Hyvä yhteenveto siitä, millä aikataululla on realistista kasvattaa tuotannollista kapasiteettia ja mitä kaikkea se edellyttää. Puolalla on kuitenkin kaikki edellytykset kunnossa. Kun tätä Puolan aikataulua vertaa Medvedjevin käskyihin, ihan kuka tahansa lukutaitoinen ymmärtää miten epätoivoisessa tilanteessa Venäjä on. Ei ole mitään edellytyksiä nopeasti vastata kysynnän kasvuun. Tuohon kun vielä lisätään, että Venäjä on logistisesti erittäin haasteellinen paikka tuottaa oikeastaan mitään järkevämpää johtuen pitkistä välimatkoista ja puuttuvista osaamisklustereista raaka-aineiden kaivamista lukuunottamatta, niin on tekemätön paikka.
Logistiikkaan pitää vielä lisätä, että sekin on menossa erittäin huonoon happeen. Lentoliikenteen tila on tiedossa, junanvaunujen tuotanto romahtanut ja Siemensin varaosat juniin kortilla. Tuohon kun vielä lisää, että kuorma-autojen tuotanto yskii eikä pysty vastaamaan siihen, mitä Ukrainassa menee joka päivä. Ladat ei yksin venäläistä maailmaa pelasta, vaikka tuostakin on turha spekuloida, kun niitäkään ei pystytä tuottamaan. Jos tuolla logistiikalla pitäisi roudata kaikkea vähänkään kehittyneeseen tuotantoon liittyvää edestakaisin ympäri maan, niin logistiikasta vastaava olisi ihan omaehtoisesti valmis putoamaan ikkunasta muutamassa viikossa.
En ole lukenut tarkemmin, miten Puolan on tarkoitus järjestää vaunumiesten, korjaajien yms. koulutus mutta olen pitänyt nyrkkisääntönä että on järkevää pyrkiä valmistamaan uutta kalustoa yksikköjen vaunumäärän tai sen monikerran verran.
Venäjällä panssaripataljoonassa on 31 vaunua (poislukien muutama yksittäistapaus jossa on 40 vaunua) joten vuosituotannon olisi järkevä olla 31, 62, 93+1 jne. Jos katsoo heidän T-90A vaunujen vuosituotantoa 10 vuotta sitten, niin vuosituotantomäärät menivät juuri tällä logiikalla:
LÄHDE
Pitää myös muistaa että T-90A vaunujen valmistus alkoi ensin ulkomaiden tilauksesta ja omalle armeijalle valmistettuja vaunuja alettiin tekemään pari vuotta ensimmäisten ulkomaiden tilausten jälkeen. Toisaalta vuosituotanto aikavälillä 2004-2010 oli suurempi, koska samaan aikaan valmistettiin ulkomaille myytyjä T-90S vaunuja sekä näiden vaunujen kittejä ulkomailla tapahtuvaa kokoonpanoa varten. Ylle lainatussa taulukossa on kysymysmerkki vuoden 2011 kohdalla, mutta sen vuoden kohdalla pitäisi olla nolla: viimeiset Venäjän armeijalle valmistetut T-90A vaunut valmistettiin vuonna 2010.
Löysin tiedon jonka mukaan Puolan panssaripataljoonassa olisi 58 vaunua:
LÄHDE
The programme calls for overhaul and modification of up to 318 T-72M1 MBTs – which is an equivalent of five combat battalions – each equipped with 58 tanks plus two reserve companies with 28 vehicles.
Jos katsoo tuota lainaamaani tiedotetta niin luvut täsmäävät:
- K2: 180 (3 battalions) eli 180 / 3 = 60 tai toisinpäin nähtynä 3 x 58 + 6 = 180
- K2PL: 820 units (14 battalions) eli 820 / 14 = 58,57 tai toisinpäin nähtynä 14 x 58 + 8 = 820
Voisi siis kuvitella että pyrkisivät valmistamaan yhden pataljoonan vaunut per vuosi, ellei jopa enemmän. Joku voisi toivoa enemmän, mutta ehkä Puolalla olisi tarkoitus valmistaa vientivaunuja samaan aikaan joten osa kapasiteetista menisi siihen (oletus että saavat myytyä vaunuja)? Heillä on myös selvästi suunnitelmana että nyt aloitettava panssarivaunujen tuotanto tullaan pitämään pystyssä pitkän aikaa, eikä siten että nuijitaan nopeasti tarvittu vaunumäärä valmiiksi ja laitetaan sen jälkeen tehdas kiinni. Tähän suunnitelmaan sopisi tuollainen 58 vaunua per vuosi omalle armeijalle, jolloin 820 kpl valmistukseen menisi 14 vuotta (jos tuotanto saadaan aloitettua vuonna 2026 JA jos päästään heti alusta asti tähän vauhtiin). Tästä ei ole tietysti takeita MUTTA Etelä-Korealla on kokemusta näiden vaunujen valmistuksesta ja oletan että avustavat tuotantolinjan pystyttämisessä, henkilöstön kouluttamisessa yms. joten jos ei tule odottamattomia yllätyksiä, en näe tuota mahdottomana ajatuksena.
Jos 2026 on sarjan ensimmäinen vuosi, niin neljästoista vuosi olisi 2039. Teen oletuksen että K3PL vaunu perustuisi monelta piirteeltään K2PL vaunuun, mutta vaatisi silti reilun 10 vuoden kehityskaaren. Vaunu otettaisiin tuotantoon pikkuhiljaa, valmistetaan ensin prototyypit ja nollasarja, tehdään niillä testikampanja ja sen perusteella tarvittavat muutokset yms. Jos kaikki menee hyvin, K3PL voisi tulla sarjatuotantoon samoihin aikoihin kun K2PL vaunut ovat poistumassa tuotannosta eli 2038-2039 tienoilla (paitsi toki jos vanhat mallit pidetään tuotannossa esim. vientiä varten samalla kun uusien tekeminen alkaa). Näin saataisiin aikaan sulavasti jatkuva tuotanto ja jos uuden vaunun tuotantotahti olisi sama 58 vaunua per vuosi niin pystyvät korvaamaan reservissä olevat vaunut sitä mukaa kun uusia valmistuu. Vanhimmat K2PL vaunut ovat nämä jotka toimitetaan 2022-2025 aikavälillä Etelä-Koreasta (alunperin K2-vaunuja jotka tullaan myöhemmin päivittämään K2PL-versioiksi) ja vuonna 2039 ne ovat 18 vuotta vanhoja. Ehkä K3PL olisi K2PL vaunun modernisointi ja siten voidaan hyödyntään vanhempia vaunuja eikä tarvitse tehdä kaikkea uudeksi? Tällöin menetetään osa uustuotannon kapasiteetista, mutta ehkä se koetaan hyväksyttävänä asiana?
Teen sen oletuksen että he tulevat luopumaan jossain vaiheessa Leopard 2A4 ja 2A5 vaunuistaan, kunhan K2PL-vaunujen määrä on "riittävä". Heillä tulee olemaan suuri määrä M1A1SA vai oliko ne M1A1FA vaunuja JA M1A2 SEPv3 vaunuja, joiden toimitusten pitäisi olla valmiit vuoteen 2026 mennessä. M1A1SA / FA vaunut tullaan kuulemma myöhemmin modernisoimaan M1A2 SEPv3 vaunuiksi. JOS näin käy, Abrams vaunujen kokonaismäärä tulisi olemaan vuonna 2026 yhteensä 366 kpl.
Jos peilataan tuohon K2PL aikatauluun niin vuonna 2039 nämä vaunut olisivat 14 vuotta vanhoja (toki modernisoidut M1A1SA / FA vaunut ovat "vanhempia" joiltain osin mutta yleensä modernisoitu vaunu lasketaan uudeksi). En ole varma, mikä heidän suunnitelma on Abramsien osalta mutta näen pari vaihtoehtoa: pidetään ne K2PL ja K3PL vaunujen rinnalla, mutta määrällisesti pienempinä. Tällöin on mahdollista saada suursodan aikana uusia vaunuja Atlantin takaa "ystävältä" ja heillä on reservissä, korjaamoissa yms. osaava reservi valmiina. Pääosan asevoimista muodostaisivat nämä kotimaiset vaunut, tosin ehkä jossain vaiheessa tulisivat luopumaan kokonaan jenkkivaunuista, sitten kun kokevat sen sopivaksi. Voisi mennä vuoden 2050 tienoille, vaunut ovat pitkäikäisiä ja toisaalta aina on mahdollista modernisoida vanhat vaunut jos halutaan jatkaa "elinikää".
Suomi on pitänyt hävittäjäkoneiden osalta ikärajana 30 vuotta, tosin jos tulisi sota niin koneilla lennettäisiin tietysti enemmän ja kulutus olisi nopeampaa. Panssarivaunut voivat olla pitkäikäisempiä jos ne on varastoitu oikein MUTTA kuten Ukrainasta nähdään, vaunussa olisi hyvä olla ainakin lämpötähtäin ja modernit viestivälineet eli jonkinlainen modernisointi olisi hyvä tehdä jossain vaiheessa MIKÄLI uhkakuvien teknologia ajaa vaunun ohi jollain tavalla. Ehkä tuollainen 14-18 vuotta olisi sopiva modernisoinnin väli tai ainakin silloin pitäisi katsoa tarkalla silmällä onko sille tarvetta? Tuo sopisi yhteen Puolan hahmotteleman suunnitelman kanssa tai ainakin sen mielikuvan joka minulla on heidän suunnitelmistaan.
MUOKKAUS: lisätään vielä tämän verran: heillä olisi tietysti lisäkapasiteettia ulkomailta saatujen tilausten osalta. Ehkä jopa saman verran kuin omalle armeijalle eli tuollainen 58 vaunua per vuosi? Jos heillä ei mene sukset ristiin Etelä-Korean kanssa niin varmasti pyrkisivät myymään molempien maiden tehtaiden kapasiteettia kimpassa? Silloin ei ehkä pidetä potentiaalisia tilauksia varten ylimääräistä kapasiteettia niin paljoa vaan tilaukset hoidetaan kimpassa sitä mukaa kun niitä tulee.
Toinen logiikka olisi se että tehdään vaunuja yli oman tarpeen varastoon ja luotetaan siihen että jossain vaiheessa tulee asiakas joka tarvitsee vaunuja suuremman määrän kuin mihin on tuotantokapasiteettia. Myydään sitten varastosta vaunuja tai ehkä varastovaunu johon tehdään asiakkaan haluamat modernisoinnit joko Puolassa tai kohdemaassa puolalaisten avustamana. Näin kaikki muut panssarivaunuja myyvät toimivat tällä hetkellä: eletään kylmän sodan aikana tuotettujen vaunujen modernisointien myynnillä (poislukien ne muutamat vaunumallit jotka on valmistettu viimeisen 30 vuoden aikana).