aiemmin Russia Today), jonka länsimaiden tutkijat ja tiedotusvälineet ovat syyttäneet toimineen niin Krimin kriisin aikana kuin aiemminkin Venäjän valtiojohdon äänitorvena ja propagandan levittäjänä.

Ilta-Sanomat kysyi Salonius-Pasternakilta tämän Twitter-viestistä, mutta Salonius-Pasternak kertoi, ettei hän halua kommentoida asiaa.

Maanantain A-studiossa toimittaja Annukka Roininen kysyi Krimiltä raportoineelta Manniselta, miten kaukana Venäjä on tavoitteestaan.
KUVA: Ari Nakari

Marja Manninen.

- Sitä on erittäin vaikea sanoa, mitä Venäjä on tavoitellut, koska Venäjähän ei ole tällä alueella omaehtoisesti, vaan nimenomaan kutsuttuna. Krimin venäjänkieliset kutsuivat Venäjän apuun ja Venäjä tuli, Manninen vastasi.

Haavisto kommentoi studiossa

Roininen kysyi myös Manniselta mistä kertoo, että tilanne Krimillä on ollut rauhallinen.

- No se kertoo tietenkin siitä, että nämä venäjänkieliset, jotka ovat täällä enemmistönä ovat halunneet, että tänne tullaan apuun ja näytetään tukea näille venäjänkielisille, jotka ovat nimenomaan Ukrainan uutta nykyhallintoa vastaan. Eli he saavat sekä moraalista että sotilaallista tukea.

Kehitysministeri Pekka Haavisto (vihr) kuunteli samassa A-studion lähetyksessä Mannisen raportin.

- On tavattoman vaikea tilanne, jos vähemmistö pyytää toisen valtion itsensä apuun. Se on itse asiassa kansainvälisen oikeuden vastaista, Haavisto kommentoi asiaa.

Ilta-Sanomat kysyi Yleisradion ulkomaantoimituksen päälliköltä Reijo Lindroosilta, ollaanko Yleisradiossa varmoja, ettei Venäjä mennyt Krimille omaehtoisesti ja että Venäjä meni Krimille yksinomaan venäjänkielisten kutsumana.

Lindroos ei halunnut kommentoida asiaa eikä myöskään Salonius-Pasternakin esittämää syytöstä propagandan levittämisestä.

Emmekö olisi ansainneet parempaa tiedotusta yhteisillä varoilla ylläpidetyltä medialta, vai onko kaikki itse etsittävä netistä?

Taidan lopettaa joksikin aikaa Ukrainasta kirjoittelun. Aihen ja sen käsittely YLE:ssä alkaa ällöttää, ja etenkin Manna Mannisen uutisointi Ukrainasta.

Olin odottanut terävää analyysiä, jossa otetaan esille molempien osapuolten näkemykset, mutta kerrotaan samalla havaitut tosiasiat. Mannisen havainnot kuitenkin poikkeavat siitä, mitä muu länsimedia on alueella havainnut:
......
Emmekö olisi ansainneet parempaa tiedotusta yhteisillä varoilla ylläpidetyltä medialta, vai onko kaikki itse etsittävä netistä?

Yhteisillä varoilla kustannettuna ei saada parempaa aikaan, ellei toimittajakunta pysty parempaan etenkään omasta näkökannastaan poikkeavaan uutisointiin.

Epäilen että suomalaisen tiedotuksen "puolueettomuutta" korostava tutkimus oli etukäteen suunniteltu/järjestetty tilaustutkimus, joka järjestettiin että saivat läntisen riippumattomaksi tutkitun väylän oman propagandansa levittämiseen.

Näillä "nukkuvilla politrukeilla" taitaa olla koko YLE ja valta osa suomalaissta uutistoimituksista miwhitetty/naisitettu. Sama juttu kuin YLE-uutisoinnissa toistuu myös muissa.

Itse en luota yhteenkään kanavaan, kuin "sirpalelähteinä" sillä pieninä palasina medioissa, suomalaisissa ja ulkolaisissa on ne totuuden siemenet. Useinkin kun lähtee selvittämään uutisten lähteitä, ajautuu sylttytehtaaseen.

Vastaus kysymykseesi on "KÄNÄDÄ" eli itse on selvitettävä ja monesta lähteestä. Itse on myös otettava omista näkökannoistaan etäisyyttä ja analysoitava löytämänsä jyväset.

Tämä on työlästä mutta antoisaa :cool: Olen opetellut suodattamaan "uutisia" asettamalle kysymyksiä itselleni:

"Kuka toimitti/uutisoi/julkisti?"
"Mikä lähde? ..mikä Lähteen Lähde?"
"Kuka hyötyy sisällön julkituomisesta kulloisellakin tavalla?
"Ketä vastaan kyseinen tiedote on suunnattu?"
"Kenelle se on suunnattu?"
"Miksi juuri nyt on uutisoitu"?

Jokainen voi itse asettaa omat kriteeristönsä ja vielä kun saa etäisyyttä omiin ennakkotietoihinsa, tunteisiinsa ja näkökantoihinsa. Sitten alkaa jotain todellistakin tietoa, oikeasti tapahtunutta hahmottua :D Aina ei jaksa.

..tällä perustalla kun kartoittaa lisää mahdollisia lähteitä ja uutisia kyseisestä aiheesta/tapahtumasta..

Kyseisen toimittajan viimeaikaisista kirjoituksista kuultaa selvästi läpi, Kuinka hän on löytänyt "suuren ja mahtavan neuvostoliiton" uudelleen aivan proletariaatin vallankumouksen hengessä ..vaikka voihan se olla tukholmasyndroomakin kun on liikaa siellä paikanpäällä majailut?

Viimeksi muokattu:
Olen sitten nopea takin kääntäjä, mutta mitä sitä luonteelleen voi (uutisnarkomaani). Pari otsikkoa peräkkäin, KorpiSISSI voi analysoida; kestäätkö venäläisten pinna seurata pitkään tätä "veljeskansan teurastamista". Kumma kuitenkin, ettei länsimedia tiedä kertoa, että itä-ukrainalaista kylää tulitetaan raskaalla tyksitöllä.

Ulkomaat (Yle) 12.5.2014 klo 18:44 | päivitetty 12.5.2014 klo 18:52
Donetskin kapinallisjohtaja pyytää alueen liittämistä Venäjään

Village near Slavyansk attacked with artillery fire, casualties reported
Published time: May 12, 2014 07:36
Edited time: May 12, 2014 11:33
(RT-News)

Uskon että tuo roskasakki kumartaa suht pientäkin rahamäärää.. Eiköhän tuotantolaitokset pysy Venäjän näpeissä.

Lueskelin joskus jostain että Itä-Ukrainassa olisi liuskekaasuvarantoja. Onkohan merkittäviäkin määriä? Voisikohan uusi valtio saada huomattaviakin tuloja kaasusta tulevaisuudessa? Siirtoputketkin jo valmiina. Olisihan se huvittavaa jos Itä menestyisi taloudellisesti länttä paremmin;)
Toisaalta uskon edelleen että Herra Putinin tavoitteena on saada koko Ukraina peukalonsa alle, ei pelkästään Krimiä ja Itä-Ukrainaa. Oi Odessa! Jo nimikin sanoo sen että Venäjälle se kuuluu(siis on aina kuulunut:cool:)

Sanotaan vaikka näin: Ukrainassa on kaasua ja uskoakseni myös öljyä. Myös merenalaisia esiintymiä on. Tai oli, suurin osa alueista jäi ryssien käsiin Krimin valtauksessa. Loput esiintymät ovat vissiin keskittyneet itään. Ryssät varmaankin haluavat krimin haltuunsa monestakin syystä, mutta ei ole väärin sanoa, että tämä kahina johtuu öljystä.

"Keskusvaalilautakunta on juuri vahvistanut Donetskin alueen itsemääräämisoikeudesta järjestetyn kansanäänestyksen tulokset, kertoo Yle Uutisten kirjeenvaihtaja Marja Manninen. Manninen on paraikaa Donetskissa, jossa hän seurasi vaalilautakunnan tiedotustilaisuutta.

– Lautakunnan mukaan äänestysprosentti oli 75 ja äänestäjistä noin 90 prosenttia kannattaa itsehallintoa. Vaalivilppiväitteet kumottiin, Manninen kertoo puhelimitse Donetskissa.

Tarkka itsehallinnon kannattajien määrä oli vaalilautakunnan kertoman mukaan 89,7 prosenttia, kertoo venäläinen uutistoimisto Itar-Tass.

Tiedotustilaisuudessa sanottiin, että kyseessä on "historiallinen hetki Euroopan historiassa, koska kansa voi päättää omasta elämästään ja tehdä omat ratkaisunsa". Paikalla oli Mannisen mukaan paljon toimittajia ja kuvaajia eri puolilta maailmaa.

Monet Mannisen maanantaina haastattelemat donetskilaiset kuitenkin kertoivat, etteivät äänestäneet ja kertoivat epäilevänsä äänestysprosentin olevan todellisuudessa lähempänä 50 prosenttia.

Sen sijaan äänensä antaneiden enemmistö on Mannisen mukaan itsehallinnon kannalla.

– Myös haastattelemani venäläismielinen politologi arvioi, että itsehallinnon vastustajien joukko on hyvin pieni."

Ei sanaakaan lähes jokaisella vaalipaikalla havaistusta räikeästä vaalivilpista joka mitätöi äänestyprosentin oli se sitten mikä tahansa. Älkää ymmärtäkö minua väärin, myös separatistien mielipiteet on kerrottava, ja sitten toisen osapuolen, mutta niiden väliin on mahduttavat rehelliset omat havainnot. Toisaalta, jos asia on niin, että lähes kaikki meni sääntöjen mukaan, kritiikkini on turha.

Googlasin kuitenkin kyseisen toimittajan:

Tutkijan kova syytös: Ylen kirjeenvaihtaja levitti venäläistä propagandaa

Julkaistu: 5.3.2014 21:52
Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternak kritisoi ankarasti Yleisradion A-studiossa maanantai-iltana esitettyä raporttia, jonka Ylen kirjeenvaihtaja Marja Manninen teki Krimiltä.

Salonius-Pasternak syytti myöhään maanantaina lähettämässään Twitter-viestissä Mannisen esittävän ohjelmassa venäjämielistä propagandaa.

- Marja Manninen toistaa RT-propagandaa kuin uudelleen syntynyt, Salonius-Pasternak kirjoitti twiitissään.

Salonius-Pasternak viittaa Venäjän valtion rahoittamaan uutiskanavaan RT:hen (aiemmin Russia Today), jonka länsimaiden tutkijat ja tiedotusvälineet ovat syyttäneet toimineen niin Krimin kriisin aikana kuin aiemminkin Venäjän valtiojohdon äänitorvena ja propagandan levittäjänä.

Ilta-Sanomat kysyi Salonius-Pasternakilta tämän Twitter-viestistä, mutta Salonius-Pasternak kertoi, ettei hän halua kommentoida asiaa.

Maanantain A-studiossa toimittaja Annukka Roininen kysyi Krimiltä raportoineelta Manniselta, miten kaukana Venäjä on tavoitteestaan.
KUVA: Ari Nakari

Marja Manninen.

- Sitä on erittäin vaikea sanoa, mitä Venäjä on tavoitellut, koska Venäjähän ei ole tällä alueella omaehtoisesti, vaan nimenomaan kutsuttuna. Krimin venäjänkieliset kutsuivat Venäjän apuun ja Venäjä tuli, Manninen vastasi.

Haavisto kommentoi studiossa

Roininen kysyi myös Manniselta mistä kertoo, että tilanne Krimillä on ollut rauhallinen.

- No se kertoo tietenkin siitä, että nämä venäjänkieliset, jotka ovat täällä enemmistönä ovat halunneet, että tänne tullaan apuun ja näytetään tukea näille venäjänkielisille, jotka ovat nimenomaan Ukrainan uutta nykyhallintoa vastaan. Eli he saavat sekä moraalista että sotilaallista tukea.

Kehitysministeri Pekka Haavisto (vihr) kuunteli samassa A-studion lähetyksessä Mannisen raportin.

- On tavattoman vaikea tilanne, jos vähemmistö pyytää toisen valtion itsensä apuun. Se on itse asiassa kansainvälisen oikeuden vastaista, Haavisto kommentoi asiaa.

Ilta-Sanomat kysyi Yleisradion ulkomaantoimituksen päälliköltä Reijo Lindroosilta, ollaanko Yleisradiossa varmoja, ettei Venäjä mennyt Krimille omaehtoisesti ja että Venäjä meni Krimille yksinomaan venäjänkielisten kutsumana.

Lindroos ei halunnut kommentoida asiaa eikä myöskään Salonius-Pasternakin esittämää syytöstä propagandan levittämisestä.

Manninen kuuluu niin sanotusti "venäjämielisiin". Olen minäkin turhautunut, mutta eipä vaikeneminen auta asiaa.

Toivon, että laitat tämän viestisi myös suoraan päällikölle: [email protected]

Saanet ainakin hyvän selityksen. Ainakin, jos kopio menee koko talon pääjohtajalle.

Donetskin keskusvaalilautakunta. Itse ajattelin, että tämä on vitsi, mutta ei ole ja Marjan mukaanhan kaikki on kunnossa.

image.jpg

Repesin nauramaan, kun näin tuon huppupääkuvan. Onneks olin ehtiny just kahvit juoda niin ei lentäny kofeiinit näppikselle. :D

Suomen Sotilas

Lumedemokratiaa Itä-Ukrainassa.

"Donetskin kansantasavallassa" ja "Luhanskin tasavallassa" on äänet laskettu: 89 % kannatti alueiden eroa Ukrainasta.

Ukrainan hallituksen mukaan äänestysprosentti jäi 32 %:iin Donetskin alueella ja 24 %:iin Luhanskin alueella. Näin ollen tosiasiallisesti eroa Ukrainasta kannatti Donetskin alueen väestöstä 28 % ja Luhanskin alueella 21 %. Nämä luvut vastaavat aikaisempien mielipidetiedustelujen tuloksia eroa kannattavien osuudesta.

Kansainvälisen uutisvälityksen kuvamateriaali tukee käsitystä matalaksi jääneestä äänestysaktiivisuudesta. Monella äänestyspaikalla vaaliuurnat ammottivat tyhjyyttään eikä venäläispropagandassa esiintyviä jonoja esiintynyt.

Alueiden tse itsensä tehtäviinsä nimittämien separatistijohtajien tulkinnan mukaan "kansanäänestyksen" tulos valtuuttaa heidät jatkamaan itsenäisen hallinnon perustamista. Myös Venäjä on ilmoittanut tunnustavansa äänestyksen tuloksen.

Ukrainan hallitus sekä EU ja Yhdysvallat ovat tuominneet kansanäänestyksen laittomaksi ja kansainvälisen oikeuden vastaiseksi.

Lähteet: Reuters, Euromaidan
//pm

Olen sitten nopea takin kääntäjä, mutta mitä sitä luonteelleen voi (uutisnarkomaani). Pari otsikkoa peräkkäin, KorpiSISSI voi analysoida; kestäätkö venäläisten pinna seurata pitkään tätä "veljeskansan teurastamista". Kumma kuitenkin, ettei länsimedia tiedä kertoa, että itä-ukrainalaista kylää tulitetaan raskaalla tyksitöllä.

Ulkomaat (Yle) 12.5.2014 klo 18:44 | päivitetty 12.5.2014 klo 18:52
Donetskin kapinallisjohtaja pyytää alueen liittämistä Venäjään

Village near Slavyansk attacked with artillery fire, casualties reported
Published time: May 12, 2014 07:36
Edited time: May 12, 2014 11:33
(RT-News)

RT-News > YLE
..Hmmm.. Elä aokase linkkie, siellä on viiiirus joka tuhoaa aivosolujasi!

Lisäksi tuo otsikko jos pitäisi paikkaansa, tykistön tuliasemat on idässä ja maalitettu muuta kuin venäläistämisen edustajia tai sitten heitäkin. Pitäähän sinne aikauttaa avoin ja verinen sisällissota että rauhanturvaajat idästä voivat tulla miehittämään kun eivät kestä "Natsien ja Fasistien toimeenpanemaa veljeskansan teurastusta".

Jos ei lännen uutisvälineistä eikä edes twitteristä tai Ylen vartavasten paikanpäälle lähettämältä tule viestejä "tykistökeskityksistä" asia on täysi valhe, joka on tarkoitettu lähinnä omille kansalaisille ja malliksi desattitoimittajille siitä mitä NYT pitää välittää uutiseksi ;) >>>> YLE:lle

Voi olla Suomessakin henkilöitä jotka ottavat tuonkin uutisen todesta ja silloin on propaganda ajanut asiansa.

Kiitos Taitolaji, mekin näemme nyt "uutisen" suhteellisen tuoreeltaan ;) ..vitsi-viiiitsi :D

Viimeksi muokattu:

Lueskelin joskus jostain että Itä-Ukrainassa olisi liuskekaasuvarantoja. Onkohan merkittättaviäkin määriä? Voisikohan uusi valtio saada huomattaviakin tuloja kaasusta tulevaisuudessa? Siirtoputketkin jo valmiina. Olisihan se huvittavaa jos Itä menestyisi taloudellisesti länttä paremmin;)

Jokaisella on huvinsa, mutta en näe mitään huvittavaa siinä, että toinen maa kaappaa itsenäiseltä maalta alueen, varsinkin jos osoittautuu, että taustalla on ollut taloudellinen vallanhimo. Sinun mielipiteesi ovat niin outoja, etten niitä ymmärrä, mutta outoudet johtunevat alkuperäisen mielipiteen käännöstyössä tulevista epätarkkuuksista.

Mitä lauluun tulee, kyseessä tosiaan lienee alkujaan venäläinen laulu. Tosin sanoissa ei sanota mitään kuulumisesta Venäjään tai Neuvostoliittoon (jonka aikana laulu on tehty).

Kirjastot.fi
"Kyllä laulu on tämänhetkisen tietämyksen mukaan todellakin Modest Tabatšnikovin (1913-1977)käsialaa. Laulun alkuperäinen nimi on sen sijaan hiukan epävarma. Monissa venäjänkielisissä lähteissä nimenä on Ах, Одесса, жемчужина у моря eli Ah, Odessa, žemtšužina u morja (suunnilleen Oi Odessa, meren helmi), mutta myös muotoa ilman tuota Ah-alkua näkee (siis pelkästään Žemtšužina u morja). Ilmeisesti Martti Jäppilän suomenkielinen versio (Dallapén ja A. Aimon levytys vuodelta 1962 lienee varhaisin suomenkielinen tulkinta) näyttäisi olevan melko suora käännös alkukielisistä sanoista. - On toki mahdollista, että Tabatšnikov on laulua tehdessään hyödyntänyt jotain perinteistä melodiaa, mutta siitä ei ole tarkempia tietoja."

(Säv. trad., san. Martti Jäppilä - Leena Jäppilä)
Kun päivä laskee, hämärä jo kohta maille saa
ja Mustanmeren rantaan kuu hohtaa hopeaa.
Niin jälkeen päivän sinen
on iltas’ ihmeellinen.
Odessa jälleen lumoihisi jään.
Oi, Odessa, sä helmi Mustanmeren.
Oi, Odessa, sun rantaas’ käyskentelen.
Oi, Odessa, sä hurmasit mun niin.
Niin, Odessa, jään unelmiin.
Yön varjot tummuu, hiljaisuus käy yli Odessan.
Ain’ majakka se näyttää tietä laivan saapuvan.
Sen kylkiin valos’ hohtaa,
kun laiturin se kohtaa.
Nään tumman miehen rantaan astuvan.
Oi, Odessa, sä kukka meren lahden.
Oi, Odessa, sun yöhös’ käymme kahden.
Oi, Odessa, hän miks’ ei kauempaa
oi, Odessa, nyt jäädä saa.
Vain kolmen päivän päästä laiva lähtee uudelleen.
Vie miehen muihin kaupunkeihin taakse tumman veen.
Hän luulee, ettei palaa.
Ei tiedä, että salaa
on Odessan hän taikaan joutunut.
Oi, Odessa, ei jätä miehen mieltä.
Niin, Odessaan hän kerran palaa sieltä.
On Odessa kuin velho, tiedä tää:
Ken Odessaan käy, sinne jää.

Sanotaan vaikka näin: Ukrainassa on kaasua ja uskoakseni myös öljyä. Myös merenalaisia esiintymiä on. Tai oli, suurin osa alueista jäi ryssien käsiin Krimin valtauksessa. Loput esiintymät ovat vissiin keskittyneet itään. Ryssät varmaankin haluavat krimin haltuunsa monestakin syystä, mutta ei ole väärin sanoa, että tämä kahina johtuu öljystä.
Olisiko mahdollista että nämä kaasu&öljy näyttelisi taustalla suurempaakin 'syytä' tapahtumiin yleensä ottaen? Ei olisi Venäjän etu että Ukraina pääsisi edes osittain Venäjän kaasusta eroon ja ehkä jopa myymään kaasua valmista putkistoa pitkin Eurooppaan.. Hmmm...?o_O

Jokaisella on huvinsa, mutta en näe mitään huvittavaa siinä, että toinen maa kaappaa itsenäiseltä maalta alueen, varsinkin jos osoittautuu, että taustalla on ollut taloudellinen vallanhimo. Sinun mielipiteesi ovat niin outoja, etten niitä ymmärrä, mutta outoudet johtunevat alkuperäisen mielipiteen käännöstyössä tulevista epätarkkuuksista.

Mitä lauluun tulee, kyseessä tosiaan lienee alkujaan venäläinen laulu. Tosin sanoissa ei sanota mitään kuulumisesta Venäjään tai Neuvostoliittoon (jonka aikana laulu on tehty).

Kirjastot.fi
"Kyllä laulu on tämänhetkisen tietämyksen mukaan todellakin Modest Tabatšnikovin (1913-1977)käsialaa. Laulun alkuperäinen nimi on sen sijaan hiukan epävarma. Monissa venäjänkielisissä lähteissä nimenä on Ах, Одесса, жемчужина у моря eli Ah, Odessa, žemtšužina u morja (suunnilleen Oi Odessa, meren helmi), mutta myös muotoa ilman tuota Ah-alkua näkee (siis pelkästään Žemtšužina u morja). Ilmeisesti Martti Jäppilän suomenkielinen versio (Dallapén ja A. Aimon levytys vuodelta 1962 lienee varhaisin suomenkielinen tulkinta) näyttäisi olevan melko suora käännös alkukielisistä sanoista. - On toki mahdollista, että Tabatšnikov on laulua tehdessään hyödyntänyt jotain perinteistä melodiaa, mutta siitä ei ole tarkempia tietoja."

(Säv. trad., san. Martti Jäppilä - Leena Jäppilä)
Kun päivä laskee, hämärä jo kohta maille saa
ja Mustanmeren rantaan kuu hohtaa hopeaa.
Niin jälkeen päivän sinen
on iltas’ ihmeellinen.
Odessa jälleen lumoihisi jään.
Oi, Odessa, sä helmi Mustanmeren.
Oi, Odessa, sun rantaas’ käyskentelen.
Oi, Odessa, sä hurmasit mun niin.
Niin, Odessa, jään unelmiin.
Yön varjot tummuu, hiljaisuus käy yli Odessan.
Ain’ majakka se näyttää tietä laivan saapuvan.
Sen kylkiin valos’ hohtaa,
kun laiturin se kohtaa.
Nään tumman miehen rantaan astuvan.
Oi, Odessa, sä kukka meren lahden.
Oi, Odessa, sun yöhös’ käymme kahden.
Oi, Odessa, hän miks’ ei kauempaa
oi, Odessa, nyt jäädä saa.
Vain kolmen päivän päästä laiva lähtee uudelleen.
Vie miehen muihin kaupunkeihin taakse tumman veen.
Hän luulee, ettei palaa.
Ei tiedä, että salaa
on Odessan hän taikaan joutunut.
Oi, Odessa, ei jätä miehen mieltä.
Niin, Odessaan hän kerran palaa sieltä.
On Odessa kuin velho, tiedä tää:
Ken Odessaan käy, sinne jää.
Saanko kysyä mitä höpiset? Minua nyt saa huvittaa mikä huvittaa. Ja mielestäni olisi ainakin ironisesti huvittavaa jos separatistiräyhääjät istuvat vielä ison kaasukentän päällä. Ja tyhmäkin tajuaa että juttu Odessasta oli enemmän kuin kieli poskella kirjoitettu. Ja siksi sen kirjoitinkin koska tiesin että joku koukkuun tarttuu.
Mitä tarkoitat alkuperäisellä mielipiteellä ja käännöstyöllä? Olen todennut täälä jo aikaisemmin että mielipiteeni ovat omiani ja viestejäni sävytän huumorilla vaikka keskustelunaihe vakava olisikin. Ja en voi olla provosoitumatta kun tuollaisia foliohattupäitä löytyy jotka luulevat OIKEASTI että täälä joku, esim minä, kirjoittelisin täälä jonkun muun mielipiteitä ja vielä työkseni;)

Back