Ukrainan konflikti/sota

Nyt näytetään tehtävän diiliä jossa Ukraina jää EU:n ja NATO:n ulkopuolelle.

EU-vaatimuksista Ukraina on niin valitettavan kaukana, ettei käytännössä sitä "riskiä" ihan äkkiä tule että Ukraina liittyisi EU:hun. EU:hun kusettamalla otetut Keski-Euroopan maiden kaveritkin olivat taloudellisesti aivan eri tilanteessa. Toivon vilpittömästi että Poroshenko onnistuisi hurjassa tavoitteessaan tehdä Ukrainasta EU-kelpoinen 10 vuodessa, mutta tämä on lähes mahdoton tavoite, Venäjän aggressio huomioiden täysin mahdoton.

Ukrainan voi olla vaikeaa päästä NATOon (Hollanden kommentit ym) mutta EU-jäseneksi pääseminen on vielä vaikeampaa, sanon ma. Unioni on jo tarpeeksi kusessa taloudellisesti pienehkön Kreikan kanssa.
 
Jaa, olen eri mieltä, jos tuo uutinen pitäisi paikkansa, niin tuosta olisi tehty mediasirkus vailla vertaa.

On tuolla varmaan venäläisiä sotilaita palkkasotureina, vapaaehtoisina yms. mutta esim. ETYJ ei ole nähnyt mitään merkkejä tuhansista venäläisista vakituisista joukoista, sekä jos Venäjä kävisi sotaa Ukrainaa vastaan, niin käyttäisi Venäjä hävittäjia ja taisteluhelikoptereita, mutta kun näin nyt ei ole.
Suomenkielessä käytetään sivulauseessa suoraa sanajärjestystystä (subjekti, verbi)...
 
KOONTIA v1.1

Humanitaarinen, sotilaallinen, taloudellinen ja poliittinen tuki Ukrainalle jne..

Länsimaat toimittaneet taistelu- ja luotiliivejä, pimeänäkölaitteita, kiikareita, radiopuhelimia, ajoneuvoja sekä partioveneitä.

Humanitaarinen apu Ukrainaan YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n kautta.
Suomi 0,5 milj. + 0,5 milj.€
(punainen risti)

Kanada asusti 30 000 Ukrainan sotilasta talven varalta.
Talvitakkeja, saappaita, hanskoja, liikkuva kenttäsairaala, yönäkölaseja, pommien hävittämiseen tarkoitettuja laitteita ja taktisia viestintävälineitä, kypäriä, luotiliivejä, suojalaseja, ensiapupakkauksia, telttoja ja makuupusseja.

Suomi toimitti 14 kaaritelttaa. Teltat on suunniteltu käyttöön 24 pakkasasteeseen, mutta käytännössä kestävät kylmempääkin.

Yhdysvallat
Vastatykistötutkia 20 kpl, muona-annoksia, kiikareita, kypäriä ja radioita, luotiliivejä, pimeänäkölaitteita ja viestintävarusteita. Yhdysvallat tarjoaa myös koulutusta ukrainalaisille poliiseille ja sotilaille.

USA lähetti 600 laskuvarjojoukkojen sotilasta Baltiaan ja Puolaan.

Nato-maiden laivasto-osasto Itämerellä jossa 4 miinanraivaajaa ja näiden tukialus.

Operaatio Atlantic Resolven (noin miljardi dollaria). Yhdysvallat vastaa Ukrainan kriisin kiristymiseen ja usean jäsenmaan vaateisiin Naton alueellisen puolustuksen vahvistamisesta.

Kuusi komentokeskusta itäiseen Eurooppaan.

Lainat ja talous
Yhdysvallat takasi Ukrainalle lisää lainaa
Yhdysvallat takaa Ukrainan lainoja kahdella miljardilla dollarilla (liki 1,8 miljardilla eurolla).

Ukraina neuvottelee parhaillaan Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n kanssa nykyisen 17 miljardin euron tukiohjelman laajentamisesta. Sota maan Itä-Ukrainassa maksaa maalle paljon. Tänä vuonna Ukraina ennustaa bruttokansantuotteensa supistuvan 4,3 prosenttia, kun viime vuonna se supistui 7,5 prosenttia.

EU:n laskelmien mukaan Ukraina tarvitsee 15 miljardia dollaria nykyisen lainaohjelmansa lisäksi.

Euroopan unioni tarjoaa Ukrainalle 1,8 miljardin euron lainaa (8.1.2015).

EU on sopinut Ukrainalle 11 miljardin euron tukipaketista. Mukana Ukrainan tukemisessa ovat myös Kansainvälinen Valuuttarahasto ja Yhdysvallat.

ENERGIA

Öljyn hinta puolittunut.

Kaasua
Unkari, Slovakia (EU:n apu Ukrainalle), myös Norja tarjoutunut toimittamaan kaasua Ukrainalle.

Vuonna 2014 Ukraina toi Euroopasta 5,1 miljardia kuutiometriä kaasua. Tämä on kolme miljardia, tai 59 prosenttia enemmän, kuin vuonna 2013.

Grafiikkaa Baltian ilmavalvonnasta
http://cigeography.blogspot.fi/?m=1

Ukrainan yhteiskunnallisen uudistusprosessin ja demokratiakehityksen pitkäaikaisempi tukeminen (EU).

- EU on luvannut myös teknistä apua muun muassa oikeuslaitoksen uudistamiseen.

Lisäys:

Nato-rahastoja olikin 5 kpl. Kyberturvallisuutta ja logistiikkaa jne. Helpottamaan.

Ja tässä vielä kuva Baltian ilmavalvonnasta.
N-BAP.png
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko tätä että pitäisi olla niin Venäjä käyttäisi....?

Hyvin usein "turhan" niin-sanan voi myös pudottaa pois lauserakenteen pysyessä järkevänä, esim. korpraalin kirjoittama "jos Venäjä kävisi sotaa Ukrainaa vastaan, niin käyttäisi Venäjä hävittäjia ja taisteluhelikoptereita..." voidaan kirjoittaa "jos Venäjä kävisi sotaa Ukrainaa vastaan, Venäjä käyttäisi hävittäijiä ja taisteluhelikoptereita..." merkityksen pysyessä edelleen samana.

vlad.
 
Ok, kuten jo kerran mainitsin ei ole suomi minun äidinkieli ja sitäpaitsi on minun gramatiikantuntemus nollassa. En tiedä mitä tarkoitaa verbit, subjektit jne. Ei tarttunut koulussa päähän semmoiset tylsät jutut. :oops: Sitäpaitsi eihän tämä asia minulle kuulukaan, sanoisi Pätkä.
 
Onko Ukraina saanut lisää joukkoja kasaan?
 
Ja todellakin tässä ja nyt - 2000-luvulla - Saksa ei ole verrokki siihen kolmanteen valtakuntaan vaan se on slaavilaista unelmaa, slaavilaisten kansojen kotia rakentava Putinin Venäjä jossa nationalismi on noussut uudelle tasolle ja joka etsii omaa "lebensraumiaan" siitä huolimatta, että Venäjänmaalla tilaa on vaikka kuinka. Mutta kyse ei olekaan järjestä ja logiikasta vaan tunteesta ja unelmasta slaavilaisten kansojen kodista - paluusta jonnekin tuhannen vuoden taa ja hetkeen jolloin kansakunta alkoi muotoutua.

Ketkä ovat slaavit? Ne ovat niin sekoituneet. Ukrainassakin asuvat useita kansallisuuksia, jotka eivät tunnistaa olevansa "slaavit". Itsekin täysin irtaudun "slaavilaisuudesta". En ole mikään slaavi. Minun sukulaisissa on 3 kansallisuutta, mm saksalaisiakin löytyy, muita en tärkennä konspiraatiosyystä, minä olen tuonut sukumme jo neljättä kieltä mitä meillä puhuttu - suomea. Minulle koko slaavilaisuus on aina ollut hyvin vierasta. Kokoshnikit ja ortodoksisuus, no thanks, se ei ole minun. Ketä tämä botoksipää fsb-varas halua vielä niputtaa "slaavilaisuuteen"?

Heitäkö? Moskova on muuten jo pitkään kutsuttu Moskvabadiksi.

eVZR+


18fd4+
 
Tarkoitatko tätä että pitäisi olla niin Venäjä käyttäisi....?
Tuota lausetta tarkoitin, vaikka en mikään kielipoliisi olekaan. Ulkomainen tapa vaan jotenkin särähti korvaan...
 
Ketkä ovat slaavit? Ne ovat niin sekoituneet. Ukrainassakin asuvat useita kansallisuuksia, jotka eivät tunnistaa olevansa "slaavit". Itsekin täysin irtaudun "slaavilaisuudesta". En ole mikään slaavi. Minun sukulaisissa on 3 kansallisuutta, mm saksalaisiakin löytyy, muita en tärkennä konspiraatiosyystä, minä olen tuonut sukumme jo neljättä kieltä mitä meillä puhuttu - suomea. Minulle koko slaavilaisuus on aina ollut hyvin vierasta. Kokoshnikit ja ortodoksisuus, no thanks, se ei ole minun. Ketä tämä botoksipää fsb-varas halua vielä niputtaa "slaavilaisuuteen"?

Heitäkö? Moskova on muuten jo pitkään kutsuttu Moskvabadiksi.

Moni varmasti tiedostaa sen, että Ukraina (tai Venäjä) on muutakin kuin slaavit tai slaavilaiset kansat mutta kuten varmasti itsekin olet huomannut venäläisessä nationalistisessa propagandassa kosiskellaan slaavilaisuudella ja unelmoidaan Duginin opeista ja slaavien pitkästä "tuhatvuotisesta" historiasta - tällaisin sanonnoin ja kielikuvin pyritään nostattamaan sitä nationalistista tunnetta ja muokkaamaan kansan mielipidettä (ja osin onnistuenkin siinä, koska Venäjä on muutakin kuin länteen katsova Pietari tai Kremlin ympärillä levittäytyvä Moskova).

Parin tunnin ajomatkan päässä Moskovasta lähes mihin ilmansuuntaan tahansa ja ollaan aivan toisenlaisella maaperällä mitä monimiljoonaisessa kaupungissa. Venäjän sydänmailla (ei siis kovinkaan kaukana Moskovasta) se sinunkin esille nostamasi kouluttamaton ja maailmaa huonosti tunteva kansanosa ei elä muuta kuin (kärjistetysti ilmaisten) yhtä todellisuutta - sitä mitä Moskova-johtoinen media tarjoaa. Heille voidaan syöttää "puppua" slaavilaisten kansojen yhteisestä kodista, ortodoksisuuden liitosta, Venäjästä pyhänä maana jumalan suojeluksessa etc.

Ja kenties tämä slaavilaisuuden ja nationalismin ja venäläisyyden (ylikorostaminen) johtuu osaltaan siitä, että Venäjän nopeiten kasvava väestönosa kumartaa aivan muuta kuin ortodoksista jumalaa - se kumartaa juuri sinne Mekkaan ja se varmasti aiheuttaa väristyksiä Moskovassa tai Moskovabadissa.

vlad.
 
EU-vaatimuksista Ukraina on niin valitettavan kaukana, ettei käytännössä sitä "riskiä" ihan äkkiä tule että Ukraina liittyisi EU:hun. EU:hun kusettamalla otetut Keski-Euroopan maiden kaveritkin olivat taloudellisesti aivan eri tilanteessa. Toivon vilpittömästi että Poroshenko onnistuisi hurjassa tavoitteessaan tehdä Ukrainasta EU-kelpoinen 10 vuodessa, mutta tämä on lähes mahdoton tavoite, Venäjän aggressio huomioiden täysin mahdoton.

Ukrainan voi olla vaikeaa päästä NATOon (Hollanden kommentit ym) mutta EU-jäseneksi pääseminen on vielä vaikeampaa, sanon ma. Unioni on jo tarpeeksi kusessa taloudellisesti pienehkön Kreikan kanssa.
Kukaan ei luule maan olevan nyt EU- tai NATO-kelpoinen, mutta joku periaatteellinen diili yli ukrainalaisten päiden ei ole hyväksyttävä.

Koska Hollande ja Merkel ovat tavanneet Poroshenkon, saatta tulla joku ei liity x-vuoteen, ajatuksena että ei kuitenkaan olisi valmis. Tämä tie on kuitenkin kalteva pinta.
 
1f98I+

Ukrainalainen Pioni teki hyvänäköisen jäljen ryssätankille.

Jumalaton kuoppa, siinä on ollut räjähteellä tehoa. eikä tankista jäljellä paljon mitään. Ei tainnut jäädä miehistöstä paljoa rahti-200:ta kuljetukseen.
 
Kukaan ei luule maan olevan nyt EU- tai NATO-kelpoinen, mutta joku periaatteellinen diili yli ukrainalaisten päiden ei ole hyväksyttävä.

Koska Hollande ja Merkel ovat tavanneet Poroshenkon, saatta tulla joku ei liity x-vuoteen, ajatuksena että ei kuitenkaan olisi valmis. Tämä tie on kuitenkin kalteva pinta.

Ei toki, samoilla säännöillä kuin muutkin jäsenet. Tosin ikuisena tahrana EU:ssa se että sinne lapioitiin Kreikkaa ja muuta maata vaikka tavoitteet olivat kaukana. Pikkuista vilunkia / siloittelua joutui Suomikin tosin käyttämään muistaakseni, Fennica-lainaohjelma osittain piilotti valtion velkaa laman jäljiltä. Muttei kuitenkaan mitään Kreikan tyylistä suuren luokan vedätystä.
 
Tämä Merkel-Hollande kutsu tehtiinkin Putinin aloiteesta...Ei ole hyvä että ne lentävät Moskovabadiin koska Putin halua näin. Eikä ole hyvä että ettei siinä ole USA:ta eikä Ukrainaa. Pelkän pahinta. Olen jo tästä kaikesta tullut niin kyyniseksi, että jos pahin tapahtuu, niin tämä ihmiskunta ansaitsi sen. "Munchenin sopimus"
 
Back
Top