apumekaanikko
Majuri
Koskahan Rupert Murdoch ja se sen korruptoituneempi poika saadaan siirrettyä turvalliseen paikkaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei ei kuulu. Mutta hei jos oikein hyvim käy niin moni tämän foorumin suurisuinen pääsee ottamaan mittaa venäjänpojista itärintamalle, eikös se ole monen unelma täällä Olkaame siis iloisia tästä kriisistä.
Sinä tuskin kiikaroit muuta kuin koneen ruutua.Minä tässä jo kiikaroin sinua parhaillaan.
Tiedätkö mitä eroa on ryssäntrollilla ja kasalla paskaa?Sinä tuskin kiikaroit muuta kuin koneen ruutua.
Noista kahdesta toinen on jotakin mitä farmarit eivät varastoi hyötykäyttöä varten.Tiedätkö mitä eroa on ryssäntrollilla ja kasalla paskaa?
Mitähän Mauno Koiviston puolustusvoimilta saamalle Emmalle kuuluu..Ukrainan reserviläisille toisen maailmansodan aikaista aseistusta ?
Needy Ukrainian Reserve Units Could Be Armed With Pre-World War II DP-27 Machine Guns
Ukrainian Territorial Defense Forces personnel are in need of guns and the antique Soviet DP-27 machine gun might help solve that problem.www.thedrive.com
Mitähän Mauno Koiviston puolustusvoimilta saamalle Emmalle kuuluu..
Mitäs patruunoita pikakivääri syö ja luoteja sylkee?
Ei kun se ase, jonka Koivisto sai PV:ltä itselleen, kun ilmaisi halunsa ostaa kalustosta poistetun Emman. Kävi Ruotsissa pyssy kainalossa:Manun Emma on Sotamuseon näyttelyssä. Tai ainakin on ollut.
Koivisto toi kustantamon tiloihin aidon Emma-pikakiväärin, jollaista Ruotsissa ei usein ole nähty. Kyseessä ei ollut sama ase, jota hän käytti rintamalla. Se on Sotamuseossa Helsingissä. "Tämä on armeijan varastoista. Kun vanhoista aseista haluttiin eroon, soitin ja pyysin saada ostaa Emman. He eivät suostuneet myymään vaan lahjoittivat tämän minulle", Koivisto kertoi. Hän halusi esitellä aseen, koska pikakivääri-sanan kääntämiseksi ruotsiksi ilmeni ongelmia. Jotta asia ei jäisi epäselväksi, Koivisto toi aseen nähtäville.Koiviston näyte-Emma on ammuntakelvoton, mutta silti sen tuominen Ruotsiin ei ollut aivan yksinkertaista. "Älkää minulta kysykö, miten se onnistui", Koivisto hymyili.
Mitähän Mauno Koiviston puolustusvoimilta saamalle Emmalle kuuluu..
Mitäs patruunoita pikakivääri syö ja luoteja sylkee?
Musk taitaa jo hieroa käsiään. Lisää Starlinkkejä taivaalle vaan niin voivat myydä kaistaa runkoyhteyksilleVenäjän laivaston harjoituksen paikka Irlannin lounaisrannikolla voi tuntua oudolta, mutta useiden asiantuntijoiden mukaan alue on nykymaailmassa strategisesti äärimmäisen tärkeä.
Onko Venäjän harjoituspaikka uhkaava viesti? "Se olisi valot pois Euroopan taloudelta"
Venäjän laivaston harjoituspaikka voi olla uhittelua Natolle.www.iltalehti.fi
– Jos Nato ja Yhdysvallat vastaavat sotilaallisesti Venäjän aggressioon Ukrainassa, Atlantin alittavien kaapeleiden katkaiseminen olisi Venäjältä täydellinen vastaisku. Se olisi ”valot pois” Euroopan taloudelta, kertoo Irish Timesin haastattelema laivastolähde.
Myös Britanniassa ollaan huolissaan kaapeleista. Syksyllä maan puolustusvoimien komentajaksi nimitetty amiraali Tony Radakin kertoo The Timesille, että yritystä vahingoittaa merikaapeleita pidettäisiin sotatoimena.
– Viimeisten 20 vuoden aikana venäläisten sukellusveneiden toiminta maailman merikaapeleiden läheisyydessä on kasvanut dramaattisesti, kertoo Radakin.
– Venäläiset ovat lisänneet valmiuttaan uhata maailman tietoliikennettä.
Tuli luettua mielenkiintoinen analyysi vuodelta 2015. Vaikka aikaa on mennyt jo 7 vuotta, mutta melkein kaikki sen kohdat ovat edelleen ajankohtaisia ja huipennus (suuntaan tai toiseen) on tulossa nyt talvella? Avartava näkökulma josta voi tehdä omia johtopäätöksia "mitä Putin haluaa"...
Lainaus:
"Tilanne muistuttaa yhä enemmän rautatiekatastrofia. Tapahtumat järkyttävät ja ovat vaikeasti hahmotettavissa, ne muuttavat tavanomaista maailmakuvaa, mutta vähitellen herää kysymys: mitä tapahtuu seuraavaksi?
Katsoessaan menneisyyteen tulee yhä enemmän vakuuttuneeksi nykyisen Ukrainan kriisin väistämättömyydestä ja ennalta määräytymisestä - yllättävältä näyttää vain se, kuinka tämä Ukrainan valtiohallinto kesti niin kauan, eikä Kiovan ja Moskovan suhteet repeytyivät paljon aikaisemmin. Oudolta näyttää myös se, että Venäjä on noudattanut länsimielistä kurssia niin pitkään, kun taas länsi (ja ennen kaikkea Yhdysvallat) ei ole kiinnittänyt huomiota Venäjän kasvavaan potentiaaliin muuttaa tätä kurssia. Vuosien kuluttua voi kuullosta, luultavasti, yhtenä historian suurimmista mahdottomuuksista se tosiasia, että Amerikka on ollut niin kauan antamatta pakotteita maalle, joka rakentaa vuosittain 30 mannertenvälistä ballistista ydinohjusta ja tähtää ne Yhdysvaltoihin."
Mihail Barabanov
Artikkeli julkaistu talvella 2014-2015
Mikhail Barabanov is researcher at the Center for Analysis of Strategies and Technologies and Editor-in-Chief of the Moscow Defense Brief
Tilanne muistuttaa yhä enemmän rautatiekatastrofia. Tapahtumat järkyttävät ja ovat vaikeasti hahmotettavissa, ne muuttavat tavanomaista maailmakuvaa, mutta vähitellen herää kysymys: mitä tapahtuu seuraavaksi?
Katsoessaan menneisyyteen tulee yhä enemmän vakuuttuneeksi nykyisen Ukrainan kriisin väistämättömyydestä ja ennalta määräytymisestä - yllättävältä näyttää vain se, kuinka tämä Ukrainan valtiohallinto kesti niin kauan, eikä Kiovan ja Moskovan suhteet repeytyivät paljon aikaisemmin. Oudolta näyttää myös se, että Venäjä on noudattanut länsimielistä kurssia niin pitkään, kun taas länsi (ja ennen kaikkea Yhdysvallat) ei ole kiinnittänyt huomiota Venäjän kasvavaan potentiaaliin muuttaa tätä kurssia. Vuosien kuluttua voi kuullosta, luultavasti, yhtenä historian suurimmista mahdottomuuksista se tosiasia, että Amerikka on ollut niin kauan antamatta pakotteita maalle, joka rakentaa vuosittain 30 mannertenvälistä ballistista ydinohjusta ja tähtää ne Yhdysvaltoihin.
Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen länsi piti entistä vastustajaansa, jonka pääkaupunki oli Moskova, ikuisesti nujerrettuna, eikä vaivautunut tarjoamaan venäläisille paikkaa lännen turvallisuusrakenteissa. Tosin, tiettyjä huolia, liittyen entiseen kylmän sodan vastustajaan, meidän uudet ”kumppanit” kokivat ja päättivät ympäröidä Neuvostoliiton imperiumin pääosan – Venäjän - Naton alueilla. Näin alkoi Pohjois-Atlantin liiton laajentuminen Itä-Eurooppaan.
Nyt on ilmeistä, että nimenomaan lännen ehdotusten puuttuminen Venäjän integroitumisesta yhteiseen turvallisuusrakenteeseen, joka tyydyttäisi ainakin venäläisten vähimmäisvaatimukset ja vaatimukset suhteessa heidän kansallisiin etuihinsa, oli kohtalokas seuraamus, joka oli erkaantunut Moskovan itsenäiseen ”lentoon”. Mutta mitä länsi olisi voinut todella tarjota Venäjälle, ja miltä tällaisen yhteisen turvallisuusrakenteen olisi pitänyt näyttää?
Paradoksaalista, mutta niin länsimielisenä pidetyn Boris Jeltsinin vallan ensimmäisiä vuosia leimasi Moskovan mitä hillintäisimmät toimet imperialismin hengessä. Venäläiset puuttuivat Transnistrian, Etelä-Ossetian ja Abhasian konflikteihin, ja tämä väliintulo loukkasi vastaperustetun Georgian ja Moldovan alueellista koskemattomuutta ja synnytti ketjun tunnustamattomia valtioita, jotka elivät itse asiassa Moskovan suojeluksessa. Venäjän välityksellä Azerbaidžan pakotettiin tunnustamaan Armenian tosiasialliset sotilaalliset menestykset ja muodostamaan Vuoristo-Karabahin tasavallan, joka samalla nappasi melkoisen määrän "puhtaasti" Azerbaidžanin alueita. Tadžikistanin siviilikonfliktiin puuttuminen Venäjän lainkäyttövallan alle jääneen 201. divisioonan puolesta johti islamistien tappioon sodassa. Ukraina pitkän riitelyn jälkeen oli pakotettu pitämään Venäjän mustanmeren laivaston ja tukikohdan Krimillä. Venäjän sotilaallinen läsnäolojärjestelmä kattoi lähes kaikki entiset neuvostotasavallat Baltiaa lukuun ottamatta. "Lähiulkomaan" (eli Venäjän suoran vaikutusalueen) käsite Jeltsinin vallan aikana kiinnitettiin viralliselle tasolle. Lopuksi, seurasi epätavallisen ankara ja verinen ensimmäinen Tšetšenian sota, jossa iskulauseilla korostettiin taistelevan alueellisesta koskemattomuudesta jo itse Venäjän federaatiossa.
Länsi itse asiassa ummisti silmänsä kaikelta, kunnes Kremlissä istuva Jeltsin oli länsimielisen kurssin takaaja, ja kommunistien tai venäläisten ultraimperialistien hypoteettinen valtaan paluu tuntui mahdottomalta. Mutta oliko tämä mahdollisen kompromissin perusta? Ei, koska länsimaisten asenteiden ytimessä Jeltsinin Venäjää kohtaan oli luja usko, että Venäjän karhu oli kuolemassa ja tuskin koskaan nouse ylös. Kaikki Jeltsinin edistysaskeleet ja väitteet ulkopolitiikassa nähtiin retoriikkana yksinomaan "sisäiseen käyttöön".
Samaan aikaan ei tehty rakentavia ehdotuksia Venäjän integroimiseksi todellisiin turvallisuusrakenteisiin. Vuonna 1997 Naton ensimmäinen laajentumisaalto itään (Puolan, Tšekin tasavallan, Slovakian ja Unkarin liittämisellä) vahvisti lännen politiikan oikeellisuuden: Jeltsinin Venäjän vastalauseet olivat melko rituaalisia ja lännen laajentuminen ei kohdannut vakavaa vastustusta.
Tultuaan valtaan vuonna 1999 Vladimir Putin yritti virallistaa ja koordinoida suhteitaan länteen, tarjoten itse asiassa Venäjän laajamittaista integraatiota länsiyhteisöön vastineeksi Venäjän puhtaasti kansallisten etujen ainakin osittaista tunnustamista. Sopivasti tähän tapahtuivat Syyskuun 11. päivän 2001 tapahtumat, jolloin Venäjästä tuli muodollisesti ikään kuin Yhdysvaltojen liittolainen terrorismin vastaisessa taistelussa. Putinin vallan ensimmäisiä vuosia leimasi yksiselitteisesti länsimielinen politiikka: Venäjän Kuuban ja Vietnamin sotilastukikohdat lopetettiin, Putin yritti aktiivisesti liittää maan kaikkiin kansainvälisiin (ja itse asiassa - lännen johtamiin) instituutioihin ja järjestöihin, Putinin eliitti muuttui aktiivisesti ”Global Russians”.
Mutta juuri Venäjän sisäisen ja ulkoisen aseman vakautuminen yhdistettynä Putinin KGB:n kytkökset johtivat lännen osoittamaan tyytymättömyyttä Moskovaan kumppanina, joka oli liian vahvistuva ja epäilyttävä lojaalisuuden suhteen. USA:n yksipuolisten toimien voimistuminen (joiden kohokohta oli sotilaalliset toimet Jugoslaviaa ja Irakia vastaan) ja Naton jatkuva laajentuminen vaikuttivat osaltaan siihen, että lännen Venäjä-politiikka alkoi saada yhä ankarampaa ja rajoittavampaa luonnetta. Moskovalle näytetiin rajat, mutta käytännössä tarjoamatta mitään vastineeksi. Lännen aktiivinen osallistuminen Ukrainan ensimmäiseen Maidaniin vuonna 2004, joka johti "oranssiin vallankumoukseen", merkitsi myös suuntausta jossa länsivaltiot aktiivisemmin puuttuivat Neuvostoliiton entisiin maiden asioihin tavoitteenaan heikentää mahdollisimman paljon Venäjän vaikutusvallan siellä. Putinin tyytymättömyys tämän suhteen purkautui ensimmäisen kerran Münchenissä vuonna 2007 pitämässään puheessa, mutta sitä pidettiin taas lännessä "vanhan tavan" retoriikkana, ja johon reagoitiin vain kohauttamalla olkapäitä.
Länsimainen näkemys Venäjästä perustui 20 vuoden ajan siihen ajatukseen, että venäläisillä ei ole edelleenkään minne mennä ja että venäläiset "eivät uskalla" ryhtyä vakaviin toimiin, jotka ovat vastoin lännen etuja.
Ensimmäinen merkki Venäjän ja Lännen suhteiden kriisistä oli Etelä-Ossetian tapahtumat elokuussa 2008, jolloin venäläiset uskalsivat taistella vastaan ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa. Tämä kuitenkin nähtiin Washingtonissa jonkinlaisena valitettavana sattumana, varsinkin kun georgialaiset olivat ne jotka "aloittivat ensimmäisenä".
Samaan aikaan Venäjän ja Lännen suhteet turvallisuusalalla heikkenivät - junat kulkivat toisiaan kohti ja törmäys oli väistämätön. Tärkeä virstanpylväs tällä tiellä oli Vladimir Putinin paluu Kremliin toukokuussa 2012: Lännessä, peläten Venäjän poliittisen epämukavan johtajan elinikäistä vallan pitkittymistä, reagoitiin kielteisesti siihen, että Venäjä johtaja otti jälleen presidentin viran vastaan. Lännen vastauksena tähän oli "Magnitskin tapauksen" nosto ja levittäminen, joka itse asiassa aiheutti ensimmäisen pakoteaallon Putinia ja hänen lähipiiriään vastaan. Jyrkästi ja nopeasti alkoi leviämään kampanjat oikeuksien ja vapauksien loukkaamisesta, sekä korruption leviämistä Venäjällä (varsinkin kun korruptiossa oli oikeastikin ongelmia). Vuoden 2013 loppuun mennessä länsimaiset tiedotusvälineet alkoivat avoimesti veistää Putinin ja koko Venäjän "syrjäytyneisyyttä" edistäen ajatusta boikotoida vuoden 2014 talviolympialaisia Sotšissa. Ottaen huomioon sen tosiasian, että Putin on panostanut sekä oman että valtion arvovaltansa Sotšin megaprojektiin, lännen asenne tulevia olympialaisia kohtaan sekä joidenkin länsimaisten johtajien pois jäänti oli suoranainen sylki Moskovan kasvoihin.
Tätä inspiroivaa taustaa vasten Ukrainassa puhkesi uusi Maidan
2
Vuosien 2013–2014 Maidanilla ei tietenkään ollut mitään tekemistä "Janukovitšin korruptoituneen hallinnon valtakunnallisen kaatamisen" kanssa – olipa Janukovitš kuka tahansa todellisuudessa. Molempien ukrainalaisten Maidanien (sekä ensimmäisen vuonna 2004 että toisen kymmenen vuotta myöhemmin) mekanismina oli kansallisesti intohimoisemman keskustan ja Länsi-Ukrainan halu kaataa Itä-Ukrainan hallitsevat edustajat väkivalloin, sillä lähes kaikissa runsaslukuisempi Itä "äänesti kumoon" vähälukuisemman länsiosan. Tämän seurauksena "ukrainilaisuuden" edustajilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin yrittää muuttaa vallankumouksellisella tavalla Ukrainan voimatasapainoa. Niinpä Maidanit olivat alun perin pohjimmiltaan avoimesti antidemokraattisia liikkeitä (valtiotieteessä lähellä Thaimaan "keltaista" liikettä), joiden tarkoituksena oli kaapata valtaa aktiivisen vähemmistön toimesta ja pakottaa tahtonsa muille. Luonnollisesti vallankaappauksen jälkeen "länsi-Kiova" -vähemmistö yrittää lujittaa uutta järjestystä ryhtymällä toimenpiteisiin rajoittaakseen "idän" vaikutusta.
Ukrainan presidentin syrjäyttivät ihmiset, jotka eivät koskaan äänestäneet häntä, ja tässä mielessä viimeisin Maidan ei ole mitenkään seurausta jostain pettymyksestä Janukovitshiin. Myöskään Itä-Ukrainan asukkaiden reaktio, jotka äänestivät Janukovitshin puolesta ei ole yllättävää. Kaukonäköiset tarkkailijat ennustivat tulevan sisällissodan mahdollisuutta Ukrainassa jopa vuoden 2004 ensimmäisen Maidanin jälkeen.
Tavalla tai toisella Maidanin voitto vuonna 2014 merkitsi uutta voittoa Ukrainassa länsimielisille ja avoimesti Venäjää vastustaville voimille, joita Länsi tuki ja sponsoroi. Niinpä Janukovitšin kaatamisen seurauksena valtaan tulleiden "kansallisesti suuntautuneiden voimien" päätehtävänä oli vahvistaa voittonsa tuloksia pitkäksi aikaa ja luoda "idälle" sellaiset olosuhteet, joissa he eivät voineet saada valtaa takaisin millään tavalla. Erityisesti lustraatiolaki ja venäjän kielen käytön lopettaminen.
Sinänsä Venäjän vastainen vallankumous Ukrainassa on täysin mahdoton hyväksyä Venäjän etujen ja arvovallan kannalta. Siksi Venäjän hallitsevan eliitin oli väistämättä reagoitava hyökkäyksiin, kuten "ken ei hyppää, on moskaali". Niinpä Moskovan väistämätön ja ilmeinen tehtävä oli osoittaa selvästi Ukrainalle, että se oli käyttänyt kaikki keinot Venäjän vastaisille vallankumouksille. Siksi voimme sanoa, että Ukrainan ja Venäjän välistä rauhaa ei tuhonnut Putin, vaan Kiovan ”moskaali” vastainen vallankumous.
Tästä näkökulmasta katsottuna Venäjän ankarat toimet Krimillä, Venäjän alkuperäisellä alueella, olivat ilmeisesti väistämättömiä. Vielä on kuitenkin epäselvää, olivatko Krimin operaatiosta päättäneet Kremlin päälliköt tietoisia siitä, mitä pitkäaikaisia ja laajamittaisia seurauksia tällä toimilla olisi.
Krimin liittämisen suurin ongelma oli se, että samalla kun muun Ukrainan asema säilyi, Krimin liittäminen ei parantunut, vaan heikensi yleisesti Venäjän geostrategista asemaa tehden Ukrainasta sen antagonistin. Tämän uhkan olisi voinut poistaa kahdella tavalla: joko muuttamalla Ukrainan poliittista kurssia radikaalisti tai heikentämällä sitä jyrkästi tavalla tai toisella – paras tapa olisi hajottaa Ukraina ja liittää etelä- ja itäosien venäjänkieliset alueet (jotka muodostavat niin kutsutun ”Novorossian”) Venäjään.
Näissä olosuhteissa "toinen kierros" vastakkainasettelusta Ukrainassa oli väistämätön, varsinkin kun Etelä- ja Itä-Ukrainan venäjänkielinen väestö hyväksyi innokkaasti Krimin liittämisen Venäjään.
Ymmärsikö Kreml tämän? Vaikuttaa siltä, että he ymmärsivät, koska sekä Igor Strelkovin ryhmän toimet Slavjanskissa että Venäjän-myönteisten toimien yleinen koordinointi Etelä- ja Itä-Ukrainassa olivat mahdottomia ilman Venäjän korkeimpien viranomaisten sanktiota. Mutta mitä Moskova oikein halusi Ukrainalta huhtikuussa 2014, ja kuinka pitkälle se aikoi mennä? Se on edelleen mysteeri, ja vastaus tähän voi selventää paljon Ukrainan tragediasta.
Moskovan viralliset vaatimukset Kiovalle, jotka hahmoteltiin Venäjän ulkoministeriön kuuluisassa maaliskuun lausunnossa, kiteytyvät Ukrainan federalisoimiseen ja Venäjä-myönteisten alueiden oikeuksien varmistamiseen. Teoriassa tämä mahdollisti Ukrainan valtion vihamielisyyden neutraloinnin. Mutta kuka voisi taata Moskovalle, että tällaista Ukrainan sisäistä järjestystä (olettaen, että sellainen olisi syntynyt) noudatettaisiin? Tällaisten takuiden mahdottomuus teki skenaarion Ukrainan hajoamisesta ja Novorossijan erottamisesta siitä Venäjän etujen kannalta tarkoituksenmukaisemmaksi.
Tällaista hajoamista ei kuitenkaan olisi voinut tapahtua ilman Venäjän sotilaallista väliintuloa ja ilman Venäjän sotilaallista suojaa Venäjä-mielisten separatistijoukkojen toimille, kuten tehtiin esim. Krimillä. Juuri tähän skenaarioon venäläinen Garibaldi-Strelkov ja useimmat Novorossija-kapinalliset luottivat.
Tämänkaltainen tapahtumien kulku olisi johtanut kuitenkin väistämättä vakavaan yhteenottoon Lännen kanssa, jota hämmästytti Venäjän nopea Krimin liittäminen ja nyt tuleva perspektiivi Ukrainan tuhoutumisesta Venäjän vastaisen toiminnan "puskurialueen" kulmakivenä. Näissä olosuhteissa Moskova ei ilmeisesti ollut valmis päättäväisiin toimiin Ukrainassa ja päätti yrittää suorittaa sotilaallisia operaatioita Etelä- ja Itä-Ukrainassa pääasiassa "paikallisten" ja "soluttautuneiden" kapinallisjoukkojen avulla. Tämä osoittautui suureksi virhearvioksi - kuten nyt on ilmeistä, Moskova yliarvioi Venäjä-mielisen toiminnan laajuuden näillä Ukrainan alueilla ja aliarvioi ukrainalaisen nationalismin vahvuuden ja Ukrainan eliitin kiinnostuksen "itsenäisyyden" säilyttämisestä ja heidän omasta asemasta siinä. Sen seurauksena, että Venäjä kieltäytyi käyttämästä voimaa Ukrainan kansannousun (itäosissa) auttamisessa, Kiovan kädet vapautettiin ja maan itäosaan syttyi verinen sisällissota, joka kiihtyi päivä päivältä ja tuomitsi Venäjän osallistumaan näihin traagisiin tapahtumiin tulevaisuudessa.
3
Venäjän turvallisuusneuvoston 24. huhtikuuta 2014 tekemässä päätöksessä jossa kieltäydyttiin lähettämästä joukkoja Ukrainaan tukemaan Novorossian kansannousua, ennalta määräsi Moskovalle erittäin epäedullisen kulun Ukrainan kriisin kehittyksessä. On täysin selvää, että Venäjän sotilaallinen hyökkäys Ukrainaan huhti-toukokuussa (2014) johtaisi väistämättä Ukrainan valtion nopeaan romahtamiseen nykyisessä muodossaan ja Ukrainan rähjäisen asevoimien tappioon. Tämä mahdollistaisi "Ukrainan kysymyksen" radikaalin ratkaisemisen, venäjänkielisten alueiden erottamisen Ukrainasta ja jäljellä olevan Ukrainan muuttamisen toissijaiseksi valtioksi, joka ei voisi vakavasti uhata Venäjän etuja tulevaisuudessa.
Moskovan kiemurtelut välttää länsimaisia pakotteita eivät ole toimineet. Kuten osattiin odottaa, sanktiot seurasivat väistämättä. Tämän seurauksena Venäjän ulkopolitiikka siitä hetkestä lähtien, kun se luopui "suorista toimista" Ukrainassa, syöksyi kriisiin: Venäjä kantoi kaikki "aggression" kustannukset (alkaen merkittävien resurssien käyttämisestä Donbassin kapinallisten tukemiseen ja loppuen länsimaisiin sanktioihin), saamatta mitään osinkoja, ja viimeisen kuuden kuukauden aikana tilanne on vain pahentunut. Tällaisen Venäjän ulkopolitiikan symbolinen ja jossain määrin looginen apoteoosi oli malesialaisen Boeing 777 MH17:n pudotus, joka ei kuulu Moskovan toimivaltaan ja vastuuseen, mutta josta Moskovan oli silti kannettava valtava poliittinen (ja tosiasiallisesti myös aineellinen, sanktioiden tiukentamisen vuoksi) vahinko.
Mikä tärkeintä, Venäjä on menettänyt aloitteen, jonka se piti lujasti hallussaan helmi-huhtikuussa, tässä monimutkaisessa geostrategisessa pelissä. Aloitteen menetys loi tappion uhan. Venäjä tarttui loistavasti hetkeen liittämällä Krimin verettömästi, mutta Ukrainassa tämä hetki oli menetetty.
Samoin kuin aliarvioidessaan ukrainalaisen nationalismin vahvuutta Ukrainan sisällä, Moskova näyttää aliarvioineen lännen lujittumisen ja vihamielisyyden laajuuden Venäjää kohtaan. Kremlin kiemurtelu ja myönnytykset saivat länsimaiden hallitukset vakuuttuneiksi siitä, että pakotteet ovat tehokas keino vaikuttaa Kremliin. Ei ole sattumaa, että näin laajamittainen myönnytys, kuten Venäjän federaationeuvoston 1. kesäkuuta Kremlin pyynnöstä tekemä muodollisen luvan epäämiseen asevoimien käyttöön Ukrainassa, antoi päinvastaisen reaktion ja provosoi Kiovan ja sen länsimaisten kuraattorien aggressiivisuuden voimakaan kasvun.
Myös itse Donbasissa Venäjän heikkous ja myönnytykset vain pahensivat sotilaallista tilannetta, minkä seurauksena Venäjä joutui yhä syvemmin sekaantumaan konfliktiin. Siitä, mistä haluttiin niin päästä eroon, tuli vain väistämättömäksi, ja aiheutti uuden aallon länsimaisen hysteria- ja vihamielisyydelle.
Siitä huolimatta ukrainalaisten joukkojen tappio elokuun lopulla lähellä Ilovaiskia ja Mariupoliin kohdistuva uhka osoittivat Kiovalle selvästi ja selkeästi, että Venäjä ei salli kapinallisten tappiota. Tämä oli radikaali muutos kokonaistilanteessa, sillä se riisti Ukrainalta toivon sotilaallisesta voitosta Donbassin sodassa: niin sanotusta terrorisminvastaisesta operaatiosta (ATO) tuli järjetön kampanja, jossa Kiova ei pysty saavuttamaan toivottua tulosta.
Itse asiassa silloin tapahtui ensimmäinen, vaikkakin rajoitettu Ukrainan pakottaminen rauhaan. Voidaan vain pahoitella, että tällaista pakottamista ei toteutettu heti alussa (mitä monet silloin vaativat), kun ATO juuri käynnistetty. Tämä olisi pelastanut monia ihmishenkiä, ehkä Boeingin tragedia ei olisi tapahtunut ...
Edes elokuun ”pakotuksen” seurauksena Ukrainan kysymystä ei kuitenkaan ratkaistu perusteellisesti, mistä ilmeisenä todisteena olivat Donbassissa jatkuvat vihollisuudet julistetun aselevon aikana. Kyse ei ole edes siitä, että syyskuussa allekirjoitettu Minskin pöytäkirja ei tyydyttänyt molempia sotivia osapuolia. Perimmäinen syy Minskin pöytäkirjan kyvyttömyyteen on Kiovan kieltäytyminen tunnustamasta kapinallisia missään muodossa neuvotteluprosessin kohteiksi, ja tällainen kanta estää kaikki neuvottelumekanismit, koska et voi neuvotella jonkun kanssa, jota pohjimmiltaan ei ole olemassa sinulle. Ilman tämän ongelman ratkaisemista nykyistä Ukrainan tilannetta ei periaatteessa voida siirtää umpikujasta. Ja on vain yksi tapa ratkaista tämä ongelma sodassa - voimalla.
Siksi, ellei jotain poikkeuksellista tapahdu, uusi yritys rauhaan pakottamiselle Ukrainassa laajamittaisen sotatoimen muodossa näyttää erittäin todennäköiseltä. Juuri tämä sotilaspoliittinen näkökulma avautuu Venäjälle vuonna 2015, aivan kuten Krimin liittäminen ja Ukrainan sisällissota olivat vuoden 2014 päätrendejä.
Jatkuu toisessa postauksessa
Lähde: http://cast.ru/comments/prinuzhdenie-k-miru-2-blizhayshaya-perspektiva-rossii-na-ukraine.html
Olikos Emma luokitukseltaan pikakivääri? Mitä eroa on pikakiväärillä ja konekiväärillä?Emma pikakivääri (DP27) on yhä erittäin hyvä ase puolustustaisteluissa. Suomen armeijalla oleva PKM on taktisesti vain vyösyöttöinen emma. Olen viime vuonnakin kantanut ja käyttänyt molempia. Emmassa huonoa on tuo lipas. Se toimii kuin junan vessa, mutta tekee aseesta melko kömpelön kuljetella ja ennen kaikkea on silti kapasiteetiltaan varsin pieni tulinopeuteen nähden. Emmalla osuu ja osumissa on tehoa. Emman lippaille on 3 kiekon kannuja ja kasseja. Yksi kannu vastaa kooltaan ja kapasiteetiltaan PKM:n 150 patruunan vyökannua, mutta painaa n. 3 kg enemmän.
Jos suomen armeijalla ei olisi hankittuna kvkk ja PKM, niin meilläkin olisi yhä emmat käytössä, koska ne lisäisi ryhmätasolla tulivoimaa pelkkien rynkkyjen lisänä.
Hyvä jos ukrainan armeijalla on edes emmoja.