Ukrainan konflikti/sota

Ja onhan se helppo huudella että miksei kukaan tee mitään jos Ukrainan kansa on vuosia hiljaa hyväksynyt Venäjän lähentelyt ja sallinut puolustusvoimien alasajon. Sama on tapahtunut lännessä. Käydään terrorismin vastaista sotaa Afganistanissa ja Irakissa ja vähän siellä sun täällä ja samaan aikaan Venäjällä nousee natsismi. Kukaan ei kuitenkaan ole ottanut Putinin ja kump. puheita tosissaan europpan puolustus on jätetty retuperälle ja kukaan ei reagoi koska Venäjän kanssa kun käy kauppaa niin eihän se haittaa kuka siellä vallassa on kunhan kaasu virtaa ja rahaa tulee.
Sitten kun huomataankin että jumalauta sehän olikin tosissaan niin sitten yhtäkkiä pitäiskin Usan rynnätä apuun sotilaineen ja vetää punainen linja Ukrainan rajalle. Hei haloo. Ei se oikeassa elämässä mee ihan noin.
Jenkkien on pakko reagoida vähän mutta ei ne voi mennä Venäjän rajalle jos Venäjä on jo vetänyt punaisen viivansa ensin Ukrainan toiselle rajalle.

http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014122518952915_uk.shtml

Mielenkiintoinen tulkinta Venäjältä:
Pohjimmiltaan Nato-hakemus muuttaa Ukrainan Venäjän mahdolliseksi viholliseksi, pääministeri Dmitri Medvedev kommentoi
Mielenkiintoinen siksi että Venäjä on jo hyökännyt Ukrainaan, käy sotaa maata vastaan ja on vallannut mm. Krimin alueen, joten jotenkin on vaikea suhtautua tähän lausuntoon, koska selkeästi Ukraina on jo Venäjän silmissä vihollinen..

Yleisesti ottaen mikä on raadin veikkaus kauanko menee että Venäjä lähtee suorittamaan "humanitääristä" tehtävää eli valtaamaan maayhteyttä Krimille nyt kun Ukraina on katkaissut sähkön Krimiltä?
Toisaalta kauankohan menee että Venäjä katkaisee kaasun toimitukset Ukrainalle vastatoimena Ukrainan sähkön katkaisulle Krimille?
Suoraan sanottuna vaikuttaa että nyt ollaan sen verran syvällä poteroissa, talvi tulee, sähköt on katkaistu Krimiltä yms. joten vahvasti näyttää että tilanne vain kiristyy entisestään..

Yhdestä kenraalista oli kysymys? Hänen piti päästää turvaan ja hänen palkittiin myös tietoista. Edelleen en näe yhtenäisyyksiä Krimin pettureihin, jotka pettäneet maan vain ahneudesta. Ja mitä sitä seurasi, kun karvas pettymys, hinnat ovat moskovalaiset, ruplan kurssi on mikä on, turistit hylänneet Krimin, kivasti menee pettureilla.

Kyseessä on normaali sotaa käyvän maan tapa. Ei mikään iivanan oma kieroilu, vaan sotaa käyvän maan tapa toimia. Venäjä on sodassa Ukrainaa vastaan. Ainakin nuo toimet ovat sotaa käyvän maan vihamielisiä toimia jota kaikki sotivat maat tekevät
Venäjän toimien halpamaisuus on siinä ettei se myönnä olevansa sodassa vaikka toimii siten.

Katsokaas ja ihmetelkääs, kuinka NATO vastaa Ukrainan liittymis-aikeeseen... Sanoisin, ettei liittyminen Ukrainalaisilla olisi ihan läpihuutojuttu.

Odotammekko mekin täällä Suomessa samaa? Liitytään sitten kun Iivana on eduskuntatalon rappusilla?? Ottakaamme opiksi.

Alea jacta est.

Obamalta uudet pakotteet: krimilaiset petturit nyt jäävät ilman monia suosittuja ohjelmia ja jopa Java tapaisista ohjelmista. Lain mukaan, Krimilla suljetaan mm pääsyn Gmail,Skype, Firefox ja Google Chrome ja vaikka mitä luvassa, mm Apple voi estää iPhonen aktivointia Krimilla.

Yleisesti ottaen mikä on raadin veikkaus kauanko menee että Venäjä lähtee suorittamaan "humanitääristä" tehtävää eli valtaamaan maayhteyttä Krimille nyt kun Ukraina on katkaissut sähkön Krimiltä?
Toisaalta kauankohan menee että Venäjä katkaisee kaasun toimitukset Ukrainalle vastatoimena Ukrainan sähkön katkaisulle Krimille?
Suoraan sanottuna vaikuttaa että nyt ollaan sen verran syvällä poteroissa, talvi tulee, sähköt on katkaistu Krimiltä yms. joten vahvasti näyttää että tilanne vain kiristyy entisestään..

Olen odotellut koko ajan. Venäjä oli heinäkuun puolivälissä valmis ja ATO-operaatioon kohdistettu vastahökkäys alkoi elokuun lopussa. Uskoakseni siellä on nytkin aikamoinen voimaryhmä. Krimille on tietysti aika pitkä matka.

Mietin, mitä Valko-Venäjälle on viety. Ilmatorjuntaohjuksia ja lentokoneita?

On mahdollista kuristaa talvella tietysti muilla keinoilla ja koittaa keväällä tosissaan.

Tavalliset ihmiset voisivat elellä rauhassakin. Venäläinen auto Ukrainassa ja tuulilasissa värikäs viesti: "En ole terroristi, olen turisti!"

B5uSy30IIAAL1GT.jpg

Ei ole oikein mitä Venäjä tekee mutta lännessä ollaan haluttu sulkea silmät Venäjän/Putinin puheilta ja tuudittauduttu käymään kauppaa ja tienaamaan rahaa. Puolustus on unohdettu.
Lännessä on suljettu silmät erittäin vakavasta asiasta, se on pahempi kun Putinin puheet.

Tv ja Venäjän tiedotusvälineet manipuloineet ihmisia tappovalmiuteen. Tiedän että toistan tämän, mutta olkoon, minä en eläessäni kokenut niin agressivisia kirjoituksia ja puheita mitä tuli Venäjän tv katsovilta. Suomessakin. Itse en voinut enää pitkään katsoa esim.Kiselevin ja Solovjevin hysterisia ohjelmia, ne tuntuivat suorastaan väkivallalta, kidutukselta. Olen myös kuvaillut niitä juuri näillä sanoilla. Tänään luin Elena Sokolovan haastattelun Novaja Gazetassa, hän kokee ne myös "kidutukselta". Varmaan Hitlerin Saksassa oli samoin kokevia ihmisiä Göbbelsin propaganda kuullessaan.

Lännessä on suljettu silmät erittäin vakavasta asiasta, se on pahempi kun Putinin puheet.

Tv ja Venäjän tiedotusvälineet manipuloineet ihmisia tappovalmiuteen. Tiedän että toistan tämän, mutta olkoon, minä en eläessäni kokenut niin agressivisia kirjoituksia ja puheita mitä tuli Venäjän tv katsovilta. Suomessakin. Itse en voinut enää pitkään katsoa esim.Kiselevin ja Solovjevin hysterisia ohjelmia, ne tuntuivat suorastaan väkivallalta, kidutukselta. Olen myös kuvaillut niitä juuri näillä sanoilla. Tänään luin Elena Sokolovan haastattelun Novaja Gazetassa, hän kokee ne myös "kidutukselta". Varmaan Hitlerin Saksassa oli samoin kokevia ihmisiä Göbbelsin propaganda kuullessaan.

Kyllä. Tämä on tärkeä asia ja mitä vaarallisin asia. Tätä ei täysin ymmärretä. Alkumuodossaan kielteinen puhe rajanaapureita kohtaan alkoi jo 2000-luvun puolivälissä. Sitä on koko ajan syötetty. Ensin uskoi rahvas, sitten oli insinööritaso menossa ja lopulta ylin johto. Nyt Ukrainan kohdalla on heitetty bensaa liekkeihin ja sotavaihde päälle.

Tuossa nyt jätetään kertomatta että "separatistit2 olivat ampuneet tykistötulta Georgian laillisen halliuksen hallussa oleviin kyliin viikkokausia.

Medvedev ja Putinhan tunnustivat että olivat valmistellleet sotaa 6 kk.

Ei nämä Venäjän rajalla sattuvat sodat mitään sattumia ole.
En kai missään niin väittänytkään

Poroshenkon pitää ennemmin tai myöhemmin tehdä jotain noille sekalaisille "vapaaehtoisjoukoille".

http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014122418952081_uk.shtml
Onneksi sepot on niin paljon parempia. Tulee avustuskuormia ja kukaan niiden rikollisryhmistä ei terrorisoi ketään.
Haloo, normaali tilanne, jos on sota niin ei rintaman yli mennä tosta vaan varsinkaan jos toisella puolen rintamaa "huolto toimii".
Separastien ja Venäjän pitää hoitaa siviilit itse.

Katsokaas ja ihmetelkääs, kuinka NATO vastaa Ukrainan liittymis-aikeeseen... Sanoisin, ettei liittyminen Ukrainalaisilla olisi ihan läpihuutojuttu.

Odotammekko mekin täällä Suomessa samaa? Liitytään sitten kun Iivana on eduskuntatalon rappusilla?? Ottakaamme opiksi.

Alea jacta est.

Noh noh. Suomen ilmoitus natoon hakemisesta on yksi euroopan sodanjälkeisen historian suurimpia ja säväyttävämpiä uutisia. Kaikki pysähtyy sekunniksi. Meneekö mielenvikaiseksi syytetty Putin reunan yli? Sekoaako? Sellaisia juttuja ei tehdä fiilispohjalta vaikka nykyään tuntuu että sillähän mennään. Puolesta ja vastaan.

Kyllä. Tämä on tärkeä asia ja mitä vaarallisin asia. Tätä ei täysin ymmärretä. Alkumuodossaan kielteinen puhe rajanaapureita kohtaan alkoi jo 2000-luvun puolivälissä. Sitä on koko ajan syötetty. Ensin uskoi rahvas, sitten oli insinööritaso menossa ja lopulta ylin johto. Nyt Ukrainan kohdalla on heitetty bensaa liekkeihin ja sotavaihde päälle.

Jukos oikeudenkäynnin jälkeen financial timesissa Putinin lähipiiriläinen kommentoi korvaustuomiota karusti:
Financial Timesin haastattelema Putinin lähipiiriläinen toteaa, että Venäjän tuomitseminen on merkityksetöntä.

- Eurooppaan on tulossa sota. Luuletteko, että tällä on oikeasti merkitystä? lähipiiriläinen Financial Timesin mukaan totesi.

Tuolta se on näyttänyt omiin silmiin jo vuoden ajan.

Läntisen tiedotuksen (ainakin meidän) "itsesensuuri" jättää kertomatta todellisen raadollisen tilanteen tässäkin asiassa. Tämä on erittäin vaarallista jos/kun tilanne aktivoituu joksikin muuksi kuin "sisäiseksi propagandaksi". Tämä vaikuttaa siihenkin, ettei "ymmärretä" miksi itänaapurimme käyttäytyy kuin käyttäytyy ja "yritetään ymmärtää toistakin näkökulmaa" vaikka tämä avoimesti on vuosikausia/-kymmeniä pohjustanut sodanlietsontailmapiiriä ja vihaa läntistä maailmaa ja arvojamme kohtaan VALEHTELEMALLA ERITTÄIN KÄRJISTETYIN MUODOIN TÄYSIN ILMAN ILMAN MORAALIN JA OIKEUTUKSEN HÄIVÄÄ. Keskustelu medioissamme kiinnittyy nyt pääasiassa talouteen ja esim. pakotteiden vaikutuksiin kaupassa nyt ja tulevaisuudessa. Kuitenkin perimmillään voi olla kyse jopa tulevaisuuden olemaasolosta.

Ei ole oikein mitä Venäjä tekee mutta lännessä ollaan haluttu sulkea silmät Venäjän/Putinin puheilta ja tuudittauduttu käymään kauppaa ja tienaamaan rahaa. Puolustus on unohdettu.

No, nythän sitä rahaa tehdään.

Euroopan maiden öljy- ja kaasulasku likimain puolittuu. Tämä koskee Suomeakin. Kokonaisuudessaan maamme energian tuonti Venäjältä oli 2013 n. 7 miljardia. Jos raakaöljyn hinta säilyy nykyisellään säästämme likimain 3 miljardia vuosittain..

Koko Euroopan säästö on kymmeniä miljardeja, todennäköisesti jopa lähes 100 miljardia euroa. Siis ei ollenkaan huono juttu.

Älä nyt kuitenkaan muuta mieltäsi ja ryhdy väittämään että EU ryöstää Venäjää halvan öljynhinnan vuoksi.

No, nythän sitä rahaa tehdään.

Euroopan maiden öljy- ja kaasulasku likimain puolittuu. Tämä koskee Suomeakin. Kokonaisuudessaan maamme energian tuonti Venäjältä oli 2013 n. 7 miljardia. Jos raakaöljyn hinta säilyy nykyisellään säästämme likimain 3 miljardia vuosittain..

Koko Euroopan säästö on kymmeniä miljardeja, todennäköisesti jopa lähes 100 miljardia euroa. Siis ei ollenkaan huono juttu.

Älä nyt kuitenkaan muuta mieltäsi ja ryhdy väittämään että EU ryöstää Venäjää halvan öljynhinnan vuoksi.
Miksi muuttaisin mieleni? Ei ole ollut tapana. Olenko kussu sun muroihin vai mikä toi nyt oli?

Miksi muuttaisin mieleni? Ei ole ollut tapana. Olenko kussu sun muroihin vai mikä toi nyt oli?

Anteeksi jos olen käsittänyt väärin, mutta jotenkin kuvittelin että olet vähättellyt talouspakotteiden merkitystä..

Nyt kuitenkin näyttää käyvän niin että niistä on sekä sietämätöntä haittaa Venäjälle ja toisaalta kymmenien miljardien hyöty kaikille länsimaille, mukaan lukien mahdollisesti myös Ukraina, niin toivon tietysti että pakotteet ovat kaikkien mielestä OK.

Taisi logiikkani olla täysin pielessä kohdaltasi..Erehdyksen syy on minussa. Siksi nöyrä anteeksipyyntö.

Anteeksi jos olen käsittänyt väärin, mutta jotenkin kuvittelin että olet vähättellyt talouspakotteiden merkitystä..

Nyt kuitenkin näyttää käyvän niin että niistä on sekä sietämätöntä haittaa Venäjälle ja toisaalta kymmenien miljardien hyöty kaikille länsimaille, mukaan lukien mahdollisesti myös Ukraina, niin toivon tietysti että pakotteet ovat kaikkien mielestä OK.

Taisi logiikkani olla täysin pielessä kohdaltasi..Erehdyksen syy on minussa. Siksi nöyrä anteeksipyyntö.

Nyt on pakko kysyä: Mistä tulee kymmenien miljardien hyöty?

Anteeksipyyntö hyväksytty, kiitos.

Olen vilpittömästi kaikkien Venäjän vastaisten toimien kannalla.
Olen myös realisti ja luulen tietäväni miten raadollista (suurvalta) politiikka on, joten uskon että on turha odottaa mitään suurta ratsuväen väliintuloa.
Sekä Venäjällä että Usalla että muilla suurilla on omat intressinssä ja ikävä kyllä ne ovat yleensä talouteen liittyväisiä. Ne on ne Markkinat jotka määrää.

Back