Minua vituttaa varmastikin yhtä paljon kuin Sinua, että Krim alueena ja etenkin sen resurssit ovat jäämässä ryssälle. Mutta minkäs teet. Olen mielelläni analyysissäni väärässä, mutta käytettävissä olevilla tiedoilla näin itse näen.
Viimeistään siinä vaiheessa kun Krimin pitäminen käy liian kalliiksi ja käytännössä mahdottomaksi ryssälle se tulee siitä luopumaan. Itse asiassa joutuu luopumaan. Eikä siinä tarvita mitään ydinaseilla uhkailuja..
Moni olisi ollut valmis väittämään että Kazakstan, Puola, Ukraina, Baltia jne. ovat liian tärkeitä Neuvostoliitolle että se voisi koskaan luopua niistä..
- luopui kuitenkin...vieläpä ilman sen suurempia taisteluita.
- vaikka ryssä yrittää revanssia Ukrainasa se ei tule siinä onnistumaan..kuten ei onnistu muidenkaan NL:n romahduksen jälkeen itsenäistyneiden valtioiden osalta.
Ryssän roistohallinto on etenemässä juuri samanlaista sisäistä hajaannusta kohden.
- sitä on vaikea, jopa mahdotonta, estää vakivallalla, sotimalla, ydinaseilla tai uhkauksilla.
- siitäkin huolimatta että tässä yhteydessä tullaan myös taistelemaan monin tavoin.
Sota Ukrainassa tulisi nähdä osana paljon suurempaa kokonaisuutta kuin yleensä kyetään ymmärtämään. Jostain syystä sitä ei ole tajuttu vaikka Putin on tuonut tavoitteitaan moneen kertaan julkisuuteenkin.
- Nyky Venäjän kymmenien, jopa satojen kansalaisuuksien halu ja liike itsenäisyyttä kohden sai uuden sytykkeen NL:n romahduksessa,
- olen vakuuttunut että tämä "kansallisuuksien kamppailu" tulee jatkumaan vielä vuosikymmeniä..ehkä vuosisatojakin.
- suoraan sanottuna en usko että rikollisuus ja mafia kykenee toimimaan yhteiskunnallisena hallintona kestävällä tavalla.
- yhteiskunnallisen hallinnon oikeutukselle tarvitaan myös jotain uskottavampaa filosofiaa ja ideologiaa.
Lopputuloksena on paljon erikokoisia, suuria ja pieniä sekä enemmän ja vähemmän itsenäisiä konsoja, valtioita jne. Tottakai myös venäläinen Venäjä tulee säilymään suurena ja merkittävänä valtiona..mutta varmasti alueellisesti paljon pinempänä kuin nykyisellään.
Ei jatketa tätä keskustelua tässä topic'issa vaan siirrän jatkot paremman otsikon alle..
https://maanpuolustus.net/threads/venäjän-talous-ja-yhteiskunta-kehitys.7370/page-6