Uutena jäsenenä ajattelin kirjoittaa ensimmäisen viestini tähän ketjuun ja samalla hiukan selventää sitä mikä on pohjani tähän keskusteluun osallistumiseen eli toisin ilmaisten tämä viesti ei välttämättä tarjoa mitään uutta tilannetietoa mutta kenties hiukan informaatiota minusta ja kontakteistani Ukrainaan ja Donetskiin - mikä voi kiinnostaa joitakuita palstalaisia.
Olen seurannut Ukrainan kriisin kehittymistä marras-joulukuusta 2013 alkaen eli hetimmiten EuroMajdanin ensihetkistä lukien, mutta jo ennen tätä olen seurannut tiiviisti Ukrainan kehittymistä ja sitä millaisen johdon alla maa oli Janukovitshin kaudella - olen käynyt keskusteluja paikallisten kanssa (erityisesti L ja kiitokset hänelle) ja päässyt erityisesti hänen kanssa seuraamaan sitä millainen venäläismedian vaikutus erityisesti Donetskin oblastissa on ollut paljon ennen Janukovitshin kukistumista - jo vuoden 2012 puolella keskustelimme tiiviisti Janukovitsin korruptoituneesta hallinnosta ja samalla useammankin kerran puhe kääntyi Putinin imperialistiseen politiikkaan ja Duginin oppeihin, samalla olemme keskustelleet paljonkin siitä millainen mediapommitus alueelle on Venäjän suunnalta suunnattu ja tämä keskustelu on tavalla tai toisella jatkunut aivan näihin päiviin saakka - itse asiassa tähän päivään saakka.
Omat kontaktini alueelle ovat kuitenkin lähinnä siviilejä, joilta kuulen useamman kerran viikossa informaatiota tilanteesta Donetskista ja koko oblastista, joten specifisiä sotilastietoja en välttämättä voi hetimmiten välittää, mutta kontaktieni kautta olen saanut tietoja usein huomattavasti ennen kuin ne on uutisoitu läntisissä medioissa - eikä ikävä kyllä kaikkia ole uutisoitu lännessä vieläkään, ikävä kyllä siksi, koska uutisten julkaiseminen kertoisi olennaisella tapaa sen mikä tilanne kaupungissa ja alueella on (olen lukenut tätä ketjua useiden päivien ajan, joten täällä on tiedossa se mikä tilanne alueella konkreettisesti on mutta tilanne on toinen valtamedioissa, mikä on harmi).
Huom: osa omista kontakteistani on alueella asuvia ukrainalaisia nationalisteja tai heidän sukulaisiaan, joten siitä syystä johtuen vältän selkeiden tunnistetietojen (nimet tms.) mainitsemista viesteissäni. Tiedossani on useita tapauksia, joissa separatisteista negatiivisesti puhuneet tai kirjoitelleet tai heitä vastaan toimineet ovat joutuneet vaikeuksiin työpaikoillaan tms. paikoissa, joten omia kontaktejani pyrin suojelemaan parhaani mukaan.
Oma "Ukrainan historiani" ulottuu vuoteen 2011 toukokuuhun ja sen jälkeen olen vieraillut Ukrainassa neljä kertaa, kolmesti Donetskissa (v. 2012 elokuussa, 2013 tammikuussa ja 2013 elokuussa) ja kerran Kiovassa (kesäkuussa 2014). Donetsk on minulle suhteellisen tuttu kaupunki, olen viettänyt siellä aikaa noin 7 viikkoa.
vlad
P.S. Vaikka nimimerkkini voi tuottaa mielleyhtymän Putiniin, olen ideologisesti hänestä likimain yhtä kaukana mitä ukrainalaisnationalistit.