Retoriikkaa, mutta ihan varteenotettava kysymys.
Merioikeus ei ole minun ammatti eikä harrastus, joten vaarallisilla vesillä liikutaan, mutta arvataan kuitenkin.
Viestin kommenteissa useampi kirjoittaa että tämä alus seilaisi Yhdysvaltain lipun alla. Lasti puolestaan lienee Yhdysvaltain omaisuutta kunnes se luovutetaan Ukrainalle, tosin tämäkin lienee lakitekninen kysymys eli milloin omistusoikeus vaihtuu. Kommenttien perusteella laivan määräsatama on jokin muu kuin Ukrainassa sijaitseva satama (osa sanoo että olisi menossa Iso-Britanniaan, osa sanoo että Puolaan).
Minun silmään vakuuttavimman kommentin perusteella alusta ei saisi upottaa mutta jos on epäilys että se kuljettaa sotatarvikkeita sodan osapuolelle niin silloin olisi lupa nousta alukseen, tarkistaa lasti ja pakottaa alus valittuun satamaan (jos näin päätetään toimia).
Toki tässä on se ongelma että miten todistaa, että lasti on menossa Ukrainalle eikä esim. Puolaan sotaharjoituksiin. Tai että se olisi myyty jollekin toiselle maalle eikä Ukrainalle. Ehkä pelkkä "epäilys" riittää mutta myöhemmin voi tulla kuumotusta varsinkin jos on väärässä.
Pitää olla melko vahva uskossaan TAI vahva selkänoja merivoimien osalta, jos alkaa tällaisia kansainvälisillä vesillä seilaavia laivoja pysäyttämään ja tarkistamaan.
Oletan myös että tällä voi olla saattaja mukana, pinnan päällä tai sen alla. Ei toki välttämättä, ehkä luotetaan ettei ole tarve?
MUTTA ennen tätä kaikkea pitää muistaa että Venäjä ei omien sanojensa mukaan käy sotaa Ukrainassa, joten miten tätäkään sodankäynnin sääntöä tulisi lukea? Samaan aikaan Venäjä on ylläpitänyt Mustallamerellä JULISTAMATONTA MERISAARTOA mikä ei siis ole merisaarto alkuunkaan, koska sitä ei ole julistettu. Kuka tahansa voisi siis halutessaan rikkoa sitä miten haluaa, koska kyseessä ei ole merisaarto. Ei voi olla, koska merisaarto pitää julistaa. Näin siis jos luetaan mitä tästä on kirjoitettu, oletan että ryssä ampuisi ohjuksella jos tuota kokeilee (paitsi jos kokeilija on merivoimien alus).
Ryssä on osoittanut niin monta kertaa ettei se välitä laeista tai sopimuksista, joten näiden pohtiminen on melkoisen turhaa sen osalta mitä he "voisivat tehdä". Lakeja kunnioittavien maiden osalta on toki hyvä että näistä olisi jonkinlainen selvyys, jotta omalle toiminnalle on rajat (ja ymmärretään, millä keinoilla nämä rajat voidaan kiertää jos tulee tarve).