Ukrainan konflikti/sota

Näissä lentokone hommeleissa unohdetaan aina, ettei se riitä, että niitä saadaan, vaan pitää olla se koulutuskin, että niitä voidaan käyttää tehokkaasti... Esmes oma Ukkini haki koneita Varsovasta, oli kokenut yhden sodan lentänyt pilotti ohjaajakoulutus -31, kaksmoottori koulutus ja kaikki, komensi vieläpä laivuetta, mihin koneet tuli... kuitenkin lähti reissulle -41 ja takas tultiin koneineen tammikuussa -42, vaikka joka ainoota lentäjää sillon olis kotimaassa tarvittu, ei siellä huvikseen oltu.. Nyky koneet on vähän monimutkasempia, joten vaikka kuin olis valmis lentäjä, ei sillä uudella koneella saa mitään aikaan, jos ei ole siihen hyvin koulutettu... jokainen lentäjä kyllä osaa lentää ja laskeutua, mutta se ei riitä, jos vihuja halutaan tappaa....
Kyllä, joka koneeseen tarvitaan yksilöllinen tyyppikoulutus, esim siviilipuolellakin voi lentää vain jos omaa tyyppikoulutuksen ko. koneeseen.
 
Ihan yhtä hyvin voidaan väittää että "omien" tappioiden täydellinen salaaminen ja niistä vaikeneminen pelaa juurikin avun saantia vastaan -> oikein hyvinhän ne näyttävät noinkin pärjäävän, ei ne mitään ihmeitä enää lisää tarvi, ryssä ryssii kumminkin kaiken ja tappiot ovat joka päivä valtavat. Mennään pahasti metsään jos tilanne manipuloidaan täysin toiseksi mitä se oikeasti ehkä onkaan...

Ei tämä mikään Ukrainan koririntaman foorumi ole jossa yhteiskunnan selkäranka katkeaa jos omia tappioita valuu eetteriin.
Tässäpä se. Vaikka täällä lähes kaikki Ukrainaa varmasti kannattaa, olisi hyvä niissä tunnekuohuissa kuitenkin muistaa, että se ei kaikesta huolimatta ole Suomi, joka on sodassa. Vapaa tiedonvälitys on yksi länsimaisen vapautemme peruspilareita ja en todellakaan hyväksy sitä, että totuutta lähdettäisiin jotenkin "pimittämään". Se on suoraan diktatuurin pelikirjasta ja täyttä ryssämeininkiä. Tämä erilainen pimittely ja muutenkin ajoittain överiksi mennyt propaganda ilman lähdekritiikkiä on - jos olen ihan rehellinen - häirinnyt minua alusta saakka ja paljon. Se syö palstan infoarvoa. Miten saada kokonaiskuvasta selkoa jos tappioita ei julkaista, tai jos julkaistaan, niistä voi päätellä heti että ovat alakanttiin. Ryssän lukuihin ei usko kukaan, mutta mielestäni olisi tervettä että Ukraina olisi asiassa avoimempi. Mutta kuten jossakin viestissä totesin, jos he eivät katso olevansa sellaiseen länsimaiseen avoimuuteen valmiita, niin tehköön kuin haluavat. Ja väitän edelleen, että niitä lukuja on turha odotella kummaltakaan osapuolelta, vaikka sota loppuisi.

Nämä kaikenlaiset kuolevien sotilaiden ryömimiset ja niille naureskelu on kunkin omalla vastuulla. Ihmiset on erilaisia. Uskon, että ihan kaikilla kyse ei ole mistään puhtaasta ryssävihasta pohjimmiltaan, vaan muiden psykologisten patoutumien purkautumisesta, joille sota on antanut purkautumisväylän. Joo, olen nojatuolipsykologi täällä nojatuolikenraalien joukossa nyt, se tämän verran sallittakoon. Ja kuten sanottu, katson itsekin mielelläni esim tankkien taisteluita tai vaikkapa rohkeitä sinkomiehiä niitä tuhoamassa, mutta jonkun onnettoman viimeinen hetki tai rukoilu ei minua kiihota, enkä tunne tarvetta katsoa sitä, koska en saa siitä mitään. Se voi olla heikkoutta, tai se voi olla ihan vaan normaalin ihmisen reagointia. Olen elämässäni nähnyt vainajia, osa pahassa kunnossakin onnettomuuden jälkeen, enkä koe tarvetta tuijotella tuollaista. On siis turha jauhaa paskaa siitä, että videoita katsomaan kykenemättömät olisi jotenkin heikkoja, kun minusta vähän tuntuu että nämä videoilla mehuttelijat eivät edes itse ole välttämättä vainajaa nähneet koskaan. Roolipelit ei valmenna sotaan ja yhtä vähän siihen valmistaa videot.

Ja sitten mitä tulee tähän muiden nimittelyyn, niin huonoksi on mennyt. Osa näistä trolliksi syyttäjistä oli itse vielä vuosi sitten Unkarin suurimpia faneja, mutta nyt eivät sano siitä enää mitään, koska se on täysi ryssäpesäke ja itse hyödyllinen hölmö. On helppo haukkua halosia ja mitä näitä on, mutta kun on itse syyllistynyt lähes samantyyliseen syntiin, niin onhan se aika noloa. Peiliin voisi vilkaista. Sokeakin huomaa että täältä on lähtenyt asiakirjoittajia pois isot määrät, mikä vaan kertoo että jotakin on vialla. Osa nykykirjoittajista voisi katsoa peiliin. Mode voisi ottaa kovan linjan, tai ainakin ilmaista mikä se linja on.

Minun osaltani oli kirjoittelut tässä, tosin sitä en pidä suurena uhrauksena tai menetyksenä foorumille. Tekee mieli vaan jättää tämä foorumi, jota toki lurkkailen edelleen, ehkä. Onnea matkaan kuitenkin muille ja toivotaan Ukrainan voittoa. Slava Ukraini!
 
Tässä hävittäjähommassa nähdään monikansallisten projektien ongelmat. Yksi maa saa blokattua. Eli mitä jää? Mirage joka aselavettina toimii mutta ilmataistelussa sillä ei tee mitään. Gripen, yleishyvä mutta rajallinen määrä. Eli päädytään taas siihen F-16. Mutta mihin ne britit sitten kouluttavat? Hawkiin? Aika näyttää.
USA:n merivoimilla on muuten käytössä Hawkiin perustuvia T-45 -harjoitushävittäjiä parisataa kappaletta... Saattaisi sieltäkin jokunen joutaa. Uusimmissa versioissa on lasiohjaamo eli moderni mittaristo.
 
Tässäpä se. Vaikka täällä lähes kaikki Ukrainaa varmasti kannattaa, olisi hyvä niissä tunnekuohuissa kuitenkin muistaa, että se ei kaikesta huolimatta ole Suomi, joka on sodassa. Vapaa tiedonvälitys on yksi länsimaisen vapautemme peruspilareita ja en todellakaan hyväksy sitä, että totuutta lähdettäisiin jotenkin "pimittämään". Se on suoraan diktatuurin pelikirjasta ja täyttä ryssämeininkiä. Tämä erilainen pimittely ja muutenkin ajoittain överiksi mennyt propaganda ilman lähdekritiikkiä on - jos olen ihan rehellinen - häirinnyt minua alusta saakka ja paljon. Se syö palstan infoarvoa. Miten saada kokonaiskuvasta selkoa jos tappioita ei julkaista, tai jos julkaistaan, niistä voi päätellä heti että ovat alakanttiin. Ryssän lukuihin ei usko kukaan, mutta mielestäni olisi tervettä että Ukraina olisi asiassa avoimempi. Mutta kuten jossakin viestissä totesin, jos he eivät katso olevansa sellaiseen länsimaiseen avoimuuteen valmiita, niin tehköön kuin haluavat. Ja väitän edelleen, että niitä lukuja on turha odotella kummaltakaan osapuolelta, vaikka sota loppuisi.

Nämä kaikenlaiset kuolevien sotilaiden ryömimiset ja niille naureskelu on kunkin omalla vastuulla. Ihmiset on erilaisia. Uskon, että ihan kaikilla kyse ei ole mistään puhtaasta ryssävihasta pohjimmiltaan, vaan muiden psykologisten patoutumien purkautumisesta, joille sota on antanut purkautumisväylän. Joo, olen nojatuolipsykologi täällä nojatuolikenraalien joukossa nyt, se tämän verran sallittakoon. Ja kuten sanottu, katson itsekin mielelläni esim tankkien taisteluita tai vaikkapa rohkeitä sinkomiehiä niitä tuhoamassa, mutta jonkun onnettoman viimeinen hetki tai rukoilu ei minua kiihota, enkä tunne tarvetta katsoa sitä, koska en saa siitä mitään. Se voi olla heikkoutta, tai se voi olla ihan vaan normaalin ihmisen reagointia. Olen elämässäni nähnyt vainajia, osa pahassa kunnossakin onnettomuuden jälkeen, enkä koe tarvetta tuijotella tuollaista. On siis turha jauhaa paskaa siitä, että videoita katsomaan kykenemättömät olisi jotenkin heikkoja, kun minusta vähän tuntuu että nämä videoilla mehuttelijat eivät edes itse ole välttämättä vainajaa nähneet koskaan. Roolipelit ei valmenna sotaan ja yhtä vähän siihen valmistaa videot.

Ja sitten mitä tulee tähän muiden nimittelyyn, niin huonoksi on mennyt. Osa näistä trolliksi syyttäjistä oli itse vielä vuosi sitten Unkarin suurimpia faneja, mutta nyt eivät sano siitä enää mitään, koska se on täysi ryssäpesäke ja itse hyödyllinen hölmö. On helppo haukkua halosia ja mitä näitä on, mutta kun on itse syyllistynyt lähes samantyyliseen syntiin, niin onhan se aika noloa. Peiliin voisi vilkaista. Sokeakin huomaa että täältä on lähtenyt asiakirjoittajia pois isot määrät, mikä vaan kertoo että jotakin on vialla. Osa nykykirjoittajista voisi katsoa peiliin. Mode voisi ottaa kovan linjan, tai ainakin ilmaista mikä se linja on.

Minun osaltani oli kirjoittelut tässä, tosin sitä en pidä suurena uhrauksena tai menetyksenä foorumille. Tekee mieli vaan jättää tämä foorumi, jota toki lurkkailen edelleen, ehkä. Onnea matkaan kuitenkin muille ja toivotaan Ukrainan voittoa. Slava Ukraini!
Mä sen tiedän että Katyni kutsuu minua, jos tää peli hävitään... Oon kuulemma listoilla....
 
Muutama puhuva pää pätkä
Toisen maailmansodan vääristelyä. Koko Eurooppa oli natsien puolella.
Venäjä ottaa kaiken itselleen mitä saa.
Turkkilaisia ja syyrialaisia ei tarvi auttaa, koska eivät taistele Venäjän puolesta.
(Sanottakoon tähän, että todellisuudessa Venäjä on myös lähettäny apua Turkkiin ja Syyriaan, esimerkiksi Moscow Timesista löytyy siitä juttua.
Edit. Tuossa alempanakin on asiasta juttua, mutta tässä Sky Newsin sivuilta
https://news.sky.com/story/turkey-s...help-and-what-aid-are-they-providing-12805055 .)
Persu!
 
Viimeksi muokattu:
On ihan jees vihata ryssää, vihollista joka raiskaa ja tuhoaa kaiken hyvän edessään. On väärin nauttia ihmisen kärsimyksistä ja makustella sen viimeisiä hetkiä. Ryssä ei ole sama kuin yksittäinen sielu. Ryssä on käsite sille kollektiiville joka ajaa pahuuden asiaa Ukrainassa. Harhaanjohdettu sielu itsessään ei tuskaansa ansaitse ketään naureskelemaan.

Silti on muistettava että Halonen esimerkiksi tuolta, ansaitsee kurinpalautuksen törkeästä isänmaansa pettämisestä. Oli motiivit mitkä tahansa. Jos kyse on tyhmyydestä niin auta armias millä järjellä tätäkin maata siis johdetaan.

Saman vihollisen voi lyödä kuoliaaksi sotakentällä taistossa rakkaidensa suojana, ja saman vihollisen puolesta voi rukoilla. Sota on kaaosta, sinne mahtuu päällekkäisiä asioita jotka eivät poissulje toisiaan.

Kyllä talvisodassakin on isämme tappaneet vihollisia ja ryssitelleet heitä, samaan aikaan kuitenkin pyytäen ettei heitä/vihollistaan ikuisuutta teoistaan kuitenkaan rangaistaisi.

@etappisika
 
Tätä ihmettelen. Mille kalustolle ukrainalaiset koulutetaan? Briteillä ei ole F-16:tta. Onkohan kyseessä joku peruskoulutus Hawkeilla ja sitten myöhemmin siirtyvät jenkkeihin F-16-koulutukseen? Tai sitten F-16:t tuodaan UK:hon jossain vaiheessa.

Muita vaihtoehtoja on Harrier, Tornado ja Typhoon. Voisiko lähes täyteen lennettyjä Tornadoja ajatella annettavan UA:lle?
 
[...] Miten saada kokonaiskuvasta selkoa jos tappioita ei julkaista, tai jos julkaistaan, niistä voi päätellä heti että ovat alakanttiin. Ryssän lukuihin ei usko kukaan, mutta mielestäni olisi tervettä että Ukraina olisi asiassa avoimempi. Mutta kuten jossakin viestissä totesin, jos he eivät katso olevansa sellaiseen länsimaiseen avoimuuteen valmiita, niin tehköön kuin haluavat. Ja väitän edelleen, että niitä lukuja on turha odotella kummaltakaan osapuolelta, vaikka sota loppuisi.
[...]
En oikein ymmärrä näitä puheenvuoroja (nuuh nuuh), jotka vaativat Ukrainaa julkistamaan tappiolukunsa sodan kesken. Eihän siinä ole mitään järkeä, että vastapuolelle kerrotaan kuinka hyvin heidän toimensa saavat vaikutusta. Jotakin voi toki kertoa, mutta siinä saattaa olla harhautusta mukana ja tämä on täysin hyväksyttävää myös länsimaisen avoimuuden kannalta, koska sodan voittamiseksi on käytettävä kaikki sallitut keinot. Vihollisen harhaanjohtaminen on selvästi yksi näistä keinoista.

Kyse ei siis ole Ukrainan valmiudesta länsimaiseen avoimuuteen vaan sodan sotimisesta.
 
Tässäpä se. Vaikka täällä lähes kaikki Ukrainaa varmasti kannattaa, olisi hyvä niissä tunnekuohuissa kuitenkin muistaa, että se ei kaikesta huolimatta ole Suomi, joka on sodassa. Vapaa tiedonvälitys on yksi länsimaisen vapautemme peruspilareita ja en todellakaan hyväksy sitä, että totuutta lähdettäisiin jotenkin "pimittämään". Se on suoraan diktatuurin pelikirjasta ja täyttä ryssämeininkiä. Tämä erilainen pimittely ja muutenkin ajoittain överiksi mennyt propaganda ilman lähdekritiikkiä on - jos olen ihan rehellinen - häirinnyt minua alusta saakka ja paljon. Se syö palstan infoarvoa. Miten saada kokonaiskuvasta selkoa jos tappioita ei julkaista, tai jos julkaistaan, niistä voi päätellä heti että ovat alakanttiin. Ryssän lukuihin ei usko kukaan, mutta mielestäni olisi tervettä että Ukraina olisi asiassa avoimempi. Mutta kuten jossakin viestissä totesin, jos he eivät katso olevansa sellaiseen länsimaiseen avoimuuteen valmiita, niin tehköön kuin haluavat. Ja väitän edelleen, että niitä lukuja on turha odotella kummaltakaan osapuolelta, vaikka sota loppuisi.

Nämä kaikenlaiset kuolevien sotilaiden ryömimiset ja niille naureskelu on kunkin omalla vastuulla. Ihmiset on erilaisia. Uskon, että ihan kaikilla kyse ei ole mistään puhtaasta ryssävihasta pohjimmiltaan, vaan muiden psykologisten patoutumien purkautumisesta, joille sota on antanut purkautumisväylän. Joo, olen nojatuolipsykologi täällä nojatuolikenraalien joukossa nyt, se tämän verran sallittakoon. Ja kuten sanottu, katson itsekin mielelläni esim tankkien taisteluita tai vaikkapa rohkeitä sinkomiehiä niitä tuhoamassa, mutta jonkun onnettoman viimeinen hetki tai rukoilu ei minua kiihota, enkä tunne tarvetta katsoa sitä, koska en saa siitä mitään. Se voi olla heikkoutta, tai se voi olla ihan vaan normaalin ihmisen reagointia. Olen elämässäni nähnyt vainajia, osa pahassa kunnossakin onnettomuuden jälkeen, enkä koe tarvetta tuijotella tuollaista. On siis turha jauhaa paskaa siitä, että videoita katsomaan kykenemättömät olisi jotenkin heikkoja, kun minusta vähän tuntuu että nämä videoilla mehuttelijat eivät edes itse ole välttämättä vainajaa nähneet koskaan. Roolipelit ei valmenna sotaan ja yhtä vähän siihen valmistaa videot.

Ja sitten mitä tulee tähän muiden nimittelyyn, niin huonoksi on mennyt. Osa näistä trolliksi syyttäjistä oli itse vielä vuosi sitten Unkarin suurimpia faneja, mutta nyt eivät sano siitä enää mitään, koska se on täysi ryssäpesäke ja itse hyödyllinen hölmö. On helppo haukkua halosia ja mitä näitä on, mutta kun on itse syyllistynyt lähes samantyyliseen syntiin, niin onhan se aika noloa. Peiliin voisi vilkaista. Sokeakin huomaa että täältä on lähtenyt asiakirjoittajia pois isot määrät, mikä vaan kertoo että jotakin on vialla. Osa nykykirjoittajista voisi katsoa peiliin. Mode voisi ottaa kovan linjan, tai ainakin ilmaista mikä se linja on.

Minun osaltani oli kirjoittelut tässä, tosin sitä en pidä suurena uhrauksena tai menetyksenä foorumille. Tekee mieli vaan jättää tämä foorumi, jota toki lurkkailen edelleen, ehkä. Onnea matkaan kuitenkin muille ja toivotaan Ukrainan voittoa. Slava Ukraini!
Jäämme kaipaamaan sinua. Minuakin eilen haukuttiin puna sheriffiksi täällä. Valitettavasti tämä sota on kiristänyt tunnelmia täällä Suomessa. Yritetään kuitenkin kunnioittaa toinen toisiamme. Olette hyviä tyyppejä kaikki.
 
Tätä ihmettelen. Mille kalustolle ukrainalaiset koulutetaan? Briteillä ei ole F-16:tta. Onkohan kyseessä joku peruskoulutus Hawkeilla ja sitten myöhemmin siirtyvät jenkkeihin F-16-koulutukseen? Tai sitten F-16:t tuodaan UK:hon jossain vaiheessa.

Muita vaihtoehtoja on Harrier, Tornado ja Typhoon. Voisiko lähes täyteen lennettyjä Tornadoja ajatella annettavan UA:lle?
Norjasta tai Hollannista F-16 Skotlannin nummille?
 
Jäämme kaipaamaan sinua. Minuakin eilen haukuttiin puna sheriffiksi täällä. Valitettavasti tämä sota on kiristänyt tunnelmia täällä Suomessa. Yritetään kuitenkin kunnioittaa toinen toisiamme. Olette hyviä tyyppejä kaikki.
Täälläkin on aina välillä taisteluväsymystä havaittavissa. Tulee sitten kärkeviä ja ärsyyntyneitä kommentteja palstalle. Ei pidä ottaa liikaa itteensä, juna kulkee kuitenkin. Toisaalta tauko ja rauhoittuminen tekee itse kullekin hyvää monessa muussakin asiassa.
 
Back
Top