Ukrainan konflikti/sota

Voisikohan selustaan yltää pienillä droneilla, jotka kiinnittyisi ammustarvikekuljetuksiin kuorma-autoissa ja junissa. Niissä voisi olla ajastus tai etäyhteydellä laukaisu. Aika pieni tömäys riittäisi ampumaan koko lastin ilmaan. Ja jos laukaisu tehdään strategisella paikalla niin voi olla tuhovoimaa. Tuli mieleen Krimin sotilaskentän kohdalla, että lieneekö onnistuttu logistiikkaan uittamaan tulevan pommilähetyksen sekaan jotain mikä sitten komeasti lojautti varastot? Jotain tällästä toivoisin lisää. Pitäisi ehkä olla kaksiosainen operaatio, jolloin radan varteen lennettäisi parkkiin drone hiljaisena hetkenä jolloin aluetta ei niin vartioida. Sitten oltais mestoilla valmiiksi ja kiinnityttäis junan saapuessa kohteeseen. Ilmatila voi olla tarkemmin vartioitu sillon kun kuljetuksia tulee. Siellä pitäis olla jo valmiiksi. Tarviiko kiinnittymiseen kuin ison magneetin. Jos se vaan ei häiritse laitteen toimintaa, niin saisi helpon kiinnittymisen, ja laukaisuhetki voisi olla myöhemmin.

Ovelia viekkaita operaatioita lisää.
 
Tietääkö joku meneekö uusi KES läpi tuosta T-62M:n keulasta & tornista mistä tahansa kulmasta?
Ei mene välttämättä tornin etuosasta tai keulan yläpellistä, joihin on asennettu BDD lisäpanssaripaketin elementit. BDD elementtien ulkopuolelta toki suhahtaa läpi. Kaikesta yksinkertaisuudestaan huolimatta BDD paketti nostaa T-62:sen suoja-arvoa yllättävän paljon. Toki arvioni on varsin karkea ja ylimäräistä varmuutta ei paljoa ainakaan jää varalle.
 
Tässähän voi olla oikea ajatuskin takana. Olisiko ryssä tullut siihen lopputulokseen että T62 olisi taistelunkestävämpi peruskonstruktio kuin autoeject tornilla varustettu T72.
T-62:ssa on yksi miehistön jäsen enemmän kuin T-72:ssa ja venäläisillä miespula joten homma todennäköisesti on kiinni kaluston saatavuudesta.
 

Tuon ketjun kommenteista muutama havainto:

Nothing on Sentinel 1 photos on 9/12 and 9/15. Start of activity visible on 09/19

Rakentaminen aloitettu 19.9.2022 eli kaksi ja puoli viikkoa sitten?

I see no fuel storage. Does that mean they just bring in fuel trucks?

-

Kuvan tekstin mukaan vanha tukikohta oli Valuyikissa mutta tämä uusi on noin 70 km itään päin Rovenki nimisen kaupungin / kylän lähellä. Heidän mukaansa neljän Pantsir-S1 järjestelmän sijoitus tämän suojaksi kertoo huolesta että Ukraina pyrkisi iskemään tätä vastaan.

Etäisyyden perusteella uusi tukikohta on haluttu pois HIMARS:in rakettien kantamalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei reservistä erota terveydentilan muutosten vuoksi. Palvelukelpoisuus tai sen puute ei johda reservistä eroamiseen.

Käpykaarti ja kruununraakit ovat eri asia!
Totta. Itse olen liian sairas oikeasti johtamaan kiväärimiehiä mutta spaderyhmää olen pätevämpi ja halukkaampi johtamaan kuin 18-vuotiaana. Eikä ole ihan vielä ikä täynnä, joten ei muuta kuin riviin.
 
T-62:ssa on yksi miehistön jäsen enemmän kuin T-72:ssa ja venäläisillä miespula joten homma todennäköisesti on kiinni kaluston saatavuudesta.
Pohdin itsekseni tätä kun 62set tuli ensimmäistä kertaa rintamalle. Onko vaan niin yksinkertaista, että uudempien tankkien autoloader on epätoivoista saada pitkäaikaisvarastoinnista käyttökuntoon. Tai vaihtoehtoisesti, onko sota osoittanut todellisessa rintamatilanteessa autoloaderin heikkoudet.
Ihmislataaja on pitänyt saada ja 62seen päädytään sen takia.
 
Pohdin itsekseni tätä kun 62set tuli ensimmäistä kertaa rintamalle. Onko vaan niin yksinkertaista, että uudempien tankkien autoloader on epätoivoista saada pitkäaikaisvarastoinnista käyttökuntoon. Tai vaihtoehtoisesti, onko sota osoittanut todellisessa rintamatilanteessa autoloaderin heikkoudet.
Ihmislataaja on pitänyt saada ja 62seen päädytään sen takia.
Onko ihan yksinkertaisin vastaus se että kukaan ei tiedä miten paljon tavaraa oli varastossa ja missä kunnossa (no tämähän sama mitä itsekin sanot). Aikanaan oli juttua videon kera miten tst-hekoja 90-luvulla säilytettiin taivasalla.

...

Joten se tähtäin näihin? Ihan uskomatonta touhua. Jotenkin haluaisi kuvitella että tämän T-62 vaunujen "remontin" lisäksi heillä olisi varastossa olevien T-72 remonttia käynnissä ja ehkä samoin se vähä mitä T-80 vaunuja löytyy, mutta sodan aikana on näkynyt yllättävän vähän modernisoituja vaunuja mitä on tuotu Ukrainaan.
...

Saa nähdä miten näiden vanhojen remontointi edes menee kun pakotteet haittaa toimintaa varmaan huomattavasti.
 
Ei mene välttämättä tornin etuosasta tai keulan yläpellistä, joihin on asennettu BDD lisäpanssaripaketin elementit. BDD elementtien ulkopuolelta toki suhahtaa läpi. Kaikesta yksinkertaisuudestaan huolimatta BDD paketti nostaa T-62:sen suoja-arvoa yllättävän paljon. Toki arvioni on varsin karkea ja ylimäräistä varmuutta ei paljoa ainakaan jää varalle.

Lainasin aikaisemmin puolalaisen Defence24.pl artikkelia, sen kirjoittaja arvioi suojaustasoa näin:

The T-62M is its modernization from 1983, consisting in a significant improvement in the combat parameters of the vehicle, including firepower or crew protection level. Special armor was added to the front of the turret and the hull, the resistance of the bottom of the hull was improved, which increased the level of protection of the vehicle to the standard similar to the T-64A or T-72 Ural foreheads.

Toki jos Damian Ratka oli oikeassa, niin näyttää siltä että tulisivat asentamaan Kontakt-1 palikat BDD-lisäpanssarin päälle, joten ainakin HEAT-läpäisijöitä vastaan suojaus tulisi olemaan parempi.
 
Saa nähdä miten näiden vanhojen remontointi edes menee kun pakotteet haittaa toimintaa varmaan huomattavasti.

Muutama puolalainen kommentoi tätä juuri tästä kulmasta eli T-62M ja T-62MV vaunut vaatisivat pienimmän määrän remonttia ja siten ne olisi helpoimmin ja nopeimmin kunnostettavissa ja saatavissa Ukrainaan. Toisaalta julki kerrottu aikataulu oli keskiarvoisesti 22-23 vaunua kuukaudessa joten ei riitä mitenkään kattamaan nykyisen tahdin menetyksiä.

Tämä on reilun kuukauden vanha artikkeli, mutta tuskin haittaa vaikka toistetaan. Kertoo Venäjän junarahdin ongelmista, kun ei saada ulkomailta laakereita: LÄHDE

EXPERT ANALYSIS

SITREP: Russian Rail Sidelined By Sanctions​

by Sean Spoonts

Sep 4, 2022

Western sanctions on Russia continue to bite into the Russian economy affecting their performance in the war in Ukraine. The Russian rail system is being starved of rolling stock because of a shortage of roller bearings for their axles. Some 10,000 railway cars were pulled offline because of a bearing shortage in August with another 20,000 expected to be sidelined in the next two months. Repair facilities are unable to repair them because of the shortage. This represents about 20-30% of Russian rail cars of all types.

Russian imports about half of the bearings it uses in heavy industry. In May, Russian truck manufacturers like the GAZ group, KAMAZ and UAZ had to stop their production because of these shortages. Premium bearing makers like SKF(Sweden), Schaeffler(Germany), NSK(US) and Timken(US) have either closed facilities in Russia and moved them elsewhere to countries like Poland or sold off their assets to private individuals inside Russia.

Russia moves much of its freight by rail, especially heavy equipment like tanks, APCs, and artillery. It also moves coal by rail and this shortage will affect the ability of Russia to make promised deliveries of coal to China. One of the bearing types in short supply is Cassette-type bearings fitted to rail cars with large axial loads. These are mostly used for coal transportation in Russia.

This problem with rolling stock being out of service for a lack of roller bearings will have a ripple effect on Russian industries like transportation, military hardware, trucks and cars, communications, and the production of consumer goods. Almost all heavy machinery used in manufacturing uses bearings of some kind.

Russia is looking to resource these bearings from Asian countries but will face significant quality problems in doing so. The manufacture of roller bearings requires specially treated steel and a very precise process of milling and finishing. It is doubtful China or India would be able to make roller bearings to these specifications or the Russians would already be buying them.

The Russian railway system is 98% state-owned and employs some 750,000 people. It represents about 3% of Russia’s GDP and hauls more than 1.5 billion tons of freight annually. It is the third largest railway system in the world, followed by the US and China, both of which have much larger populations. In the more remote reaches of Russia, there really is no other way to ship consumer goods, food, and medicines, except by rail.

Russia railway map.jpg

It is said of war that amateurs study tactics while professionals study logistics. No small part of the Russian failure to invade Ukraine has been a failure of logistics. I once read a translation of a soldier’s letter home to his family. He was stationed in England and his family was in Italy. In the letter, he asked them not to forget about him and sent some money home with the request that they use it to purchase for him a donkey cart, some olive oil, and a warm cloak to keep him warm for the approaching winter. He asked them to mail these items to him as soon as possible. The letter was about 2,000 years old and was from a Roman Legionnaire. It immediately struck me that the Romans had lines of communication so secure and quick that a Roman soldier in England could mail silver coins home in Italy without fear of it being stolen and had the confidence to know that a donkey cart, a jug of oil, and a cloak could be mailed back to him nearly 1000 miles away.

Russia is having immense problems just feeding and equipping its soldiers inside their own country and a crippled rail system will not make that any easier.
 
Kupianskin siviilien murhista toissapäivältä:

Ryssä väittää että Ukraina oli tässä tekijänä. Tiedätte mitä meinaa kun ryssä näin sanoo.

Katso liite: 69182

Katso liite: 69184

Katso liite: 69180

Katso liite: 69181
Graafisen kontentin takia pistän postauksen spoilereihin mielensäpahoittajien varalta.

Kuopassa oleva vaaleapaitainen liikauttaa päätään o_O
 
Kun oryxin blogissa vilkkuu 1300 (kohta 1400) panssarivaunua joista noin 400 on uudempaa t72b3:a ja 250 viimeistä runkomallia (t80) niin en jotenkin jaksa uskoa että sen t62:n lisäpäivitykset toisivat jotain niin oleellista että suojaus toisi jotain oleellisen Zenäjän taistelun menoa muokkaavaa kentälle. Myös valtaosassa tuhotuista vaunuista ei muistaakseni ole (läntisiin verrattavaa) lämppäriä kun ranska ehti niitä toimittaa vain 600 kpl krimin sodan alkaessa, eli jäämme odottamaan minkälainen viritelmä noista kuuskekkosista kentälle oikein saadaan
 
Pohdin itsekseni tätä kun 62set tuli ensimmäistä kertaa rintamalle. Onko vaan niin yksinkertaista, että uudempien tankkien autoloader on epätoivoista saada pitkäaikaisvarastoinnista käyttökuntoon. Tai vaihtoehtoisesti, onko sota osoittanut todellisessa rintamatilanteessa autoloaderin heikkoudet.
Ihmislataaja on pitänyt saada ja 62seen päädytään sen takia.
Mistä ne taikoo noihin kuranttia 115mm a-tarviketta?
 
Naton 10-vuotissuunnitelma väännetään Ukrainan puolustuksen ja puolustusteollisuuden jälleenrakentamiseksi. Eiköhän tuossa ole putlerille purtavaa taas hetkeksi.

 
Back
Top