Ukrainan konflikti/sota

Siinä meneekin sitten tovi. Optimitilanteeessakin puhuttaisiin vuodesta, mutta ryssät taitavat olla hyvin kaukana optimitilanteesta. Sodan kannalta voi olla jopa parempi, jos pyrkivät suuntamaan resursseja tämän korjaamiseen, kuin jos se olisi vain uponnut ja unohdettu, sillä se ei tule olemaan sodan aikana valmis. Tosin kun huomioi muiden vastaavien tilanteen, niin voi olla ikuisuusprojekti, odottamassa parempia aikoja.
 
Olen silti varovainen toistaikseksi, koska joen ylittäminen raskaammalla kalustolla on suuri tempaus. Samoin tämän kaluston huolto, jos jotain tuodaan joen yli. Hyvä silti nähdä painetta tällä seudulla, pakottaa ryssän reagoimaan ja mahdollisesti tälle seudulle tuotavat joukot ovat pois joltain toiselta sektorilta.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että kyllä tuo tehtävissä olisi. Tosin en ole mikään logistiikan asiantuntija. Polttoaineen osalta ongelma on ratkaistavissa joen yli vedettävällä putkella. Tiedä, vaikka siellä jo valmiiksi olisi jotain paikallisia kaasu- tai vesiputkia joita tässä voisi hyödyntää. Eikä se uusien putkien jokeen lasku mikään tekemätön paikka ole. Haasteena tässä on se, että pumppu- ja purkuasema pitäisi onnistua pitämään piilossa ryssän tykistöltä ja droneilta.

En täysin poissulkisi helikoptereinkaan tehtyä kevyemmän kuorman toimittamisessa ja haavoittuneiden evakuionnissa, onhan Ukrainalaiset pilotit jo useaan otteeseen todistaneet olevansa melkoisia hurjapäitä matalalennon suhteen.

Jenkithän Ukrainaan toimitti jotain jokiveneitä ja varmaan Ukrainalla jotain on omastakin takaa, jolloin raskaamman kaluston kuljetus saadaan ainakin jollakin tasolla toimimaan toisiinsa liitetyillä ponttoonisillan pätkillä joista tehdään lossi kiinnittämällä ne jokiveneeseen. Kuten ryssä teki aika tarkaan vuosi sitten:
Näitä lossivirtelmiä vain pitää olla riittävä määrä sahaamassa joen yli ja useassa eri sijainnissa, jotta saadaan riittävä volyymi aikaiseksi.

Silti kaikkiin näihin erilaisiin vaihoehtoihin liittyy suurena haasteena se, että ryssän tähystys ja tykistö pitäisi tuolla alueella saada lamautettua. Pitäisi olla niin vahvaa EW kalustoa, että hyttysetkin käristyy lennosta, jotta saadaan droneiskut ja droneilla suoritettu tiedustelu estettyä. Mikään isomman mittakaavan toiminta ei onnistu ilman tätä.
 
Enpä tiedä miten luotettava tai epäluotettava tämä lähde on. Mutta tässä jo maaliskuussa julkaistussa jutussa todetaan, että ulospäin Ukraina rummuttaa F-16:n saamisen puolesta kovaan ääneen. Ja julkisuuden valokeilan takana tähtää Mirage 2000:n hankkimiseen Ranskan avustuksella.

 
Hauska postaus ryssän maailmasta. On erittäin tärkeää raportoida tuhottuja vastustajia, ihan sama vaikka sama raportoitaisiin kolmeen kertaan. Lainaan parit kohdat mutta kauttaaltaan luettavaa.

The second point are the reports. You can know for sure that you are hitting a decoy, and not the enemy’s vehicle, you can suspect this, but if the decoy as a whole is not bad and suits you for a report, then you hit it and report about success to the top.

But if you give an “All Clear” and write a dull report that "the detected target turned out to be false and it seemed inappropriate to hit it because of the need to save precision-guided ammunition," then you will become an a*shole for both the authorities and fellow officers. And for all of them, you will be “not really military.”

But we're not only hitting wooden models. Now I’ll say a vile and unpopular thing, but let at least one active officer point that out if I’m lying: before, and after the appearance of Western military equipment - in general, a very popular way to give a good result upwards is to beautifully fire at the enemy’s already destroyed equipment.

Bradley, that was ATGMed yesterday, today can be beautifully fired at from helicopters, and tomorrow you can hit it from self-propelled guns. With video recording, reports, and all the right angles. So this becomes not one, but three wrecked Bradleys. Since the political leadership is demanding a specific report, the General Staff will demand such a report too.
 

Harvinaisen hyvä kirjoitus iltapaskassa. Jännä nähä miten oranssipää alkaa kampanjoimaan Ukrainalla. Mutta olisi se katastrofi Ukrainalle jos tuo pääsee valtaan ja myös Natolle ja Suomelle. Jenkkien tuki on nii helvetin iso että jos se loppuu niin sillon saa kaivaa kyllä kanin hatusta että Ukraina tuosta saa kaikki alueet itselleen takaisin.
 
Orenburgin tukikohdassa sotilaat valittavat, että heille ei ole maksettu palkkaa pitkään aikaan. Sanoo että olisivat sopimussotilaita, mutta kuitenkin vapaaehtoisia ja heidän joukkonsa keski-ikänsä on yli 45 vuotta. Sanoo että heidän alueensa on Venäjän rikkaus: on öljyä, kaasuja ja vaikka mitä muuta. Tästä huolimatta alueen kuvernööri ei kykene löytämään rahaa, jolla maksaa sotilaille tai auttaa näiden perheitä. Videon puhuja sanoo, että sotilaat eivät pysty maksamaan kaasusta ja sähköstä. Sanoo että kuvernööri vaikuttaisi tarvitsevan (tai kuvittelevansa) rahaa enemmän kuin sotilaat ja näiden perheet. Alueella pitäisi olla vaalit pian, puhujan mukaan videota tulisi jakaa ja miettiä, tarvitaanko tätä samaa kuvernööriä alueen johtoon jatkossa (hänen mukaansa ei).

Yksittäistapaus vain, ei saa yleistää? Venäjän rikkain alue, mutta ei makseta sotilaille palkkaa? Kuvernöörin vika että Moskova imee kaiken rahan eikä anna mitään takaisin? Kuvernööri kuulunee Putinin tuttavapiiriin / lähipiiriin ja siten hänen asemansa lienee turvattu, joten naiivia kuvitella että ryssälässä valta vaihtuisi vaaleilla. Eikö tämä mies tiedä, millaisessa maassa hän asuu? Eikö tiedä, miten Putinin Venäjä toimii?

At a military base in #Orenburg, #Russia, soldiers complain they haven't been paid in a long time and now can't even buy food or pay electric bills. This despite their region being rich in resources.
#RussianArmy


1691641757766.png

 
Väite Krimin logistiikasta (tai ainakin yhdestä reitistä): juna tuo panssarivaunuja ja muita ajoneuvoja Kavkaz port -nimiseen satamaan (Krasnodarin alue) missä ne lastataan lautan kyytiin ja lautta vie ne Krimille. Ei kerrota, mihin Krimin satamaan, mutta vaihtoehtoja on muutama.

ATESH conducts surveillance in the port of Kavkaz, Krasnodar Territory

Our sources report that a ferry arrives at this port, on which trains with tanks are loaded and then sent to the port of Crimea. We record a large number of ships that are sent to the occupied territories.

ATESH agents are actively monitoring logistics crossings from the Russian Federation to Crimea and other occupied cities.
1691676237055.png



-

Kavkaz port, Krasnodarin alue kartalla:

1691643741868.png

En epäile, etteikö kirjoitus voisi pitää paikkansa, mutta samaan aikaan on ollut kirjoituksia siitä, miten Kerchin silta olisi raskaan junaliikenteen käytössä. En muista nähneeni sillalla otettuja kuvia ja videoita, mutta Krimillä on nähty junia joissa on panssarivaunuja ja muita sotilasajoneuvoja.

Ei olisi mahdotonta, että silta olisi edelleen suljettu raskaalta junaliikenteeltä MUTTA nämä junat tulisivat kuitenkin Kerchin salmen suunnalta: jos joutuvat rahtaamaan kaluston lautoilla vesistön yli ja ne lastataan juniin tämän jälkeen Kerchin alueella? Junarahti on kuitenkin tehokkain tapa jatkokuljettaa tämä painava kalusto eteläisen Ukrainan ja Krimin alueella (ainakin niin pitkälle, kuin tohditaan viedä).

Yllä olevan kuvan vasemmassa reunassa näkyy Feodosia niminen kaupunki. Se on tärkeä satama ja sieltä lähtee lyhyt rautatie, joka yhdistyy idästä Kerchistä tulevaan rataan, joka jatkaa Dzhankoi nimiseen rautateiden risteykseen. En ihmettelisi yhtään, jos Feodosiaan laivattaisiin myös jatkuvana virtana sotilasrahtia Venäjän eri satamista.
 
Viimeksi muokattu:
Päivän luvut:

364717380_636763561970059_4502650338363673126_n.jpg
 
Back
Top