Ukrainan konflikti/sota

Rysyt tekee sitä minkä parhaiten osaa. Kun ei pärjätä sotilaallisesti terrorisoidaan siviilejä :mad:


Se mikä tässä sodassa pistää vihaksi on juurikin tuo järjestelmällinen siivilikohteiden tuhoaminen kuten myös siviilien ja sotavankien kohtelu. Örkit eivät kuulu edes ihmiskuntaan mutta jotain rajaa pitäisi tuossakin touhussa olla. Ukraina noudattaa pilkuntarkasti Geneven sopimuksia sotavankien kohtelussa ja siinä se tekee tismalleen oikein vaikka ihan varmasti haluaisi maksaa potut pottuina ja ottaa silmän silmästä.

Toivottavasti näistä sotarikoksista joutuu aikanaan vastuuseen muutkin kun niiden suorittajat. Putin ja kumppanit ovat tämän kaikken mahdollistaneet ja juurikin siksi ne ovat suurimmat syylliset.
 
Näinpä. Itsellä ei enää monista syistä ole sitä ressubemarijoukkuetta johdettavana, mutta jos olisi, nämä runsaat videot ja niiden ruotiminen siviilissä jännäämisen ohella olisi tosi hyödyllistä mentaalityötä, ja joka ikinen pätkä olisi tallessa omalla kovalevyllä. Ja on nytkin, vaikka ei tarttis. ;)
Näitä videoita katsellessa kyllä itselle korostuu koulutuksen ja sen antamien oppien sisäistämisen merkitys. Kun näki videon lännessä koulutusta saaneen Krakenin yksiköiden etenemisestä ja taistelemisesta taistelualueella, niin onhan siinä vissi ero esimerkiksi vapaaehtoisten kv-ukkojen sotimiseen..tiktok-miehistä nyt puhumattakaan.
 
Jaroslaw Wolskin ajatuksia:

Another update. It seems that the defense of the Russians has fallen completely in the north and what you can see is a "retreat" that will end in the suburbs of Kakhovka. There are 7 Ukrainian brigades, and therefore more, in the attack lane than in the counteroffensive in Kharkiv two weeks ago. The Russians lost Milowa and Czerwony Jar during the night, like Vorozhenskoye, I do not know, but I would not bet much of the Russians' resistance there. The situation is so developing that this map in the afternoon is unlikely to be up to date.


"Joukot hakevat parempia asemia ja sen jälkeen lähdetään vastaiskuun." Näinköhän, samaa kuultu myös Kharkovan suunnalta.

 
Putkonen taitaa päästä mukaan geimeihin, halusi tai ei :D

Putin: LDNR:n asukkaiden kansalaisuus päättyy päivästä, jona heidät hyväksytään Venäjälle​

05.10.2022 klo 10:38
Politiikka
Venäjän presidentin Vladimir Putinin allekirjoittamien Luhanskin ja Donetskin kansantasavallan adoptiolakien mukaan LDNR :n asukkaiden kansalaisuus päättyy päivästä, jolloin alueet hyväksytään Venäjän federaatioon.

Asiakirjassa todetaan myös, että Venäjän uusien venäläisten alueiden asukkaita aletaan kutsua asepalvelukseen vuodesta 2023 alkaen.

Valintana, joko pysyt Venäjällä ja mobilisoidaan, tai siirryt Suomeen ja luovutetaan ukrainalaisille. Ei ihme jos kuumottelee ja Ruttoselle vodka maistuu.
 
Ukrainassa tekijät ovat aidosti ylpeitä paitsi kotimaastaan myös teoista maansa puolesta. Hyvä esimerkki tästä tulee Punisher-tiimistä.

Matkalla tapaamiseen selasin Twitteristä videoita, joilla tuhotaan venäläistankkeja lennokki-iskuilla. Paikan päällä juttelimme videoista yhden Punisher-kouluttajan kanssa. Hän pyysi näyttämään, mitä videoita olin katsonut.

Hymy levisi hänen kasvoilleen. Olin katsellut videota, jolla hänen ohjaamansa kopterilennokki pudotti ammuksen suoraan venäläistankin luukusta sisään.

– Se olin minä, hän sanoi ylpeyttä äänessä, ja tästä lähti pitkä keskustelu kamikaze- ja muiden lennokkien hyvistä ja huonoista puolista.



Venäjällä sodasta ollaan hiljaa. Ihmiset vaikenevat tai on pakotettu vaikenemaan vankilatuomion uhalla. Näyttää siltä, että iloita saa korkeintaan presidentin harhaisesta puheesta.

Tosin venäläiset eivät tuomitse sotaa maan ulkopuolellakaan. Monet ovat jättäneet Venäjän viimeistään siinä vaiheessa, kun olivat itse vaarassa joutua rintamalle. En kuule näiden venäläisten protesteja edelleenkään, vaikka he ovat päässeet maasta pois.
 
P.Toveri puhui jo viime viikolla ja oli joku englanninkielinenkin artikkeli mutta en löydä sitä tähän hätään.

Pointti kuitenkin siinä että vaihdetaan "Sotilaallisesta erikoisoperaatiosta"-> "Terrorismin vastaiseen operaatioon" siksi että saadaan entistä laajemmat "oikeudet" toimia alueella.
Sinänsä hassua että Putlerin tapa toimia "näennäisesti" laillisesti uppoaa omaan kansaan kuin veitsi voihin...
EDIT: Lisätty P.Toverin twiitti ko asiasta
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainassa tekijät ovat aidosti ylpeitä paitsi kotimaastaan myös teoista maansa puolesta. Hyvä esimerkki tästä tulee Punisher-tiimistä.

Matkalla tapaamiseen selasin Twitteristä videoita, joilla tuhotaan venäläistankkeja lennokki-iskuilla. Paikan päällä juttelimme videoista yhden Punisher-kouluttajan kanssa. Hän pyysi näyttämään, mitä videoita olin katsonut.

Hymy levisi hänen kasvoilleen. Olin katsellut videota, jolla hänen ohjaamansa kopterilennokki pudotti ammuksen suoraan venäläistankin luukusta sisään.

– Se olin minä, hän sanoi ylpeyttä äänessä, ja tästä lähti pitkä keskustelu kamikaze- ja muiden lennokkien hyvistä ja huonoista puolista.



Venäjällä sodasta ollaan hiljaa. Ihmiset vaikenevat tai on pakotettu vaikenemaan vankilatuomion uhalla. Näyttää siltä, että iloita saa korkeintaan presidentin harhaisesta puheesta.

Tosin venäläiset eivät tuomitse sotaa maan ulkopuolellakaan. Monet ovat jättäneet Venäjän viimeistään siinä vaiheessa, kun olivat itse vaarassa joutua rintamalle. En kuule näiden venäläisten protesteja edelleenkään, vaikka he ovat päässeet maasta pois.
Edes tunnetut maanpakoon lähteneet venäläiset tubettajat eivät uskalla puhua suutaan kokonaan puhtaaksi, koska näillä on lähisukulaisia Venäjällä ja toisaalta haluavat jossain vaiheessa palata Venäjälle vähintäänkin käymään. Yksikin puhuu edelleen "sotilaallisesta erikoisoperaatiosta", vaikka toki tekee selväksi miksi käyttää tätä ilmaisua.

Aika munatonta touhua toisaalta.
 
Internethysteriaan liittyen en yhtään ihmettelisi jos tänään/huomenna iltalehdistä luemme "Testasiko Venäjä uutta laserihmeasetta!?!?!!" otsikoita. Höpinä Peresvet-laserista tuntuu lisääntyvän liittyen valopilareihin Belgorodissa. Ja niitä on kuulema nähty Moskovassa, Omskissa ja Murmanskissa myös.
onko tästä jotakin kuvallista todistetta? Minulle tulee ekaksi mieleen luonnonilmiöt tuosta kuvauksesta kuin laserit.
 
P.Toveri puhui jo viime viikolla ja oli joku englanninkielinenkin artikkeli mutta en löydä sitä tähän hätään.

Pointti kuitenkin siinä että vaihdetaan "Sotilaallisesta erikoisoperaatiosta"-> "Terrorismin vastaiseen operaatioon" siksi että saadaan entistä laajemmat "oikeudet" toimia alueella.
Sinänsä hassua että Putlerin tapa toimia "näennäisesti" laillisesti uppoaa omaan kansaan kuin veitsi voihin...

Jos näin kävisi, niin huvittava yksityiskohta että Ukrainan operaation idässä vuonna 2014 oli nimeltään ATO eli Anti-Terrorist Operation.

Sitähän se olikin: venäläisten terroristien torjuntaa, tosin muuttui nopeasti ihan oikeaksi sodaksi.

-

Juoruilua eri suunnista, valmistaudutaan puolustamaan Berislav, Nova Kakhovka, Kherson joten juoksu ei ole ohi. Kiinnostava havainto tuokin että Svatovossa ei olisi tuoreita venäläisiä vahvistuksia vaan ainoastaan LPR:stä kärrättyjä miekkosia. Jos Svatovon puolustus pettää, Ukraina kykenee todennäköisesti piirittämään Severodonetskin. (toki Starobilskille pitää ensin tehdä jotain, sanoisin että Novoaidarille myös).

 
Viimeksi muokattu:
Pieni tunnustus pitää antaa tässä kyllä ryssillekin kun menivät tuonne tovereitaan auttamaan pinteestä. Se ehkä ihmetyttää tässä eniten.
Edit: nyt vasta huomasin, että 1:51 näkyy, kun toinen ohjus ujeltaa ohi.
Onni suosii rohkeaa, harvinainen näky kyllä tässä sodassa - siis rysyn puolelta. 🤨 Ehkä se kuski, tai itseasiassa todennäköisemmin komentaja, on joku aikoinaan pakkosiirretyn sivistymaalaisen geeneillä varustettu poikkeusyksilö, jota järjestelmä ei ole täysin onnistunut moraaliltaan surkastuttamaan? ;) Kai siellä niitäkin pitää olla vielä jäljellä? Olihan Hunt for Red October -dokumentissakin (suunnilleen) moinen. 😆
 
Back
Top