Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tälle voisit laittaa vähän faktaa esille.
Neuvostoliitossa kaikki kartat oli salaisia. Käytiin 90-luvun alkupuolella Liettuassa harrastamassa, ja siihen liittyi kartalla suunnistamista. Saatiin meidän topografisia karttoja vastaavat kartat. Nurkassa luki tietysti CEKPETO. Esim. joka talossa oli merkitty, millä seinällä ulko-ovi on. Näppäriä olivat.
Oma henkilökohtainen kokemus tästä tilistä on se että tulee todella paljon tietoja jotka myöhemmin osoittautuvat epätosiksi.@CanadianUkrain1
27m
#Russian munitions train car is no more in #Tokmak, #Zaporizhzhia.
Tämä Tokmak on niitä ryssän sodan alkupäivinä valtaamia alueita, jonkin verran rintamalinjan takana.
Tämä twiittailiija-kollektiivi on jännä tapaus, ilmeisesti annettu vähän toimintavapautta levittää englanninkielistä informaatiota PR-syistä.
Joku kolme-neljä viikkoa sitten taisin törmätä ensimmäistä kertaa ja silloin vielä twiittaili aika vähän.
Ovatkohan nämä taisteluissa vaurioituneita vaunuja, vai pitkäaikaisvarastoista aktivoitavia reservivaunuja?Tsekit alkaa kunnostamaan Ua:n vaunuja.
Tarina ei kerro, mutta veikkaisin, että varastossa olevien kuntoon saattamisesta voisi olla kyse.Ovatkohan nämä taisteluissa vaurioituneita vaunuja, vai pitkäaikaisvarastoista aktivoitavia reservivaunuja?
Onkohan syy sille, että silti kynsin hampain pitävät kiinni kaikista noista romuista se, että voivat näytellä suurvaltaa ja ylläpitää suurvaltaprestiisiä useiden tuhansien kirjanpidossa näkyvien tankkien myötä? Olisihan se nöyryyttävää Venäjälle myöntää, että resurssit riittävätkin vain pariin tuhanteen taistelupanssarivaunuun, ja silloinkin ne on puutteellisesti modernisoituja.Tuosta oli puhetta aikaisemmin, yksi Youtube-mies etsi heidän varastotukikohtia junaratoja seuraamalla sekä erilaisia sopimusasiakirjoja tutkimalla, mistä sai osoitteita. Löysi näitä varastoja 13 kpl, valtaosa syvällä Uralin itäpuolella. Hän laski satelliittikuvista että näissä olisi yhteensä 6 000 panssarivaunua, joista arvioi että 3 000 voisi olla "korjattavissa". Tuosta määrästä osa on tietysti sellaisia mitä pidetty paremmassa kunnossa ja voisi olla sellaisenaan otettavissa käyttöön. Vaan onko näille miehistöä? Syvältä Siperiasta on useamman päivän junamatka Ukrainan rajalle, jos pääsee heti lähtemään, mahdollisesti menee viikkokin pelkkään siirtoon.
Hänen laskemien määrien perusteella sanoisin että ovat selvästi pyrkineet keskittämään vaunuja muutamaan isompaan varastoon ja niistä ehkä kolme tai neljä on sellaisia missä mahdollisesti tekevät aktiivisemmin korjaustyötä. Tietääkseni varsinaisia vaunujen modernisointeja ei tehdä näissä vaan vaunut menevät Omskiin tai Nizhny-Tagiliin tehtaisiin "modernisoitavaksi" (T-72B3M, T-80BVM ja T-90M).
Vilkaise tämä viestini toisessa ketjussa, siinä on kartta ja linkki tuohon videoon (en viitsi laittaa niitä tänne kun ovat jo yhdessä paikassa):
Venäjän sotilasalueiden kuvat
Tässä kirjasta HelsinkiJos aihe kiinnostaa niin tämä on kiehtova kirja:
The Red Atlas: How the Soviet Union Secretly Mapped the World
Ehkä osittain siinä on tuotakin takana. Isompi syy on todennäköisesti se, että uuden vaunun valmistaminen on vaan pirun kallista lystiä ja vie aikaa. Jos halutaan aseistaa reservi LKP:n yhteydessä niin vanhan peruskorjaaminen ja jonkuntasoinen modernisointi on huomattavasti nopeampaa ja halvempaa. Onhan jenkitkin hillonneet kaikki vanhat Abramsit luolien perille.Onkohan syy sille, että silti kynsin hampain pitävät kiinni kaikista noista romuista se, että voivat näytellä suurvaltaa ja ylläpitää suurvaltaprestiisiä useiden tuhansien kirjanpidossa näkyvien tankkien myötä? Olisihan se nöyryyttävää Venäjälle myöntää, että resurssit riittävätkin vain pariin tuhanteen taistelupanssarivaunuun, ja silloinkin ne on puutteellisesti modernisoituja.
Lähes jokainen asia tuolla perustuu valheeseen ja korruptioon. Paperille voi piirtää mitä vaan, että johtaja/johtajat pysyy tyytyväisenä. Jenkeillä on varmaan paras tiedustelutieto venäjän mahdollisista kalustoista.Onkohan syy sille, että silti kynsin hampain pitävät kiinni kaikista noista romuista se, että voivat näytellä suurvaltaa ja ylläpitää suurvaltaprestiisiä useiden tuhansien kirjanpidossa näkyvien tankkien myötä? Olisihan se nöyryyttävää Venäjälle myöntää, että resurssit riittävätkin vain pariin tuhanteen taistelupanssarivaunuun, ja silloinkin ne on puutteellisesti modernisoituja.
Onhan noita kuoliaaksi vaiettuja tapauksia paljon täälläkin, esm. skapparit jurrissa 50m vallilla, josta meni tie lotinaan läpi, niin ampuivat baxterin sivuikkunasta läpi. Ja kyllä ei ollut mitään puomivartioo. OT mut pakko sanoa, jotta ei se ihan putkeen ole mennyt 90 luvulla täälläkään. Plussana sanon, et viime kertaukset oli +10. Niin siis ostivat baxterikuskin hiljaiseksi.Kerosiinia eli lentopetroolia varastettiin oikeuden päätöksen mukaan ainakin 100.000 litraa Lapin lennostolta ja siitä määrästä jaettiin tuomiotkin.
Lähisukulainen oli joskus varusmiehenä sotilaspoliisina. Olivat napanneet kiinni sotaharjoituksen yhteydessä leirillä jonkun vääpelin kun oli käynyt oman siviiliautonsa armeijan pumpulla tankkaamassa. Tapahtuma oli vaiettu sitten kuoliaaksi kun kyseessä oli jonkinlainen maantapa eikä se koskaan edennyt esimerkiksi oikeuteen. Kuljetuskomppaniassa taas varusmieskuskeilla oli tapana tyhjentää ne varakanisterit oman siviiliauton tankkiin.
Kirjoitukseni pointti ei ollut Suomen armeijan mollaaminen vaan se, että joka armeijassa on maailmassa korruptiota, mutta ryssä-armeijassa se korruptio on maailmanennätystasoa. Ja ryssän armeijassa se on varmaan tuhat kertaa yleisempää ja laajempaa kuin Suomen armeijassa suhteessa armeijan kokoonkin.