Ukrainan konflikti/sota

Tämä menisi paljon helpommin jos Ukrainalaiset eivät ampuisi tai jos ampuisi niin ihan vain muutaman laukauksen kaukaa, niin että heidän asemat kuitenkin selviää.Se on sitä tiedustelua. Mutta kun katsonut noiden autoilijoiden kontaktitilanteita niin todella epäreilusti päästävät lähelle ja sitten ampuvat kaikella joka suunnasta. Ei sellaisesta Speznatsi koulutuksessa ollut puhetta.
 
Gerasimov joutumassa syrjään päätöksenteosta ?

Putin spoke out in the sense that he decided on May 8 to remove Valery Gerasimov, chief of the General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation, from the leadership of the military company. Gerasimov will nominally be the chief of the General Staff, but he will not make decisions and influence the course of the military operation.

Onko koko Gerasimovia edes näkynyt julkisuudessa sen "pohjenirhauman" jälkeen?
Sehän voi olla "elävämpi kuin elävät" ja nyt siirretään vaan mappi ö:n...?
 
Minä en ihan kunnioituksesta käytä ukrainalaisista paikoista venäläisiä nimiä enkä venäjänkielisiin nimiin perustuvia sovinnaisnimiä, vaikka olisi kuinka väärin suomen kielen näkökulmasta. Minä voin kyllä siitä pätemistä kuunnella, se ei minua haittaa.
Menisi tuo kunnioitusargumentti ehkä vähän paremmin läpi, jos käyttäisit Harkovasta sitten johdonmukaisesti nimeä Harkiv, joka on sen ukrainalainen kirjoitusasu. Ei siinä kaupungin nimen alussa mitään K-kirjainta ole sen enempää alkuperäiskielellä, venäjäksi kuin suomeksikaan. Vaikea nähdä mitä sinä siis luulet tuossa kunnioittavasi muuta kuin englanninkielistä tapaa translitteroida kaupungin nimi.
 
Onko koko Gerasimovia edes näkynyt julkisuudessa sen "pohjenirhauman" jälkeen?
Sehän voi olla "elävämpi kuin elävät" ja nyt siirretään vaan mappi ö:n...?
Taitaa viimeinen ”varma” havainto olla pitkän pöydän ääreltä, missä pojat Shoigu ja Gerasimov oli ripillä.
 
Tämä on vain jonkinlainen kauppakeskus, tukkutori tms. Voi olla ihan luonnonmenetelmällä alkunsa saanut.

Hyvin mahdollista. Toisaalta sijainnin puolesta voi myös epäillä, että ukrainamielistä sabotööriäkin saattaa alueella olla.

Capture.JPG
 
Menisi tuo kunnioitusargumentti ehkä vähän paremmin läpi, jos käyttäisit Harkovasta sitten johdonmukaisesti nimeä Harkiv, joka on sen ukrainalainen kirjoitusasu. Ei siinä kaupungin nimen alussa mitään K-kirjainta ole sen enempää alkuperäiskielellä, venäjäksi kuin suomeksikaan. Vaikea nähdä mitä sinä siis luulet tuossa kunnioittavasi muuta kuin englanninkielistä tapaa translitteroida kaupungin nimi.
Ottaapas se nyt koville, jos joku ei suostu ryssäperäistä nimeä ukrainalaisesta kaupungista käyttämään. Ei se ole minkään englanninkielisen translitteroinnin, vaan kansainvälisen ISO 9- standardin mukainen kirjoitusasu, josta nimi on mahdollista mekaanisesti palauttaa alkuperäiseen kyrilliseen kirjoitusasuunsa. Sitä suomalaista translitterointia käytetään vain Suomessa.
Edit: ei ole ISO-9 niin kuin alunperin luulin, vaan Ukrainan oma säädös sen paikannimien ja henkilöiden nimien oikeasta romanisoinnista. Ja myös tällä päädytään siihen Kharkiviin, joka kaupungin nimenä romanisoidussa muodossa seisoo jokaisessa kartassa, jossa on alkukieliset paikannimet.

Muutenkaan minä en tätä kirjoitusasukeskustelua aloittanut, enkä ole puuttunut kenenkään toisen tapaan kirjoittaa se suomalaisittain. Sovitaanko niin, että minä pidän edelleen turpani kiinni sinun tavastasi kirjoittaa ne paikannimet niin kuin tähänkin asti, ja sinä suljet oman turpasi siitä miten minä kirjoitan? Edelleen olen sitä mieltä, että erisnimien puljaaminen on turhaa ja typerää, mutta silti minusta Valdemar Puttinen pitäisi syöstä pikaisesti vallasta.
 
Viimeksi muokattu:

Botskisarakkeeseen tullut yksi lisää, onkohan nyt kyseessä se huhuttu Makarov vai toi yllämainittu.

Edit. Sivuhuomiona viimeisin merkintä vispilän tiputuksesta ollut 27.4. Onkohan lentokuntoiset vispilät kortilla vai operaattorit oppineet lentämään… Veikkaan ensimmäistä.
 

Liitteet

  • DD9B85BE-31AE-41BC-A6DE-E5456052506F.jpeg
    DD9B85BE-31AE-41BC-A6DE-E5456052506F.jpeg
    1.1 MB · Luettu: 13
Viimeksi muokattu:
12.07: Venäjä vannoo, ettei käytä ydinaseita Ukrainassa
Venäjä ei aio käyttää ydinaseita Ukrainassa, maan ulkoministeriön tiedottaja Aleksei Zaitsev sanoi perjantaina. Zaitsevin mukaan ydinaseet eivät ole käytössä Ukrainan erityisoperaatiossa, joksi maa kutsuu jo yli kaksi kuukautta jatkuneita sotatoimiaan maassa.
Yhdysvaltain tiedustelupalvelu CIA:n johtaja William Burns kommentoi huhtikuun puolessa välissä, ettei Venäjän ydinaseuhkaa pidä ottaa kevyesti. Burnsin mukaan Venäjä voisi hyvinkin käyttää taktisia ydinaseita kärsittyään taisteluissa mittavia tappioita.
 
12.07: Venäjä vannoo, ettei käytä ydinaseita Ukrainassa
Venäjä ei aio käyttää ydinaseita Ukrainassa, maan ulkoministeriön tiedottaja Aleksei Zaitsev sanoi perjantaina. Zaitsevin mukaan ydinaseet eivät ole käytössä Ukrainan erityisoperaatiossa, joksi maa kutsuu jo yli kaksi kuukautta jatkuneita sotatoimiaan maassa.
Yhdysvaltain tiedustelupalvelu CIA:n johtaja William Burns kommentoi huhtikuun puolessa välissä, ettei Venäjän ydinaseuhkaa pidä ottaa kevyesti. Burnsin mukaan Venäjä voisi hyvinkin käyttää taktisia ydinaseita kärsittyään taisteluissa mittavia tappioita.
Joita tämä ryssän moderneimman sotalaivan mahdollinen menetys juurikin on.
 
Back
Top