Antares
Respected Leader
1) Ei ilmeisesti. NLAW ja Javelin hyökkäävät tornin kattoon, mikä on sen verran heikosti panssaroitu, että ERA:lla ei ole ollut mainittavaa vaikutusta. Tosin taas pitää vähän rauhoitella, että varmaan varsinainen tutkimus sodan jälkeen kertoo sitten kokonaiskuvan.
2) Ei ole. Taistelukentällä ei ole edelleen mitään mikä yhdistää samaan pakettiin liikkuvuuden, suojan ja tulivoiman. Nykyiset vaunut on kehitetty kylmän sodan aikaan, ja niiden perusratkaisuihin ei ole juurikaan puututtu. Sen sijaan PST-ohjukset on kehittyneet huimasti niistä vuosista, kun nykyään käytössä olevien vaunujen suunnittelu lyötiin lukkoon. Venäjällä on muutenkin vaunumiehistöjen osaaminen ja yhteistoiminta niin huonoa, että on oikeastaan ihan sama vaikka alla olisi sen 1000 T-14 Armataa. Kalustolla ei voi rajattomasti paikata koulutuksen ja taktiikoiden puutteita.
Toisaalta on myös huvittavaa miten vaunujen katon EFP suojauksesta on puhuttu vähintään 90-luvulta lähtien, jos ei jo kauemmin. Nämä erilaiset sirotteet kuten CBU-97 on ollut tapetilla jo kauan, alunperin niiden piti ehtiä mukaan kylmän sodan kahinoihin, osana Air-Land Battle konseptia mutta olivat ehkä hieman liian monimutkaisia 80-luvun tekniikalle. Joka tapauksessa 155mm BONUS, SMART yms. ei ole uusia, kuten ei ole Javelin, NLAW yms.
Muistan myös nähneeni 90-luvulla erilaisia konsepteja katon panssarin vahvistamiseksi länsivaunuissa, tarkoitus oli juurikin suojata EFP-porkkanoita vastaan. Ymmärtääkseni ruotsalaisten Leopardeissa on parannettu katon suojaus, en muista mikä tekniikka heillä on - oliko vain paksumpi panssari, monikerrospanssari, keraamia tai jotain muuta.
Tässä yksi konsepti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Modular_Armor_Protection#AMAP-R
Havainnekuva AMAP-R asennettuna PzH 2000 katolle:
Lyhyt kuvaus toimintaperiaatteesta:
Jos Irakin ja Afganistanin sotien myötä alkoi yleistymään kevyiden ajoneuvojen lisäpanssarointi, V-pohjat miinasuojan takia ja erilaiset anti-RPG verkot niin en ihmettelisi vaikka tämän sodan jälkeen alettaisiin näkemään tämänlaisia ratkaisuita lisää. Selvästi katon suojaamiselle on tarve myös länsivaunuissa.
Vanja on kovasti nähnyt vaivaa vanhojen vaunujen päivittämisen kanssa mutta katon suojaamista eivät ole edes harkinneet (jos ei lasketa Kontakt-1 ERA tiiliä, enkä laskekaan, ne eivät tee juuri mitään EFP-porkkanalle). Tämä ei tietysti ole 100% suoja EFP:tä vastaan, on hieman samanlainen osaltaan todennäköisyyteen perustuva suoja kuin mitä anti-RPG verkot mutta toisaalta mikä tahansa mikä syö osan pois läpäisystä on auttamatta parempi kuin ei mitään. Sama homma anti-RPG verkkojen kanssa: eivät toimi moderneita kranaatteja vastaan, mutta pelkästään se että ne saadaan laukeamaan muutama kymmenen senttiä ajoneuvon ulkopuolella syö osan läpäisystä ja samalla vaikutuskyvystä. Ukraina oppi tämän kantapään kautta 2014-2015 ja siksi valtaosassa heidän kevyistä ajoneuvoista näkee hyvällä harkinnalla tehdyt vahvat anti-RPG sermit.
Vanja luuli tietävänsä paremmin ja lähti sotaan ajoneuvojen pinnat paljaana. Nyt sitten joutuneet pulttamaan kaikenlaisia hätäratkaisuja ja lisäpanssarointeja kun totuus löi vasten näköä. He eivät oppineet sitä mitä Ukraina oppi 8 vuotta sitten.
MUOKKAUS:
Itseasiassa minun virhe, väärä konsepti: tämä suojaa siis pudotettavilta kumulatiivisilta tytärammuksilta vaan Javelin tai NLAW mikä ei pudota tällaista vaan laukeaa kohteen päällä on asia erikseen. Tämä ei suojaa niiltä muuta kuin mitä teräksen ja sen alla olevan lisäkerroksen tuoma materiaalipaksuus vaikuttaa. Pitää keksiä jotain muuta siis niitä vastaan.
Viimeksi muokattu: