Ukrainan konflikti/sota

Minun on vieläkin vaikea ymmärtää, miten kylmän sodan aikana valmistettujen vaunujen määrät on kutistuneet 30 vuodessa sellaisiksi mitä ovat. Tarkoitan tätä: meillä on tiedossa tarkasti vuosikohtaiset eri T-sarjalaisten valmistusmäärät. Esimerkkinä, jos hyväksytään että T-72A obr 1984 on suojausarvoiltaan sama kuin T-72B obr 1985 ja aloitetaan summaamaan kaikki T-72 mallit mitä on valmistettu vuosien 1984 ja 1990 välillä niin saadaan 8 289 kpl. Yhden lähteen mukaan tämän jälkeen, Neuvostoliiton romahduksen hetkellä ja sen jälkeen 90-luvulla olisi vielä valmistettu 1 200 kpl T-72B obr 1989 vaunuja johtuen voimassaolevien sopimusten täyttämisestä. Tuolle en ole löytänyt mitään vahvistusta, toisaalta vaikea kuvitella että romahduksen jälkeen olisi tehty noin iso määrä uusia vaunuja. Toisaalta jos tuon jakaa usean vuoden ajalle niin valmistumäärä per vuosi ei ole massiivisen suuri, joten teoriassa logiikan rajoissa. T-72BA modernisoinin alkoivat 1998 joten on helppo hyväksyä että Uralvagonzavod olisi tuohon asti kituuttanut tuon uusiotuotannon kanssa, ehkä.

Jos hyväksytään tuo määrä, niin ns. ok-vaunuja suojausarvoiltaan olisi pitänyt olla vielä 90-luvulla 9 489 kpl pelkästään T-72 perheestä. Siihen kaveriksi T-80 paremmat variantit T-80BV uustuotanto sekä T-80U (ehkä yhteensä 5 500 kpl) sekä ne 80-luvulla "modernisoidut" T-55AM (2 200 kpl) ja T-62M (785 kpl) mitä aina näkee näissä "Tank Storage Facility" ulkoilmakuvissa. T-64 ei oikein kelpaa suojausarvoltaan jos pitäisi kestää nuoliammuksia, paitsi T-64BV uustuotanto joka alkoi 1985 eikä jatkunut pitkään sen jälkeen (oletan että valtaosa näistä jäi Ukrainalle). Nämä on muutenkin poistuneet Venäjän asevoimien käytöstä joten oletan ettei niitä kannata laskea. T-90 sarjaa on tehty pieni määrä, kaikkinensa vajaa 500 kpl eli ei tuhansia kuten vanhempia vaunuja.

Minulla on iso vaikeus sovittaa nuo massiiviset tuotantomäärät tähän heidän nykytilanteeseensa. Nykytilanne on mitä on, vaunuja ei oikein saa piilotettua joten taivasalla kun ovat niin ne voidaan laskea ja arvioida määrä. Varastohalleissa katon alla on tietysti vaunut piilossa tähystykseltä vaan valtaosa on silti ulkona. Ei voi siis syyttää että väärin laskettu.

Samoin haluan uskoa että kylmän sodan aikaiset valmistusmäärät pitää paikkansa, määrät oli suuria muttei poskettoman suuria. Heidän valtakunnassa joka tilasto oli jollain tavalla vinksallaan vaan jotenkin kuvittelen että vaunujen ja muiden aseiden osalta valvonta oli tiukempaa.

Täten tuota määrien epäsuhtaa ei selitä oikeastaan mikään muu kuin se että heillä on laitettu vaunuja tuhansittain romutukseen ja kannibalisoitu varaosiksi viimeisen 30 vuoden aikana. Oletan että kaikki T-72 alustalle viimeisen 30 vuoden aikana rakennetut telahaupitsit yms. erikoisvaunut on alusta otettu jostain vanhemmasta T-72 varastovaunusta. Vaan silti vaikea ymmärtää nykytilannetta, miksi helvetissä heillä on T-55AM ja T-62M vaunuja pitkäaikaisvarastoituna jos T-80 ja T-72 on valmistettu kirjanpidon mukaan heidän omaan käyttöön yhteensä 24 897 kpl kaikkinensa. Jos otetaan minun karkea arvio suojausarvoiltaan hyväksyttävistä T-72 ja T-80 ja T-90 varianteista niin niitäkin on valmistettu 9 500 + 5 500 + 500 = 15 500 kpl. Jos ei usko että T-72B obr 1989 on valmistettu Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen 1 200 kpl, niin silloinkin numeron pitäisi olla 8 300 + 5 500 + 500 = 14 300 kpl. Kumpaankin numeroon pitää lisätä tuo noin 3 000 kpl T-55AM ja T-62M vaunuja jos ne kaikki 80-luvulla modernisoidut on edelleen säilössä.

Oletko huomioinut muihin entisiin neuvostotasavaltoihin jääneen kaluston? Ukraina, Kazakstan, Uzbekistan, Georgia, Valko-Venäjä ym.?
 
Jonkinlainen konsensus Twitterin viestitulvan perusteella: tilanne on Harkovan koillispuolella nyt suunnilleen tämä:Katso liite: 61910

Selvisi sitten ne Rubizhnen päiväkausia kestäneet tulipalot.

Venäjä siis on kaivellut jostain taistelukykyistä porukkaa ja kalustoa vastahöökimään tuolla. UA:lta on nyt viety aloite tuonne rajalle pyrkimiseen hetkeksi, mutta toisaalta näyttää siltä, että UA olisi saanut kelpo sillanpääaseman Siverski Donetsin itärannalle. Lähipäivinä tilanne varmasti kehittyy johonkin suuntaan..

Pitää ehkä kyseenalaistaa niiden muutaman kartan tiedot mitä on viime päivinä näkynyt ainakin tuo ihan pohjoisimman Vovchanskia lähestyvän kärjen osalta. Jos kartat on olleet turhan optimistisia niin Rubizhne ei välttämättä ole edes ollut missään vaiheessa Ukrainan hallinnassa. Optimistisempi arvio olisi että saattanut käydä Ukrainan hallussa tai osaksi hallussa vaan joutuneet vetäytymään sieltä.

En muista kuulleeni raskaammasta kalustosta tällä suunnalla joten oletan että pääasiassa "territorial defence" porukat hyökkäämässä eli kevyttä jalkaväkeä. Joku twiitti puhui että Venäjä olisi tuonut vahvistuksia Belgorodista, taisi jopa olla puhetta "motorized rifle X" termillä eli mekanisoituja joukkoja vaan en muista minkä kokoisia. Ne oli tuotu Vovchanskin pohjoispuolisiin kyliin. Aikaisemmin kirjoitettu että tällä suunnalla olisi pääasiassa Luhanskista tuotuja jalkamiehiä joita johtaa venäläiset upseerit. Toki sodan aikaisemmassa vaiheessa täällä hyökkäsi vaarallisempi porukka vaan ilmeisesti ainakin osa siitä on vedetty etelämmäksi eri rintamille, ehkä osa toipumassa Belgorodissa tai "suojaamassa" sitä kaupunkia. Ainakin kranaatinheittimistä ollut puhetta, raskaammasta tykistöstä en muista kuulleeni vaan luulisi sitäkin olevan.

Tämä on mielenkiintoinen suunta mutta en odota nopeaa menestystä jos hyökkäämässä ei ole raskaampaa porukkaa. Olin aluksi innostuneempi, vaan sitten tajusin laittaa jäitä hattuun. Pitää malttaa mielensä ja odottaa miten käy.
 
Olen ihmetellyt sitä viikko sitten ääneen julistettua UA:n vastahyökkäystä Iziumin suuntaan lounaasta.

Ei ole näkynyt uutista taisteluista tuolla suunnalla.

Noinkohan tyytyvät tykistöllä kiusaamaan Iziumin pohjoispuolella olevia venäläisjoukkoja? Vai olisiko ollut vastahöökikertomus hämäystä, jotta Venäjä siirtelisi joukkoja paikasta toiseen?
 
Oletko huomioinut muihin entisiin neuvostotasavaltoihin jääneen kaluston? Ukraina, Kazakstan, Uzbekistan, Georgia, Valko-Venäjä ym.?

En ole, hyvä huomio. Tosin näissä maissa (ei kaikissa) oli myös omaa vaunutuotantoa (ainakin Yugoslavia, Tsekkoslovakia ja Puola, en äkkiseltään muista oliko muualla), pääasiassa T-72M ja T-72M1. Olisi mielenkiintoista tilastoida, mitä määriä eri mailla oli mitäkin vaunua. Ukrainan osalta minulla on yksi taulukko joka kertoo T-64 ja T-80 määrät 90-luvulla. Toisaalta Venäjä myös veti pois panssarivaunuja ainakin itä-Euroopasta 90-luvun aikana. En ole varma, tapahtuiko samaa idän suunnalla. On varmaan riippunut pitkälti siitä, onko maahan sijoitettu venäläisiä joukkoja vai onko maalla panssarijoukot oman armeijan alaisuudessa. Sopimus tavanomaisten aseiden rajoittamisesta vaati vaunujen määrän rajoittamista, joka voi tarkoittaa joko romutusta tai siirtoa Uralin taakse joten ne tilastot kertovat lopulta aika vähän.

Ulkomaan viennin olen huomioinut, T-72 osalta se oli 4 265 kpl kun katsotaan Uralvagonzavodin ja Chelyabinskin numeroita heidän tuotannon osalta. Neuvostoliiton käyttöön tulleita T-72 vaunuja valmistettiin silti 17 831 kpl. T-55 ja T-62 osalta minulla ei ole vientinumeroita tähän hätään eikä niistä ole 100% varmistusta olemassakaan, epävirallisia eri lähteistä kerättyjä. En pidä näitä vaunuja tärkeinä kun mietitään nykyaikaista panssarisotaa joten sinänsä turha laskea niitä tarkemmin. T-64 ei tarjottu koskaan vientiin ja T-80 vasta 90-luvulla Neuvostoliiton hajottua.

MUOKKAUS: olipa hyvä kun kysyit ja varsinkin näin perjantaina, päätin tutkia nopeasti mitä löytyy ja niinkin tylsä lähde kuin wikipedia antaa seuraavat numerot: LÄHDE

T-72 after Soviet Union collapsed.JPG
Näiden summa on 16 093 ja normaalit wikipediaa koskevat moitteet tietysti pätee mikä on selvästi vähemmän kuin 17 831 kpl. Tuossa wikin listassa on lisäksi useita numeroita joille ei ole lähdettä ja pääasiassa yksi lähde josta otettu valtaosa niistä mille on lähde. Sama sivu kertoo että Itä-Saksalla olisi ollut Neuvostoliitossa valmistettuja vaunuja seuraavat määrät T-72: 35 kpl ja T-72M: 31 kpl. Loput heidän T-72 vaunuista olisi Puolan ja Tsekin tuotantoa.

Minulla on myös seuraavat taulukko, joka perustee CFE-sopimuksen numeroihin (HUOM: 1991 numerot ovat Neuvostoliiton eli siinä on yhteenlaskettuna Uralin itäpuolisia hajoamisen jälkeisiä maita Venäjä, Valko-Venäjä, Ukraina, Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Moldova, Viro, Latvia ja Liettua yhteen nippuun ja vasta 1992 numeroissa on Venäjä yksin, Uralin länsipuolelle sijoitetut vaunut - Bulgaria, Tsekkoslovakia, Unkari, Puola ja Romania oli 1990 sopimuksen mukaisesti omina valtioinaan). Usein näkee numeroita tyyliin: "2 000 aktiivikäytössä, 8 000 varastoituna" kun puhutaan Venäjän T-72 vaunuista. Ehkä se perustuu näihin numeroihin. Toisaalta oletan että vaunujen siirtoa Uralin itäpuolelle on harrastettu heti sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen ja se on muutenkin ollut riitaisa sopimus, syytöksiä peittelystä ja tarkastuskäyntien estämisestä joten numeroista on rajallinen määrä hyötyä.

USSR collapse tank numbers.PNG

Tsekin tuotannosta minulla on ihan kuvakin, tekivät vaunuja 815 kpl omaan käyttöön ja 885 kpl vientiin:

1653063152085.png
Jossain pitäisi olla Puolalle vastaava vaan en löydä tähän hätään. Puola valmisti T-72M ja T-72M1 vaunuja sekä niiden erikoisversioita yhteensä 1 610 kpl. 80-luvun lopulla valtaosa tuotannosta meni vientiin, muistaakseni heidän omilla asevoimilla oli 900-1000 vaunua käytössä mutta voin olla väärässä. Näistä 233 kpl modernisoitiin PT-91 vaunuiksi 1994-2002.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleekohan tuo ryssiminen niiltä ihan geeneistä ja selkäytimistä, vai pitääkö tuon tason tunarointia ihan harjoitella että osaavat sitten tositilanteessa hoitaa kaiken mahdollisen päin persettä ?


"We wanted it as good as possible, but it turned out as always" (Хотели как лучше, а получилось как всегда in Russian)-
-Viktor Stepanovich Chernomyrdin
 
Denis Prokopenko
Vakavasti haavoittuneet "Azovstalin" puolustajat saaneet apua. Heitä evakuoitu vaihdon kautta Ukrainan alueelle. Siviilit ovat evakuitu. Menehtyneiden taistelioiden kohtalosta neuvotellaan, jotta heitä voi kunnialla laskea hautaan.
 
Tuskin sisältää suurempaa draamaa, mutta äskettäin Flightradarin mukaan Mustalla merellä partioi USA:n miehittämätön Global Hawk, ja sitä lähestyi ryssän ilmavoimien iljushin 76 kuljetuskone, tosin parinsadan kilometrin päässä ja kolmisen kilometriä alemmalla lentokorkeudella, Krimin edustoilla. Mut sit se iljusiini hävisi tutkasta, tod näk pisti transponderin pois päältä. Mutta lentoreitti oli hiukan epätavallinen, moskovasta oli lähtenyt
 
Tuo saa sen kuulostamaan kuin gaypornossa ois jotain vikaa.
Siis lähinnä tuo pakkomielle Mariupolin väitettyjen gay-orgialuolien ja tämän homopornon kanssa alkaa kuulostaa siltä, että homostelu kiinnostaisi näitä tarinoiden sepittäjiä itseään paljon enemmän, kuin mitä ympäristö ja kulttuuri antaa myöten.

Todellisuudestahan ei löydy yhtikäs mitään näiden tarinoiden tueksi, eli ovat ihan propagandistien omaa sielunmaisemaa. Ja tosiaan, jos löytyisikin niin mitä sitten, mutta kun ei edes löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainan asevoimien klo 18 tiedotteesta. Aina yhtä ylimalkaisesti todetaan:
Bakhmutin suunnalla venäläinen vihollinen tekee tykistön tuella hyökkäystä yrittäen kaapata uusia rajoja Popasnan asutuksen alueella, mutta ei menestystä.

Yleensä näissä onnistuneissa hyökkäysten torjunnoissa on todettu lopuksi tyyliin "Vihollinen ei menestynyt yrityksessä, kärsi tappioita ja vetäytyi aikaisempiin asemiin". Mutta nyt ei. Samoin olikohan pari päivää tuolla Harkovan alueella tekstin sävy sama. Jostain syystä oma facebook kääntää nämä suomeksi valmiiksi..
 
ei jumankekka nyt oli kyllä todellinen täsmäosuma tällä ohjuksella, osui meinaan omaan nauruhermoon.. :LOL: :ROFLMAO:

ehkä venäläiset suuressa viisaudessaan päättelivät hajun perusteella että kyseessä on propagandatehdas, kun siltähän ne heidän omilla kulmillakin haisevat?

 
En tiedä oliko jo aiemmin


Hautajaiset
Kapteeni Sergei Parkhomenko teki 38 taistelulentoa. Tuhosi yli 20 vihollisen panssariajoneuvoa, 50 panssaroitua taisteluajoneuvoa, 55 ajoneuvoa, 20 polttoainetankkia ja useita satoja ryssiä. Kapteeni Sergei Parkhomenko sai Bohdan Khmelnytsky III asteen ritarikunnan arvon.


 
Back
Top