Ukrainan konflikti/sota

Todellakin antautuneita pitää kohdella asiallisesti. Kuinka idiootti pitää olla, että oman kostonhimonsa takia teloittaa antautuneen vihollisen? Kun sodan kulun kannalta on parempi, jos viholliset saadaan mieluummin antautumaan, kuin taistelemaan loppuun asti. Kyllä sotilaan kuuluu yhteisen edun nimissä tehdä niinkuin käsketään ja varmasti asiansa osaava komentaja osaa kieltää antautuneiden teloittamiset ja kidutukset.
Totta, mutta toisaalta jos itse sotilaana olisin nähnyt sotarintamalla vihollisen tekemiä julmuuksia niin voi olla että ei sympatiaa heruisi antautuville vihollisille ja saattaisin moiseen antautuvan vihollisen ampumiseen syyllistyä. Eli ymmärrettävää vaikkei hyväksyttävää. Toki kurikysymyskin pitkälti, josta komentajillakin vastuu.
 
Kyllä ne sergei ajat ovat menneet ohi.

Täysin autonomisoitu "sergei" mahdollisesti pystyisi jotain jopa tekemäänkin.
Stugna P tyyppinen etäohjaus. Hostomelissa kun olisi ollut 8kpl Sergeitä, etäohjattuina jostain kaivannosta teräsbetonin alta niin olisi maahalaskujoukoilla ollut ikävää. Etenkin jos etätyö Sergeihin pultataan vaikka Javelin kiinni, tai tuo Stugna P. Sopisi edelleen "vartiotehtäviin" avainkohteisiin kuten pääkaupungin lentoasemille. Ei ole vaikea toteuttaa.
 
Kun nyt oli puhetta siitä uudesta "taktinen taistelurengas" -innovaatiosta, niin jos sitä ei haua käyttää vaan mennä perinteisemmällä, tuolta venäläiset voi ostaa uudet nakit alle:


Puolustusvoimien huutokaupassa myös kelkkoja (eli kelekkoja), mönkijöitä, peräkärryjä ja kuorma-autoja. Sekä taktisia kassakaappeja, joissa on voitu säilyttää Tiitisen listaa kylmän sodan aikana.

Jos olisin rahamies ostaisin noi ehjät laidasta heti (no ei ehkä noita toimistokaappeja) sekä muutaman dsl-nelivedon Nettiautosta ja lähettäisin ne Ukrainaan.
 
@TCG_CrisisRisks
12m
Ukraine/Russia: Reports Ukrainian forces have pushed back north the last Russian units in Makariv west of Kyiv and control the immediate area. This likely isolates those advance elements of the 37th and some possible SOF/Recce units down towards Fastiv in southwest.

Hitaasti etenee tapahtumat Kiovan ympäristössä.
 
On siis hyvä, että Suomessa väestösuojien sijaintia ei tiedetä edes omien joukoissa.

:)
Siinä on ollut ongelmia ja ne johtuvat siitä samasta seikasta josta yhteiskunnan muukin varautuminen kärsii. Rauhan kuviteltiin jotenkin olevan pysyvä olotila.
Kunnissa ja pelastustoimessa on tietoa väestönsuojista ja niiden kunnosta. Kiinteistöjen omistajat (väestönsuojanhoitaja) on vastuullinen tekemään suojaan vuosittaisen huollon ja kymmenen vuoden välein tiiveyskokeen ja kaluston uusimisen tarvittavin osin.
Rajajärven mukaan ennen sisäministeriössä luotettiin siihen, että kunnilla on tarvittava tieto väestönsuojista. Nyt sama tieto pitäisi olla pelastuslaitoksilla, joiden tehtävänä on järjestää kriisitilanteessa väestön jako suojapaikkoihin.
– Valtakunnan tiedolla ei välttämättä ole nyt niin suurta merkitystä, vaan asia pitää tietää paikallisesti, Rajajärvi sanoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e0bd310f-fa0f-4e8d-a5c8-c316faeeeebb
Vielä tuntuu kuitenkin olevan käsitys, että jokaiselle olisi jossain suojapaikka. Näin ei kuitenkaan ole. Suojat, talosuojat, ovat kohteen asukkaille, työntekijöille ja vaikkapa koululaisille. Kaupungeissa on yleisiä suojia, alueilla on suojia sinne kohdistuvien riskien johdosta, mutta pääsääntöisesti ihmiset siirretään pois vaara-alueelta. Toivotaan siis, että kriisi kasvaa sen verran hitaasti, jotta suojaväistö ehditään tehdä. Koska, jos todellisuudessa mentäisiin suojien käyttöönottoon ei kukaan tiedä mitä siinä tapahtuisi. Laajassa kuvassa.
Väestönsuojelun suunnitelmia ja tehokkuutta on pyritty kehittämään viime vuosina. Varmasti joka kunnassa, viimeistään Venäjän hyökkäyksen jälkeen, on laitettu varautumisen suunnitelmat päivitykseen.

Asiahan on selkeä, laki on selkeä, mutta kun... todellisuudessa väestönsuojelu on kimurantti ja väheksytty asia, ollut pitkään. Ukrainan tilanteen johdosta on nyt huomattu, että konventionallinen sota on vielä tänäänkin se uhka ja väestönsuojien merkitystä ei pidä väheksyä. Ukrainassahan on saman tyyppisiä betonisuojia kuin meillä perinteisesti.

Pelastustoimen alueelliset tutkimus- ja kehittämishankkeet​

Väestönsuojelun toimintamalli

Torjuakseen sotilaallisen voimankäytön uhkaa ja vahvistaakseen turvallisuuden tunnetta yhteiskunnassa Suomi tarvitsee uskottavan puolustuskyvyn rinnalle kyvyn siviiliväestön tehokkaaseen suojaamiseen. Turvallisuusympäristössä esiintyviin nykyaikaisiin uhkiin ja haasteisiin vastaamiseksi tämän kehityshankkeen tavoitteena on kartoittaa, kehittää ja yhdenmukaistaa pelastustoimen vastuulla olevaa väestönsuojelun kokonaisuutta selvittämällä valtakunnallisen suunnittelumallin luomista. Tämän raportin tarkoituksena on esitellä ”Väestönsuojelun toimintamalli” -hankkeen tarkoitusta ja rakennetta, hankkeen selvitystyötä sekä sen perusteella muotoiltuja johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia. (Väestönsuojelun toimintamalli. Sisäministeriön julkaisuja 2022:1) https://julkaisut.valtioneuvosto.fi...elun_toimintamalli.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Yleistä väestönsuojelusta: https://pelastustoimi.fi/pelastustoimi/varautuminen/vaestonsuojelu
 
Pari asiaa, joita totisesti en slaavisodankäynnissä jummarrä, en ryssiltä enkä UA:lta:

- kolonnamuodostelmien liikkuminen ja majoittuminen pitkin maanteitä avoimesti
- tykistön sijainti mahdollisimman avoimella paikalla
- joukkojen kokoaminen julkisesti esillä olevaan rakennukseen tai sen lähiympäristöön

ja nämä kaikki ilman naamiointia tai maaston suojaa.:oops:

Selittäkääs?
Hyviä selityksiä tässä edellä jo tulikin. Lisäisin, että nämähän pohjaavat neuvostoaikojen toimintatapoihin, ja puna-armeija oli ennen kaikkea hyökkäävä armeija. Kylmän sodan aikoina doktriini olisi ollut mahdollisimman nopea ja tulivoimainen eteneminen länteen läpi Naton puolustuksen. Ja kun kalustoa ja miehiä oli aivan pirusti, tappioitakin pidettiin eri tavalla hyväksyttävinä kuin Suomen puolustusvoimissa.

Varmasti siinä on siis taustalla ihan perustavanlaatuisia eroja sotilaallisessa ajattelussa.

Todettakoon, että selkeästi Ukraina on kuitenkin omaksunut myös länsimaisia toimintatapoja vuoden 2014 jälkeen. Jonkinlainen "hybridimalli" siellä lienee siis käytössä.
 
@TCG_CrisisRisks
12m
Ukraine/Russia: Reports Ukrainian forces have pushed back north the last Russian units in Makariv west of Kyiv and control the immediate area. This likely isolates those advance elements of the 37th and some possible SOF/Recce units down towards Fastiv in southwest.

Hitaasti etenee tapahtumat Kiovan ympäristössä.
Nyt ne etenee oikeaan suuntaan. Ryssällä fokus vetäytymisessä uusiin asemiin menetetyistä, mikä syö miestä ja energiaa..
 
Loistava kirjoitus Hesarilta Suomen ulkopolitiikan lähihistoriasta turvatakuiden ja liittoutumisen osalta:





Koska maksumuuri niin lyhyt tiivistelmä pitkän artikkelin pääkohdista:
----------------------

Maa, joka vei Suomen turvatakuut​

EU-puolustukseen liittyy nimittäin se kauhea ristiriita, että melkein kaikkien muiden länsimaiden puolustus nojaa Natoon eikä EU:hun.

Eniten EU:n yhteisestä puolustuksesta on puhunut juuri Niinistö. Ei mitenkään harhauttaakseen ketään, eikä välttämättä edes rauhoitellakseen hermojaan, vaan siksi että hän selvästi niin kiihkeästi haluaisi EU-puolustuksesta Suomelle sen saman turvan, minkä muut saavat Natosta.

Niin. Niinistön hätä artiklan selventämisestä johtuu siitä, että heti sen kohdan jälkeen, jossa kaveria luvataan kaikin keinoin auttaa, artikla jatkuu Suomen kannalta hyvin epämiellyttävällä tavalla. Vesityksen mukaan velvoite ei nimittäin ”vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen”.

Mikä vielä pahempaa, seuraavassa lauseessa sanotaan, että EU:n Nato-maat, eli 27:stä maasta 21, hoitavat puolustuksensa kuitenkin ensisijaisesti Naton kautta.

Ensinnäkin, 1997 oli olemassa kaksi Euroopan unionia. Oli tämä tavallinen EU, johon Suomi kuuluu, mutta sen lisäksi oli vielä erikseen läntinen EU, Western European Union eli WEU, johon kuului kymmenen Länsi-Euroopan isoa maata.

Toisekseen, tällä läntisellä EU:lla ne kaivatut turvatakuut olivat jo voimassa. Turvatakuu oli samanlainen kuin Natolla Siksi ne päätettiin yrittää yhdistää.

Kokouksessa oli kuitenkin läsnä eräs maa, joka valpastui tällaisista puheista. ”Tämä teksti ei tule jäämään eloon iltaan saakka”, heidän diplomaattinsa uhosi. Ehkä joskus ysärilläkin EU:n sisällä oli joku nykyisen Unkarin pääministeri Viktor Orbánin kaltainen hahmo. Joku, joka kiillotteli Venäjän sotilassaappaita epäilyttävän intomielisesti silloinkin, kun Venäjä oli täysin voimaton. Ehkä löytyy joku, joka blokkasi tai lieventeli EU:n kokouksissa yritykset sopia keskinäisestä puolustuksesta.

Maa oli tietenkin Suomi. Ulkoministeri Tarja Halonen ja hänen ruotsalainen kollegansa estivät Amsterdamin huippukokouksessa 1997 Länsi-Euroopan Unionin WEU:n sulauttamisen EU:n organisaatioon. Siinä meni mahdollisuus kehittää unionin sisälle eurooppalainen Nato, jonka perään Sauli Niinistö ainakin presidentinvaalien aikaan vielä haikaili.
---------------------


2003 Italian kaudella yritettiin uudelleen WEU:n yhdistämistä kuten 1997 oli tehty, tällöin päätös vesitettiin taas Ruotsin, Suomen ja Itävallan toimesta. Saatiin artikla 42.7.
 
Näin se tietysti on, mutta mua kyllä vituttaa nää uutiset, joissa Donbassin alueella pakko-otetaan* joitain 17-vuotiaita riviin. Mieti itse. Oma skidi on tuon ikäinen. Ja muutenkin. Onko sotiminen ja jonkun bunkkeriinsa piiloutuneen runkkarin kunnian vuoksi kuoleminen muka nuorten ihmisten hommaa? Ei.

Olen tässä kallistunut sille kannalle, että sotimiseen pitäisi laittaa alaikäraja, ja se olisi 35 vuotta.

Vanhemmilla äijillä, minä mukaan lukien, ei ole niin väliä, vaikka jo kuolisivatkin, kun maailmaa on nähty ja hommia tehty, ja sitä paitsi ollaan jo kiukkuisia muutenkin. Ase käteen ja rähjäämään, mutta jätettäisi nuoret rauhaan. Mä ainakin voisin lähteä Kehä III:selle vastaanottamaan oman hirvikiväärin kanssa, mutta en kyllä haluais omaa lasta Putinin urpoiluita maksamaan.

EDIT: *huhujen mukaan
Kun sotilaalla alkaa olla ikää 30+ niin kaikki propaganda ei välttämättä enää vanhoihin jermuihin uppoa. Jollekin virkaheitto ryssälle voi olla helpompi tapattaa nuoria varusmiehiä, mutta jos alkaa ryssimään kokeneempien miehien kustannuksella niin voi käydä että omat miehet poistavat muonavahvuudesta.
 
Loistava kirjoitus Hesarilta Suomen ulkopolitiikan lähihistoriasta turvatakuiden ja liittoutumisen osalta:





Koska maksumuuri niin lyhyt tiivistelmä pitkän artikkelin pääkohdista:
----------------------


---------------------


2003 Italian kaudella yritettiin uudelleen WEU:n yhdistämistä kuten 1997 oli tehty, tällöin päätös vesitettiin taas Ruotsin, Suomen ja Itävallan toimesta. Saatiin artikla 42.7.
Tässä loppuyhteenveto. Hyvin tiivistetty, nosto minun:

***

OLEN imenyt itseeni ähkyyn asti Suomen turvallisuuspolitiikkaa. Silti minusta tuntuu, etten ole nähnyt sen illusorisesta maailmasta kuin pienen bizarro-väläyksen, jossa asiat ovat itsensä peilikuvia.

Suomi on puolueeton koska Neuvostoliitto, mutta myös kaikista muista syistä. Suomi haluaa EU:n turvatakuut, mutta tuhoaa ne kehtoonsa ja osoittaa sormella Ruotsia. Suomi on osa länttä mutta ei halua kuulua lännen blokkeihin, koska haluaa liikkumatilaa. Ilmeisesti siis itään.

***
 

Liitteet

  • 21.3.2022 ip.JPG
    21.3.2022 ip.JPG
    444.9 KB · Luettu: 410
Loistava kirjoitus Hesarilta Suomen ulkopolitiikan lähihistoriasta turvatakuiden ja liittoutumisen osalta:





Koska maksumuuri niin lyhyt tiivistelmä pitkän artikkelin pääkohdista:
----------------------


---------------------


2003 Italian kaudella yritettiin uudelleen WEU:n yhdistämistä kuten 1997 oli tehty, tällöin päätös vesitettiin taas Ruotsin, Suomen ja Itävallan toimesta. Saatiin artikla 42.7.
Tarja Halonen, tuo myyrien myyrä.. Kenen mandaatilla mahtoi tuolloin häärätä? Ei ainakaan Suomen kansan enemmistön.
 
Tarja Halonen, tuo myyrien myyrä.. Kenen mandaatilla mahtoi tuolloin häärätä? Ei ainakaan Suomen kansan enemmistön.
normal_2281481856.jpg
 
Back
Top