Oletko huomioinut muihin entisiin neuvostotasavaltoihin jääneen kaluston? Ukraina, Kazakstan, Uzbekistan, Georgia, Valko-Venäjä ym.?
En ole, hyvä huomio. Tosin näissä maissa (ei kaikissa) oli myös omaa vaunutuotantoa (ainakin Yugoslavia, Tsekkoslovakia ja Puola, en äkkiseltään muista oliko muualla), pääasiassa T-72M ja T-72M1. Olisi mielenkiintoista tilastoida, mitä määriä eri mailla oli mitäkin vaunua. Ukrainan osalta minulla on yksi taulukko joka kertoo T-64 ja T-80 määrät 90-luvulla. Toisaalta Venäjä myös veti pois panssarivaunuja ainakin itä-Euroopasta 90-luvun aikana. En ole varma, tapahtuiko samaa idän suunnalla. On varmaan riippunut pitkälti siitä, onko maahan sijoitettu venäläisiä joukkoja vai onko maalla panssarijoukot oman armeijan alaisuudessa. Sopimus tavanomaisten aseiden rajoittamisesta vaati vaunujen määrän rajoittamista, joka voi tarkoittaa joko romutusta tai siirtoa Uralin taakse joten ne tilastot kertovat lopulta aika vähän.
Ulkomaan viennin olen huomioinut, T-72 osalta se oli 4 265 kpl kun katsotaan Uralvagonzavodin ja Chelyabinskin numeroita heidän tuotannon osalta. Neuvostoliiton käyttöön tulleita T-72 vaunuja valmistettiin silti 17 831 kpl. T-55 ja T-62 osalta minulla ei ole vientinumeroita tähän hätään eikä niistä ole 100% varmistusta olemassakaan, epävirallisia eri lähteistä kerättyjä. En pidä näitä vaunuja tärkeinä kun mietitään nykyaikaista panssarisotaa joten sinänsä turha laskea niitä tarkemmin. T-64 ei tarjottu koskaan vientiin ja T-80 vasta 90-luvulla Neuvostoliiton hajottua.
MUOKKAUS: olipa hyvä kun kysyit ja varsinkin näin perjantaina, päätin tutkia nopeasti mitä löytyy ja niinkin tylsä lähde kuin wikipedia antaa seuraavat numerot:
LÄHDE

Näiden summa on 16 093 ja normaalit wikipediaa koskevat moitteet tietysti pätee mikä on selvästi vähemmän kuin 17 831 kpl. Tuossa wikin listassa on lisäksi useita numeroita joille ei ole lähdettä ja pääasiassa yksi lähde josta otettu valtaosa niistä mille on lähde. Sama sivu kertoo että Itä-Saksalla olisi ollut Neuvostoliitossa valmistettuja vaunuja seuraavat määrät T-72: 35 kpl ja T-72M: 31 kpl. Loput heidän T-72 vaunuista olisi Puolan ja Tsekin tuotantoa.
Minulla on myös seuraavat taulukko, joka perustee CFE-sopimuksen numeroihin (HUOM: 1991 numerot ovat Neuvostoliiton eli siinä on yhteenlaskettuna Uralin itäpuolisia hajoamisen jälkeisiä maita Venäjä, Valko-Venäjä, Ukraina, Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Moldova, Viro, Latvia ja Liettua yhteen nippuun ja vasta 1992 numeroissa on Venäjä yksin, Uralin länsipuolelle sijoitetut vaunut - Bulgaria, Tsekkoslovakia, Unkari, Puola ja Romania oli 1990 sopimuksen mukaisesti omina valtioinaan). Usein näkee numeroita tyyliin: "2 000 aktiivikäytössä, 8 000 varastoituna" kun puhutaan Venäjän T-72 vaunuista. Ehkä se perustuu näihin numeroihin. Toisaalta oletan että vaunujen siirtoa Uralin itäpuolelle on harrastettu heti sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen ja se on muutenkin ollut riitaisa sopimus, syytöksiä peittelystä ja tarkastuskäyntien estämisestä joten numeroista on rajallinen määrä hyötyä.
Tsekin tuotannosta minulla on ihan kuvakin, tekivät vaunuja 815 kpl omaan käyttöön ja 885 kpl vientiin:

Jossain pitäisi olla Puolalle vastaava vaan en löydä tähän hätään. Puola valmisti T-72M ja T-72M1 vaunuja sekä niiden erikoisversioita yhteensä 1 610 kpl. 80-luvun lopulla valtaosa tuotannosta meni vientiin, muistaakseni heidän omilla asevoimilla oli 900-1000 vaunua käytössä mutta voin olla väärässä. Näistä 233 kpl modernisoitiin PT-91 vaunuiksi 1994-2002.