Urazovo on Venäjän puolella, joten en jaksa uskoa UA:n hyökkäävän sinne, muutoin kuin ohjuksin.Tässä itäisen Ukrainan raitatiet kartalla, tämä on otettu OpenRailwayMap-kartasta, lisäsin vain muutaman kaupungin paikan ja nimen: LÄHDE
Katso liite: 61648
Oranssi rautatie on heidän merkintöjen mukaan "päärata" ja keltainen on "sivurata". HUOM: kaikki vaalean harmaa ei ole jokea tai vesistöä vaan osa on metsää. Hämää hiukan, vaikka joen suistoa seuraileekin. Aikaisemmin puhuttujen kaupunkien lisäksi merkitsin Novoaidar nimisen kaupungin. Se on Severodonetskin korkeudella mutta itäänpäin ja tuon sivuradan varressa. Sieltä on suora tieyhteys Severodonetskiin ja kuukausi sitten uutisoitiin miten Ukraina tuhosi siellä sijainneen Venäjän joukkojen varaston:
Muistan lukeneeni ihan näiden viime päivien taistelujen aikana jonkun twiitin, jossa sanottiin että Venäjän joukot purkavat junasta panssarikalustoa Severodonetskin itäpuolella. Muistan katsoneeni kartasta paikkaa, mutten ole varma oliko se tämä Novoaidar. Oletan että oli, muu ei oikein käy järkeen: Novoaidarista on 42 km tietä pitkin Severodonetskiin. Tuosta ylläolevasta kartasta näkee heti, miksi Kupianskin valtaaminen tai vähintään raideliikenteen pysäyttäminen olisi hurja temppu. Urazovon kautta tulee tämä sivurata Novoaidariin, joten siihen vaikuttaminen olisi myös hyvä juttu, mutta sama rata tulee etelästä Luhanskin kautta Venäjältä. Yhden suunnan torppaaminen olisi tietysti erinomaista, muttei pysäyttäisi kokonaan vanjan sotakonetta. Kupiansk on kuitenkin lähempänä ja siihen suuntaan yksi hyökkäyskiila työntyy. Siinä menisi yhdellä kertaa Iziumin seudun ja Severodonetskin kimppuun hyökkäävien joukkojen huoltoyhteys (raideyhteys, tosin kumipyörähuolto vaikeutuisi myös).
MUOKKAUS: jos Ukraina haluaisi lyödä vanjaa oikein kunnolla niin kokeilisivat seuraavaa: Chuguivista hyökkäävä kärki puskee kohti Kupianskia, päätavoite päästä mahdollisimman lähelle, minimi saada tykistö ampumaetäisyydelle rautatiestä ja ratapihasta. Lisäksi pitää varautua Iziumin suunnalta tuleviin hyökkäyksiin. Toinen kärki hyökkää rajaa seuraillen, valtaa ensin Vovchanskin ja jatkaa sieltä Urazovoon. Hyvin vaarallinen temppu, Venäjän raja on ihan vieressä ja huoltoyhteys venyy pitkäksi. Jos pääsisivät Urazovoon asti tai edes tykistön kantamalle siitä, olisi mahdollista tulpata molemmat Venäjältä tulevat raideyhteydet (Kupianskiin menevä päärata JA viistosti etelän suuntaan menevä sivurata). Tämä pysäyttäisi Venäjän joukkojen huollon tältä suunnalta, tosin edelleen ratayhteys tulee etelästä Luhanskin kautta. Myös muistettava: Venäjä voi edelleen tuoda omalta alueelta ratoja pitkin joukkoja hyökkäämään Vovchanskin ja Urazovon kimppuun hyökänneiden Ukrainan joukkoja vastaan. Olisi vaarallinen operaatio, huolto olisi vaikeaa, mutta olisi myös iso isku Venäjälle.
Venäjällä on minun mielestäni nyt hankaluutta ilmassa tuon Iziumin kanssa. Niin kauan kun Izium - Lyman -väli on Ukrainalla:
ei Venäjä saa huollettua siellä olevia joukkoja kuin Borovasta tulevan P-79 valtatien kautta ja katsokaas mikä siellä komeilee:
Google Maps
Etsi paikallisia yrityksiä, katsele karttoja ja hae reittiohjeita Google Mapsista.
www.google.fi
..14.4. ukrainalaissten räjäyttämä Oskil-joen silta, jonka venäläiset epäilemättä ovat korjanneet tai korvanneet ponttoonisilloilla.