Ukrainan konflikti/sota

Katsotaan nyt onko tuo aito tieto vai fakea. Jos faktisesti maalidata/tulenjohto tulisi Natolta, niin ollaan hyvin lähellä sodanjulistusta.

Nato on antanut tiedustelutietoa jo vuosien ajan Ukrainalle sekä jo paljon aiemmin Georgialle (080808). Ei tässä mikään muutu, vaikka Sentryt ja JSTARS:t lentäisivät Puolassa.
 
Ei kannata kaikkea Ukrainan propagandaa uskoa. Mikään faktatieto ei osoita, että materiaali olisi venäjältä lopussa tai riittäisi alle viikoksi. Sinne on viime kesästä asti ainakin ollut kuljetuksia ympäri venäjää, näitä ollaan täälläkin seurattu.
Ukrainan propagandaa. Jo nyt huomataan, että ryssän kalusto on osaksi täyttä paskaa. Sotilaat ressukoita vähä-älyisiä varusmiehiä tai vanhempia resupekkoja.
 
Todella surullista seurata kuinka yksin Ukraina tosiasiassa on. Ukraina on taistellut länsimaisten arvojen ja demokratian puolesta jo vuosia, siitähän tämä kaikki lähti! En sano, että mitään ei olisi tehty. Ei olla vaan tehty tarpeeksi, eikä sellaisia asioita mistä olisi todellista merkitystä Ukrainan pelastamiseksi, eikä muuta ole toistaiseksi näköpiirissä.

Venäjän jättämistä maksujärjestelmän ulkopuolelle pidetään takataskussa niin kuin se olisi isokin valttikortti ja sitähän se varmasti onkin. Mutta sen vaikutukset näkyisivät kuukausien kuluessa, Venäjällä, ei Ukrainassa, ei NYT!

Sitten tämä Nato kysymys. Kannatan Natojäsenyyttä, koska länsimailla on valtava rakkaus paperinpaloja ja sopimuksia kohtaan ja jäsenyys täten ainakin teoriassa voisi selkeyttää miten toimitaan sotatilanteessa ja voisi jopa johtaa siihen, että toimittaisiin sotatilanteen edellyttämällä tavalla kun sellainen on tosiasia. Euroopalla kyky puuttua tilanteeseen on jo olemassa. Tahto ja päättäväisyys, maailmansodan ja taloudellisen sekasorron pelossa, puuttuu. Todennäköisesti joku paperinpalakin.

Ihmisiä kuolee ja itsenäinen valtio tuhoutuu osaksi sen vuoksi, että maa, sen talous ja sotavoimat eivät täytä ihmisen määrittelemiä vaatimuksia. Kukaan ei voi auttaa riittävästi koska Ukraina ei ole Unionin tai Naton jäsen, vaikka sitä he haluaisivat olla. Ukraina ei vaan ehtinyt täyttää paperinpalalla olevia vaatimuksia, sori.

Venäjä paskat nakkaa sopimuksista, dialogista ja muusta länsimaille välttämättömästä teatterista.

Jotakin pitäisi tehdä nyt enemmän.
 
Kyllä tuosta kuvasta selviää vaikka mitä. Sitä nyt ei kukaan väitä, etteikö kaikilla mailla voisi olla vanhempaa kalustoa, mutta tuo ryssien hylätty vaunu siihenkin on aivan järkyttävässä kunnossa. Kivasti missasit pointin ja rupesit nyt whatabout-heittelemään sivuttaen videon asiaa. Olin itse vaunupossu ja tuo vaunu on sellaisessa kunnossa että oksat pois.
t. uusi käyttäjä ensimmäisellä viestillä.
Yllättävän hyvin Ukrainaa ymmärrän venäjän pohjalta, siinä tosiaan ihmeteltiin vaunun heikkoa kuntoa, ja kiroiltiin kovasti,niinkuin näissä videoissa tuppaa olemaan huj bljat, kulli pillu vähän joka toinen sana.
 
Ja itse ainakin muistelisin, että Venäjällä ydinaseet kuuluvat ihan tavanomaisen sodankäynnin doktriiniin eli periaatteellinen käyttö olisi matalammalla kynnyksellä mitä ydinase altiossa muutoin.

En siis näe miksei Ukraina ketjussa voitaisi pohtia mahdollisen ydinaseen käyttöä Ukrainassa jos tilanne Venäjän mielestä puoltaisi sen käyttöä. Vielä kun huomioidaan peri Venäläinen tapa olla välittömästä niin sivullisista uhreista ja vahingoista. Joskaan ei ne omatkaan tappiot ennen kuulumattomia ole. Tietyllä tavalla aika suuri ero länsimaiseen käsitykseen sodankäynnistä. On asetettu tavoitteet ja niihin sitten pyritään kaikin keinoin.
Kyllä. Tilanne on muuttunut oleellisesti ja taktisen käyttö on pöydällä mitä kauemmin aikaa kuluu. Putin sanoi aika suoraan sotaanlähtöpuheessaan että hänelle ei vittuilla. Nyt Nato rummuttaa kokoajan kuinka tukevat ja aseistavat Ukrainaa ja jos siihen samalla Venäjän hyökkäys tyrehtyy niim 1+1= https://yle.fi/uutiset/3-12334991
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä pitäisi hyvinkin varteenotettavana vaihtoehtona myös taktisen ydinaseenkäyttöä tilanteessa jossa homma ei etene ja tappioita alkaa kasaantumaan. On se sen verran hullu mies, että voi odottaa melkein mitä tahansa.
Sen verran täytyy sanoa että on nyt tilanteessa jossa on pakko voittaa tai on menettänyt kaiken
 
Ukrainan propagandaa. Jo nyt huomataan, että ryssän kalusto on osaksi täyttä paskaa. Sotilaat ressukoita vähä-älyisiä varusmiehiä tai vanhempia resupekkoja.
ehkä näin, mutta pieni skeptisyys on tervettä. esim ukrainan väittämistä pudotuksista ei ole mitään todisteita vaikka tuhottuja kuorma autoja kuvataan ahkerasti.
 
Koomikko Ilkka Kivi, jota kaiketi suvakiksi voisi kutsua. Tässä hänen FB-sivultaan miehen mietteitä. Ja huom. kaveri on viime vuodet lähinnä mollannut PV:tä.


Taisin eilen liittyä takaisin Suomen armeijaan. Ainakin päätöksen tasolla.

Vaikka olen eronnut reservistä, Ukrainan tilanne on saanut miettimään asioita uudelleen. En ehkä aiemmin ole perinpohjaisesti tajunnut, miten ratkaiseva vaikutus hyvällä armeijalla on - tällä hetkellä ukrainalaiset sotilaat ovat käytännössä ainoa tekijä, joka pitää maan vielä kasassa. Eivätkä he puolusta pelkästään omaa maataan vaan koko Eurooppaa, sillä jos he onnistuvat lyömään Putinin aggression, muiden maiden ei todennäköisesti tarvitse.

Jos Suomeen tulisi vastaava tilanne, minusta olisi täysin sietämätöntä olla osallistumatta. Kun näen, miten laajassa yhteisrintamassa ukrainalaiset maataan puolustavat, on selvää, että noin asiat pitää tehdä. Maan puolustaminen Putinin kaltaista diktaattoria vastaan on oikein. Ja haluan tehdä oikein. Ja vaikka kotirintamallakin apua tarvitaan, olen varma, että konfliktin aikana 12 kk sotilaskoulutukseni on eniten hyödyksi.
Ja myös loppuosa on minusta postaamisen arvoinen!
Jumalauta, kyllä tässä kansassa vain joku ihme geeniperimä on, rauhan aikana revitään tukkaa toistemme päästä, mutta kunhan kova paikka koittaa, niin rivit menevät kasaan kahdessa päivässä!!!

Aivan valtavat respektit. Ja minkä esimerkin hän antaakaan viiteryhmälleen.

Moni voi tätä päätöstä ihmetellä, kun kuitenkin olen kertonut olevani pasifisti. Olen, mutta pyrin olemaan myös pragmaattinen. Ja tällä hetkellä selvää on, että keskeinen keino säilyttää rauha Euroopassa on valmius nousta yhteiseen rintamaan Putinin hirmuvaltaa vastaan.
Joten, jos haluan osaltani varmistaa rauhan, juuri nyt on oikea hetki lähettää Putinille viesti, että hän ei tästä roistomaisesta teostaan huolimatta ole onnistunut pelottelemaan meitä hajalleen, vaan yhdistämään Euroopan häntä vastaan. Että katsopas nyt, Putte hyvä, onnistuit jopa lietsomaan koomikkohipin takaisin sivarista sotilaaksi, meneeköhän tämä homma nyt ihan putkeen?
Putin ei mitenkään voi hyökätä jokaiseen maahan, joka häntä vastaan asettuu. Ukraina on puolustautunut paljon vimmatummin kuin etukäteen arveltiin ja tuottanut Venäjälle suuria tappioita. Jos Suomi ja muut Euroopan maat lähettävät signaalin, että täällä on vastassa sitten ihan samanlaiset löylyt, höökimisinto alkaa kummasti loppua.
Ja koska aktivistivuosistani olen oppinut sen, että ideat ovat hyödyllisiä vain jos ne kykenee muuttamaan toiminnaksi, olin saman tien yhteydessä puolustusministeriin Twitterissä ja kysyin, että onnistuuko päästä takaisin ja voisiko reservinkieltäytyjien paluuta riviin ylipäätään helpottaa. Mikko Kärnän ystävällisellä myötävaikutuksella (tämä aika yhdistää ihmisiä kummallisesti) viesti meni perille ja Kaikkonen kehotti minua ottamaan yhteyttä aluetoimistoon, niin varmasti asiat saadaan menemään eteenpäin. Joten nyt sitten alan selvitellä, miten homma onnistuu ja millaisiin tehtäviin voin soveltua - mielenterveysongelmieni takia en välttämättä ole kovin sovelias taisteluun, mutta lääkärintarkastuksessa sekin asia selvinnee.
Ja jos olette tästä yllättyneitä, niin ei se mitään, niin olen minäkin. Mutta olen aina antanut itselleni luvan pyörää päätöksiäni ja muuttaa mieltäni, jos olosuhteiden muutos sitä vaatii.
Ja tällä hetkellä näen, että tämä on paras ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Iikka Kivi on umpikommunisti, joten onhan tuo merkittävä takinkääntö. Tosin siitä tällä kaverilla on kokemusta entuudestaan, kun on entinen natsi, entinen kiihkouskovainen ja ties mitä muuta. Hyvin hämärä kaveri kaikkiaan, ihan ei tällä minun silmissä saa synninpäästöä
Hyvä että myös vihervasemmistossa herätään, toki ne on jo ehtinyt paskoa monet lähiöt ja myös oman postinumeroni 00780 vuokratalot täyttämällä ne jihadistien synnytyskoneilla
 
Vielä niiden Virossa olevien 122H63:n kanssa Suomi vatuloi ? Ei voida antaa vientilupaa, koska Saksa vastustaa tms.
Eihän noilla hinattavilla tykillä tee mitään, jos ei itsemurhaa tykillä ampuvat aio...
Suurvaltaa vastaa ei voi kiinteistä asemista.

"Nykyaikaisella taistelukentällä ampuva patteri voidaan helposti paikantaa vihollisen lentoratatutkilla. Näin siihen kyetään nopeasti kohdistamaan vastaisku. Perinteisten hinattavien tykkien asemanvaihto on hidasta, ja siten ne jäävät helposti tulen alle."

 
ehkä näin, mutta pieni skeptisyys on tervettä. esim ukrainan väittämistä pudotuksista ei ole mitään todisteita vaikka tuhottuja kuorma autoja kuvataan ahkerasti.
Olen itse laskenut kuvista 3 hekoa, 2 kuljetuskonetta. Lisäksi on ollut videoita useista palavista alas tulevista raadoista(muistakin kuin se Ukrainan Su-27 Kiovan yllä) jotka olivat varmuudella eri tapauksia. edit: plus se venäläinen tykistöohjuksella platalle tuhottu Sukhoi.
 
Luultavasti lisäävät vain höyryä. Ei niiltä miehet tai kalusto valitettavasti lopu kesken kun korkeintaan hetkellisesti. Kyllä tuo Ukrainan puolustus tulee murtumaan, lähipäivinä tai viikkoina. Putin on valmis uhraamaan niin monta henkeä kun on tarvetta.

Lähinnä jää kysymykseksi pystyvätkö ukrainalaiset jatkamaan sissisotaa ja aiheuttamaan tappioita, vaikka suurin osa maasta olisi miehitetty.
Mihin tämä analyysi perustuu ?

Ukraina on kyennyt ottamaan vastaan venäläisten hyökkäyksen, ja vaikka emme tiedä mitä kaikkea siellä tapahtuu, on selvä että tappioita on tullut hyökkääjälle jo aika runsaasti. Venäjälläkin on omat rajansa kaluston, huollon, miehistön ja moraalin kanssa. Vielä eivät ole äidit ja isät saaneet tietoja kaatuneista lapsistaan.
Se että Putin käyttäytyy sekopäisesti on tällä hetkellä selvää. Kun tilanne alkaa eskaloitumaan kotimaassa, on jännittävä nähdä millaisia optioita johtajalla on tuolloin työkalupakissaan.

Varsin realistisessa skenaariossa, jos vain Ukraina kestää viikon tai pari, tuonne syntyy rintama, jossa toisella puolella on lännen tukema Ukrainan armeija ja toisella puolella Venäjä yksin ja pakotteiden saartamana. Tästä alkaa kulutussota, jonka Venäjä tulee vääjäämättä häviämään.
 
Eihän noilla hinattavilla tykillä tee mitään, jos ei itsemurhaa tykillä ampuvat aio...
Suurvaltaa vastaa ei voi kiinteistä asemista.
Meinaat, että 90 % Suomen tykistöstä on kääyttökelvotonta tarkoitukseensa?
 
Todennäköisesti prioriteetit muuttuisi, jos suuremmalti väijystä häiritsisit huoltokuljetuksia. Alkuun varmaan venäläiset sijoittaisivat kevytpansaroituja suojaamaan, helikopterit valmiudessa.
Ja ne on silloin pois jostain muualta. Tilanne voi mennä todella ikäväksi kärjessä jos se ensimmäiseksi tarkoitettu huolto jääkin saapumatta. Koko sota voi parhaimmillaan kääntyä suuntaan tai toiseen jos tälläiset tapahtumat sattuvat osumaan oikealle hetkelle.
 
Mihin tämä analyysi perustuu ?

Ukraina on kyennyt ottamaan vastaan venäläisten hyökkäyksen, ja vaikka emme tiedä mitä kaikkea siellä tapahtuu, on selvä että tappioita on tullut hyökkääjälle jo aika runsaasti. Venäjälläkin on omat rajansa kaluston, huollon, miehistön ja moraalin kanssa. Vielä eivät ole äidit ja isät saaneet tietoja kaatuneista lapsistaan.
Se että Putin käyttäytyy sekopäisesti on tällä hetkellä selvää. Kun tilanne alkaa eskaloitumaan kotimaassa, on jännittävä nähdä millaisia optioita johtajalla on tuolloin työkalupakissaan.

Varsin realistisessa skenaariossa, jos vain Ukraina kestää viikon tai pari, tuonne syntyy rintama, jossa toisella puolella on lännen tukema Ukrainan armeija ja toisella puolella Venäjä yksin ja pakotteiden saartamana. Tästä alkaa kulutussota, jonka Venäjä tulee vääjäämättä häviämään.
itseäni vaan huolettaa venäjän hiljaisuus omista ja aiheutetuista tappioista ukrainalle.
jää ainoastaan ukrainan ilmoittamat luvut jotka ainakin 2014-2015 oli erittäin epäluotettavia.
 
Back
Top