Ukrainan konflikti/sota

Brasilian ollessa jo aiemmin "harmaassa vyöhykkeessä" - suhteessa länsimaihin ja Putiniin. Bolsanaron päätös nyt olla hyväksymättä vaalitulosta, tuskin ainakaan Ukraina-Länsi suunnalle hyvää tietää. Venäjän kosiskelu, sinnikäs sellainen luonteeltaan. On tiedossa ollut. Haasteet vapaata maailmaa kohtaan ovat moninaisia. Tästäkin syystä, yhtenäisyys murroksessa olisi nyt kovin tärkeätä.
 
Minä puolestani epäilen Ukrainan kykyä ottaa vastaan = hoitaa kalustolle osaava käyttäjäkunta kaikkine puitteineen. Tuon tason modernia kalustoa ei ole mitään mieltä heittää osaamattomiin käsiin sinne sun tänne, miten ukraina todistetusti paikoitellen toimii ihan kurantien sotasaalisvaunujen kanssa esimerkiksi.

Edit: Ihan rehellisesti sanottuna meinaa välillä vähän jopa vituttaa kun porukka luulee että joku xx-kpl määrän toimitus tst-vaunuja tai moderneja rynnäkkövaunuja Ukrainassa ratkaisee kaiken, se kun on huomattavasti isompi kokonaisuus mitä nuo eniten medianäkyvyyttä omaavat kapistukset ympärilleen vaativat että niistä saadaan aikaiseksi oikeasti tehokas ja toimiva pumppu. Puhumattakaa tosiaan miehityksestä, Ukrainan suurimmat puutteet löytyy tuolta saralta eikä sitä ratkaista sillä kuinka paljon joku länsimaa tunkee vaunuja kerrallaan maahan!
Nyt pitää huomioida, miten tuo logiikka ja logistiikka toimii. Esimerkiksi pzh2000 vehkeet menee Latviaan korjattavaksi, koska ei ole infraa itse korjata, ja luultavasti ei kaikkea tietoa ei haluta antaa.

Ukrainan kohdalla on monen asian kohdalla huomattu, että pakko on paras opettaja. Moni asia on vain pakko oppia, jotta voidaan käyttää. Oliko javelinin vai nlaw:n kohdalla, kun tuli valituksia, että ei mitään neuvoja, miten järjestelmää käytetään.

Totta kai pitää kouluttaa, miten Leopard toimii ja miten käytetään. Mm. putken ja moottorin huolto. Aikoinaan olin itse T-72 ampuja ja kurssikaveri jäi tuonne kouluttajaksi. Valitti leopardin osalta, että edes kouluttajat eivät tajunneet sitä, että torni tulee niin paljon rungon yli, kun on käännettynä. Muutama joutui vuoden aikana huoltoon, kun tuli kosketus puun kanssa.

Logistiikan osalta voin vain ihmetellä, että miten Ukrainalaiset pärjäävät, kun eri järjestelmiä ja ammus tyyppejä alkaa olemaan lukematon määrä.
 
Ryssiä ilmeisesti puskettu takas Soledarin eteläosiin, hieman näyttäs että kaupunki on tällä hetkellä puoliks ryssien hallussa:

"Bakhmut-Soledar
Fierce battles are taking place in Soledar, Opytny and Pidgorodny, in the direction of Klishchiivka and Diliivka. The situation in Soledar changed from critical to extremely difficult. Yes, the enemy was knocked out of certain positions, but he continues to carry out massive assaults. It must be understood that this swing can continue for a long time. But our art works very well"

 
Kun otetaan huomioon mitä kunnon korsun teko vaatii, niin valmiuden lisäksi tarvitaan myös valmista.

Tässä kuvaus salpalinjan korsuista. Hitaita tehdä, mutta ovat kranaateille immuuneja ja kestänevät perinteisen risteilyohjuksenkin.

Betonilaudoitukseen tarvittiin täyssärmälautaa 430 neliömetriä. Raudoitukseen meni pyöröterästä noin 45 000 kiloa. Harjaterästä ei tuolloin vielä käytetty. Betonia maavaraiseen korsuun valettiin noin 560 kuutiometriä. Kuutio betonia painaa kiviaineksesta riippuen noin 2,5 tonnia. Tuon ajan kuorma-auto pystyi ottamaan laatikkolavalleen yhden kuution betonia. Eli korsuun ajettiin 560 kuormaa betonia.

Kun betoni oli sopivasti kastellen hitaasti kuivunut, muotti purettiin ja puutavara otettiin uusiokäyttöön. Paikasta ja tilanteesta riippuen maavaraisen korsun suojaksi tykistötulta vastaan seinien vieriin jopa kymmenen metrin levyiselle kehälle ajettiin isoja kivenlohkareita keskimäärin 1200 kuutiometriä. Sen lisäksi montusta kaivettu maa lapioitiin takaisin korsun päälle rakenteen maastouttamiseksi.
Ja montako miljardia euroa rahaa?

Jos ei tiedä mitä on suunniteltu ja mihin, harjoiteltu ja varauduttu niin tästä aiheesta on turha vääntää asiaa.
 
Liitetään tähän vielä kuva, joka ilman twitterin avaamista näkyy. Herättänee ajatuksia.
Fl-Q5raXEAESh8E
Tuollahan on enemmän rautaa puserossa, kuin ryssän mobikilla suojaliiveissä.
 
Hyvin näyttää voimapaketin korjaus onnistuvan ihan kuin Suomessa. No, ehkä meillä on moottoripukki alla, mutta pari kuormalavaa riittää myöskin. Pitkät kaapeli ja letkut käytössä samoin kuin meillä, jotta saadaan käytettyä vika esille, korjattua ja koekäyttö ennen paikoilleen asentamista.

Edit, Tuota samaa ei tehdä itävaunuille.
 
Kun otetaan huomioon mitä kunnon korsun teko vaatii, niin valmiuden lisäksi tarvitaan myös valmista.

Tässä kuvaus salpalinjan korsuista. Hitaita tehdä, mutta ovat kranaateille immuuneja ja kestänevät perinteisen risteilyohjuksenkin.

Betonilaudoitukseen tarvittiin täyssärmälautaa 430 neliömetriä. Raudoitukseen meni pyöröterästä noin 45 000 kiloa. Harjaterästä ei tuolloin vielä käytetty. Betonia maavaraiseen korsuun valettiin noin 560 kuutiometriä. Kuutio betonia painaa kiviaineksesta riippuen noin 2,5 tonnia. Tuon ajan kuorma-auto pystyi ottamaan laatikkolavalleen yhden kuution betonia. Eli korsuun ajettiin 560 kuormaa betonia.

Kun betoni oli sopivasti kastellen hitaasti kuivunut, muotti purettiin ja puutavara otettiin uusiokäyttöön. Paikasta ja tilanteesta riippuen maavaraisen korsun suojaksi tykistötulta vastaan seinien vieriin jopa kymmenen metrin levyiselle kehälle ajettiin isoja kivenlohkareita keskimäärin 1200 kuutiometriä. Sen lisäksi montusta kaivettu maa lapioitiin takaisin korsun päälle rakenteen maastouttamiseksi.

En jaksa uskoa että noin kiinteistä linnoitteista on ollut suunnitelmia sitten salpalinjasta luopumisen, isä ja setä olivat töissä paikallisella elementtitehtaalla ja siellä oli sopparit+kuvat valmiina (niitä aina jokusen vuoden välein vissiin käytiin pv:n edustajan ja tehtaanjohdon kanssa läpi että kyky edelleen löytyy tarvittaessa tms.). Ymmärtääkseni kyseessä oli erilaiset valmiselementit maahan laskettavaksi. Näin siis jo joskus 80-90-luvulla.

Tässä tuorein info:

Salpalinjan järeät kantalinnoitteet ovat tosiaan niin työläitä valmistaa + oletus ollut ettei rintamalinjat kuitenkaan ihan noin kiinteiksi enää muodostu tai ovat täsmäaseilla tuhottavissa (joka ei kyllä ryssiltä näytä nyt onnistuvan ollenkaan :unsure:) . En osaa sanoa kutsutaanko noita nykyisiä valmiselementeistä maahan rakennettavia linnoitteita nyt sitten kenttä- (tilapäis) vai kantalinnoitteiksi (ennalta/pysyvästi rakennettuja)?
 
Saanko keksiä vielä yhden, tässä on tosi Ryssäläinen logiikka:
- Ahvenanmaa on miehitettävä jotta sen demilitarisointi voidaan varmistaa myös jatkossa...
Tämähän se olisi ollut rationaalisin veto jos bunkkerirunkkari ei olisi päästänyt tunteita peliin…
Krim -tyyppinen haltuunotto sekä Ahvenanmaalla että Gotlannissa samanaikaisesti.
Itämeri olisi ollut hallussa ja länsi huuli pyöreänä, että uskalletaanko tehdä mitään…?
Nyt ryssittiin ja totuus maailmanlistan #2 -armeijasta paljastui Potemkinin kulissiksi.

Ahtaaksi käy ryssien huoltoreitit jos oikeasti halutaan tehdä niiden elämä hankalaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pitää huomioida, miten tuo logiikka ja logistiikka toimii. Esimerkiksi pzh2000 vehkeet menee Latviaan korjattavaksi, koska ei ole infraa itse korjata, ja luultavasti ei kaikkea tietoa ei haluta antaa.

Ukrainan kohdalla on monen asian kohdalla huomattu, että pakko on paras opettaja. Moni asia on vain pakko oppia, jotta voidaan käyttää. Oliko javelinin vai nlaw:n kohdalla, kun tuli valituksia, että ei mitään neuvoja, miten järjestelmää käytetään.

Totta kai pitää kouluttaa, miten Leopard toimii ja miten käytetään. Mm. putken ja moottorin huolto. Aikoinaan olin itse T-72 ampuja ja kurssikaveri jäi tuonne kouluttajaksi. Valitti leopardin osalta, että edes kouluttajat eivät tajunneet sitä, että torni tulee niin paljon rungon yli, kun on käännettynä. Muutama joutui vuoden aikana huoltoon, kun tuli kosketus puun kanssa.

Logistiikan osalta voin vain ihmetellä, että miten Ukrainalaiset pärjäävät, kun eri järjestelmiä ja ammus tyyppejä alkaa olemaan lukematon määrä.
Ei mitään kokemusta tällaisista laitteista, kunhan spekuloin.

Jos ja kun Ukrainaan toimitetaan 50 Bradleytä, vaunumiehiä (oletan tuplamiehitys) ja huoltoporukkaa tarvitaan ehkä luokkaa 400-500 henkilöä.

Miten jeesuksen vaikea tuollaista kapinetta on käyttää ja huoltaa, jos pakkoraossa olevaa 500 henkilöä, ryssän barbaarisen hyökkäyksen motivoimana, toinen toistaan tukien, yhteistyössä, ei opi tuollaista laitetta esimerkiksi kolmessa viikossa käyttämään ja huoltamaan? Ihmettelen vain?

Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea. Mitä kaikkea oikeasti on osattava viimeistä piirtoa myöden? Ja kai vaunujen mukana tulee edes pari kolme kouluttajaa oikomaan pahimpia mutkia?
 
Brasilian ollessa jo aiemmin "harmaassa vyöhykkeessä" - suhteessa länsimaihin ja Putiniin. Bolsanaron päätös nyt olla hyväksymättä vaalitulosta, tuskin ainakaan Ukraina-Länsi suunnalle hyvää tietää. Venäjän kosiskelu, sinnikäs sellainen luonteeltaan. On tiedossa ollut. Haasteet vapaata maailmaa kohtaan ovat moninaisia. Tästäkin syystä, yhtenäisyys murroksessa olisi nyt kovin tärkeätä.

Siellähän on nyt jo uusi pressa ruorissa tämän vuoden alusta (Bolsa oli oikeistoa ja Lula nyt vasemmistoa, mutta sama meno näyttää jatkuvan ryssän suuntaan).
En ymmärrä miksi Brasilia kosiskelee ryssää ja näköjään iraniakin niin mielellään, onko niillä jenkkien kanssa jotenkin pahemminkin sukset ristissä? Olen aina pitänyt Brasiliaa kuitenkin etelä-amerikan ns. länsimaisempana valtiona joka pärjää muutenkin taloudellisesti parhaiten siellä suunnalla.

Ei tuo kauhean tuore juttu voi olla koska urheiluun liittyen tuli aikoinaan joukkue tänne meille kylään ja ehdottomasti halusivat kaikki käydä myös Pietarissa :unsure:
Samoin muistan kun olin siellä itse, niin illan istujaisissa oli mm. yksi nuori/tuore lääkäri joka oli juuri tullut venäjältä takaisin, olikohan niillä joku harjoittelu/vaihto-opiskelu sinne tms.
Öljyn saralla on myös jotain yhteistyötä, Brasilian kansallishelmi Petrobras on todella tuottoisa syvänmeren kenttineen ja taitaa nostaa Brent laatua vastaavaa öljyä sieltä alimmilla tuotantokustannuksilla maailmassa -> ymmärtääkseni kyllä länsitekniikalla, kanada vissiin kovan luokan tekijä pumppaus/kartoitus teknologiassa.

Pika googletus sanoo, että Brasilia olisi riippuvainen venäjän lannoitteista ja 2014 hyökkäyksen jälkeen brasiliasta menisi sinne elintarvikkeita. Ja että välit olisi viilenneet jenkkeihin Snowden vuotojen aikaan kun paljastui että jenkit vakoili silloisen pressan Dilman viestiliikennettä:facepalm:

Tässä kohtuu kattava kuvaus nykytilanteesta:
Onko tuo nyt sitten vaan taiteilua kaupan saralla joka suuntaan:unsure:
 
Nyt pitää huomioida, miten tuo logiikka ja logistiikka toimii. Esimerkiksi pzh2000 vehkeet menee Latviaan korjattavaksi, koska ei ole infraa itse korjata, ja luultavasti ei kaikkea tietoa ei haluta antaa.

Ukrainan kohdalla on monen asian kohdalla huomattu, että pakko on paras opettaja. Moni asia on vain pakko oppia, jotta voidaan käyttää. Oliko javelinin vai nlaw:n kohdalla, kun tuli valituksia, että ei mitään neuvoja, miten järjestelmää käytetään.

Totta kai pitää kouluttaa, miten Leopard toimii ja miten käytetään. Mm. putken ja moottorin huolto. Aikoinaan olin itse T-72 ampuja ja kurssikaveri jäi tuonne kouluttajaksi. Valitti leopardin osalta, että edes kouluttajat eivät tajunneet sitä, että torni tulee niin paljon rungon yli, kun on käännettynä. Muutama joutui vuoden aikana huoltoon, kun tuli kosketus puun kanssa.

Logistiikan osalta voin vain ihmetellä, että miten Ukrainalaiset pärjäävät, kun eri järjestelmiä ja ammus tyyppejä alkaa olemaan lukematon määrä.

"se kun on huomattavasti isompi kokonaisuus mitä nuo eniten medianäkyvyyttä omaavat kapistukset ympärilleen vaativat että niistä saadaan aikaiseksi oikeasti tehokas ja toimiva pumppu."

Tarkoitan tuolla siis sitä että ko.kaluston käytön/huollon lisäksi tarvitaa kaikki muutkin ps-vaunuja tukevat elementit ja niiden välinen yhteistyökin vielä pelaamaan.

Todella vähälle huomiolle on mielestäni jäänyt esim. miinoittamisen laajuus nyt kun linjat jämähtäneet ja miten sitä vastaan toimitaan. Ihan samaan tapaan se länsivaunun meno loppuu siihen ensimmäiseen telamiinaan kuin vanhimman itä romunkin ja se hyökkäys oli sitten siinä.

Kyllähän se nyt tuntuu aika erikoiselta ettei vaunuilla vain ajettaisi läpi noista mobikkien foxholeista vaikka heti jos sieltä ei paikoin oikein muuta näytä löytyvän. Tykistönkään keskittäminen läpimurtoon ei pitäisi olla kovin vaikeaa jos epäillään pst-uhkaa tms. Jotain muutakin on siis taustalla oltava miksei vaan ajeta linjoista läpi :unsure:
 
Back
Top