Ukrainan konflikti/sota

Kyllä paukkaa, milloinhan taistelut ylittää suomen median uutiskynnyksen.



Ovat ylittäneet jo. Ikävä huomio että jutut voisi kirjoittaat kuka tahansa. Vapaa lainaus ja yhteenveto suomalaisesta mediasta.- Taistelut ovat yltyneet itäukrainassa. Erityisesti Donetskin alueella missä separatistit ja Ukrainan armeija ovat ottaneet rajusti yhteen. Angela Merkel sanooo ettei mihinkään korkeantason neuvotteluihin ole syytä,ellei tappaminen lopu. Iso piste.

Oikeasti Putinin Venäjä hyökkää. Donetskilla ja Tiblisillä on sellainen ero, että Donetskia ei jenkit pelasta. Ainoa mikä ihmetyttää, että miksi kentän saamisessa on kestänyt näin kauan vaikka siinä vastustetaan itse keisaria. Onko kyse siitä, että Putin joutuu taistelemaan toinen käsi selän takana kuten jenkit Vietnamissa. Ei raaski laittaa tarpeeksi voimaa. Vai siittä että Venäjän armeijasta on paljastunut jälleen kovia puutteita. Epäilen jälkimmäistä. Venäjän sodanjohto on laskenut mitä ne tarvii ja millä pitäisi pärjätä. Mutta kun ei niin ei.
 
Ovat ylittäneet jo. Ikävä huomio että jutut voisi kirjoittaat kuka tahansa. Vapaa lainaus ja yhteenveto suomalaisesta mediasta.- Taistelut ovat yltyneet itäukrainassa. Erityisesti Donetskin alueella missä separatistit ja Ukrainan armeija ovat ottaneet rajusti yhteen. Angela Merkel sanooo ettei mihinkään korkeantason neuvotteluihin ole syytä,ellei tappaminen lopu. Iso piste.

Oikeasti Putinin Venäjä hyökkää. Donetskilla ja Tiblisillä on sellainen ero, että Donetskia ei jenkit pelasta. Ainoa mikä ihmetyttää, että miksi kentän saamisessa on kestänyt näin kauan vaikka siinä vastustetaan itse keisaria. Onko kyse siitä, että Putin joutuu taistelemaan toinen käsi selän takana kuten jenkit Vietnamissa. Ei raaski laittaa tarpeeksi voimaa. Vai siittä että Venäjän armeijasta on paljastunut jälleen kovia puutteita. Epäilen jälkimmäistä. Venäjän sodanjohto on laskenut mitä ne tarvii ja millä pitäisi pärjätä. Mutta kun ei niin ei.

Olihan siellä kentällä taisteltu jo pitkään ennen kuin täällä pohjolassa mitään uutisoitiin, mielestäni joiltakin medioilta tietoinen valinta olla uutisoimatta tapahtumia.
 
Ovat ylittäneet jo. Ikävä huomio että jutut voisi kirjoittaat kuka tahansa. Vapaa lainaus ja yhteenveto suomalaisesta mediasta.- Taistelut ovat yltyneet itäukrainassa. Erityisesti Donetskin alueella missä separatistit ja Ukrainan armeija ovat ottaneet rajusti yhteen. Angela Merkel sanooo ettei mihinkään korkeantason neuvotteluihin ole syytä,ellei tappaminen lopu. Iso piste.

Oikeasti Putinin Venäjä hyökkää. Donetskilla ja Tiblisillä on sellainen ero, että Donetskia ei jenkit pelasta. Ainoa mikä ihmetyttää, että miksi kentän saamisessa on kestänyt näin kauan vaikka siinä vastustetaan itse keisaria. Onko kyse siitä, että Putin joutuu taistelemaan toinen käsi selän takana kuten jenkit Vietnamissa. Ei raaski laittaa tarpeeksi voimaa. Vai siittä että Venäjän armeijasta on paljastunut jälleen kovia puutteita. Epäilen jälkimmäistä. Venäjän sodanjohto on laskenut mitä ne tarvii ja millä pitäisi pärjätä. Mutta kun ei niin ei.

Minä arvelisin, että venäläisillä on molempia ongelmia ja kasa muitakin päälle. Äärimmäisen harvoin asiat johtuvat vain kahdesta tai kolmesta syystä. Silloinhan ne on vielä suhteellisen helppo ratkaista, ellei nyt sattumalta jo nuo pari ole suoraan toisiaan vastaan.
 
Olihan siellä kentällä taisteltu jo pitkään ennen kuin täällä pohjolassa mitään uutisoitiin, mielestäni joiltakin medioilta tietoinen valinta olla uutisoimatta tapahtumia.
Olen samaa mieltä. Uutiset valitaan julkistettavaksi pääasiassa arvioidun kohdeyleisön mielenkiinnon mukaan.

edit. tarkennus
 
Ovat ylittäneet jo. Ikävä huomio että jutut voisi kirjoittaat kuka tahansa. Vapaa lainaus ja yhteenveto suomalaisesta mediasta.- Taistelut ovat yltyneet itäukrainassa. Erityisesti Donetskin alueella missä separatistit ja Ukrainan armeija ovat ottaneet rajusti yhteen. Angela Merkel sanooo ettei mihinkään korkeantason neuvotteluihin ole syytä,ellei tappaminen lopu. Iso piste.

Oikeasti Putinin Venäjä hyökkää. Donetskilla ja Tiblisillä on sellainen ero, että Donetskia ei jenkit pelasta. Ainoa mikä ihmetyttää, että miksi kentän saamisessa on kestänyt näin kauan vaikka siinä vastustetaan itse keisaria. Onko kyse siitä, että Putin joutuu taistelemaan toinen käsi selän takana kuten jenkit Vietnamissa. Ei raaski laittaa tarpeeksi voimaa. Vai siittä että Venäjän armeijasta on paljastunut jälleen kovia puutteita. Epäilen jälkimmäistä. Venäjän sodanjohto on laskenut mitä ne tarvii ja millä pitäisi pärjätä. Mutta kun ei niin ei.

Elo-syyskuussa saattoi puhua venäläisten aktiivijoukkojen operaatiosta mutta nyt taas on hyökkäämässä "venäläisten tukemia kapinallisia", joiden joukossa on kyllä Venäjän kansalaisia (tsetseenejä ym.).

Zakhartsenkon se pitäisi ottaa, ja siihen hän saa varmaan apua venäläisiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan huolestuttaa tuo Viktorin kertomus, että tankkeja kerääntyy Debaltseven ympärille (Ukrainan hallussa oleva keskeinen risteys) samalla kun lentokentällä pannaan puita uuniin. M04 tulee suoraan lentokentän niskaan. Katsottaessa alempaa karttaa huomataan kentän ja Debalseven "ongelmien" kytkeytyvän toisiinsa.

Mikäli Debaltseve pannaan pussiin, siellä on sitten 4000 umpimotissa jos pussia ei voi pitää edes länteen auki.

140915-donetsk-airport-map-putilovka.png


B7j9zlqIcAAQ2tG.jpg
 
Hiukan huolestuttaa tuo Viktorin kertomus, että tankkeja kerääntyy Debaltseven ympärille (Ukrainan hallussa oleva keskeinen risteys) samalla kun lentokentällä pannaan puita uuniin. M04 tulee suoraan lentokentän niskaan. Katsottaessa alempaa karttaa huomataan kentän ja Debalseven "ongelmien" kytkeytyvän toisiinsa.

Mikäli Debaltseve pannaan pussiin, siellä on sitten 4000 umpimotissa jos pussia ei voi pitää edes länteen auki.

140915-donetsk-airport-map-putilovka.png


B7j9zlqIcAAQ2tG.jpg

Debaltsevan ympäristössä on nähty T-80 vaunuja, olivat osa 3km pituista panssari kolonnaa.
 
Mennään Debaltseveen. Modernin sodan kasvot. Mitä Ukrainan vakinaisen armeijan 40. Pataljoonan huolto olisi ilman vapaaehtoisia? Ei niin pientä autoa, ettei se olisi täynnä...

B7gYTBICYAIcDaH.jpg:large
 
Hiukan huolestuttaa tuo Viktorin kertomus, että tankkeja kerääntyy Debaltseven ympärille (Ukrainan hallussa oleva keskeinen risteys) samalla kun lentokentällä pannaan puita uuniin. M04 tulee suoraan lentokentän niskaan. Katsottaessa alempaa karttaa huomataan kentän ja Debalseven "ongelmien" kytkeytyvän toisiinsa.

Mikäli Debaltseve pannaan pussiin, siellä on sitten 4000 umpimotissa jos pussia ei voi pitää edes länteen auki.

140915-donetsk-airport-map-putilovka.png


B7j9zlqIcAAQ2tG.jpg

Hmm, siinä välissä tien M04 varrella on kuitenkin vielä Horlivka sekä Jenakieve. Nehän ovat jo pitkään olleet vahvasti terroristien hallussa.

edit. Nyt kun katson vielä tarkemmin tuota alempaa karttaa, ainakin joidenkin paikkakuntien sijainnit näyttävät heittävän vähän. Horlivkan pitäisi olla tuon tien pohjoispuolella, samoin Avdiivkan.
 
Diktatuuurin ainoa tavoite on pysyä vallassa. Kohta Putin joutuu lyömään fixin suoneen, ts. uusi kansallismielinen "voitto" tarvitaan.
Aivan. Järjestää sotaa, siirtämällä kansan huomion muualle. Vodkan hinta on laskettu, joten loh
Mennään Debaltseveen. Modernin sodan kasvot. Mitä Ukrainan vakinaisen armeijan 40. Pataljoonan huolto olisi ilman vapaaehtoisia? Ei niin pientä autoa, ettei se olisi täynnä...

B7gYTBICYAIcDaH.jpg:large
Kaikki siellä toimii vapaaehtoisten voimin. Minulla on jo pelot että koko Poroshenko alkoi nauttia vallasta liika (rahaa hänellä oli jo ennestään liika) ja sekin jättiomaisuus, täytyy muista, oli hankittu Janukovichin hallistuksen aikana, ja unohti miksi oli Maidan ja mikä hänen valtaan toi. Itse en halunnut sitä miestä pressaksi. Miljardööri vallassa on demokraattisen valtion kauhu. Erittäin huolestuttuvana pidän sen että Savik Shusterin ohjelma on lopetettu. Oli suosituin ohjelma koko Maidanin aikana, kaikki saivat puhua ja sanoa siinnä mielipiteensa, vallanpitäjiä sai kritisoida, mutta joku näköjään kokenut se liian vaaralliseksi? Miksi? Shusterille on tarjottu toista tilaa, mutta ohjelmasta tulisi yksityinen, ja sitä pitää maksa tietääkseni. Suurella osalla kansasta ei ole varaa sellaiseen. Veroja on nostettu nimenomaan pienituloisilla. Ja lustraatio etenee etanavauhtia. Monimiljoonarit ovat ostaneet itselle vapaus lustraatiosta, kirjoittautumalla ATO:n jäseneksi, mutta missä ne ovat? Yhtä bongattu Kuubassa kalastamassa, siellä hän nautiskeli elämästä..

Donetskissa on sokea OSCE, luin tänään yhden sissin vetoumusta donetskilaisiin, miksi eivät protestoi että terroristit sijoittavat haupitsit 150 asuinkortelleihiin, kaikki osoiteet olivat esilla. Koska ovat niin varmoja että ukrainalaiset eivät tulittaa takaisin?? Entä jos tulittavat?

Edit typo
 
Viimeksi muokattu:
Uutena jäsenenä ajattelin kirjoittaa ensimmäisen viestini tähän ketjuun ja samalla hiukan selventää sitä mikä on pohjani tähän keskusteluun osallistumiseen eli toisin ilmaisten tämä viesti ei välttämättä tarjoa mitään uutta tilannetietoa mutta kenties hiukan informaatiota minusta ja kontakteistani Ukrainaan ja Donetskiin - mikä voi kiinnostaa joitakuita palstalaisia.

Olen seurannut Ukrainan kriisin kehittymistä marras-joulukuusta 2013 alkaen eli hetimmiten EuroMajdanin ensihetkistä lukien, mutta jo ennen tätä olen seurannut tiiviisti Ukrainan kehittymistä ja sitä millaisen johdon alla maa oli Janukovitshin kaudella - olen käynyt keskusteluja paikallisten kanssa (erityisesti L ja kiitokset hänelle) ja päässyt erityisesti hänen kanssa seuraamaan sitä millainen venäläismedian vaikutus erityisesti Donetskin oblastissa on ollut paljon ennen Janukovitshin kukistumista - jo vuoden 2012 puolella keskustelimme tiiviisti Janukovitsin korruptoituneesta hallinnosta ja samalla useammankin kerran puhe kääntyi Putinin imperialistiseen politiikkaan ja Duginin oppeihin, samalla olemme keskustelleet paljonkin siitä millainen mediapommitus alueelle on Venäjän suunnalta suunnattu ja tämä keskustelu on tavalla tai toisella jatkunut aivan näihin päiviin saakka - itse asiassa tähän päivään saakka.

Omat kontaktini alueelle ovat kuitenkin lähinnä siviilejä, joilta kuulen useamman kerran viikossa informaatiota tilanteesta Donetskista ja koko oblastista, joten specifisiä sotilastietoja en välttämättä voi hetimmiten välittää, mutta kontaktieni kautta olen saanut tietoja usein huomattavasti ennen kuin ne on uutisoitu läntisissä medioissa - eikä ikävä kyllä kaikkia ole uutisoitu lännessä vieläkään, ikävä kyllä siksi, koska uutisten julkaiseminen kertoisi olennaisella tapaa sen mikä tilanne kaupungissa ja alueella on (olen lukenut tätä ketjua useiden päivien ajan, joten täällä on tiedossa se mikä tilanne alueella konkreettisesti on mutta tilanne on toinen valtamedioissa, mikä on harmi).

Huom: osa omista kontakteistani on alueella asuvia ukrainalaisia nationalisteja tai heidän sukulaisiaan, joten siitä syystä johtuen vältän selkeiden tunnistetietojen (nimet tms.) mainitsemista viesteissäni. Tiedossani on useita tapauksia, joissa separatisteista negatiivisesti puhuneet tai kirjoitelleet tai heitä vastaan toimineet ovat joutuneet vaikeuksiin työpaikoillaan tms. paikoissa, joten omia kontaktejani pyrin suojelemaan parhaani mukaan.

Oma "Ukrainan historiani" ulottuu vuoteen 2011 toukokuuhun ja sen jälkeen olen vieraillut Ukrainassa neljä kertaa, kolmesti Donetskissa (v. 2012 elokuussa, 2013 tammikuussa ja 2013 elokuussa) ja kerran Kiovassa (kesäkuussa 2014). Donetsk on minulle suhteellisen tuttu kaupunki, olen viettänyt siellä aikaa noin 7 viikkoa.

vlad

P.S. Vaikka nimimerkkini voi tuottaa mielleyhtymän Putiniin, olen ideologisesti hänestä likimain yhtä kaukana mitä ukrainalaisnationalistit.
 
Puolestani tervetuloa, Vlad. Kerro mitä tiedät, ja ruvetaan tiedottamaan sitten yhteisvoimiin. Itse kerään infoa sieltä sun täältä. Syy tulla tänne kirjoittamaan suuttuminen kun suomalainen media ei valaisut tapahtumia tarpeeksi hyvin. Alkuun oli jopa mielestäni erittäinkin puoluellinen tiedottaminen, välillä piti jopa hieraistaa silmia, olenko sittenkin Venäjällä.

Uutaa:

"Yhteys on huono, sitä häiritään tarkoituksella. Klo 20:00 DA. Poiskuljetettu 23 haavoitunutta ja 3 kaatunutta. Tykisto on molemmilta puolelta. Meidän toimi oman tiedustelun kautta seppojen alueelta. Ukrainalaisten kontrolli alkoi laajentua DA ympärillä. Alue tiivisti elektroonisen sodankäynnin alla. Aamulla osa militanteista pakeni, mutta niitä on täällä pilvin pimein. Klo 20 arta vähän hiljeni"- Birjukov
 
Hmm, euromaidan raportoi Motorolan kuolleen. Ukrainan puolelta kuuluu isoja tappioita lentokentällä, 20 kuollut ja 54 haavoittunut.
 
Ukrainian soldier, 93rd Mechanized Brigade: "We called for artillery support but were informed that artillery strikes were not possible due to a ceasefire agreement which the insurgents requested. However, we were under fire from tanks all night, firing at us from very close range. In the morning the attack began involving infantry and tanks. Our tanks are silent – we don't have any tanks, only empty space. The building is destroyed but we stand firm. Everyone has retreated to a single hall, where we continue to hold the line. We have taken the wounded and dead away. Those who are left continue to stand firm. We will resist for as long as possible."
http://uatoday.tv/politics/cyborgs-stand-firm-as-fighting-intensifies-403033.html



ETYJ tuomitsee ryssien ihmiskilpi taktiikan
OSCE condemns use of human shield tactics (Video)
Read more on UNIAN

http://www.unian.info/society/1032805-osce-condemns-use-of-human-shield-tactics-video.html


 
Viimeksi muokattu:
Back
Top