Ukrainan konflikti/sota

Tuo oli kymmenien alusten joukossa, jotka olivat ilmeisesti eräänlaisella redillä hajallaan odottelemassa. Satelliittikuvan mukaan alusten keulat olivat satunnaisiin suuntiin.


Se "kunnia kierros" tempun idea oli ehkä siinä, että käytiin tsekaamassa ettei ollut lasti päällä. Jos joku ihmettelee, että mistä sen näkee, niin uintisyvyydestähän sen näkee..
 
Sanonpahan tämän nyt ensimäisenä ääneen vissiin mutta uskon ja toivon että tankkeri-isku jää ainoaksi. Jos käy semmonen vahinko että Ukraina jysäyttäisi lastissa olevaan tankkeriin niin että mereen valuisi satoja tai tuhansia tonneja polttoainetta/öljyä niin kyllä se kääntyisi vapaan maailman silmissä negatiiviseksi vaikka kuin hyvä olisi tarkoitus. Tässä tapauksessa ei niin käynyt ja tuurilla siinä ei varmasti ollut paljoakaan tekemistä. Hyöty oli monessakin mielessä ehdottomasti suurempi, kuten on aikaisemmin kommentoitu.
Pelaat ryssän pussiin tuollaisilla kommenteilla. Alusta käytettiin Syyrian operaation tukemisessa jossa myös tehty ja tehdään edelleenkin sotarikoksia.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaat ryssän pussiin tuollaisilla kommenteilla. Alusta käytettiin Syyrian operaation tukemisessa jossa myös tehty ja tehdään edelleenkin sotarikoksia.
Tiedän mihin sitä käytettiin. Jos tankkereita aletaan upottaan enempi ja käy isompi vahinko niin minun kommentit ei siinä mitään paina, päätäntävaltaiset osaa möksähtää ilmankin.
Laittakoot vaikka väylälle vaijeria poijujen nokkaan ni sotkeutuu potkuriin ja liikuntakyky viety toviksi. Minun mielestä lasautushommissa olisi parempi pysytellä silloissa ja sotapaateissa. Vai se tässä oli hieno päänavaus Ukrainalta, kun molemmat osapuolet on julistanut toisten satamiin kulkevat laivat mahdollisiksi sotatarvikkeiden kuljettajiksi niin Ukraina toteutti, ryssien ukaasi jäi (taas) pelkiksi puheiksi.
 
Tuossa alapuolella oli ohjeet T-72 ja T-80 vaunujen tunnistamiseksi. Mietinkin et pistänkö sen vai annanko olla, mutta kun nyt on jo useampi viesti tullu aiheesta niin tässä.

Eipä tuossa kuvassa ole kuin yleisesitys tiettyjen T-72 ja T-90 perheiden vaunujen teknisistä eroista, mutta ei siitä ole juurikaan apuja vaunujen tunnistamiseen. Se on selvää että kyseessä eivät ole T-90 obr 1992, T-90A tai T-90M mallin vaunut.

Todennäköisimmin videolla on T-72B3 tai T-72B3 obr 2016 mallin vaunuja (tai näiden budjettiversio T-72B3 obr 2022), tosin voivat myös olla T-80BVM tai sen budjettiversio T-80BV obr 2022.

Kuten sanottua, minulla on aina vaikeuksia tunnistaa tiettyjä vaunumalleja etusektorista. Usein erot ovat pienehköjä, kuten erilainen ampujan tähtäin (mikä näkyy sen erilaisessa panssarikotelossa) tai puuttuva / löytyvä tuulianturi.

MUOKKAUS: jotenkin kun tihrustaa, niin nuo näyttävät minusta enemmän T-80BVM tai T-80BV obr 2022 vaunuilta. Olisi tosin aika suuri määrä näitä yhdellä kertaa, koska Omskilla on ollut jo vuosikausia vaikeuksia modernisoida suurempia määriä T-80B vaunuja. Kenties tämä vuosi on vihdoin poikkeus tähän kaavaan?
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän mihin sitä käytettiin. Jos tankkereita aletaan upottaan enempi ja käy isompi vahinko niin minun kommentit ei siinä mitään paina, päätäntävaltaiset osaa möksähtää ilmankin.
Laittakoot vaikka väylälle vaijeria poijujen nokkaan ni sotkeutuu potkuriin ja liikuntakyky viety toviksi. Minun mielestä lasautushommissa olisi parempi pysytellä silloissa ja sotapaateissa. Vai se tässä oli hieno päänavaus Ukrainalta, kun molemmat osapuolet on julistanut toisten satamiin kulkevat laivat mahdollisiksi sotatarvikkeiden kuljettajiksi niin Ukraina toteutti, ryssien ukaasi jäi (taas) pelkiksi puheiksi.
En usko että ampuvat raakaöljylastissa olevia tankkereita. Sehän aiheuttaisi ympäristökatstrofin, juuri niin kuin sanotte. Tämä nimenomainen tankkeri oli kuitenkin kuljettanut lentokerosiinia, joka haihtuu merenpinnalta jos se sattuu vuotamaan. Nyt kuitenkin oli tyhjänä. Ja ukrainalaiset ovat varmasti tietoisia asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
No jaa, siellä on Moskvan tankeissa riittävästi raskaspolttoöljyä jo valmiiksi, ryssän tuhoaman Khakhovkan padon jälkeiset paskavedet ja tonneittan ryssien laivoja merta paskaamassa. Ei taitaisi yksi tankkeri paljon painaa enää.. tulta munille vaan, ei mitään sääliä, vaikka uusi kirjoittaja kovin huolissaan ryssän laivoista olikin. Jokainen noissa laivoissa on mukana koska a) pitää russki miriä hienona asiana tai b) ei ole kiinnostunut politiikasta eli sama kuin a, mutta ilman z swastikan teippaamista rintaansa. Pohjaan vaan joka lotja, alkaisi erdoakin kiinnostaa ryssän painostaminen kun turkin rannikko olisi mustana öljystä. Öljy on sikäli jännä, että merellä se katoaa bakteereiden suihin hetkessä, rannalla tekee paskaa jälkeä vähän pidempään.
Joo, mun mielestä nuo jutut ettei saa pommittaa Venäjän laivoja ympäristösyistä on vähä samaa kuin henkilö joka haastaa ekana riitaa ja kun alkaa tulla nyrkkiä niin huudetaan että älä lyö mulla on silmälasit 🤣
 
Joo, mun mielestä nuo jutut ettei saa pommittaa Venäjän laivoja ympäristösyistä on vähä samaa kuin henkilö joka haastaa ekana riitaa ja kun alkaa tulla nyrkkiä niin huudetaan että älä lyö mulla on silmälasit 🤣
Riippuu vähän laivasta. Muilla Mustanmeren rantavaltoilla (mm. Bulgaria, Romania ja Turkki) voisi olla asiaan jotain sanomista jos kyseessä olisi raakaöljylastissa oleva jättitankkeri.

Tuo osuman saanut tankkeri Sig on kuljettanut nopeasti haihtuvaa lentokerosiinia. Se on täysin eri tavaraa kuin raakaöljy. Sellaiset laivat ovat IMO ihan vapaata riistaa.
EDIT: Lisätään vielä että sitä kerosiinia oli kuljetettu Syyriaan sotilaskäyttöön, eli näennäisen siviili alus oli käytännössä sotilaskäytössä (kuten varmasti hyvin suuri osa ryssän kauppalaivastosta muutenkin).
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu vähän laivasta. Muilla Mustanmeren rantavaltoilla (mm. Bulgaria, Romania ja Turkki) voisi olla asiaan jotain sanomista jos kyseessä olisi raakaöljylastissa oleva jättitankkeri.

Tuo osuman saanut tankkeri Sig on kuljettanut nopeasti haihtuvaa lentokerosiinia. Se on täysin eri tavaraa kuin raakaöljy. Sellaiset laivat ovat IMO ihan vapaata riistaa.
Joo on siinä tietynlainen pr etu hyvä huomioida ja säilyttää.
 
Riippuu vähän laivasta. Muilla Mustanmeren rantavaltoilla (mm. Bulgaria, Romania ja Turkki) voisi olla asiaan jotain sanomista jos kyseessä olisi raakaöljylastissa oleva jättitankkeri.

Tuo osuman saanut tankkeri Sig on kuljettanut nopeasti haihtuvaa lentokerosiinia. Se on täysin eri tavaraa kuin raakaöljy. Sellaiset laivat ovat IMO ihan vapaata riistaa.
EDIT: Lisätään vielä että sitä kerosiinia oli kuljetettu Syyriaan sotilaskäyttöön, eli näennäisesti siviili alus oli periaatteessa sotilaskäytössä.

Sanomista varmasti tulisi, mutta eiköhän se "sanominen" kohdistuisi ihan vaan ryzzän paskiaisiin, jotka kiistämättä ovat kaiken pahan alku ja juuri.
 
Back
Top