Ukrainan konflikti/sota

Huomasin, että peukutan "Rakasta" videoita ja kuvia, joissa kuolee tai on kuollut ryssiä. Tämä sai miettimään, onkohan ryssät ainoita, jotka ovat onnistuneet dehumanisoimaan itsensä muiden silmissä?
edit: lisätty kuva
Katso liite: 72302
Ei ainakaan minun mieleeni tule yhtä pitkällisiä ja läpitunkevalla tarkkuudella tehtyjä itsedehumanisointeja. Iranin hullut parrat vallankumouskaarteineen sekä Kiinan ja Pohjois-Korean kommunististen puolueiden johtoryhmät joutaisivat mielestäni kaikki poistoihin mutta Ryssälä on luullakseni paikka, jossa sattumanvarainenkin väestönvähennys pakostakin parantaisi maailmaa. Hyvyyden suhteellinen osuus maailmassa paranee jos pahoja menee nahkurin orsille ja Putinistanissa todennäköisyys hyvien menemisestä hylkyyn muiden mukana olisi luullakseni vähäisintä suuressa mittakaavassa.
 
Uskaltaakohan tämän linkittää Ukraina ketjuun? Mahtaako liittyä Iranin ja Venäjän sotilasyhteistyöhön? Iraniin liittyy sen verran suurella varmuudella, että menköön tähän ketjuun. Iran on Venäjän liittolainen ja osallinen Ukrainan tuhoamiseen. Viimepäivinä myös Ukraina on tehokkaammin torjunut Iranilaisia lennokkeja ilmatilastaan, joidenkin tietojen mukaan 100%. Kyky on parantunut, jotain apuja kenties saatu.


Edit. Tässä uutisessa kerrotaan enemmän, sekä tämän että aiempien iskujen kohdistumisesta. Mainintaa Israelin suorittamista viime kuun iskuista joissa ollut kohteita alueella jossa Iraniin vahvasti kytköksissä oleva Hizbollah kehittää droneja.

 
Viimeksi muokattu:
Jos tähän lisätään vielä Intian kokemuksia ja oletetaan ongelmien olevan samanlaisia myös Venäjällä, niin modernimmankin kaluston todellinen käyttöikä vs. lupaukset käyttöiästä sisältävät aika paljon tuhtaa. Intialaiset ovat valittaneet että moottorien käyttöikä jää suunnilleen puoleen luvatusta. PAK-FA/SU-57-projektista jäivät pois kun kyllästyivät venäläisten haluttomuuteen jakaa teknologiaa (intialaisille oli jäämässä pelkkä maksajan rooli) ja lisäksi siihen ettei suorituskyky oikein koskaan vastannut luvattua. Tähän päälle sitten ne asiat mitkä paljastuivat nykyisen eskalaation aikana niin ei se nyt ihan valtavan hyvältäkään näytä. Tai näyttää - meidän kannalta.

Sodan aikana nähtiin tämä video jossa jutellaan mm. ilmavoimien valmiudesta:


Kirjoitin siitä 11.11.2022 viestissä näin:

Hyvin mielenkiintoinen video Venäjän ilmavoimien nykytilasta. En ehdi kirjoittamaan tiivistelmää kommenteista mutta mm. koneiden availability numerot ovat paljon kertovia. Yak-130 harjoittelukoneiden osalta noin 50% tosin lentäjien koulutusaikataulun osalta usein juuri väärään aikaan vuodesta.

Intian ilmavoimilla MiG-29K availability olisi hänen mukaansa ollut pitkään "in the teens" eli alle 20%. Hänen mukaansa Venäjän ilmavoimilla tiettyjen MiG koneiden osalta olisi reilut 30%.
-

17.10.2022 puolestaan saatiin kuulla Intian ilmavoimien vaikeuksista pitää MiG-29K kalustonsa lentokelpoisena, lainasin silloin artikkelin koko tekstin ja se löytyy tästä viestistä: LINKKI

Kirjoitin silloin näin:

Tämä liittyy sivupolkua pitkin Ukrainan sotaan, koska kyse on tuoreehkoista MiG-29K hävittäjistä, mutta Intian käytössä. He menettivät vajaa viikko sitten viidennen koneen onnettomuuden seurauksena. LÄHDE

Lyhyt tiivistys mielestäni oleellisista kohdista:

- tilaukset tehtiin vuosina 2004 ja 2010
- Intian merivoimat hankkivat 45 kpl MiG-29K ja MiG-29KUB hävittäjiä
- koneet toimitettiin aikavälillä 2009 - 2016
- viime vuosina ollut suuri määrä valituksia laatuongelmista ja teknisestä tuesta sekä koneiden itsensä että niiden suihkumoottorien osalta
- koneiden vastaanottamisesta alkaen niistä enintään puolet on ollut käyttökelpoisessa kunnossa mihin tahansa aikaan (tulkitsen näin tuon kohdan "the serviceability of their fleet has not exceeded half")
- viisi konetta menetetty eri onnettomuuksissa: 1) tammikuu 2018, 2) marraskuu 2019, 3) helmikuu 2020, 4) marraskuu 2020, 5) lokakuu 2022
- bmpd-blogin arvion mukaan MiG-yhtiö on osoittanut jo vuosien ajan outoa välinpitämättömyyttä ja kyvyttömyyttä huolehtia tärkeimmän asiakkaansa ("the main current operator of its aircraft") tarpeista

MiG-yhtiö on ollut jo pitkään vaikeuksissa eikä ole merkkejä siitä että Venäjä tulisi ostamaan MiG-35 koneita enempää kuin ostamansa 8 kpl (nämäkin enemmän esittelykäyttöön). On hyvin mahdollista että yhtiö tulee menemään konkurssiin ja sulautumaan Sukhoin kanssa. Ei ole näköpiirissä uusia isoja asiakkaita, vaikka erilaisia huhuja on levitetty mm. Egyptin osalta.

Tuosta voi pohtia, mikä on Venäjän käytössä olevien 2000-luvulla valmistettujen MiG-29 koneiden sekä Neuvostoliiton perintönä saatujen "varastoitujen" yli 30 vuotta vanhojen koneiden kunto sekä tämän yhtiön kyky huoltaa niitä (erityisesti sota-aikana).

-


Venäjällä on suuri määrä uusia tai vähintään uudehkoja hävittäjiä mm. Su-35S, Su-34, Su-30SM sekä muita. Lisäksi on suurehko määrä modernisoituja vanhoja kuten MiG-31. Muistutuksena tässä heidän ilmavoimille toimitetut UUDET hävittäjät aikavälillä 2008-2021. HUOM: tästä puuttuvat modernisoidut / remontoidut vanhat:

1672647586782.png

En siis tarkoita että heiltä loppuvat seuraavaksi hävittäjät mutta kaluston pitäminen lentokuntoisena on suuri haaste ja sota-ajan kulutus on yleensä selvästi kovempaa kuin rauhanaikana. Lentotunteja tulee. En ihmettelisi vaikka todellisen käyttökelpoisen kaluston osuus olisi selvästi pienempi kuin julki kerrottu hävittäjien määrä. Vuonna 2013 se oli hävittäjäkoneiden osalta 49% ja pommi-, kuljetus- ja harjoittelukoneiden osalta 20-25%. Ehkä edes alkava sota ei pakottanut ryhdistäytymään koska sodan piti olla helppo ja nopeasti ohi?

Ehkä tilanne ei ole suuresti muuttunut tuon 2013 vuonna julkaistun artikkelin ajoista vaikka ovat saaneetkin uusia koneita sen jälkeen? Ehkä heillä on sama tilanne helikopterien osalta? Ne vaativat suuret määrät huoltoa myös.
 
Viimeksi muokattu:
Sodan aikana nähtiin tämä video jossa jutellaan mm. ilmavoimien valmiudesta:


Kirjoitin siitä 11.11.2022 viestissä näin:

Hyvin mielenkiintoinen video Venäjän ilmavoimien nykytilasta. En ehdi kirjoittamaan tiivistelmää kommenteista mutta mm. koneiden availability numerot ovat paljon kertovia. Yak-130 harjoittelukoneiden osalta noin 50% tosin lentäjien koulutusaikataulun osalta usein juuri väärään aikaan vuodesta.

Intian ilmavoimilla MiG-29K availability olisi hänen mukaansa ollut pitkään "in the teens" eli alle 20%. Hänen mukaansa Venäjän ilmavoimilla tiettyjen MiG koneiden osalta olisi reilut 30%.
-

17.10.2022 puolestaan saatiin kuulla Intian ilmavoimien vaikeuksista pitää MiG-29K kalustonsa lentokelpoisena, lainasin silloin artikkelin koko tekstin ja se löytyy tästä viestistä: LINKKI

Kirjoitin silloin näin:

Tämä liittyy sivupolkua pitkin Ukrainan sotaan, koska kyse on tuoreehkoista MiG-29K hävittäjistä, mutta Intian käytössä. He menettivät vajaa viikko sitten viidennen koneen onnettomuuden seurauksena. LÄHDE
Lyhyt tiivistys mielestäni oleellisista kohdista:

- tilaukset tehtiin vuosina 2004 ja 2010
- Intian merivoimat hankkivat 45 kpl MiG-29K ja MiG-29KUB hävittäjiä
- koneet toimitettiin aikavälillä 2009 - 2016
- viime vuosina ollut suuri määrä valituksia laatuongelmista ja teknisestä tuesta sekä koneiden itsensä että niiden suihkumoottorien osalta
- koneiden vastaanottamisesta alkaen niistä enintään puolet on ollut käyttökelpoisessa kunnossa mihin tahansa aikaan (tulkitsen näin tuon kohdan "the serviceability of their fleet has not exceeded half")
- viisi konetta menetetty eri onnettomuuksissa: 1) tammikuu 2018, 2) marraskuu 2019, 3) helmikuu 2020, 4) marraskuu 2020, 5) lokakuu 2022
- bmpd-blogin arvion mukaan MiG-yhtiö on osoittanut jo vuosien ajan outoa välinpitämättömyyttä ja kyvyttömyyttä huolehtia tärkeimmän asiakkaansa ("the main current operator of its aircraft") tarpeista

MiG-yhtiö on ollut jo pitkään vaikeuksissa eikä ole merkkejä siitä että Venäjä tulisi ostamaan MiG-35 koneita enempää kuin ostamansa 8 kpl (nämäkin enemmän esittelykäyttöön). On hyvin mahdollista että yhtiö tulee menemään konkurssiin ja sulautumaan Sukhoin kanssa. Ei ole näköpiirissä uusia isoja asiakkaita, vaikka erilaisia huhuja on levitetty mm. Egyptin osalta.

Tuosta voi pohtia, mikä on Venäjän käytössä olevien 2000-luvulla valmistettujen MiG-29 koneiden sekä Neuvostoliiton perintönä saatujen "varastoitujen" yli 30 vuotta vanhojen koneiden kunto sekä tämän yhtiön kyky huoltaa niitä (erityisesti sota-aikana).

-


Venäjällä on suuri määrä uusia tai vähintään uudehkoja hävittäjiä mm. Su-35S, Su-34, Su-30SM sekä muita. Lisäksi on suurehko määrä modernisoituja vanhoja kuten MiG-31. Muistutuksena tässä heidän ilmavoimille toimitetut UUDET hävittäjät 2000-luvulla, tästä puuttuvat modernisoidut / remontoidut vanhat:

1655276715603-png.62622


En siis tarkoita että heiltä loppuvat seuraavaksi hävittäjät mutta kaluston pitäminen lentokuntoisena on suuri haaste ja sota-ajan kulutus on yleensä selvästi kovempaa kuin rauhanaikana. Lentotunteja tulee. En ihmettelisi vaikka todellisen käyttökelpoisen kaluston osuus olisi selvästi pienempi kuin julki kerrottu hävittäjien määrä. Vuonna 2013 se oli hävittäjäkoneiden osalta 49% ja pommi-, kuljetus- ja harjoittelukoneiden osalta 20-25%. Ehkä edes alkava sota ei pakottanut ryhdistäytymään koska sodan piti olla helppo ja nopeasti ohi?

Ehkä tilanne ei ole suuresti muuttunut vaikka ovat saaneetkin uusia koneita tämän jälkeen? Ehkä heillä on sama tilanne helikopterien osalta? Ne vaativat suuret määrät huoltoa myös.

Tämä vaikuttaa erittäin lupaavalta, oivallisia uutisia! Siltä tntuu, että heillä kaikki happanee käsiin. Uusin tankki on epäluotettava, sen tuotanto tökkii, eikä niitä rintamalla näy. Kopterit eivät vakuuta, ei edes uusimmat alligaattorit. Laivanrakennusta ei ole ollut nimeksikään neukkuaikoihin verraten ja se oli silloinkin valovuosien päässä lännestä (ehkä sukellusveneitä lukuun ottamatta). Strategisia pommareita on kourallinen, eikä uusia tule. Ja niin edelleen.

Alkaa vaikuttaa siltä, kuten joku jo kirjoittikin, että putlerille ja kumppaneille tuli kiire aloittaa tämä lebensraum-operaatio, koska tajusivat itsekin että melkein kaiken kaluston 'parasta ennen' -päivämäärä meni jo, eikä aikaa ole hukattavaksi. No, aivan tuhannen vituiksihan se meni ja ohta jäljellä on enää ytimien uhka.
 
Sodan aikana nähtiin tämä video jossa jutellaan mm. ilmavoimien valmiudesta:


Kirjoitin siitä 11.11.2022 viestissä näin:

Hyvin mielenkiintoinen video Venäjän ilmavoimien nykytilasta. En ehdi kirjoittamaan tiivistelmää kommenteista mutta mm. koneiden availability numerot ovat paljon kertovia. Yak-130 harjoittelukoneiden osalta noin 50% tosin lentäjien koulutusaikataulun osalta usein juuri väärään aikaan vuodesta.

Intian ilmavoimilla MiG-29K availability olisi hänen mukaansa ollut pitkään "in the teens" eli alle 20%. Hänen mukaansa Venäjän ilmavoimilla tiettyjen MiG koneiden osalta olisi reilut 30%.
-

17.10.2022 puolestaan saatiin kuulla Intian ilmavoimien vaikeuksista pitää MiG-29K kalustonsa lentokelpoisena, lainasin silloin artikkelin koko tekstin ja se löytyy tästä viestistä: LINKKI

Kirjoitin silloin näin:

Tämä liittyy sivupolkua pitkin Ukrainan sotaan, koska kyse on tuoreehkoista MiG-29K hävittäjistä, mutta Intian käytössä. He menettivät vajaa viikko sitten viidennen koneen onnettomuuden seurauksena. LÄHDE
Lyhyt tiivistys mielestäni oleellisista kohdista:

- tilaukset tehtiin vuosina 2004 ja 2010
- Intian merivoimat hankkivat 45 kpl MiG-29K ja MiG-29KUB hävittäjiä
- koneet toimitettiin aikavälillä 2009 - 2016
- viime vuosina ollut suuri määrä valituksia laatuongelmista ja teknisestä tuesta sekä koneiden itsensä että niiden suihkumoottorien osalta
- koneiden vastaanottamisesta alkaen niistä enintään puolet on ollut käyttökelpoisessa kunnossa mihin tahansa aikaan (tulkitsen näin tuon kohdan "the serviceability of their fleet has not exceeded half")
- viisi konetta menetetty eri onnettomuuksissa: 1) tammikuu 2018, 2) marraskuu 2019, 3) helmikuu 2020, 4) marraskuu 2020, 5) lokakuu 2022
- bmpd-blogin arvion mukaan MiG-yhtiö on osoittanut jo vuosien ajan outoa välinpitämättömyyttä ja kyvyttömyyttä huolehtia tärkeimmän asiakkaansa ("the main current operator of its aircraft") tarpeista

MiG-yhtiö on ollut jo pitkään vaikeuksissa eikä ole merkkejä siitä että Venäjä tulisi ostamaan MiG-35 koneita enempää kuin ostamansa 8 kpl (nämäkin enemmän esittelykäyttöön). On hyvin mahdollista että yhtiö tulee menemään konkurssiin ja sulautumaan Sukhoin kanssa. Ei ole näköpiirissä uusia isoja asiakkaita, vaikka erilaisia huhuja on levitetty mm. Egyptin osalta.

Tuosta voi pohtia, mikä on Venäjän käytössä olevien 2000-luvulla valmistettujen MiG-29 koneiden sekä Neuvostoliiton perintönä saatujen "varastoitujen" yli 30 vuotta vanhojen koneiden kunto sekä tämän yhtiön kyky huoltaa niitä (erityisesti sota-aikana).

-


Venäjällä on suuri määrä uusia tai vähintään uudehkoja hävittäjiä mm. Su-35S, Su-34, Su-30SM sekä muita. Lisäksi on suurehko määrä modernisoituja vanhoja kuten MiG-31. Muistutuksena tässä heidän ilmavoimille toimitetut UUDET hävittäjät 2000-luvulla, tästä puuttuvat modernisoidut / remontoidut vanhat:

1655276715603-png.62622


En siis tarkoita että heiltä loppuvat seuraavaksi hävittäjät mutta kaluston pitäminen lentokuntoisena on suuri haaste ja sota-ajan kulutus on yleensä selvästi kovempaa kuin rauhanaikana. Lentotunteja tulee. En ihmettelisi vaikka todellisen käyttökelpoisen kaluston osuus olisi selvästi pienempi kuin julki kerrottu hävittäjien määrä. Vuonna 2013 se oli hävittäjäkoneiden osalta 49% ja pommi-, kuljetus- ja harjoittelukoneiden osalta 20-25%. Ehkä edes alkava sota ei pakottanut ryhdistäytymään koska sodan piti olla helppo ja nopeasti ohi?

Ehkä tilanne ei ole suuresti muuttunut vaikka ovat saaneetkin uusia koneita tämän jälkeen? Ehkä heillä on sama tilanne helikopterien osalta? Ne vaativat suuret määrät huoltoa myös.
Intia oli merkittävä asiakas ryssän aseteollisuudelle joten eiköhän sinne ole vaihdettu myös merkittävämpi silovikki johtajaksi. Pääsee tekemään merkittävämpiä päätöksiä ja sen ohelle tietysti saa varastaa enemmän rahaa välistä. Todelliselle menestyksellä ei ole väliä, välit putteliin on tärkeämmät.

Nyt kun aseteollisuus ei pystykkään toimittamaan niin sen tärkeys kasvaa entisestään. Voitte vain arvata mitä käy kun ylimmän kastin silovikki dima pääsee tuolla riehumaan. Ikkunoiden saranat kuluu ja rahat kahmii dima. Se että tuleeko aseita ei ole merkityksellistä tässä, syyllisethän jo heitettiin ikkunoista..
 
Myhajlo: ”Meitä pommitetaan ja yritämme paeta kaupungista.”

Veli: ”Ei ole totta, että muka hyökkäisimme kimppuunne. Mehän yritämme pelastaa ukrainalaiset. Mihin yritätte mennä?”

Myhajlo: ”Puolaan.”

Veli: ”Olemme hetkessä sielläkin.”


Kului yhdeksän kuukautta ennen kuin veljekset puhuivat uudelleen.

----

Kesken pakomatkan taistelut edessä kiihtyivät ja tie suljettiin. Palaaminen oli mahdotonta, sillä myös takana tulitus yltyi. Ainoa vaihtoehto oli jatkaa matkaa pitkin miinoitettua peltoa.

Myhajlo ei epäröinyt.

”Olen sotilas. Kun täytyy ajaa, minä ajan. Ilman sotilaskoulutusta olisi ollut vaikeampaa edetä.”

Panoksia oli piilotettu maahan 18 kilometrin matkalla. Myhajlo luotsasi Fiatia eteenpäin alle 30 kilometrin tuntivauhdilla. Ympärillä räjähtäneet ja palaneet ajoneuvot tekivät todelliseksi sen, mitä saattoi tapahtua millä hetkellä hyvänsä.
----

Myhajlo keskusteli sodan alettua venäläisten, niin ikään eläköityneiden armeijakavereidensa kanssa.

”He sanoivat, että sota on hulluutta”, hän kertoo.

Julkisesti he eivät mielipidettään uskalla sanoa.

”Venäjällä vankilaan voi joutua hetkessä ilman oikeudenkäyntiä. Heidät voitaisiin vangita jopa sanan sota käyttämisestä. Virallinen termihän siellä on erikoisoperaatio.”

Entä Myhajlon veli?

Myös hän on alkanut nähdä totuuden propagandan takaa.

”Venäjä teki virheen aloittaessaan sodan”, Myhajlo kertoo veljensä sanoneen.

He keskustelivat marraskuun lopulla ensimmäisen kerran maaliskuun jälkeen.
 
Ovat saaneet uusia koneita, mutta ovatko saaneet pystytettyä järjestelmää joka kykenee pitämään taistelukunnossa 80% koneista ja vieläpä
lentämään niillä?

2014 hyökkäyksen aikana ilmavoimien käyttämättömyyttä ihmeteltiin ja sitä pidettiin poliittisena valintana. Ehkä näin olikin, mutta tekikö Venäjän sotilasjohto välttämättömyydestä hyveen?

Syyriassa Venäjän ilmavoimat lensi säännöllisesti, mutta ”helpossa” ilmatilassa. Emmekä me tiedä miten suuri osuus taistelukykyisestä kalustosta ja henkilöstöstä vietiin Syyriaan. Prosentti saattaa olla korkeampi kuin arvaammekaan.
Sama kuvio toistuu jatkuvasti. Järjestelmä ei toimi ja/tai vehkeet eivät pelaa mutta aina on hyvä selitys takataskussa. Ilmeisin selitys taitaa kuitenkin olla se oikea. Kaikki muut alkaa ainakin jo olla käytetty.
 

Jokohan pian huoltolatu venäläisiltä katkeaa donbassin pohjois osiin.

Brittitiedustelu: Ukraina ja Venäjä taistelevat nyt tärkeästä valtatiestä​

Britannian puolustusministeriön jokapäiväisen tiedustelupäivityksen mukaan Ukraina ja Venäjä taistelevat nyt tärkeän valtatien hallinnasta.

Kyseessä on P66-valtatie, joka kulkee Luhanskin alueella sijaitsevan Kreminnan kaupungin pohjoispuolella.

Valtatie on Donbassin pohjoisosissa sijaitsevien venäläisjoukkojen tärkeä huoltoreitti. Ukraina on kohdistanut tykistötulta valtatiehen lokakuusta lähtien, mutta jos maan joukot saavat tien kokonaan haltuunsa, vaikeuttaisi se Venäjän puolustusasemia Kreminnassa.

 
Pientä analyysia tykistöiskusta Makiivkan mobikkiparakkiin. Arvellaan, että n. 100 - 150 mobikkia olisi tuhottu ja todennäköisenä tuhomekanismina rakennuksen sortuminen rakenteiden vaurioiduttua osumista.

Lähteenä osaksi rysyjen Gray Zone.

Käännetty GZ:n teksti alla olevassa lainauksessa. Chulakovkassa on myös isketty jollekin maatilalle, jossa on majaillut rysyjä.
Huomatkaa, että liikkeellä on ollut myös mielenkiintoisen omituinen huhu suomalaisista "tarkka-ampuja ampujahiihtäjistä?" Pietarissa.
All ears in feedback buzzed to me with Makiivka, both ours and Ukrainians. Although Ukrainians, our Z-networks, and neutral channels have already written about it.

In fact, on New Year's Eve, the enemy fired two packages of M-142 HIMARS MLRS on the instructions of the vocational school in Makeevka (penultimate photo). According to my information, there were still three packages, that is, 18 missiles. Downed - 0. Which is even less than usual. Arrivals were exactly on December 31 at 00:00 - before, during and after.

Of course, we are not talking about any 500-600 dead. This is the enemy's grunt, like 99% of the incidents on New Year's Eve in Russia, which did not happen. And then yesterday I read that in St. Petersburg there are already Finnish snipers biathletes, Moscow has been completely destroyed.

But, nevertheless, there were more than 100 people in the building, approximately 120-150. Even our most positive channels evasively refer to losses as significant, large, heavy. According to a number of sources, we can talk about 50-70 people at the moment. The building is completely destroyed. There, the quartered mobilized people celebrated the New Year, and those who came there to ride on the Orthodox blue horse.

But in general, in such situations, fortune does not forgive this. She respects the brave and punishes the morons. Each motherfucker has a surname - the length of the list of motherfuckers is much shorter than the length of the list of all those who died due to their fault.

Also, according to a number of information, a little later, the enemy struck a farm near Chulakovka, in the Kherson region (extreme picture). According to the enemy, our servicemen were also there. More about this incident is not yet known.
 
Epäselvää on, tekeekö Ukrainan ilmapuolustuskyky siitä mahdotonta vai onko koneiden tuhoriski jo pienenäkin ollut Venäjån mielestä liian iso.
Ukrainan ilmatorjunta on vahvistunut sodan alettua merkittävästi. Vaikka enimmäkseen käyttöön on tullut lyhyen ja jotain keskimatkan it:tä, niin saatu peitto on varmasti vapauttanut Ukrainan BUKit ja S-järjestelmät korkeatorjuntaan.

Tähän mennessä nähtyjen suoritusten valossa ryssä ei uskalla lentää rintamalla edes omalla puolellaan, siellä kun ammutaan kaikkea. Tuollainen ryssän massapommitus olisi yksisuuntainen reitti: 30% ammutaan alas omien toimesta ja loput 70% Ukrainan ilmatorjunnan toimesta.

Vietnamiin ei saa harhautua, tuolloin B52:sissa oli oikeasti toimiva aktiivinen elso. Tämän päivän ryssän suristimissa ei näytä olevan mitään mikä edes yrittää torjua läntisiä it-aseita tai edes yrittäisi kertoa omille että on omakone. Ei ryssä niin tyhmä ole että hukkaisi viimeisestä valttikortista eli ydinase-kolminaisuudestaan sen yhden osan eli lentopommit. Lentopommilla kun ei tee mitään jos ei ole sitä kantolaitetta eli lentokonetta.

Hyvin sanottu.

Tuollainen vaatisi Ukrainan ilmatorjunnan ja ilmavoimien tuhoamisen, enkä usko että siihen on kykyjä.

Venäjä ei lennä nopeammilla, ketterämmillä ja pienemmillä hävittäjillä Ukrainan ilmatilaan JOTEN se tuskin tulee tekemään sitä pommikoneillaan.

Pommikoneita on käytetty risteilyohjusten lavetteina ja nämä ammutaan usean sadan kilometriän päästä, turvallisesti Ukrainan torjuntakyvyn ulkopuolelta.

En odota että tässä tultaisiin näkemään muutoksia.

Venäjä ei sodan ensipäivinäkään kyennyt Ukrainan ilmapuolustuksen tuhoamiseen, vaikka käytössä oli täysi ohjusvarasto, ainakin hetkellinen ilmaylivoima ja todennäköisesti usko heidän kykyyn tuhota niin Ukrainan it kuin ilmavoimat ja saavuttaa täydellinen ilmaherruus.

No nyt on ohjusvarasto pitkälti tyhjennetty, omaa kalustoa tuhoutunut ja Ukrainan ilmapuolustus pitää taivaan puhtaana ja on todennäköisesti kokonaisuutena selvästi vahvempi kuin ennen sotaa, realismi Ukrainan ilmapuolustuksen lamauttamisen suhteen lienee lyönyt vasten kasvoja ja se on se, että siihen ei ole mitään edellytyksiä.

Patriot vielä operatiiviseksi, niin ryssällä on yksi murhe lisää väisteltäväksi. Kokonaisuudessaan tämä on mielestäni paljon puhuva kuva. Kuvasssa kaikki Ukrainalle ”luvatut” it-järjestelmät, kaikkea ei tietysti ole toimitettu vielä. Ukrainan omat järjestelmät kuvasta puuttuvat. Ei tuonne suristimilla ole asiaa.

1672646677464.png
 
Ehkä edes alkava sota ei pakottanut ryhdistäytymään koska sodan piti olla helppo ja nopeasti ohi?
Näin ajattelen minäkin. 3 päivän erikoisoperaatiossa voi ajatella kaiken sillä hetkellä kunnossa olevan olevan käytössä koko ajan. Tämä on täysin mutuilua, mutta minulle tuli sellainen tuntuma tuossa, että hävittäjien lentotunnit vähenivät vähän jyrkemmällä kulmakertoimella kuin helikoptereiden ja sit vispilää alkoi tippua niin ettei ollut tosikaan.

Niinhän tässä on ryssä varmaan ryssinyt, että uusimmat ja parhaimmankuntoiset menetettiin ekana, sit meni hävittäjien kelvolliset varaosa/huolto-osat, sit kävi sama koptereille ja nyt kun ei oo ilmaherruutta eikä riittävästi lentokuntoista kalustoa, ei voi oikein tehä mitään.. sodan alkupäivinä oli koko ajan vehkeet ilmassa ja aika jyrkällä kulmakertoimella niitä lähti vahvuudesta sekä paskomalla että huollon puutteeseen.

Tässä samalla sama on käynyt myös lentäjille. Parhaat meni eka ja sit paskempi lentäjähenkilöstö on kiihdyttänyt menetyksiä toki entisestään.
 
Back
Top