Ukrainan konflikti/sota

Sori tämä offtopic, mutta sotatalouden tehokkuudesta on pakko mainita esimerkkinä P51 Mustang.
- Suunnittelu aloitettiin tammikuussa 1940
- lopulliset suunnitelmat hyväksyttiin toukokuun 4. päivä ja tilaus pistettiin sisään
- prototyyppi tuli valmiiksi syyskuussa 1940
- tuotantokoneet palveluksessa tammikuussa 1942
Jos jollakulla on Viaplay niin War Factories dokkari-sarja valottaa mukavasti sodankäynnin tätä puolta, toisen kahinan ajoilta siis.
 
BBC kirjottanu myös aiheesta, tosin hieman nyt hämää että onko kyseessä ihan vaan yleinen lentäjäkoulutus koska jaksan epäillä hyvin vahvasti että britit (tai oikeestaan kukaan muukaan) olis ukeille Eurofightereita lähettämässä. Eurofighterilla olis tietty se etu et noihin menis Meteorit kiinni suoraan ja versiosta riippuen myös Storm Shadow't. Mutta tosiaan Typhoonit ainakin omaan korvaan kuulostais hieman erikoiselta ratkasulta.

"President Zelensky's visit to the UK comes as PM Rishi Sunak commits another round of military aid to Ukraine. A Downing Street press release says Sunak will offer to:
  • Bolster the UK's training of Ukrainian troops, including expanding it to fighter jet pilots to ensure they can fly sophisticated Nato-standard aircrafts
  • Begin an immediate training programme for Ukrainian marines
  • Provide Ukraine with longer-range weapons, in a bid to disrupt Russia's ability to target civilian and critical national infrastructure"
Eikös briteillä ollut se joku määrä tranche1 eurofightereita joita ei pysty päivittämään uudempaan trancheen? Jotka eivät ole heillä oikein missään järkevässä käytössä? Mutta kai saksa näidenkin luovuttamisen kieltää, joten miksi edes harkita. Mutta kouluttaminenkin on iso asia, sitten ei voida enää vedota siihen että Ukrainalaiset osaisivat lentää vain itäkoneita.
Mistä koneesta näitä sitten laukaistaisiin? Onko ohjukset saatu integroitua johonkin itäkoneeseen vai tuleeko käyttöön jotain Ukrainalle uusia konetyyppejä UK:sta?
Ukrainalaisten Su-24:stä oli huhuja aikaisemmin. Sitten on ollut jotain puheita Tornadoista (saksa kieltää), UK ilmoitti että kouluttaa lentäjiä (mutta EF on myös osin saksalainen), ja Miragejen pyynnöistä oli huhuja. Kenttä on niin sumuinen tämän kysymyksen ympärillä että vedonlyöntikertoimiakin on hankala antaa.
 
Eikös briteillä ollut se joku määrä tranche1 eurofightereita joita ei pysty päivittämään uudempaan trancheen? Jotka eivät ole heillä oikein missään järkevässä käytössä? Mutta kai saksa näidenkin luovuttamisen kieltää, joten miksi edes harkita. Mutta kouluttaminenkin on iso asia, sitten ei voida enää vedota siihen että Ukrainalaiset osaisivat lentää vain itäkoneita.

Ukrainalaisten Su-24:stä oli huhuja aikaisemmin. Sitten on ollut jotain puheita Tornadoista (saksa kieltää), UK ilmoitti että kouluttaa lentäjiä (mutta EF on myös osin saksalainen), ja Miragejen pyynnöistä oli huhuja. Kenttä on niin sumuinen tämän kysymyksen ympärillä että vedonlyöntikertoimiakin on hankala antaa.

tuossa yläpuolella Kustavin postaamassa twiitissä Zelensky oli päättänyt UK-vierailun
"Today I will leave the Parliament thanking you all, in advance, for the powerful English planes.""
 
tuossa yläpuolella Kustavin postaamassa twiitissä Zelensky oli päättänyt UK-vierailun
"Today I will leave the Parliament thanking you all, in advance, for the powerful English planes.""
Raffin Tornadot, vieläkö niitä on. Viittaisiko Zelensky sitten Tornadoon, mene ja tiedä.
Edit.
Näköjään harjoitus käytössä vielä. Nämähän ovat StormShadow kelpoisia.
The Tornado will be officially retired from service at the end of March and will only be used for training purposes over the UK in the intervening period.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän ketjun säännöt pitäis olla seuraavat:
- Ei keskustella Ukrainan tappioista, eikä postata aiheeseen liittyviä videoita tai kuvia.
Tämä ketju on edelleen paras suomenkielinen paikka seurata tätä sotaa, joten pidetään se yhdessä sellaisena.
Joopa joo. Jos toisen osapuolen tappioista ei saa keskustella eikä videoita ja kuvia saa jakaa niin miten ajattelit tätä sotaa seurata tai miten tämä pysyisi "edelleen paras suomenkielinen paikka seurata tätä sotaa"
Ainut syy että en laita tänne enemmän myös Ukrainan tappioita on se että ne on enimmäkseen telegramissa.
 
Mä oon itse ollu kirjautuneena tänne joskus viime keväästä ja heti alkuun huomasin et moderaatio on täällä surkeaa. Toki se on ymmärrettävää kun varmaan kukaan sitä päivätöinään tee.

Alussa itsekin jotenkin jakso noita dronevideoita ja yksittäisiä tappoja katsoa, mut ei enää, niissä ei oo minusta mitään hauskaa tai ne ei herätä mussa enään mitään isompia tunteita. Sit kun niitä sivutolkulla hillotaan ja mehustellaan typerillä vitseillä ja öyhötyksellä niin se mua enemmän ottaa päähän täällä. Tällaiseen turhaan oneliner touhuun puututaan monilla muilla foorumeilla täällä ei.
Asia paskotaan tunnekuonan alle.

Mä olen sitä mieltä että täällä olisi myös pystyttävä keskustelemaan ikävämmistä aiheista ukrainan kannalta koska olis hyvä nähdä tilanteen kokonaiskuva. Ja tämä on mun mielipide, jos modet toisin päättää niin fine. Pystyn kyllä elämään sen kanssa.

Nimimerkit jotka täällä toisia haukkuu lapsellisesti ryssänkätyreiksi saisi esittää vähän vahvempia todisteita näkemyksilleen tai pitäkööt turpansa kiinne. Näinä aikoina on minusta aika vakava syytös että on joku maksettu trolli.

Mulla ei tähän muuta lisättävää ole ja päätän keskustelun osaltani tähän.

S
Kysymys kuuluu, että miksi luet tällä foorumilla omasta mielestäsi typeriä juttuja ja katselet liian raakoja pätkiä, jos et yhtään tykkää? Ei kukaan pakota. Helpoiten korjaat ongelman lopettamalla foorumilla käynnin.
 
Kyllä Zele osaa ottaa yleisön haltuun ja saa vietyä asiaansa pitkin maailmaa. Hattua päästä tälle johtajalle!
Kuuntelin Zelenskyn puheen ja oli hyvä. Zelensky ei puhu siten, että sota olisi helppoa tai ei vaatisi uhrauksia.

Zelensky ei myöskään käytä energiaa Venäjän demonisoimiseen eikä siihen itse asiassa ole edes tarvetta. Venäjä on omilla teoillaan demonisoinut itsensä eikä sen korostaminen tai venäläisten yksilöiden kurjuudella hekumointi auta mitään. Zelensky ei sitä tee ja tokkopa tälläkään foorumilla on sille tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään ilmestyi täälläkin jo postattu video BTR4 toiminnassa, mutta kyseessä on kuitenkin sen verran seksikäs peli että vähän lisää ajankohtaisia kuvia.
3.kansalliskaartin prikaati on julkisten lähteiden mukaan toiminut Bahkmutin alueella tammikuun puolesta välistä lähtien
 
Back
Top