Ukrainan konflikti/sota

Jos ei muuta niin aina voi referoida jotakin muuta uutistoimitusta. Suomessahan ei kerrota ikävistä asioista ja niistä jotka ei ole Virallisen Totuuden
(tm) kanssa samassa linjassa.
Toimiiko suomalaiset toimittajat muualla maailmaa samalla tavoin, vaikuttaako etäisyys ja alue kuinka?

Edit: Kiovassa oli paljon toimittajia ja Krimillä. Mutta ei enää Itä-Ukrainassa siinä vaiheessa kun alettiin oikeesti ampua.

Krimin haltuunoton jälkeen uutispimento alkoi välittömästi.

EDIT: Kävikö Itä-Ukrainan kautta toimittajan työ liian vaaralliseksi, kun ei kyse vakijoukoista?
EEdit: Kun Ukrainan armeija saavutti voittoja Itä-Ukrainassa, niin saatiin suomalainenkin toimittaja paikalle. Johtuiko siitä, että hänen turvallisuutensa oli "varmistettu"?

Ukrainassa on vielä toimittajia, joista monet ovat objektiivisia ja usein "edessä". Näitä ainakin kannattaa seurata.

Chris Miller löysi Strelkovin paperit Slovianskista SBU:n rakennuksesta, jossa Igor piti näitä vanki-istuntoja. Toimittajalla on vainua.

https://twitter.com/ChristopherJM

Dan Peleschuk on rautainen ja siellä. "Viikonloppuni oli kuolleita vaimoja, kummituskaupunkeja ja kapinallishäät."

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/europe/140713/east-ukraine-retaking-donetsk

Ja tietysti BuzzFeedin Mike Giglio, tosin hän voi olla Syyriassakin välillä.

https://twitter.com/mike_giglio

Toimiiko suomalaiset toimittajat muualla maailmaa samalla tavoin, vaikuttaako etäisyys ja alue kuinka?

Edit: Kiovassa oli paljon toimittajia ja Krimillä. Mutta ei enää Itä-Ukrainassa siinä vaiheessa kun alettiin oikeesti ampua.

Erkka Mikkonen kävi myös idässä, mutta hänen kiinteä paikkansa on Venäjän-kirjeenvaihtaja. Näyttää silti milenkiintoiselta hänen Twitterinsä, sillä kaverit, kuten Pul Gypteau (AFP), laittavat sitten hänelle uutiset. Gypteau on kanssa Moskovassa perukseltaan, joten saattaa olla sellainen YYA-sopimus.

https://twitter.com/Erkanomia

Minkälaiseen aamuun heräämme, mikä on Ukrainan huominen? Toivottavasti maan turvallisuusneuvoston pessimismi ei käy toteen, mutta jos käy, toivottavasti omat päättäjämme osaavat (uskaltavat) tehdä omat johtopäätöksensä. Kävi miten kävi, peli jatkuu ja panokset nousevat.

Security & Defense Council: Ukraine on the brink of wide-scale aggression from Russia
Print version
July 14, 2014, 10:13 p.m. | Ukraine abroad — by Interfax-Ukraine

The Ukrainian National Security and Defense Council (NSDC) announces that Ukraine is now on the brink of wide-scale aggression that may be committed by Russia.

Lyhyesti sanoen tuon tekstin pääviesti oli se että Strelkov on nero, perääntyminen oli suurin voitto sitten Dunkerquen ja Ukraina on jo auttamatta liian myöhässä + sen sodanjohto koostuu pelkurimaisista idiooteista. Ja lopuksi se että Venäjä + sepot hoitavat hommaa suvereenisti ja skriptaavat joka askeleen, jotka sitten toteutuvat niikuin on suunniteltu. Ukraina on jo hävinnyt pelin ja missannut ikkunansa. Yyh nyyh ei tää enää kannata mennään kotiin.

Ei sinusta olisi Göbbelsiksi: propagandasi olisi aivan liian monimutkaista. Suurin osa ihmisistä ymmärtäisi sen väärin ;)

Taitaa niitä "vihreitä miehiä" olla jo Luhanskissa ainakin seuraavan twiitin mukaan

Ukraine Reporter
#Luhansk locals: some (pro)#Russia fighters fled from city but Crimea-style "green men" appeared, they try not being seen, don't walk around

Angela Merker joutui Ribbentrop-syytöskampanjaan Facebookissa

Nikolaus von Twickel
Poor Angela Merkel is subjected to a #Ukraine-related Ribbentrop shitstorm on her Facebook

Scheisse!!! Ja tuossa on vain osa. Kaikki näkevät pelin läpi. Paitsi suomalaiset, joille kerrotaan eukonkantokisoista ja joita ei kiinnosta kuin se, että kaljaa ja karaokea riittää.

Angela Merkel jakoi henkilön DFB-Team kuvan.
20 tuntia sitten
Deutschland ist Fußball-Weltmeister. Die Menschen in unserem Land sind stolz auf diese Mannschaft. Herzlichen Glückwunsch DFB-Team /am
Näytä käännös
Die Kanzlerin und der Bundespräsident feiern mit den Weltmeistern. #dfbteam #aneurerseite
Näytä käännös

588 jakoaTykkää"}" data-reactid=".4.1" style="color: rgb(59, 89, 152); cursor: pointer;">Tykkää · · Jaa

Scheisse!!! Ja tuossa on vain osa. Kaikki näkevät pelin läpi. Paitsi suomalaiset, joille kerrotaan eukonkantokisoista ja joita ei kiinnosta kuin se, että kaljaa ja karaokea riittää.

Angela Merkel jakoi henkilön DFB-Team kuvan.
20 tuntia sitten
Deutschland ist Fußball-Weltmeister. Die Menschen in unserem Land sind stolz auf diese Mannschaft. Herzlichen Glückwunsch DFB-Team /am
Näytä käännös
Die Kanzlerin und der Bundespräsident feiern mit den Weltmeistern. #dfbteam #aneurerseite
Näytä käännös

588 jakoaTykkää"}" data-reactid=".4.1" style="color: rgb(59, 89, 152); cursor: pointer;">Tykkää · · Jaa
New Merkel - Putlertrippen

Minä taasen luulen että EU:lla on niin monta omaa lehmää ojassa että mitään todellisia päätöksiä tai sanktioita ei ole tulossa... Ukraina saa mennä kunhan eu saa halpaa kaasua ja muita raaka-aineita...

Itse olen sitä mieltä että EU:lla olisi nyt enemmän kuin hyvä paikka näyttää että se kykenee olemaan yhtenäinen, tekemään päätöksiä yhdessä ja tarpeen vaatiessa esittää sellaisia vaatimuksia että niitä kuunnellaan... Tällä haavaa venäjä aivan niin kuin kaikki muutkin pitävät eu:ta heikkona.

Jos eu:sta ei ole tässä(kään) tapauksessa yhtään mihinkään niin rupean taas tosissani kaivamaan maata haitallisen ja virattoman liiton alta. Äänestin EU:hun (tai tuolloin se oli suomessa EY) liittymistä vastaan. Välillä olen jo kuvitellut, että eu:sta olisi olisi saattanut olla jotain hyötyä meille. Ajatukset lännen ja myös Ukrainalaisten touhuista tässä Venäjän hyökkäyksessä on todellakin painokelvottomia. Hyi että miten voi tullakin niin rumia ajatuksia mieleen. Siis jotakin ihan käsittämätöntä ahdistusta ja sisäistä raivoa. Itse kuuluu ihan täysillä siihen ryhmään jonka pitäisi toimia rohkeasti, mutta mitään ei tapahdu. Ja itse on niin pienen pieni pisara meressä ettei yksin voi tehdä mitään. Haluja olis, mutta ei kykyä ja keinoa. Ja toiset vaan makaa.

"Ukrainan kriisi on hyvä osoitus siitä, että perinteisen voimapolitiikan aika on ohi."

Mistä tuo nyt on keksitty? Voimapolitiikan tarve on nyt. Ja jos ei sitä voimaa ja voimapolitiikkaa nyt käytetä niin myöhemmin itketään ja käytetään. Venäjän kanssa ei voi pehmoilla. Ei kerta kaikkiaan voi.

Jos eu:sta ei ole tässä(kään) tapauksessa yhtään mihinkään niin rupean taas tosissani kaivamaan maata haitallisen ja virattoman liiton alta. Äänestin EU:hun (tai tuolloin se oli suomessa EY) liittymistä vastaan. Välillä olen jo kuvitellut, että eu:sta olisi olisi saattanut olla jotain hyötyä meille. Ajatukset lännen ja myös Ukrainalaisten touhuista tässä Venäjän hyökkäyksessä on todellakin painokelvottomia. Hyi että miten voi tullakin niin rumia ajatuksia mieleen. Siis jotakin ihan käsittämätöntä ahdistusta ja sisäistä raivoa. Itse kuuluu ihan täysillä siihen ryhmään jonka pitäisi toimia rohkeasti, mutta mitään ei tapahdu. Ja itse on niin pienen pieni pisara meressä ettei yksin voi tehdä mitään. Haluja olis, mutta ei kykyä ja keinoa. Ja toiset vaan makaa.
Tietääkseni Ukraina ei kuulu EU:hun? Ja lisäksi jos haluat kuulua johonkin läntiseen/eurooppalaiseen puolustusliittoon niin liity natoon. EU ei ole sotilasliitto. Sanktioitako haluat lisää? Ihan niinkuin niistä jotakin konkreettista hyötyä olisi.

Kun seuraa normaaleja Suomalaisia uutislähetyksiä niin huomaa että Ukrainassa ei tapahdu mitään. Melkein kuin koko aihe olisi unohdettu. Töissäkin porukka ihmetteli että vieläkös siellä ammuskellaan. Onkohan joku tarkoitus tällä uutispimennolla vai kuvittelenko vain? Toki kaikki akankannon kilpailut ja mustikkasadot ovat mukavampia uutisia.

Toimittajat lomilla ja suviuunot kirjoittelee kovin varovaisesti.

Back