Eilisistä iskuista Odessaan on kirjoitettu nyt näin:
Eilen oli puheissa hypersooniset ja Oniks, nyt sanotaan "Soviet model" missiles. Sanoisin että epäselvää on vielä, ymmärrettävää toki näin pian iskun jälkeen. Olen yrittänyt seurata tarkemmin aina kun mainitaan hypersooniset, ovat niin tuore asejärjestelmä joten siksi niiden käyttö kiinnostaa (montako, mitä kohteita vastaan, millaisin tuloksin jne.).
Sodan hinnasta tiedetään tietysti että LKP maksaa ihan helvetisti, tässä yksi arvio talouden haasteista:
Talouden ylläpito maksaisi 5 miljardia dollaria per kuukausi, jos tuo arvio oni oikealla hehtaarilla niin sotaa on jatkunut nyt noin kaksi ja puoli kuukautta, joten karkeasti laskien tuo tarkoittaisi 12,5 miljardia dollaria. Sodan tuhot ei tuohon sisälly, olen nähnyt arvioita 15-20 miljardia dollaria mutta siitä on aikaa viikkoja eikä tietysti voikaan olla tarkka arvio, sellaista tuskin on kenelläkään. Karkeasti jos summataan nuo, niin arvio sodan hintalapusta Ukrainalle (toistaiseksi) olisi 27,5-32,5 miljardia dollaria. Se on iso kasa rahaa ja summa kasvaa kokoajan. Kuten twiitistä nähdään, Yhdysvallat suunnittelee kattavansa tuon kuukausittaisen talouden tukemisen omasta pussista, sodan jälkeisestä jälleenrakentamisesta on myös ollut puhetta - tosin paras ehkä odottaa ensin sodan loppuun.
Kuten nähdään, hädässä ystävät tunnetaan. Sotiminen on kallista vaan joskus sille ei ole vaihtoehtoja. Olen törmännyt Suomessakin ihmisiin jotka ovat sanoneet suoraan "etteivät välitä minkä maan vaakuna / lippu on hänen passissaan", ehkä vanjan raadollisen tuhoamissodan myötä ainakin osa on miettinyt asennettaan uusiksi.
MUOKKAUS: tällaisen löysin vielä Odessan iskuista, tämä eiliseltä iltapäivältä:
Selittäisi ehkä osaltaan tuota "Soviet model missiles" lausumaa, on voinut hyvinkin olla kattaus hypersoonisia, Onikseja sekä näit Kh-22 ilmasta laukaistavia.