Hyviä kysymyksiä. Minulle täysi arvoitus. Aikaa valmisteluun, kouluttamiseen ja varustautumiseen on ollut vähintään 7 vuotta.
Mitään Raatteen tien toisintoja on ehkä turhaa sikäläisellä preerialla odotella. Maasto ei paljon mekanisoitua hyökkääjää pitele, loppujen lopuksi. Rospuuton pahimmat ajat eivät ole vuositasolla pitkiä. Eikä se pikkurospuuttokaan mekanisoituja joukkoja pitele.
Joukkojen aktiivinen siirtely ja keskittäminen, kun vastassa on tod.näk. tiedusteluun kykenevä ja tulivoimainen vihollinen....tjaa.
Olen keskustellut kahden ukrainaveteraanin kanssa ja molempien kertomasta päätellen Ukraina ei ole ihan sama kuin Suomi. Ja tämä on käsitettävä niin, että suomalaiset kokevat tuollaisen tilanteen raflaavana ja tietyllä tapaa elämästä kuolemasta kamppailuna mm. kotimaansa ja yhteiskuntansa vuoksi ja ansiosta. Ihan samaa asennetta ja motivaatiota ei kaikilla kansoilla ole.
Natot sinne ja natot tänne. Jos tai kun kansan oma motivaatio ja halu ovat maksimissaan välttävää tasoa suhteessa puolustussotaan, niin on ehkä turhaa kuvitella liikoja ukrainalaisesta Tali-Ihantala- toisinnosta siellä.
Mutta myönnän kyllä hartaasti, että asioiden kehittyminen tuolla ja tuossa skenaariossa on minulle täysi arvoitus.