Ukrainan konflikti/sota

Tuota...olen ollut Yakutskin kaupungissa kun siellä on pakkanen. Ensiksi, siellä on yhteen penkkaan kaivettu wanha tunneliverkosto jossa on pysyvästi n. -20 asteen lämpötila. Oppaalta kysyin että elintarvikkeitten sijoituspaikkako ? siis pakastin... "joo sitäkin mutta pakkasella väki meni tuonne lämmittelemään". Tämä siis ennen ku siihen kaupunkiin tuli kaukolämpö.

Toinen esimerkki...autoilua kylmässä. Ohje oli että jos auto hyytyy, sytyttäkää se palamaan ja lämmitelkää. Joku ehtii paikalle ennenkö nuotio hiipuu.

Kylmä on oikeasti kylmää, vodkakin alkaa ujostelemaan ja valuu siirappimaisesti pullosta ulos.
Tämä lämpötila-asia on oikeasti merkityksellinen ryssän logistiikalle, se kun kulkee Moskovasta itään vain junissa. Kuten ollaan tietoisia niin läntiseen talouteen liittymisen jälkeen ryssän oma laakerituotanto kävi hyvin kannattamattomaksi vanhan valmistustekniikan takia. Sen vuoksi ryssä valmistaa vain halpaa paskaa laakerien osalta ja esimerkiksi junan telien laakerit tekee SKF yhteistyötehtaassa ryssänmaalla. Tai, no teki, ei tee enää. Eikä tee ryssäkään koska kuulalaakerien kriittiset osat tuli SKF:än läntisiltä tehtailta.

Miten tämä liittyy pakkaseen? No siten että helpommin valmistettava liukulaakeri _ei toimi kovissa pakkasissa_. Syy tähän on äljyn tai rasvan voitelevuus. Likulaakerin käyttölämpötilan skaala on pieni ja riippuu puhtaasti käytetyn öljyn laadusta. -50 ja sitä alemmissa lämpötiloissa ei ole olemassa toimivaa likulaakeriöljyä. Moottorin kampiakseli on esimerkki liukulaakerista paikassa jossa on kova rasitus, mutta tuo paikka onkin lämpötilakontrolloitu ja painevoideltu. Kuulalaakerin voitelevuusvaatimus on pieni kun se on tehty oikeista materiaaleista, joten kovassa pakkasessa sekin kuluu mutta ei niin nopeasti että se estäisi liikennettä. Siperian -70°C on sellainen lämpötila että teräskin haurastuu joten kuulalaakerit on noin ainoita joilla saadaan edes jokin järkevä kestoikä. Mutta valitettavasti noita ei ryssä enää saa siinämäärissä että saisi kalustonsa korjattua. Kiina ei auta tässä, Kiinassa ei ole tarvetta rauttieteleille jotka toimii kovissa pakkasissa.

Joten jos ryssä vaihtaa paskoihin laakereihin vaunuissa, niin niilläpä ei sitten talvella ajella maan päästä päähän, välillä pitää vaihtaa rahti vaunusta toiseen.

Tilannetta ei helpota sekään että öljy ja kaasu pitää rahdata raiteilla itään kun Eurooppa ei osta. Onneksi se öljy jämähtää lastauslaitteisiin kun on pakkasta, ku ei noita ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön. Öljy on rahdattu putkissa Eurooppaan mutta ryssä ryssi tämän. Seossuhteet, lämmitykset yms on suunniteltu putkipumppaukseen, ei rautatierahtiin. Suhteet vaihtuu poraamalla reikiä uusiksi mutta tässäkin taitaa olla ryssää pakottelevaa ongelmaa. Samoin se putki toimii tietyillä virtaamilla, ettei nyt vain se putkikin hyhmettyisi etelän suntaan..

No annetaan 5D shakkimestarin säätää ongelmiensa kanssa eikä mennä sotkemaan tätä ryssintää tältäkään osaltaan.
 

Voisiko tällainen taktiikka toimia puolustajille Ukrainan aroilla, kun suojaa ei ole ja ampumaetäisyydet isoja? Vai onko drone ja epäsuora
niin tappava yhdistelmä, että ei kannata?
 
Edelleen makaa 20 ukkoa yhdessä kuopassa. Siihen drone vogi niin hyi.

Juoksuhaudan vyörytystä ja tiukkaa lähitaistelua, kovaa matskua!

Järkyttävää katsottavaa kyllä tuo touhu, ei voi järki päätä paljon pakottaa jos änkeää kyljet vastakkain 10 muun ukon kanssa? No, varmaan sekin on syynä että ei ole koulutettu ja kaverit tuo "turvaa". Eikä sitten toisaalta kukaan jää koskaan henkiin kertomaan, että ei muuten kannata mennä samaan hautaan koko joukkueen kanssa.. Myös monissa kohtaamisvideoissa näkee sitä, kun kuula alkaa lentää niin mikä ensimmäinen reaktio? No slaavikyykkyyn puun taakse, mitäs muutakaan. Niin harmillista kuin se onkin niin ei tarvitse ihmetellä miksi tappiot on kovia molemmilla puolilla.
 
Kyllä, ja siinä taiston päätti tykistö ja spetsnatsien mukana meni useita Ukrainalaisia. Niin ne selostukset muuttuu videota pätkimällä..
Veikkaan että kaatuneet jenkit lähtivät taivaaseen sillä tavoin mitä olisivat toivonneetkin. Uskomatonta soturikansaa. Suuri ihailu ja arvostus
On eri asia M4 kiväärillä ampua Speznatz kuin militantti vuohipaimen Afganistanin vuorilla.
 
Tämä lämpötila-asia on oikeasti merkityksellinen ryssän logistiikalle, se kun kulkee Moskovasta itään vain junissa. Kuten ollaan tietoisia niin läntiseen talouteen liittymisen jälkeen ryssän oma laakerituotanto kävi hyvin kannattamattomaksi vanhan valmistustekniikan takia. Sen vuoksi ryssä valmistaa vain halpaa paskaa laakerien osalta ja esimerkiksi junan telien laakerit tekee SKF yhteistyötehtaassa ryssänmaalla. Tai, no teki, ei tee enää. Eikä tee ryssäkään koska kuulalaakerien kriittiset osat tuli SKF:än läntisiltä tehtailta.

Miten tämä liittyy pakkaseen? No siten että helpommin valmistettava liukulaakeri _ei toimi kovissa pakkasissa_. Syy tähän on äljyn tai rasvan voitelevuus. Likulaakerin käyttölämpötilan skaala on pieni ja riippuu puhtaasti käytetyn öljyn laadusta. -50 ja sitä alemmissa lämpötiloissa ei ole olemassa toimivaa likulaakeriöljyä. Moottorin kampiakseli on esimerkki liukulaakerista paikassa jossa on kova rasitus, mutta tuo paikka onkin lämpötilakontrolloitu ja painevoideltu. Kuulalaakerin voitelevuusvaatimus on pieni kun se on tehty oikeista materiaaleista, joten kovassa pakkasessa sekin kuluu mutta ei niin nopeasti että se estäisi liikennettä. Siperian -70°C on sellainen lämpötila että teräskin haurastuu joten kuulalaakerit on noin ainoita joilla saadaan edes jokin järkevä kestoikä. Mutta valitettavasti noita ei ryssä enää saa siinämäärissä että saisi kalustonsa korjattua. Kiina ei auta tässä, Kiinassa ei ole tarvetta rauttieteleille jotka toimii kovissa pakkasissa.

Joten jos ryssä vaihtaa paskoihin laakereihin vaunuissa, niin niilläpä ei sitten talvella ajella maan päästä päähän, välillä pitää vaihtaa rahti vaunusta toiseen.

Tilannetta ei helpota sekään että öljy ja kaasu pitää rahdata raiteilla itään kun Eurooppa ei osta. Onneksi se öljy jämähtää lastauslaitteisiin kun on pakkasta, ku ei noita ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön. Öljy on rahdattu putkissa Eurooppaan mutta ryssä ryssi tämän. Seossuhteet, lämmitykset yms on suunniteltu putkipumppaukseen, ei rautatierahtiin. Suhteet vaihtuu poraamalla reikiä uusiksi mutta tässäkin taitaa olla ryssää pakottelevaa ongelmaa. Samoin se putki toimii tietyillä virtaamilla, ettei nyt vain se putkikin hyhmettyisi etelän suntaan..

No annetaan 5D shakkimestarin säätää ongelmiensa kanssa eikä mennä sotkemaan tätä ryssintää tältäkään osaltaan.
Ehdottomasti olen sitä mieltä myös että rysyn valitsema linja on juuri se oikea. Itte ku tekkee niin hyvä tullee.

Hiukkasen OT mutta ku tuolla kaukana olen aikaani viettänyt niin siellä on kaksi toimivaa offroad kulkinetta: Jakutian hevonen, tässä kohti hattu päästä, joka sietää n 60 cm lumen syvyyden. Sen jälkeen käyttöön otetaan Yamaha Viking mk1 tai mk2. Sukset tietenki mutta... Vaan yhen ensimmäistä Burania en ole nähny Sahan valtakunnassa.
 
Niin ja jos nyt Unkarin ja Itävallan tavaralla olisi isompaa merkitystä. Tohinan Unkarilla voisi olla vanhaa T-sarjan vaunua jne.
Itävalta-Unkarihan oli suurvalta ennen endimmäistä maailmanpaloa. Onko yhteinen historia alkanut yhdistää? Osa Ukrainastahan kuului myös keisarikuntaan.
 
Onkos tämä uutinen jo ollut? Kazakhstan on on muuttanut Visa- ja maahantulosäännöstöjään 27.1.23 alkaen ja siellä alkaa tulemaan monella mobilisaatiota paenneella kuumat paikat kun pitäisi käydä venäjällä leimaamassa paperit uudelleen ennen kuin pääsee takaisin maahan. Aiemmin oleskeluaika oli 180 päivää ja nyt se on muutettu 90 päivään. Voipi olla, että mobilisointi osastot odottelee siellä rajalla näitä kuin kypäsänä putoilevia hedelmiä.

https://meduza.io/en/feature/2023/01/27/the-end-of-the-visa-run
 
Ja vieläpä pelkästään miina kranaatteja kun ei poliittisista syistä uskallettu hankkia niitä mitä nyt esimerkisi Ukraina ampuu Himarsilla.
Se oli ATACMS mitä ei uskallettu ostaa. Kyllä perus gmlrs raketteja hommailtiin näön ja harjoittelun vuoksi hieman sentään vähemmän Moskovaa yskityttävänä korvikkeena.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Back
Top